Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
AVI film
Fra : Andre

Dato : 13-07-02 12:54

Hvilket (gratis) program kan vis de AVI Film som jeg kan optage med mit
kamera ?? Jeg har prøvet RealPlayer, men syntes ikke det køre godt.

Hvad skal jeg gøre for at kunne vise en AVI film på min hjemmeside ?? Skal
de konventers eller noget ??

Håber nogle kan og vil hjælpe mig.

Fra : Niels Andersen

Dato : 13-07-02 18:46

Andre wrote in <3d301570$0$16815$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> Hvilket (gratis) program kan vis de AVI Film som jeg kan optage med mit
> kamera ??

Det kan næsten ethvert program, der overhovedet kan afspille video-klip.
Tricket ligger i at have det codec kameraet bruger. :)

> Jeg har prøvet RealPlayer, men syntes ikke det køre godt.

Hvad betyder det? At det hakker? Farverne er grimme? Billedet står på
hovedet? Det virker slet ikke?

> Hvad skal jeg gøre for at kunne vise en AVI film på min hjemmeside ?? Skal
> de konventers eller noget ??

Det er en god ide at konvertere til noget enhver kan afspille.
Jeg har aldrig hørt om en afspiller, som ikke uden problemer afspiller
MPEG-filer.
AVI-filer er der der imod jævnligt problemer med, da den, der afspiller,
skal have samme codec, som blev brugt til at lave AVI'en med.

Hvis du alligevel vælger AVI, så er det nok en god ide at bruge codec'et
Divx. Hvis du vælger en ikke-alt-for-ny version (4 er nok et godt valg) vil
"mange" kunne se det, plus det codec fylder meget lidt.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Andre

Dato : 14-07-02 11:36

> Hvad betyder det? At det hakker? Farverne er grimme? Billedet står på
> hovedet? Det virker slet ikke?

Det virkere slet ikke.

> [...]
> AVI-filer er der der imod jævnligt problemer med, da den, der afspiller,
> skal have samme codec, som blev brugt til at lave AVI'en med.

Hvilket program kan jeg bruge til at konvertere med ??

> [...]
vil
> "mange" kunne se det, plus det codec fylder meget lidt.

Det der codec, har jeg aldrig hørt om. Er det den måde filmen er "pakket" på
?? Er der noget som burde være med mit kammera ??

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-07-02 12:37

Andre wrote in <3d3154d5$0$16798$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> Det virkere slet ikke.

Okay, så manger du det rette codec.

> Hvilket program kan jeg bruge til at konvertere med ??

Til MPEG anbefaler jeg "tmpgenc".

> Det der codec, har jeg aldrig hørt om. Er det den måde filmen er "pakket"
> på ?? Er der noget som burde være med mit kammera ??

Ja, et codec er en bestemt måde at "komprimere" video og lyd. For at kunne
afspille skal man have samme codec som blev brugt til at komprimere med. De
eneste codecs du kan være nogenlunde sikre på at seeren har, er de helt
gamle som giver grimme billeder og fylder en masse.

Divx er det "hotteste" codec for tiden. Alle (?) film man henter på nettet
i AVI-format, er pakket med Divx codec. Det suger en del kraft af PC'en at
afspille den (jeg har gjort det flydende med en P300, men jeg har hørt
mange andre have problemer med fx. 500 mhz), og det kræver at man selv
installerer Divx på maskinen. Men er det i orden, så giver det et ret flot
billede uden at fylde så meget.

Jeg synes dog det er høje krav at stille sine brugere, bare for at se et
lille klip på nettet. Derfor anbefaler jeg MPEG, som alle umiddelbart kan
se. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Troels Arvin

Dato : 15-07-02 08:34

On Sun, 14 Jul 2002 13:37:28 +0200, Niels Andersen wrote:

> det kræver at man selv installerer Divx på maskinen.

Jeg har en kollega, der hævder, at divx.com's software er "spyware", i
hvertfald på Windows. Er der noget om det?

I øvrigt er jeg enig: Efter konvertering af mit Sony DSC P1's mpeg-filer
til nogle OpenDivx-encode'ede mpeg-filer, fylder klippene betydeligt
mindre.

Fra : Jimmy Nielsen

Dato : 15-07-02 20:34

"Troels Arvin" <troels@arvin.dk> wrote in message

> Jeg har en kollega, der hævder, at divx.com's software er "spyware", i
> hvertfald på Windows. Er der noget om det?

Ikke nødvendigvis. Hvis man kun skal afspille film, kan du hente codec'et
gratis. Men vil du encode film skal du have Pro-udgaven af codec'et, og her
kan du enten vælge at betale for det i dollars, eller ved at installere
noget reklame-popup-stads, der ifølge nogle rygter vist er spyware.

--
Jimmy Nielsen

Fra : Peter Sørensen

Dato : 21-07-02 11:18

In article <3d347436$0$16789$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, jimmy-
n@SPAMIKKEemail.dk says...
> [...]
> kan du enten vælge at betale for det i dollars, eller ved at installere
> noget reklame-popup-stads, der ifølge nogle rygter vist er spyware.

Ellers kan du bruge en af de tidligere versioner (3/4) af DivX, de
findes på www.doom9.net + en masse info. om DivX etc.

--
Peter Sørensen
nwc@europe.com