geder, gedemælk og gedeost - hvordan?
Fra : Klaus Eriksen

Dato : 13-07-02 08:35

Vi har tre geder der har fået kid, den ene af dem producerer temmelig meget
mælk - i går måtte vi malke 2,5 liter fra den. Vi vil gerne forsøge at lave
ost ud af noget al den mælk, men vi ved ikke hvordan vi skal gøre, er her
nogen der har en god og nem opskrift på gedeost?

Desuden opfører mælken sig lidt underligt, vi forsøgte varme noget af mælken
for at slå eventuelle bakterier ihjel (en slags hjemmepasteurisering), men
mælken blev bare tyk og klumpet - hvorfor og hvordan undgås det?

--
mvh.
Klaus Eriksen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-07-02 10:13

On Sat, 13 Jul 2002 09:35:26 +0200, "Klaus Eriksen"
<klaus_eriksen@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>ost ud af noget al den mælk, men vi ved ikke hvordan vi skal gøre, er her
>nogen der har en god og nem opskrift på gedeost?

Mon ikke chancerne for svar er noget større i dk.kultur.mad+drikke?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 13-07-02 10:53

> [...]
> her
> nogen der har en god og nem opskrift på gedeost?

Gedemælk er generelt en dejlig ting, som kan bruges på flere forskellige
måder. En af disse er at varme mælken roligt op til kogepunktet, og lige
før mælken koger tilsætte en spiseskefuld eddike. Derved frigøres der en
masse ostestof, som kan sies fra og presses i form. Denne ostemasse er
ikke så holdbar som normalt fremstillet ost, hvor der bruges osteløbe
(købes på apoteket) osv. , men den er det dejligt friskt alternativ idet
den er smagsneutral og kan tilsættes hvad man måtte have lyst til af
friske krydderurter o.lign. Den skal dog spises forholdsvis hurtigt -
indenfor en uge.

> [...]
hjemmepasteurisering), > men
> mælken blev bare tyk og klumpet - hvorfor og hvordan undgås det?

Du behøver IKKE at varme gedemælken op (pasteurisering, hvis du straks
efter malkningen fryser den ned i stedet. Gedemælk kan holde sig
uhyggeligt længe i en fryser, og selvom den ser "grynet" ud når den tøes
op, er den til forskel fra frossen komælk ganske drikkelig og dejlig.
Ved at bruge frysning kan du sikre dig at du har tilpas meget mælk til
at du kan fremstille nok RIGTIG gedeost.

Du kan finde omtale af rigtig gedeost på
http://www.hoegholtgeder.dk/ost/ost.html, og skulle du få brug for det
kan jeg gennemrode mine gemmer og finde mine egne tidligere godt
afprøvede opskrifter. Men prøv den nemme opskrift jeg lagde i
begyndelsen, og nyd smagen []

God vind

Per

Fra : Peter Holm

Dato : 14-07-02 09:16

Uafprøvet forslag fra en mejerist:
Lavpast mælken 72grader kort tid - bare lige op og vende ved den temp.
Køl til 35-38 °c.
Tilsæt ½dl yoghurt natural pr liter mælk.
Syrn i ca 4-5 timer.
Skær/rør den syrnede mælk.
Dræn den syrnede mælk i et klæde til 50% er tilbage.
Nu tror jeg du har en lækker gedemælk taziki-grundmasse/lav-fedt smøreost.

At lave ost kræver lidt mere, og jeg synes selv det er for besværligt i
hjemmekøkkenet. Det er også meget svært at leve op til mejeriernes
kvallitet.

Peter

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 14-07-02 16:24

Tak for svarene, som vi allerede er ved at afprøve. Jeg vil også følge rådet
fra Mads og stille spørgsmålet i dk.kultur.mad+drikke.

--
mvh.
Klaus Eriksen

Klaus Eriksen <klaus_eriksen@vip.cybercity.dk> skrev i en