?? Den bedste klaphjelm - erfaringer??
Fra : Palle Bugtrup

Dato : 13-07-02 12:50

Det er "Alfa og Omega" for glæden ved motorcykel-kørsel at være i
besiddelse af den ultimative hjelm.
At prøve sig frem ved anskaffelsen er der ikke megen mulighed for.
Derfor søger jeg her i gruppen brugere, som vil dele deres erfaringer med
mig.
Jeg ønsker at finde en hjelm med komfort, minimum vindstøj/turbulens, lav
vægt, nem anvendelig og så må den også gerne se godt ud.
Som brillebrugende bedstefar er det selvfølgelig system - eller klaphjelm,
om man vil - jeg tænker på.
Så - kære venner - øs ud af jeres erfaringer. BSA'en står pakket med
tasker og telt - destination: Santiago, Nordvest Spanien. Kun topstykket til
rytteren mangler.
Jeg glæder mig til at høre fra jer.

Palle

Fra : Henry

Dato : 13-07-02 15:14

Hej Bedstefar

Fruen og jeg har BMW system 4 hjelme og dem er vi vældigt tilfredse med, god
kvalitet, god lukke mekanisme, god ventilation, godt visir (ryster minimalt
når det står på klem), mulighed for indervisir (mod dug), en håndsåbning af
klappen, forberedt (lidt) for samtaleanlæg. Kan bygges om til forskellige
"modeller" efter for behov. Ja der er mange superlativer men de holder efter
vores mening stik.

Vi havde tidligere Nolan N100, og det er godt nok den værste spand jeg har
haft på. Den er egentlig ok til pengene men jeg var meget ked af at skulle
bruge begge hænder for at åbne knappen, visiret var noget tyndt skrald og
indervisiret er blev tabt et par gange (150,- pr stk) - pasformen ændrede
sig (for) meget.

Ja det er altså vores erfaringer
mvh
Henry

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-02 17:10

On Sat, 13 Jul 2002 16:14:14 +0200, "Henry" <henry@nomail.com> wrote:

Hej

> [...]
>"modeller" efter for behov. Ja der er mange superlativer men de holder efter

Jeg har også en BMW system4, og kan kun prise dens mekaniske og
komfortmæssige kvaliteter.
Specielt det dugfrie dobbeltvisir er en gave fra de højere magter.
MEN - Støjniveauet i den ved høje hastigheder er dramatisk.
Jeg har tidligere kørt med BMW system3, og den er ikke så lidt bedre
på det punkt.
Så mit generelle indtryk er, at system 3 hatten er bedre end system 4,
selv om den skal åbnes med to (ti) tommelfingre

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Henry

Dato : 13-07-02 18:08

> [...]
> Så mit generelle indtryk er, at system 3 hatten er bedre end system 4,
> selv om den skal åbnes med to (ti) tommelfingre

LOL, nu ved jeg ikke helt hvad du mener med "højre hastigheder" men der jo
ikke noget alvorligt problem for bedstefar Palle, han kører jo på en BSA så
det er jo nok en mere behersket rejsehastig vi taler om. I øvrigt vil jeg
lige sige at i forhold til vores gamle N100 så er der også en klar
forbedring i mht. støj

mvh
Henry

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-02 21:29

On Sat, 13 Jul 2002 19:08:23 +0200, "Henry" <henry@nomail.com> wrote:
Hej Henry.

> [...]
>det er jo nok en mere behersket rejsehastig vi taler om. I øvrigt vil jeg
>lige sige at i forhold til vores gamle N100 så er der også en klar

Man skal faktisk ikke meget over 100 før "tinitus generatoren"
starter.
Jeg skal være helt ærlig når jeg kritiserer BMW system4.
Årsagen til støjen er at slipvinden fra kåben der rammer underkanten
af hjelmen.
Hvis "man" strækker sig så man sidder ret op og ned, eller dukker sig
bag kåben, forsvinder larmen.
Og det er ikke blot betinget af min krikke.
Det er det samme både på Duc'en og turboen.
Jeg har andre bekendte der klager over samme problem med system4.
En har endog solgt sin.
Jeg kunne godt tænke mig at høre andres erfaringer med system4 på det
punkt?
Så hvis det kun er MC'er med kåbe der har problemet, kan ca. halvdelen
af os anskaffe system4 uden betænkeligheder

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Jørgen Winther

Dato : 14-07-02 16:45

<Steen Gruby> wrote in message
> [...]
> En har endog solgt sin.
> Jeg kunne godt tænke mig at høre andres erfaringer med system4 på det

Hvis mine erfaringer med Concept-hjelmen må være med hér (når det nu er
samme firma, der laver de to), så vil jeg da give dig ret.

Selv om den eneste nøgne mc, jeg har kørt med Concept'en, er min BSA Bantam,
så kan det da give en fornemmelse (Bantam'en kan faktisk køre mere end 70
miles i timen!): Vindstøjen er på den nøgne langt langt mindre end på den
bekåbede Trophy. Og som jeg skrev andetsteds, så er Concept'ens vindstøj
ikke specielt voldsom på CB 7½'eren, der har et andet kåbedesign end
Trophy'en og et forhøjet kåbeglas.

På den lille ZZ-R 600 har jeg kun kørt få km, dog med Shubert-hjelmen på, og
jeg bemærkede ikke noget særligt omkring vindstøj eller ej - men det kan
fint være fordi, jeg bare nød den fremragende motorcykel og dens suveræne
motor, og derfor glemte alt andet Jeg har dog en fornemmelse af, at den
lidt mere foroverbøjede siddestilling begrænser støjen noget.

Men på Trophy'en, selv med de nye effektive 3M-ørepropper
(pink/gul-stribede), der må jeg konstatere en midlertidig hørenedsættelse på
det ene øre efter dagens raske tur fra Jylland til Sjælland

Jeg vil nok konstatere, at hjelmen ikke egner sig til længere tids kørsel
med høj fart på en sådan maskine, og jeg ser da frem til at høre, om andre
har erfaringer med nøgne maskiner og denne hjelm?

> Så hvis det kun er MC'er med kåbe der har problemet, kan ca. halvdelen
> af os anskaffe system4 uden betænkeligheder

Det ville jo være dejligt, om det var sådan. Og måske kunne Shubert/BMW lave
en justeret model til os med kåbe!

--
Jørgen

Fra : Steven

Dato : 16-07-02 10:08

On Sun, 14 Jul 2002 17:45:23 +0200, "Jørgen Winther" <jwi@condia.dk>
wrote:

> [...]

>(pink/gul-stribede), der må jeg konstatere en midlertidig hørenedsættelse på
>det ene øre efter dagens raske tur fra Jylland til Sjælland

Jeg har ikke ført hørt om 3M-ørepropper, men hvis de er så effektive
kunne jeg godt tænke mig at prøve dem, - hvor kan man købe dem?

mvh
Steven
FSZ600

Fra : Jørgen Winther

Dato : 16-07-02 10:35

"Steven" <1234abcd@REMOVEworldonline.dk> wrote in message
> Jeg har ikke ført hørt om 3M-ørepropper, men hvis de er så effektive
> kunne jeg godt tænke mig at prøve dem, - hvor kan man købe dem?

Hos Louis (varenummer 10001002), men det er gået op for mig, at de stribede
var et andet mærke, sorry! De hedder Laser Lite, og kan også fås hos Louis
(varenummer 10001032).

--
Jørgen

Fra : Steven

Dato : 18-07-02 11:54

On Tue, 16 Jul 2002 11:35:27 +0200, "Jørgen Winther" <jwi@condia.dk>
wrote:

> [...]
>var et andet mærke, sorry! De hedder Laser Lite, og kan også fås hos Louis

Tak for infoen Næste gang jeg bestiller fra Louis, prøver jeg dem.

mvh
Steven
FZS600

Fra : Henry

Dato : 16-07-02 12:11

> Men på Trophy'en, selv med de nye effektive 3M-ørepropper
> (pink/gul-stribede), der må jeg konstatere en midlertidig hørenedsættelse

> det ene øre efter dagens raske tur fra Jylland til Sjælland

Hvordan montere du de propper? For mig lyder det som om at de ikke sidder i
øret men på øret

Jeg har ingen problemer med den støj i den grad som det bliver omtalt her,
men jeg kan jo være heldig at min kåbe netop lige undgår min hjelm.

mvh
Henry (VFR800 med MRA kåbeglas)

Fra : Jørgen Winther

Dato : 16-07-02 12:38

"Henry" <henry@nomail.com> wrote in message
> Hvordan montere du de propper? For mig lyder det som om at de ikke sidder
> øret men på øret

I øret, hvad mener du? Jeg har dem da i den lille pose, de blev leveret i -
er dét forkert?

Nej du, sæ'fø'li' putter jeg dem ind i øret, og de dæmper da også "helt
vildt", men der er stadig nogle lavfrekvente "blafre"-lyde, der efter et par
timer har lammet høresansen delvist.

> Jeg har ingen problemer med den støj i den grad som det bliver omtalt her,
> men jeg kan jo være heldig at min kåbe netop lige undgår min hjelm.
> Henry (VFR800 med MRA kåbeglas)

Godt for dig Og det kan da sagtens være kåben, kåbeglasset,
siddestillingen, ørernes facon og en million andre ting, der gør forskellen.
Og kan man finde ud af præcis hvad det er, så er det jo bare perfekt!

Nu bliver det interessant at prøve to ting:
1. En klud om halsen, på Armands forslag (nogle gange er de enkleste
løsninger også de mest effektive)
2. En tur med denne hjelm på min nyindkøbte Sprint ST - måske er hjelmens
facon og ST'ens facon mere kompatible.

--
Jørgen

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 16-07-02 14:16

"Jørgen Winther" <jwi@condia.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Nej du, sæ'fø'li' putter jeg dem ind i øret, og de dæmper da også "helt
> vildt", men der er stadig nogle lavfrekvente "blafre"-lyde, der efter et

*LOL*, så må du sq få den "plasticoperation", så du kan få fjernet dine
dobbelthager...........))))

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Jørgen Winther

Dato : 16-07-02 15:06

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjern dette)@tdcadsl.dk> wrote in message
> par
> >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

> *LOL*, så må du sq få den "plasticoperation", så du kan få fjernet dine
> dobbelthager...........))))

*LOL* Ja, nu du siger det! Det er nok nærmest en "flop-flop-flop" lyd, så
det er sgu' nok dobbelthagerne, eller i hvert fald nogle af dem

--
Jørgen

Fra : Lasse Madsen

Dato : 14-07-02 19:44

> Man skal faktisk ikke meget over 100 før "tinitus generatoren"
> starter.

Hehe den kører konstant i min uforsvarlige knallert hjælm fra Taiwansen ....
og man er helt ør i hovedet når man stiger af ...

> [...]
> af hjelmen.
> Hvis "man" strækker sig så man sidder ret op og ned, eller dukker sig

Måske burde man overveje silikone masse ... og så fuge sin hjælm til
og lade være med at åbne den ... bare lidt trælst når man bruger briller
..... så skal de lige stoppes ind nede fra og op ....

min hjælm har størst problemer i nakken hvor vinden fiser ind lige under
øret og "trækkes" rundt inde i hjælmen .. hvis jeg stopper noget wc papir
(yep det er lame) op i "sprækken" under øret hen til nakken forsvinder alle
lyde ihjælmen ... måske skal man putte noget skumgummi permanent ind i foret
i hjælmen ...

m.v.h.
l. madsen

Fra : Christian Knudsen

Dato : 14-07-02 23:57

> [...]
alle
> lyde ihjælmen ... måske skal man putte noget skumgummi permanent ind i

Det lyder faktisk ikke som en dårlig ide.....det kunne jo være, at det er
det de kære hjelmproducenter har glemt ;)

mvmch
christian

Fra : Jes Vestervang

Dato : 15-07-02 01:01

Lasse Madsen wrote:

> [...]
> (yep det er lame) op i "sprækken" under øret hen til nakken forsvinder
> alle lyde ihjælmen ... måske skal man putte noget skumgummi permanent ind

Jeg har observeret det samme og har også tænkt mig at stoppe hullerne på en
eller anden måde. Det vindstøj er sgu irriterende
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Soren S. Jorvang

Dato : 15-07-02 01:12

In article <3d321018$0$16826$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Jes Vestervang wrote:
> Jeg har observeret det samme og har også tænkt mig at stoppe hullerne på en
> eller anden måde. Det vindstøj er sgu irriterende

Jeg har ogsaa en Concept og har med moderat succes eksperimenteret med
lyddaempning af min ellers fine hjelm, mest ved hjaelp af strategisk
placeret vatklumper.

Jeg har taenkt mig at poste om mine resultater, naar jeg er naaet lidt
laengere.

--
Soren

Fra : Jørgen Winther

Dato : 15-07-02 09:36

"Soren S. Jorvang" <soren@wheel.dk> wrote in message
> [...]
> placeret vatklumper.
>
> Jeg har taenkt mig at poste om mine resultater, naar jeg er naaet lidt

Det lyder spændende - gør endeligt dét!

--
Jørgen

Fra : Armand

Dato : 15-07-02 15:20

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en
> Lasse Madsen wrote:
>
> Jeg har observeret det samme og har også tænkt mig at stoppe hullerne
> på en eller anden måde. Det vindstøj er sgu irriterende

Hvilken virkning har et simpelt bandana-tørklæde i forhold til??

--
Armand.

Fra : Henry

Dato : 15-07-02 21:09

> Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en

> Hvilken virkning har et simpelt bandana-tørklæde i forhold til??

F*ck Armand, det er sgu selvfølgelig da derfor jeg overhovedet ikke kan
genkende deres problemer med hjelmen, jeg har altid kørt med tørklæde.og der
er pakket hele vejen rundt..... gad vide hvorfor jeg egentligt begyndet på
det

mvh
Henry

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-07-02 00:21

Armand wrote:

> Hvilken virkning har et simpelt bandana-tørklæde i forhold til??

Det er sikkert effektivt, men jeg gider ikke at have flere ting at tage af
og på nå jeg skal køre... og så er det egentlig rigeligt varmt i forvejen
:-/

--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Jørgen Winther

Dato : 16-07-02 01:10

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> wrote in message

> Det er sikkert effektivt, men jeg gider ikke at have flere ting at tage af
> og på nå jeg skal køre... og så er det egentlig rigeligt varmt i forvejen

Jeg tror nu, at Armand er inde på noget - som altid sidder han med alle
svarene

Tørklæde, elefanthue whatever - det kunne jo også hjælpe til at nå frem uden
hvepselig på skjorteflippen

Jeg må fluks gå på jagt efter den rigtige halsklud.

--
Jørgen

Fra : Allan Bojesen

Dato : 15-07-02 22:07

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har observeret det samme og har også tænkt mig at stoppe hullerne på
en
> eller anden måde. Det vindstøj er sgu irriterende

En ide kunne være at lime en strimmel 3 mm neopren på den nederste kant på
hjelmen. Det er relativt fleksibel således at man stadig kan få hovedet
igennem samtidig med at det vil lukke for buldret omkring kanten. Det kan
vel fås i en biks hvor de handler med vådragte. Har tit tænkt på at gøre
forsøget men glemmer altid at få købt neoprenen.

Allan Bojesen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-07-02 00:23

Allan Bojesen wrote:

> En ide kunne være at lime en strimmel 3 mm neopren på den nederste kant på
> hjelmen.

Tak for rådet, det tror jeg da at jeg vil prøve
De tkan godt være der går lidt tid inden jeg får det gjort, for det er godt
nok svært at tage sig sammen til nogen i den varme

--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : TA

Dato : 30-07-02 00:25

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> wrote in message

> Jeg har observeret det samme og har også tænkt mig at stoppe hullerne på
en
> eller anden måde. Det vindstøj er sgu irriterende

Har haft tilsvarende overvejelser, men måske opstår larmen i den skarpe
overgang fra hjelmens underkant til halsen?

I stående stilling har undersiden af en full-face hjelm en vinkel på ca 30
gr i forhold til vandret. Siddende foroverbøjet på en sports-mc bliver
vinklen mere udtalt - måske 45-60 gr i forhold til vandret. Fartvinden skal
derfor passere en forholdsvis skarp overgang fra hjelmen til halsen og det
danner uvægerligt turbulens. Jo tyndere hals, desto mere larm.

Lænes hovedet bagover, således at fartvinden først rammer hjelmens
underside, dæmpes larmen tydeligt. Det samme er tilfældet hvis overgangen
mellem hjelm og hals "fjernes" ved at 'trække skuldrene op om ørerne'. Af
samme grund kører jeg altid med en fyldig, ulden halsedisse og på længere
ture en lang ulden halsklæde for at dæmpe turbulensen - selvom det måske ser
fjollet ud på en varm sommerdag.

For et par år siden forsøgte jeg at udforme en løs krave i koldskum til at
dæmpe turbulenserne. Kraven skulle følge hjelmens underkant, have samme
højde som halsen og delvis dække hullet under hagen. Dog var der lidt
betænkeligheder om koldskum er for stift i tilfælde af et styrt? Et andet
forsøg gik ud på at anbringe selvklæbende, ekspanderende fugebånd på
hjelmens underkant (ca 8 cm). Det hjalp på larmen, men var desværre ikke
særlig holdbart (pga fartvinden).

Anyway, bare mine overvejelser ...

--
TA

Fra : Foobar

Dato : 30-07-02 08:07

> [...]
> forsøg gik ud på at anbringe selvklæbende, ekspanderende fugebånd på
> hjelmens underkant (ca 8 cm). Det hjalp på larmen, men var desværre ikke

Har ingen personlig erfaring med produktet (se tråden "Findes der ultra
støjsvage hjælme?"), men der findes en tingest der hedder "WindJammer II",
der påstås at løse det problem du beskriver - og på nogenlunde samme måde
som du fandt på...
(Se: http://www.coolvizion.com/clothing/index.html)

/Claus

Fra : TA

Dato : 05-08-02 23:02

"Foobar" <intet@navn.com> wrote in message
> [...]
> der påstås at løse det problem du beskriver - og på nogenlunde samme måde

OK, der kan man bare se ...
Tak for oplysningen og linket, selv om billedet er lidt svært at se.

--
TA

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-07-02 21:11

TA wrote:

> Har haft tilsvarende overvejelser, men måske opstår larmen i den skarpe
> overgang fra hjelmens underkant til halsen?

Min erfaring er at det meste af vindstøjen kan fjernes ved at stikke en
finger op under øret. Af en eller anden grund har hjelmfabrikanten (AGV i
mit tilfælde) designet hjelmen, så det stort set ihindret kan blæse op ved
ørerne.

--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : TA

Dato : 05-08-02 23:11

> Min erfaring er at det meste af vindstøjen kan fjernes ved at stikke en
> finger op under øret.

Jamen, hvis du kan fjerne vindstøjen med en finger er det da fint. Men hvor
tit kører du med en finger under øret? og hvordan beskytter du det andet
øre?

Umiddelbart virker løsningen ikke anvendelig til længere ture eller til
kørsel med højere hastigheder og netop under sådanne omstændigheder er der
grund til at passe på. Langvarig støjpåvirkning og høj hastighed (der øger
støjens intensitet) er især skadelig for hørelsen.

Hørelsen er grundlæggende mekanisk, hvorfor den 'slides' i takt med summen
af de påvirkninger den udsættes for. Hørelsen forringes derfor uvægerligt
med alderen. 'Sliddet' på hørelsen kan reduceres med ørepropper, der dæmper
lydene fra øregangen, men (såvidt vides) er der fortsat en del lavfrekvent
'bulder', som kan forplante sig til det indre øre via kraniet.

Hensigten med halsklædet/'kraven' var derfor helt at undgå _dannelsen_ af
turbulens omkring hjelmen.

> Af en eller anden grund har hjelmfabrikanten (AGV i
> mit tilfælde) designet hjelmen, så det stort set ihindret kan blæse op ved
> ørerne.

Well, pas godt på hørelsen !

--
TA

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-08-02 19:17

TA wrote:

> Jamen, hvis du kan fjerne vindstøjen med en finger er det da fint. Men
> hvor tit kører du med en finger under øret? og hvordan beskytter du det
> andet øre?

Det var skam bare et led i et forsøg på at finde en mere permanent løsning

> ...Langvarig støjpåvirkning og høj hastighed (der øger
> støjens intensitet) er især skadelig for hørelsen.

Jeps, jeg ved det.

> [...]
>
> Hensigten med halsklædet/'kraven' var derfor helt at undgå _dannelsen_ af

Det er også det der sker, når man lukker hullet under øret. Eller jo,
turbulensen er der, men den turbulerer ikke op til ørerne

Ja!
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : p.jarnbak

Dato : 15-07-02 08:26

> [...]
> Så mit generelle indtryk er, at system 3 hatten er bedre end system 4,
> selv om den skal åbnes med to (ti) tommelfingre

Hørt,jeg har også en system 4 og det er den mest larmene hjælm jeg har
prøvet og i
standard udgaven uden dugfrit visir er det også den der duger mest.Det
dugfrie visir
er ganske rigtigt guds gave til mc`ister.
Hej Palle

Fra : Jan Vagle

Dato : 13-07-02 19:02

Palle Bugtrup wrote:

> [...]
> Så - kære venner - øs ud af jeres erfaringer. BSA'en står pakket med
> tasker og telt - destination: Santiago, Nordvest Spanien. Kun topstykket til

Schuberth Concept (de lager BMW-spand). Købes i Tyskland ! :)

Fremragende komfort, meget cool "robocop" feature. (innervisir med solskjerm)

Løb og køb !

--
Jan Vagle
..............................oOo

Fra : Peter König

Dato : 13-07-02 19:37

De forhandles også herhjemme - har lige købt en, det kan anbefalet ! !. Det
er især det indbygget solvisir som henter kegler . . .

MVH Peter

Fra : Michael Bertelsen

Dato : 14-07-02 15:51

Jeg købte min Consept hjelm sidste år, og er stadig fuldt ud tilfreds med
den. Den kan absolut anbefales !!

I Jylland kan den bla. købes ved Franz Kroon i Århus og Sand-Jensen i
Silkeborg. Pris 2800 kr.

Mvh

Michael
GS500E

Fra : A.P. Ibsen

Dato : 14-07-02 19:02

Hejsa!

Helt sikker Schuberth Concept. derefter BMW System4.

se
http://www.moto-plus-accessories.com/de/index.htm

de sælger Schuberth til en fornuftig pris

A.P. Ibsen