S3 savage 4 problem
Fra : Flemming Sørensen

Dato : 13-07-02 10:05

Holas

Jeg har et grande problem

Jeg skal geninstallere Win98 for en ven, der har fucket sin pc godt og
grundigt up.

Efter jeg har installeret Win98, skulle jeg selvf. installere drivers
til grafikkortet, der står S3 Savage 4 på det, så jeg smutter på S3's
site henter drivers, og får lockups under opstarten.

Tjekkede med S3's chip id util, den sagde "DeviceID 8A22", hentede de
drivers der skulle til en gang til samme resultat.

Nogen der har en ide om hvad der går galt ?

Eller bedre endnu en løsning ?

Fra Compaq's site med specs

Compaq Presario 5900z

102382-152 LOGO, 5838
103057-B21 17GB ATA66 HD ALL
103678-001 CDROM CD-R CD-RW US
104565-B21 10/100 NIC PCI ALL
104851-B23 DCIC 1394 USB VESW ALL
104856-B21 DVD 8X MC FC ALL
117662-B21 K7/500 Supra Prcsr ALL
117663-B21 Pres 5900Z W/1394 ALL
122850-003 Cable H/D ATA66 Dbl US
122928-001 Audio 1373 MT US (creative et eller andet)
123959-002 CD/DVD Cable US
125584-001 Pack 2C99 Ret US
127884-000 SPEC, FMT,POD,11754
127884-005 INACTIVE FMT, M5838,MT-3.8DH,DEN-EMEA
128502-001 Sav4 16MB TVout DFP US
144507-081 CKIT ASPEN 3C99 DEN
153569-B21 Chassis 200W Aspen ALL
155288-082 CARD, QCKSETUP,SHLBAV,3C,DEN
155587-B21 V.90 MDM Intl Ap ALL
155856-002 LBL, FEATURE
159470-B22 Cable Audio Card ALL
309037-001 CM SD/100 128MB MT US
330674-083 CM Kybd Intrnt Con IV DEN

/Flemming

Fra : Flemming Sørensen

Dato : 13-07-02 10:07

On Sat, 13 Jul 2002 11:04:36 +0200, Flemming Sørensen
<Nothanks@Idontwantemails.com> wrote:

Bare lige for en ordens skyld, jeg har kigget via google men ingen
løsning hjalp

/Flemming

Fra : Jens-Peter Vraa Jens~

Dato : 13-07-02 11:26

Har compaq ikke en driver pack? Der kan være specielle drivere til deres
MB/chipset osv...

Jeg kender ikke lige deres worksstations, men til serverne kører man blot en
CD og så er alle drivere installeret.

JP

Fra : Flemming Sørensen

Dato : 13-07-02 11:37

On Sat, 13 Jul 2002 12:25:39 +0200, "Jens-Peter Vraa Jensen"
<no@no.no> wrote:

>Har compaq ikke en driver pack? Der kan være specielle drivere til deres
>MB/chipset osv...

Sjovt nok foreslår de NVidia's drivers til lige netop denne model,
ikke at de gør noget som helst overhovedet, har skam prøvet dem.

Lidt underligt når der sidder et S3 Savage 4 i synes jeg

>Jeg kender ikke lige deres worksstations, men til serverne kører man blot en
>CD og så er alle drivere installeret.

Har ingen ide, fik bare en pc under armen, og fik at vide at der ikke
fulgte noget med... svært at vide når det er en alm bruger uden nørd
tendenser :)

Lidt useriøst at have en autodetect funktion på deres site, den finder
den rette pc og hele møgbutikken, og lister fint den smøre jeg
vedlagde, og så kan funktionen ikke opdatere eller noget som helst.

Smart og lidt ubrugeligt hvis du spørger mig, men der er sikkert nogle
der kan bruge det til noget :)

/Flemming

Fra : Jens-Peter Vraa Jens~

Dato : 13-07-02 15:58

> Sjovt nok foreslår de NVidia's drivers til lige netop denne model,
> ikke at de gør noget som helst overhovedet, har skam prøvet dem.
>
> Lidt underligt når der sidder et S3 Savage 4 i synes jeg

Helt enig!

> Lidt useriøst at have en autodetect funktion på deres site, den finder
> den rette pc og hele møgbutikken, og lister fint den smøre jeg
> vedlagde, og så kan funktionen ikke opdatere eller noget som helst.

Enig igen

Kan den ikke være defekt? Hvad med de originale drivere - findes de ikke? Er
det det originale kort, der sidder i maskinen?

JP

Fra : Flemming Sørensen

Dato : 13-07-02 16:14

On Sat, 13 Jul 2002 16:58:19 +0200, "Jens-Peter Vraa Jensen"
<no@no.no> wrote:

>Kan den ikke være defekt? Hvad med de originale drivere - findes de ikke? Er
>det det originale kort, der sidder i maskinen?

Det er ikke defekt, hvertfald ikke som sådan, da det viser 16 farver
helt fint, det er bare ikke fint nok :)

Ringede til Compaq DK, hold da kæft en tåbe jeg snakkede med..
"Vi supporter kun produkter vi selv har solgt".. det er da for he...
en Compaq og jeg snakker med Compaq, hvor er problemet?

Nå men jeg fik lusket ud af ham at Compaq.com autodetecter maskinen
forkert, og derfor foreslår NVidia's drivers. Han foreslog så en anden
driverpakke, bare trist at jeg allerede havde prøvet den, og at
resultatet er at maskinen hænger. "Nå men så kan jeg vist ikke hjælpe
dig"... BAH

/Flemming

Fra : feak geek

Dato : 13-07-02 22:23

for nogle år siden havde jeg et lign. kort diamond Stealth 3(savage 4 agp
32mb) det skulle køre på et Microstar Mb med ALI V chipset, det skabte lign
problemer, løsningen var en helt unik instalations rækefølge af
ren win 98 install
(standart grafikkort IKKE savage 4)
direct x
agp driver (reboot
VGA driver (savage 4)

ikke at dette 100% løser dit problem Men måske skulle du kigge FAQ på deres
website Samt chipset producentens
håber det kan hjælpe på vej

Fra : Flemming Sørensen

Dato : 14-07-02 06:11

On Sat, 13 Jul 2002 23:22:30 +0200, "feak geek" <no@mail.dk> wrote:

>for nogle år siden havde jeg et lign. kort diamond Stealth 3(savage 4 agp
>32mb) det skulle køre på et Microstar Mb med ALI V chipset, det skabte lign

[snip]

Et forsøg værd

>ikke at dette 100% løser dit problem Men måske skulle du kigge FAQ på deres
>website Samt chipset producentens
>håber det kan hjælpe på vej

Jeg kan da forsøge, eller rettere jeg er nødt til at forsøge, min
stædighed nægter at overgive sig :) Det skal sgu makke ret, på den
eller den anden måde.

/Flemming

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 14-07-02 12:26

"feak geek" <no@mail.dk> wrote in message
> [...]
lign
> problemer, løsningen var en helt unik instalations rækefølge af

Yes!!! Tror lige præcis også det er AGP-driver. Ved ikke hvad chipset der
sidder i, men "max 16 farver" symptomet tyder på at en ViA 4-in-1 driver
kunne gøre jobbet... Mon ikke det er ViA chip? Ellers er det vel AMD's 750 -
der må kunne hentes en AGP-driver hos AMD... Prøv det - installer AGP,
reboot, installer gfx-driver... Har set den fejl MANGE gange pga
chipset/agp-drivers der manglede---!

/H3nrik!

Fra : Flemming Sørensen

Dato : 14-07-02 17:27

On Sun, 14 Jul 2002 13:25:42 +0200, "H3nrik V! [2670]"
<vernerbo@_dontspam_hotmail.com> wrote:

>Yes!!! Tror lige præcis også det er AGP-driver. Ved ikke hvad chipset der
>sidder i, men "max 16 farver" symptomet tyder på at en ViA 4-in-1 driver

[snip]

Skal ikke kunne sige det, det var en kammerat jeg hjalp, og han kom
for 1 time siden, meget skyldbetynget, med en reetablerings cd fra
Compaq, som han havde fundet godt gemt et eller andet sted.

10 Min og han havde en nyinstalleret maskine med alt fungerende i
bedste stil.

Som en anekdote kan jeg da nævne, at jeg aldrig har installeret Win
98, Works, Word 2k og en masse andet crap på under 10 min før,
medmindre det har været en ghost :)

Jeg takker alle for deres indsats, problemet er løst

/Flemming

Fra : pk

Dato : 13-07-02 19:39

> [...]
> drivers der skulle til en gang til samme resultat.
>
> Nogen der har en ide om hvad der går galt ?

Nej

Så vidt jeg kan se skulle driveren hedde 8.20.30 på S3 site, jeg har fundet
følgende, ved ikke om det virker, men den hedder 8.20.31.

http://icom.homestead.com/files/savage4_395drv.htm

endvidere fandt jeg dette på Compaq hjemmeside, ved ikke om du har prøvet
dette:

http://www29.compaq.com/falco/sp_result.asp?Model=1877&Os=8

mv

PK

Fra : Flemming Sørensen

Dato : 14-07-02 06:08

On Sat, 13 Jul 2002 20:38:43 +0200, "pk" <nospe@tdcadsl.dk> wrote:

>Så vidt jeg kan se skulle driveren hedde 8.20.30 på S3 site, jeg har fundet
>følgende, ved ikke om det virker, men den hedder 8.20.31.
>
>http://icom.homestead.com/files/savage4_395drv.htm

Den kigger jeg lige på, tak.

Nope har været der, det er ikke 8.20.31 den forårsager lockup, og med
S3's ID util fandt jeg desuden ud af at jeg "burde" bruge 8.20.11 da
kortet bliver identificeret med DeviceID 8A22. Det hjælper bare lige
lidt.

>endvidere fandt jeg dette på Compaq hjemmeside, ved ikke om du har prøvet
>dette:
>
>http://www29.compaq.com/falco/sp_result.asp?Model=1877&Os=8

Jojo den er skam prøvet, og som jeg skrev tidligere i tråden, finder
jeg det højst mærkværdigt at Compaq foreslår Nvidia drivere til et
S3 Savage.

Det viser sig så at Compaq's smarte "feature" med autodetect af
hardware, ser maskinen som en Presario 5900Z, men maskinen rent
faktisk er en Presario 5838.

Jeg har selvf. også prøvet div. drivere til 5838, men jeg kan kun få
et lockup som resultat.

Iøvrigt en sjauv lille detalje... Compaq's driverpack til det
SoundBlasterkort der sidder i fylder ca 48mb eller deromkring :)

Men tak for forsøget :)

/Flemming

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 14-07-02 19:43

gg Scumpaq
Har selv rodet med et par Compaq igennem tiderne.
Nye driver og support er en by i Rusland....
Jeg har dog været så heldig finde drivere andre steder.
Men dit problem med compaq er ikke enestående desværre.Mange havde problemer
med Compaq hjemmepc ordning,især de lidt ældre pc'ere.

Fra : M-Olesen

Dato : 14-07-02 23:31

> [...]
> faktisk er en Presario 5838.
>
> Jeg har selvf. også prøvet div. drivere til 5838, men jeg kan kun få

http://www.lyberg.dk/compaq/
http://www.danfosspc.dk/
http://www.agurk.dk/osr/compaq.cfm

-MO-

Fra : M-Olesen

Dato : 14-07-02 23:35
Fra : Flemming Sørensen

Dato : 15-07-02 00:46

On Mon, 15 Jul 2002 00:35:03 +0200, "M-Olesen" <m.olesen@pc.dk> wrote:

> [...]

Takker, men som tidligere skrevet problemet løst :)

Gemmer dog linksne, de kan være rare at have til en anden gang

/Flemming