Hvordan bogføres løn?
Fra : Dan

Dato : 13-07-02 10:05

Jeg har mit eget lille enkeltmandsfirma som jeg kører lidt i fritiden. Når
man nu tjener penge kunne det jo være pokkers sjovt selv at få noget ud af
dem :) Men jeg kan jo ikke bare "stjæle" penge fra min konto. Hvordan
foregår det med at ubetale løn/overskudet til mig selv?

/Dan

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 13-07-02 13:05

"Dan" <dan@GULDFISKnatteravnen.dk> wrote in message
> Men jeg kan jo ikke bare "stjæle" penge fra min konto.

Jo, det er lige netop, hvad du kan. Der er faktisk overhovedet ikke krav
om, at du skal have en særskilt konto for dit firma, når det er
personligt ejet. Meget enkelt i bund og grund

Hilsen
Uffe

Fra : Dan

Dato : 13-07-02 13:43

> Jo, det er lige netop, hvad du kan. Der er faktisk overhovedet ikke krav
> om, at du skal have en særskilt konto for dit firma, når det er
> personligt ejet.

Hmm...smart...in fact
Men det skal vel føres i regnskabet på en eller anden måde? Ellers er der jo
noget som pludselig ikke passer

Fra : Kim Thranborg

Dato : 13-07-02 15:38

"Dan" <dan@GULDFISKnatteravnen.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm...smart...in fact
> Men det skal vel føres i regnskabet på en eller anden måde? Ellers er der
jo
> noget som pludselig ikke passer

Ganske rigtigt
Derfor opretter du ganske enkelt en finanskonto under balancen hvor du så
flytter beløbet fra f.eks. banken til denne konto.
Den kunne med fordel oprettes under aktiver sammen med f.eks. egenkapital.
Et alternativ kunne være at oprette den under driftsomkostninger men det er
svjv ikke regnskabsmæssigt korrekt idet der ikke er tale om løn når det er
et personligt ejet firma, men derimod udbetaling af et forventet
driftsoverskud som ellers ville være havnet som egenkapital ved
årsregnskabets opgørelse.

--
Mvh.
Kim Thranborg (som søger bolig i København - se hjemmesiden)

Fra : Dan

Dato : 13-07-02 15:55

Jeg takker for de mange gode svar

/Dan

Fra : Anette Nielsen

Dato : 13-07-02 15:21

On Sat, 13 Jul 2002 14:43:29 +0200, "Dan" <dan@GULDFISKnatteravnen.dk>
wrote:

>Men det skal vel føres i regnskabet på en eller anden måde? Ellers er der jo
>noget som pludselig ikke passer

Du kan bare bogføre det som "udtræk til privat forbrug".

Mvh Anette

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 13-07-02 18:57

Dan wrote:

> [...]
> dem :) Men jeg kan jo ikke bare "stjæle" penge fra min konto. Hvordan
> foregår det med at ubetale løn/overskudet til mig selv?

Du bør overveje / undersøge, om du ved anvendelse af Virksomheds-
ordningen kan opnå fordele ved opsparing af overskud, inden du
bestemmer dig for, hvor meget du vil overføre.

Søg evt. på google groups for se oplysninger om VS-ordningen.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.