omgang med roundup
Fra : Minna Jensen

Dato : 13-07-02 10:13

jeg har en ca. 30 kvm stor flise-belagt terasse, hvor jeg lige har
luget og fejet nyt sand mellem fliserne.

min søn har købt en flaske (1 liter) roundup-ultra til mig i tyskland,
og jeg påtænker derfor at give terassen en omgang

jeg har ikke før brugt roundup, men da jeg efterhånden har en alder,
hvor jeg får ondt i ryggen osv, hver gang jeg luger, så vil jeg nu
gøre forsøget

desværre er desinnerne på flasken på tysk, men ved at læse tilbage i
gruppen og støtte mig til ettiketten, kan jeg dog regne ud, at jeg
skal bruge 10-15 ml. og det er nogenlunde ligemeget, hvor stor en
mængde vand jeg tynder det op i - så jeg vil bruge en liter

MEN hvordan skal man omgåes roundup, hvor farligt er det for huden?,
hvis man tager gummihandsker på er det så tilstrækkeligt eller kan det
også være farligt og indånde, skal man bruge åndedrætsværn osv osv

gode råd udbedes

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 13-07-02 10:39

> [...]
> hvis man tager gummihandsker på er det så tilstrækkeligt eller kan det
> også være farligt og indånde, skal man bruge åndedrætsværn osv osv

Hej!
Hvis der ikke er ukrudt skal du ikke sprøjte, da roundup kun virker på
planter. Kommer det på jorden er det bare forurening og har ingen virkning
på planterne. Desuden er der stramme regler for hvor man må bruge round up
her i Danmark, jeg mener at have hørt at det ikke må bruges på
flisebelægninger. Men det er der nok andre herinde der ved mere om...
Vil du vide mere om roundup: http://www.roundup.com/

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Peter C

Dato : 13-07-02 12:40

> min søn har købt en flaske (1 liter) roundup-ultra til mig i tyskland,
> og jeg påtænker derfor at give terassen en omgang

Jeg skal give dig en omgang, skal jeg
Round-Up er GIFT, og selvom det var tiltænkt ukrudtet, har det samme effekt
på prydblomster, bare (børne)tærer, kattepoter og.......grundvandet.

Hvis du ikke orker at ligge på knæ og luge (hvilket jeg ikke kan fortænke
dig i) kunne du prøve "steam-It" (skoldende vanddamp) eller gasbrænder.
Begge metoder er uskadelige overfor andet end det ukrudt du vil ha væk.
MEN....drop nu alt det der gift. !!!

MVH Peter C.

P.S.
> jeg har ikke før brugt roundup
Det var godt !

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-07-02 12:52

On Sat, 13 Jul 2002 13:39:58 +0200, "Peter C" <peter_cfutte@mail.dk>
wrote:

>Jeg skal give dig en omgang, skal jeg
>Round-Up er GIFT, og selvom det var tiltænkt ukrudtet, har det samme effekt
>på prydblomster, bare (børne)tærer, kattepoter og.......grundvandet.

Det slår hverken tæer eller kattepoter ihjel. Kun planter. (Og kun
planter som rammes, det er menings- virkningsløst at sprøjte det ud hvor
der ikke er ukrudt.)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Peter C

Dato : 13-07-02 13:07

> Det slår hverken tæer eller kattepoter ihjel. Kun planter. (Og kun
> planter som rammes, det er menings- virkningsløst at sprøjte det ud hvor
> der ikke er ukrudt.)

Hvis du vander en terasse med Round Up og går på bare tærer på den bagefter,
kan det godt være at det ikke ligefrem "slår dine tærer ihjel" men du skal
ikke komme og fortælle mig at det er sundt !!!

MVH Peter C.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-07-02 20:50

On Sat, 13 Jul 2002 14:06:54 +0200, "Peter C" <peter_cfutte@mail.dk>
wrote:

>Hvis du vander en terasse med Round Up og går på bare tærer på den bagefter,
>kan det godt være at det ikke ligefrem "slår dine tærer ihjel" men du skal
>ikke komme og fortælle mig at det er sundt !!!

Og du skal til gengæld ikke komme og fortælle mig det er usundt!

(Medmindre du kan underbygge det)

Vores toilet bliver jævnligt rengjort med noget frygteligt stads som
svjv er ætsende. Alligevel stikker jeg da gladelig røven derned mindst
en gang dagligt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Thomas

Dato : 13-07-02 21:33

> Vores toilet bliver jævnligt rengjort med noget frygteligt stads som
> svjv er ætsende. Alligevel stikker jeg da gladelig røven derned mindst
> en gang dagligt.

*GG* så er det derfor du altid har sorte negle....

Fra : Peter C

Dato : 14-07-02 12:45

> Og du skal til gengæld ikke komme og fortælle mig det er usundt!
>
> (Medmindre du kan underbygge det)

OK, det må jeg jo så lade være med, men jeg vil da fortsætte med at fortælle
alle andre at det er usundt.
(Nu var det jo egentlig ikke dig jeg fortalte det var usundt, det var Minna)
Jeg kan ikke prale af at have en uddannelse der har været omkring enmnet:
Landbrugssprøjtemidler, men jeg kan læse på en flaske (Round-Up) og bruge
min sunde fornuft, og kombinere de to ting til at nå frem til resultatet at
Round-Up er giftigt, og går i grundvandet. Mere behøver jeg ikke vide for at
appellere til folk om at undgå at bruge det.

> Vores toilet bliver jævnligt rengjort med noget frygteligt stads som
> svjv er ætsende. Alligevel stikker jeg da gladelig røven derned mindst
> en gang dagligt.

Hvad du og din røv har sammen, vil jeg ikke blandes ind i

MVH Peter C.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-07-02 13:31

On Sun, 14 Jul 2002 13:44:33 +0200, "Peter C" <peter_cfutte@mail.dk>
wrote:

>OK, det må jeg jo så lade være med, men jeg vil da fortsætte med at fortælle
>alle andre at det er usundt.

Fair nok, bare du ikke begynder at anbefale folk at bruge andre stoffer
i stedet. (Medmindre det er jern i store faste stykker, et hakkejern
f.eks

>(Nu var det jo egentlig ikke dig jeg fortalte det var usundt, det var Minna)

Nu er usenet jo altså offentligt...

> [...]
>Round-Up er giftigt, og går i grundvandet. Mere behøver jeg ikke vide for at
>appellere til folk om at undgå at bruge det.

Hvordan kan du udlede dette af hvad der står på flasken? Der står på
flasken hvad det må bruges imod, hvilke værnemidler der skal bruges
(muligvis angivet ved en kode) hvilke sprøjtefrister der er samt hvad
det aktive stof er. Nåja, og så hvilke mængder der skal bruges.

Det er fint nok at man holder sig fra at bruge pesticider, men der vil
altid være nogen som vil slippe nemt over nogle ting. Så længe der
findes godkendte midler til formålet, så ser jeg helst at folk bruger
dem i stedet for at hælde alt muligt skidt ud eller måske ligefrem slæbe
meget giftige sager med hjem fra tyskland.

>Hvad du og din røv har sammen, vil jeg ikke blandes ind i

Det forstår jeg godt. Den er i øvrigt pænt øm efter 70 km på cyklen...

http://www.gartneriet.dk

Fra : Peter C

Dato : 14-07-02 21:44

> Fair nok, bare du ikke begynder at anbefale folk at bruge andre stoffer
> i stedet. (Medmindre det er jern i store faste stykker, et hakkejern
> f.eks
Jeg anbefalede Steam-It (vanddamp) eller afbrænding med gasbrænder.
Det syns jeg lyder væsentligt mere ufarligt end Round-Up.
Minna´s problem bestod jo bl.a. i at hun fik ondt i ryggen ved alm. lugning,
og derfor virker det ikke videre velovervejet at anbefale hakkejern

> Nu er usenet jo altså offentligt...
Ja, og jeg ville jo også gerne fortælle _dig_ at Round-Up er usundt, men det
har du jo frabedt dig.

> Hvordan kan du udlede dette af hvad der står på flasken?
Se nu havde jeg jo regnet med at jeg kunne blive afkrævet en forklaring på
_hvad_ der rent faktisk står på sådan en Round-Up flaske, så jeg måtte lige
have fat i den jeg har konfiskeret fra min mor
Jeg har ikke flasken her, og kan derfor ikke citere ordret, men det var
noget henad: Vask hænder efter brug, undgå at færdes hvor der lige er blevet
vandet og brug værnemidler i henhold til.....(en eller anden forskrift jeg
ikke kan huske).
Kald det bare at jeg drager forhastede konklusioner, men det får jeg altså
til at Round-Up er noget værre stads, jeg nødig vil soppe mine fusser rundt
i, eller have i grundvandet.

> [...]
> dem i stedet for at hælde alt muligt skidt ud eller måske ligefrem slæbe
> meget giftige sager med hjem fra tyskland.
Enig, men jeg ville jo gerne nå skridtet videre, og helt undgå at man hælder
gift ud på jorden (= i grundvandet), bare fordi det er godkendt.

> Det forstår jeg godt. Den er i øvrigt pænt øm efter 70 km på cyklen...
Hmmmm......forståeligt nok.

MVH Peter C

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-07-02 23:10

cut>
> [...]
> Kald det bare at jeg drager forhastede konklusioner, men det får jeg altså
> til at Round-Up er noget værre stads, jeg nødig vil soppe mine fusser

Jeg fik også en lang smøre, engang jeg på apoteket købte en tynd saltsyre af
en bestemt koncentration. De var nødt til at hælde det på en for stor
flaske, for ellers kunne etiketten med alle forskrifter ikke være der. Det
var saltsyre der var tyndere end det vi slæber rundt med i maven! Deraf kan
man altså udlede, at ikke alle forskrifter har ret meget at gøre med om et
kemikalie er giftigt eller farligt. Men at det vidner om et bureaukrati uden
lige.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thomas

Dato : 13-07-02 13:17

"Minna Jensen" <hviid@12mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvis man tager gummihandsker på er det så tilstrækkeligt eller kan det
> også være farligt og indånde, skal man bruge åndedrætsværn osv osv

Så er vi tilbage i emnet omkring miljøforurening. Jamen, selvfølgelig
Roundup farlig for huden, -selvfølgelig er det farligt at indånde, farlig
for børnetæer, og kattepoter!!! Naturligvis er det farligt for den
biologiske livscyklus -og selvfølgeligt er det giftigt at drikke for dig, og
din søn (og hans efterkommere) når engang giften når grundvandet, og dermed
drikkevandet. Der er slet ingen tvivl -Roundup ER GIFT! og det burde ikke
forefindes i vore haver.

PS. Hvis du alligevel vælger at trodse fornuften (som alt for mange gør), så
brug kun halvt så meget Roundup, som der står angivet i blandingsforholdet.

Mvh. Thomas

Fra : Minna Jensen

Dato : 13-07-02 15:03

On Sat, 13 Jul 2002 14:16:40 +0200, "Thomas" <hshlab@worldonline.dk>
wrote:

>PS. Hvis du alligevel vælger at trodse fornuften (som alt for mange gør), så
>brug kun halvt så meget Roundup, som der står angivet i blandingsforholdet.
>
>Mvh. Thomas

tak for svarene - jeg havde fået indtryk af, at roundup lagde sig som
en slags "film" og derved forhindrede nyt ukrudt i at komme op mellem
fliserne

hvis jeg skal vente med at bruge det til ukrudtet rent faktisk er
kommet op, er jeg heller ikke sikker på, at jeg vil bruge det

nu var min mening med spørgsmålet oprindeligt, at høre om et par
gummihandsker var tilstrækkeligt, når man omhælder det og hælder
opløsningen ud mellem fliserne

men svarene med "kattepoter og børnefødder" får mig til at tænke på,
om lidt roundup mellem mine fliser vil være en reel fare for
småfuglene

jeg har nemlig en del fugle i min have, og småfuglene og
solsortefamilien er noget af det, jeg nyder allermest ved min have

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-07-02 20:54

On Sat, 13 Jul 2002 16:03:20 +0200, Minna Jensen <hviid@12mail.dk>
wrote:

>nu var min mening med spørgsmålet oprindeligt, at høre om et par
>gummihandsker var tilstrækkeligt, når man omhælder det og hælder
>opløsningen ud mellem fliserne

Ang. arbejdsmiljø-forhold så er det nok at du har støvler og
gummihandsker på når du bruger glyphosat-middel som RoundUp.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Martin Lambert Peder~

Dato : 13-07-02 15:55

Hermed mit bidrag:

Et lille udklip af en biologirapport skrevet på HTX:

Optagelsen af Round-Up, som indeholder aktivstoffet glyphosat sker ved at
herbicidet enten lander direkte på planten og bliver optaget herigennem
eller gennem rodnettet, der opsamler noget af det stof der lander på
jordoverfladen. Planten transporterer herefter stoffet rundt i planten, hvor
det hindrer dannelsen af aromatiske aminosyrer, som planter er ene om at
producere, og som de skal bruge for at vokse.

Da mennesker og dyr ikke danner disse aminosyrer er Round-Up ikke farligt
for os.

Når planten ikke længere kan danne aminosyrer vil den holde op med at vokse
og efter ca. 2 uger er den fuldstændig visnet og gul.

Den mængde Roundup, der ikke rammer planten, men lander på jorden, nedbrydes
i miljøet ved hjælp af almindeligt forekommende jordbakterier. Herunder
danner Roundup nedbrydningsstoffet AMPA. Halveringstiden for glyphosat og
AMPA er ca. 2 måneder. Dvs. at efter 2 måneder er halvdelen af stoffet
nedbrudt.

Round-Up kan som mange andre kemikalier også nedbrydes i vand.

---

Roundup "hældes ikke ud mellem fliserne". Hvis det skal bruges skal det
sprøjtes ud på planterne med en forstøver. Der skal en uendelig lille mængde
til for at opnå den ønskede effekt.

Mvh

Martin L. Pedersen

Fra : Thomas

Dato : 13-07-02 18:41

"Martin Lambert Pedersen" <mlp@REMOVEkielsbjerg.dk> skrev i en meddelelse

> Da mennesker og dyr ikke danner disse aminosyrer er Round-Up ikke farligt
> for os.

gid det var så vel.... -men læs lige dette:

http://cph.ing.dk/arkiv/1699/roundup01.html

http://www.karriere-job.dk/arkiv/1699/roundup02.html

-hvis ikke glyphosat (roundup) i grundvandet er farlig for dyr og mennesker,
må der være en anden årsag til at glyphosat i grundvandet kan føre til
lukning af boringer???!!!

Fra : Martin Lambert Peder~

Dato : 13-07-02 18:49

> -hvis ikke glyphosat (roundup) i grundvandet er farlig for dyr og
mennesker,
> må der være en anden årsag til at glyphosat i grundvandet kan føre til
> lukning af boringer???!!!

Fordi mange er fuldstændig hysteriske. Der må jo ikke være det mindste spor
af noget unaturligt. Og det er jo også godt nok.

Der hvor problemert ligger er jo nok at mange haveejere, ikke aner hvordan
kemikalierne skal bruges. Ikke for at hænge Minna Jensen ud, men hun troede
jo at det "skulle hældes ud mellem fliserne". Minna gør heldigvis noget for
at finde ud af at bruge midlet korrekt, hvorimod mange bare ville have
"hældt midlet ud mellem fliserne".

Når kemikalierne bliver overdoseret i så høj grad er det jo klart at det når
ned i grundvandet.

Mvh
Martin L. Pedersen

Fra : Thomas

Dato : 13-07-02 19:45

> [...]

spor
> af noget unaturligt. Og det er jo også godt nok.

Ja -det er nemlig godt!. man kan kalde det hysterisk, jeg vælger at kalde
det fornuft.

Roundup er GIFT! Og såvel som for planter er det også giftigt for
mennesker/dyr.

Jeg vil ikke anbefale det.. men man kunne jo prøve at hælde en slant Roundup
ned til sine akvariefisk, og se hvad der sker?. -eller sprøjte lidt på
frøene til fuglene i haven?? Eller hvad med selv at indtage en snaps? Jeg
overgiver mig ikke før samtlige disse forsøg har været afprøvet, uden
dødsfald eller alvorlig sygdom til følge

> Der hvor problemert ligger er jo nok at mange haveejere, ikke aner hvordan
> kemikalierne skal bruges.

Jeg er fuldstændig enig.

Mvh Thomas

Fra : Martin Lambert Peder~

Dato : 13-07-02 20:35

> [...]
> ned til sine akvariefisk, og se hvad der sker?. -eller sprøjte lidt på
> frøene til fuglene i haven?? Eller hvad med selv at indtage en snaps?

Man kan faktisk godt drikke en "RoundUp-snaps"! Ikke at jeg vil forsøge, men
der sker ikke noget ved det.
Som sagt tidligere er glyphosat kun giftigt for planter. Det blokerer for en
aminosyre som er nødvendig for plantens fotosyntese...

Jeg
> overgiver mig ikke før samtlige disse forsøg har været afprøvet, uden
> dødsfald eller alvorlig sygdom til følge

Det må du jo også selv om :-')

Mvh - Martin L. Pedersen

Fra : Jakob Bock

Dato : 13-07-02 20:56

Martin Lambert Pedersen skrev:

> Man kan faktisk godt drikke en "RoundUp-snaps"! Ikke at jeg vil forsøge, men
> der sker ikke noget ved det.

En artikel fra Ugeskrift for Læger har et lidt andet syn på den sag:

http://www.dadlnet.dk/ufl/ufl2035/v_p/31966.htm

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Thomas

Dato : 13-07-02 20:57

> [...]

> Man kan faktisk godt drikke en "RoundUp-snaps"! Ikke at jeg vil forsøge,

*GGG*

Jeg kan desværre ikke fortsætte denne tråd uden at blive personlig, og det
gidder jeg ikke så jeg står af her...

Men måske vender jeg tilbage igen om 15-20 år, så ved vi alle med sikkerhed
om det er giftigt at drikke.

Mvh Thomas

PS. Håber stadig Martin Lambert er iblandt os til den tid!!*G*

ups.. nu blev jeg alligevel personlig...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-07-02 21:14

On Sat, 13 Jul 2002 20:44:46 +0200, "Thomas" <hshlab@worldonline.dk>
wrote:

>Roundup er GIFT! Og såvel som for planter er det også giftigt for
>mennesker/dyr.

Og det kan du selvfølgelig bevise?

>Jeg vil ikke anbefale det.. men man kunne jo prøve at hælde en slant Roundup
>ned til sine akvariefisk, og se hvad der sker?. -eller sprøjte lidt på

Bare fordi noget ikke er giftig behøver det ikke at være noget man
æder/drikker. Vandet i min havedam er med garanti ikke giftig men derfor
vil jeg da ikke begynde at drikke af det. Der er både fisk, frøer og
salamandere som .. gør ting i det.

>Eller hvad med selv at indtage en snaps?

snaps? Nejtak, alkohol er en nervegift.
(Nånej, det sælges jo som nydelsesmiddel, så kan det umuligt være
giftigt.)

>overgiver mig ikke før samtlige disse forsøg har været afprøvet, uden
>dødsfald eller alvorlig sygdom til følge

Det er en træls holdning.

Se... jeg har (virkelig, det har jeg) stor beundring for dem som dyrker
deres haver økologisk og kun køber noget i brugsen hvis det har et stort
rødt ø-mærke.

Og jeg hører bestemt heller ikke til dem som farer rundt med sprøjten så
snart jeg ser et blad som vender forkert. Og jeg har intet imod ukrudt
eller skadedyr, hvilket enhver som kom forbi her ved selvsyn ville kunne
konstatere.

Men det er altså meget mærkeligt at man først kan male fanden på væggen
mht. ellers godkendte kemikalier som er blevet testet til det formål de
skal bruges, hvorefter man bagefter siger at der kan bare bruges et
eller andet fra køkkenskabet. Midler som ingen kan sige hvor meget der
skal bruges af for at opnå en effekt og som ingen kan sige hvordan
virker når de kommer ud i et givent miljø.

Vil man bruge den nemme metode med at strø/sprøjte noget ud, så brug dog
de godkendte midler. Ellers er klør fem et glimrende redskab til at
fjerne ukrudt. Jeg mindes f.eks ikke hvornår jeg sidst har haft negle
uden en sort kant.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-07-02 21:00

On Sat, 13 Jul 2002 19:48:53 +0200, "Martin Lambert Pedersen"
<mlp@REMOVEkielsbjerg.dk> wrote:

> [...]
>at finde ud af at bruge midlet korrekt, hvorimod mange bare ville have

Det er så forsvindende få mennesker som bruger kemikalier i haven. Da
jeg stod i planteskolen hvor vi også havde den slags kemikalier i
sortimentet, der blev der solgt forsvindende små mængder.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Thomas

Dato : 13-07-02 21:09

> Det er så forsvindende få mennesker som bruger kemikalier i haven. Da
> jeg stod i planteskolen hvor vi også havde den slags kemikalier i
> sortimentet, der blev der solgt forsvindende små mængder.

Ok... DET HER bliver så den sidste hilsen fra mig i denne tråd...

- Jeg går ud fra at prisen for Roundup på planteskoler er godt 100 kr. pr
100 milliliter, og det kan jo selvsagt ikke betale sig, når man kan købe 1
liter for 25 kr. hos den nærmeste landmand. Den teori dur desværre ikke.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-07-02 23:36

On Sat, 13 Jul 2002 22:09:19 +0200, "Thomas" <hshlab@worldonline.dk>
wrote:

>- Jeg går ud fra at prisen for Roundup på planteskoler er godt 100 kr. pr
>100 milliliter, og det kan jo selvsagt ikke betale sig, når man kan købe 1

Njaa... nærmere 200 kr/liter, men i en koncentration som (normalt) er
ca. 6 gange svagere end det som landmanden har.

>liter for 25 kr. hos den nærmeste landmand. Den teori dur desværre ikke.

Så taber landmanden penge på handlen.... men omkring 40 kr/literen +
moms (hvis man er til den slags..)

Ingen af landmændede jeg kender her sælger den slags til gud og
hvermand.... Jeg tror _ikke_ på den handel er særlig stor. Der er nok
flere som handler direkte hos grovvare-selskaberne så.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-07-02 20:57

On Sat, 13 Jul 2002 19:41:18 +0200, "Thomas" <hshlab@worldonline.dk>
wrote:

>-hvis ikke glyphosat (roundup) i grundvandet er farlig for dyr og mennesker,
>må der være en anden årsag til at glyphosat i grundvandet kan føre til
>lukning af boringer???!!!

Ja, det er der. Vi har i danmark nemlig det - i øvrigt udmærkede princip
- at vores drikkevand skal være fuldstændig fri for andre stoffer end
vand.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-07-02 02:11

> [...]

>cut>
....> Da mennesker og dyr ikke danner disse aminosyrer er Round-Up ikke

Jeg kan ikke lige se at giftvirkningen har noget med at gøre om vi danner
aminosyrer eller ej. Det må vist være en tankeforvirring, der har slået et
par knuder på sig selv.

Men lad os lige slå fast, at man ikke skal opfordre nogen til at drikke
Roundup. Det er egentlig ligeså ugiftigt som eddikesyre, men det har vist
sig at det kan påvirke hjertet så man dør omgående. Enhver opbevaring i
drikkeemballage er medvirkende til at der på et eller andet tidspunkt ville
kunne ske en ulykke, så lad være med det.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen