Ejerskifte
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 13-07-02 10:30

Hej,

Jeg har aldrig prøvet at købe en motorcykel, eller en bil for den sags
skyld, så jeg har brug for jeres hjælp, da min storebrors GSX-R 250 skal
indregistreres i mit navn. Den skal på værksted og drosles, så tager de den
til syn.

På hvilket tidspunkt er det bedst at lave ejerskiftet, bare efter synet?,
eller skal den så til syn igen?

Hvordan omregistrerer man den, får den nye nummerplader?

Hvordan med forsikring? Skal de ikke have registreringsattesten, men den har
man jo ikke før man omregistrerer, og skal man ikke have forsikring før man
gør det???

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Jørgen Winther

Dato : 13-07-02 10:55

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> wrote in message
> På hvilket tidspunkt er det bedst at lave ejerskiftet, bare efter synet?,
> eller skal den så til syn igen?

Efter syn - du kan ikke få køretøjet indregistreret, hvis det ikke er synet.

Handelen kan dog godt finde sted inden, hvis du tør stole på, at køretøjet
overhovedet kan synes!

> Hvordan omregistrerer man den, får den nye nummerplader?

Du skaffer et forsikringsbevis fra det forsikringsselskab, du vil benytte
(aftal det lige med dem!), og tager dét, den gamle originale
registreringsattest, synsattesten samt penge til registreringsgebyr og evt.
til nummerplade med på motorkontoret. Find dit lokale motorkontor ved f.eks.
at søge på www.danmark.dk - på motorkontoret skal du udfylde en blanket for
omregistrering, og denne blanket, sammen med papirerne og pengene, skulle så
gerne få det hele til at ske. Det er en god idé at tage kørekort med, da de
ofte gerne vil se det (principielt blot som legitimation, men jeg har dog
oplevet, at de også ville se, at jeg havde lov til at føre køretøjet).

> [...]
har
> man jo ikke før man omregistrerer, og skal man ikke have forsikring før

Selskabet skal ikke have registreringsattesten - den opbevares sædvanligvis
af den registrerede bruger, eller evt. ejeren (kan dog fint være den samme
person). Men de skal vide registreringsnummeret, dvs. det fra nummerpladen.
Hvis køretøjet står uden plader, når man får forsikringsbeviset, plejer man
at kunne aftale med selskabet, at man blot skriver nummeret på, så snart man
har det.

Et forsikringsbevis består som regel af to dele, hvor motorkontoret beholder
dene ene, og hvor du selv skal sende den anden del til selskabet, efter at
registreringen har fundet sted. Nogle Forsikringsselskaer gør det anderledes
(f.eks. kun med én del, som motorkontoret skal have - så må man fortælle dem
nummeret på anden vis).

--
Jørgen

Fra : Jørgen Winther

Dato : 13-07-02 11:02

"Jørgen Winther" <jwi@condia.dk> wrote in message
> [...]

Jeg glemte lige at svare på den med nummerpladen - hvis køretøjet har plader
på, kan de som regel bruges igen. Lad bare pladerne bliver siddende i første
omgang, så kan du jo f.eks. lige ringe til motorkontoret, inden du tager
derhen, for at høre, om du skal have nye. Om nødvendligt skal du købe nye på
motorkontoret. Pladerne koster et beløb, der afhænger af, hvor mange du skal
bruge Dvs. til en motorcykel er det halv pris i forhold til en bil.

Indtil for nogle få år siden, skulle man have nye plader ved ejerskifte, men
det er lavet om nu - vel nok fordi man er ved at løbe tør for numre!
Efterhånden har næsten alle brugbare numre været i brug (og et klart princip
er, at man ikke vil genbruge tidligere afmeldte numre).

Mvh.
Jørgen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-07-02 08:33

"Jørgen Winther" wrote:

> Indtil for nogle få år siden, skulle man have nye plader ved ejerskifte,

Du mener da vist "årtier"?. Og hvis man lige må indskyde en bemærkning, så er
der vist penge at spare, hvis det er den nye ejer der syner. Er dog ikke 100 %.

Ib Jakobsen

Fra : Jørgen Winther

Dato : 14-07-02 14:52

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message

> Du mener da vist "årtier"?.

Jeg kan ikke huske hvornår. Tiden løber jo... Jeg nævnte det blot, fordi
nogen kunne have hørt, at man skulle have ny nummerplade - og det behøver
man altså ikke.

> Og hvis man lige må indskyde en bemærkning, så er
> der vist penge at spare, hvis det er den nye ejer der syner. Er dog ikke
100 %.

Synet koster vist det samme, uanset hvem der gør det. Hvorvidt
omregistrering skulle findes i flere varianter, ved jeg ikke.

--
Jørgen

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 13-07-02 17:07

> registreringsattest, synsattesten samt penge til registreringsgebyr og

Hvad koster en omregistrering?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Claus Ruglund Jakobs~

Dato : 14-07-02 01:15

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad koster en omregistrering?

Det koster 380 kr.

Mvh Claus

Fra : SØREN F. NIELSEN

Dato : 14-07-02 22:06

Hej

Hvis cykler har været synet inden for to år skal den ikke synes igen men der
skal bare lave ejerskifte, men har den ikke det skal der lave ejer skifte og
synes samtidig.

Mvh Søren