K3 - tilstandsrapport
Fra : rtg

Dato : 13-07-02 11:35

Jeg sidder og kigger på en tilstandsrapport over et ældre hus. Hvor der
bla. står en K3 som hedder "Manglende underlag for skotrender, tegn på
utætheder - risko for indtrængen af vand." Hvad betyder det og er det
rimeligt let at udbedre.

En mulig huskøber.

Fra : SvenP

Dato : 13-07-02 14:01

Skotrender, er fx. det sted hvor to skrå tage, der står vinkelret på
hinanden støder sammen. Eller fx. der hvor en gesims forlader taget.
Under den rende der fremkommer, skal der natyrligvis tætnes. Det kan fx.
være med alu-plader der ligger på en underliggende træ-konstruktion. Hvad
der nøjagtigt menes i den pågældende tilstandsrapport ved jeg ikke, men nu
ved du da hvor du skal kigge. Hvis der er tegn på utætheder, skal du være
særlig opmærksom på fugtigt træværk, og/eller, råd. (derfor k3)

Mvh. Sven

---

Fra : Pia J

Dato : 13-07-02 16:16

Det hus vi har købt havde samme problem - da sælger købte det for 6 år
siden. Han lavede en hjemmestrikket løsning, som holder endnu - man kan se
hvilket spær der har været vådt, da det heldigvis er lige ud for lugen ind
til skunken - men vores bygningssagkyndige havde en fugtmåler med som han
satte på alt træværk i bygningerne, og det var helt tørt.

Så jeg tror ikke det er nogen større omgang at få det lavet ordentligt,
check som sagt undersiden af taget, og ser det fint ud men har fået vand, så
giv det borakol eller anden svampebekæmpelse, så skulle det ikke give
problemer.

:Pia

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 13-07-02 23:34

> [...]
> bla. står en K3 som hedder "Manglende underlag for skotrender, tegn på
> utætheder - risko for indtrængen af vand." Hvad betyder det og er det

Ingen problemer. Du kan lappe det med noget reperationsbånd (sikkert stavet
forkert) fra harald nyborg. Det er ikke en permanent løsning, men det holder
et par år.
Manglende underlag er sikkert fordi den trækonstruktion der normalt laves
under skotrender ikke er der. Det er normalt i ældre huse og er ikke kritisk
hvis renden er tæt og lavet af bly/aluminium.
Mit råd er: Gå ikke op i det, det er forholdsvis nemt at løse. Hvis du køber
huset kan du bare lappe det og så på et senere tidspunkt få det lavet
korrekt, f.eks. i forbindelse med en udskiftning af taget.
Men du skal dog kigge på det, og som Pia J skrev er der tegn på fugt bør du
behandle træet med svampemiddel, dog ville jeg nok ikke bruge Bor-produkter.
Jeg plejer selv at bruge Atamon, et fremragende middel der ikke er giftigt.
(ja, det er det man også bruger til saft og syltetøj) Det virker dog ikke på
insektangreb.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Pia J

Dato : 14-07-02 10:32

> [...]
giftigt.
> (ja, det er det man også bruger til saft og syltetøj) Det virker dog ikke

Den eneste grund til jeg foreslog borakol var, at der har været et lettere
angreb af borebiller i mit hus, som jeg har tænkt mig at genbehandle for
inden jeg isolerer skunken lidt bedre - der er kun 100 mm rockwool og
kuldebro. Byggesagkyndige sagde i den forbindelse at borakol også tager
svamp - og jeg får endda en dunk med købet. Så det bruger jeg i beboelsen
selvom det er giftigt. I stalden vil jeg nøjes med petroleum mod
borebillerne, det er nemlig ret nyt tømmer og helt tørt.

Der er sikkert andre midler, som jeg ikke kender.

:Pia