Sunowich 1420
Fra : Tony Lorentzen

Dato : 13-07-02 01:09

Hej alle,

Findes der en eller anden måde at signalere til en modkørende motorcyklist,
hvis der er politi i farvandet? Lige umiddelbart forestiller jeg mig at man
kan lave en cirkelbevægelse med venstre hånd for at signalere et "blink"...
Men om folk ville forstå det aner jeg ikke...

Havde brug for det i dag på strandvejen - der var ret mange ude med snøren.

Hilsner,
Tony
Divvy '01
http://www.divvy.dk

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 13-07-02 08:49

"Tony Lorentzen" <tonySPAMMERGOAWAY@lorentzen.com> writes:

> [...]
> kan lave en cirkelbevægelse med venstre hånd for at signalere et "blink"...
> Men om folk ville forstå det aner jeg ikke...

"Saet farten ned": haandfladen nedad mod asfalten, og haanden/armen
bevaeges op og ned.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> Opinions are mine...

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-07-02 09:51

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@vitesse.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Den vil nok kunne blive misforstået. Blandt off-rødder bruges den på
fællesture til at signalere "vend om", fx. fordi vi er kørt forkert, vi er
på vej ind på en gårdsplads, vejen ender blindt eller sådan noget.

> "Saet farten ned": haandfladen nedad mod asfalten, og haanden/armen
> bevaeges op og ned.

Ja, den plejer vi off-rødder at bruge. Den kan bruges til modkørende om fare
eller politi, og til bagvedkørende på fællesturene til at signalere at nu
passerer vi bebyggelse, så nu skal der ikke køres ræs.

Rittig

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 13-07-02 09:57

Hejas

Er der en "uofficiel/officiel" liste over håndtegn?
Jeg ved at hånden ud til siden, og så åbne lukke hånden betyder blinklys er
tændt, men ud over det, så kender jeg ikke lige nogle tegn.

Mvh
Kristoffer

Fra : Allan Bojesen

Dato : 13-07-02 09:56

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@vitesse.com> skrev i en meddelelse
> "Saet farten ned": haandfladen nedad mod asfalten, og haanden/armen
> bevaeges op og ned.

Det er også det jeg bruger, og selv er blevet "reddet" af nogen gange.

Allan Bojesen

Fra : Henning

Dato : 13-07-02 13:23

> Det er også det jeg bruger, og selv er blevet "reddet" af nogen gange.

Pudsigt, de gange jeg kan huske at have fået den 'hilsen' har det været fra MC-betjente.

Nu om dage står de bare som robotter og gemmer sig med laser dimser...

Er der slet ikke nogen her, som bruger at kippe med lyset? Det gjorde man da jeg var ung. Men det er måske ikke længere politisk korrekt at advare?

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Allan Bojesen

Dato : 13-07-02 13:57

"Henning" <henning@see.sig> skrev i en meddelelse
> Pudsigt, de gange jeg kan huske at have fået den 'hilsen' har det været
fra MC-betjente.

Det har jeg også prøvet, endda for ikke så længe siden. Havde lige
overhaldet 4 biler på landevej, med god margen til modkørende mc. Det viste
sig at være en betjent-mc, og han kunne åbenbart godt vurdere at hastigheden
var lidt over det tilladelige

> Nu om dage står de bare som robotter og gemmer sig med laser dimser...

Der er lidt sport i at spotte dem ud inden de kan nå at måle en. Det er
selvfølgelig nemmest når man kører i terræn man kender

> Er der slet ikke nogen her, som bruger at kippe med lyset? Det gjorde man
da jeg var ung. Men det er måske ikke længere politisk korrekt at advare?

Jow - men det kan du rent faktisk få en bøde for, og den slags tegn kan ses
på længere afstand.

Allan Bojesen

Fra : Jacob Michaelsen

Dato : 13-07-02 16:56

> Jow - men det kan du rent faktisk få en bøde for, og den slags tegn kan
ses
> på længere afstand.

Det kan vel næppe være de betjente der står længere bagude i forhold til ham
der blinker, der kan se det ?

--
Jacob Michaelsen
SV650S

Fra : Jørgen Winther

Dato : 14-07-02 15:08

"Allan Bojesen" <aboje@SLETpost9.tele.dk> wrote in message
> da jeg var ung. Men det er måske ikke længere politisk korrekt at advare?
>
> Jow - men det kan du rent faktisk få en bøde for, og den slags tegn kan
ses
> på længere afstand.

En bøde??? Hvilken lov forbryder man sig da mod?

--
Jørgen

Fra : Allan Bojesen

Dato : 15-07-02 21:59

"Jørgen Winther" <jwi@condia.dk> skrev i en meddelelse
> En bøde??? Hvilken lov forbryder man sig da mod?

For nogle år siden, måske 10, var der noget skriveri om det her i Århus. Der
havde plitiet i nogle tilfælde stationeret en mand bagude/forude??? som
noterede folk der advarede med lyset. Hvad enden blev på det kan jeg
desværre ikke huske. Det er da muligt at man fandt ud af det var håbløst at
gøre noget ved.

Allan Bojesen

Fra : Mads Lund

Dato : 16-07-02 08:48

Så vidt jeg husker den sag, blem sagen droppet i retten. Angiveligt fordi
man ved at "advare" andre trafikanter, egentlig får dem til at sænke farten,
hvilket er det præcist samme erinde politiet er ude i. Og så var det vist
lidt svært at udstede en dom.

Mads Lund
GS500 dragstyle

Fra : Anneli

Dato : 23-07-02 23:44

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> skrev i en meddelelse
> Så vidt jeg husker den sag, blem sagen droppet i retten. Angiveligt fordi
> man ved at "advare" andre trafikanter, egentlig får dem til at sænke
farten,

Jup, jeg har også hørt, at det er oki at blinke eller på anden måde
efter sigende også glade for tjenester som Razzia.dk.

Stor hilsen Anneli og Savage :0))

Fra : Armand

Dato : 13-07-02 09:25

Tony Lorentzen <tonySPAMMERGOAWAY@lorentzen.com> skrev i en
> [...]
"blink"...
> Men om folk ville forstå det aner jeg ikke...

Jup!
Dén er god nok!

--
Armand.
(der i sine tidlige mc-år fandt det praktisk at bevægelsen såvel

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 13-07-02 11:34

> Jup!
> Dén er god nok!

Super - så håber jeg I forstår den derude

Jeg ved at langturschauffører bruger tommelfinger ned til at signalere til
andre om der er politi eller fare på færde, men det kan nok være lidt svært
at se når man har hansker på osv.

Hilsner,

Tony

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-07-02 08:27

Tony Lorentzen wrote:

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message

> Super - så håber jeg I forstår den derude
>
> Jeg ved at langturschauffører bruger tommelfinger ned til at signalere til
> andre om der er politi eller fare på færde,

I gamle dage hilste man bare med højre hånd, i stedet venstre.

Ib Jakobsen

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 13-07-02 10:50

"Tony Lorentzen" <tonySPAMMERGOAWAY@lorentzen.com> wrote in message
> [...]
> Men om folk ville forstå det aner jeg ikke...
>
> Havde brug for det i dag på strandvejen - der var ret mange ude med

Hmm, det må vist blive en kombination af begge håndtegn, først den med
håndflade ned mod asfalt og lidt op og ned, derefer venstre lab i vejret og
lave roterende bevægelser, minder mig om den dans man dansede for et par år
siden

Tror den med håndfladen mod asfalten nemmere bliver opfattet som om man
prøver at spille hellig over for den anden mc'ist, lidt ligesom så sæt dog
farten ned ! Så jeg vil bruge roter bevægelserne i luften...

Har forresten brug en anden håndbevægelse, hvis der har ligget en billist
helt oppe i r*ven på mig, og han bliver ved med det, lige håndflade bagud og
et par vink. Plejer de gerne at forstå.

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 13-07-02 11:31

"RuneR (TDM850)" <ruro@get3net.dk> wrote in message

> [...]
og
> lave roterende bevægelser, minder mig om den dans man dansede for et par

Okay jeg må jo bare forsøge og så håbe på at I forstår det

> [...]
> helt oppe i r*ven på mig, og han bliver ved med det, lige håndflade bagud

Ja det kender jeg udmærket. Det er vildt belastende! Selv holder jeg mig
laaangt fra bilisterne - specielt herinde i byen, for lige pludselig skal de
dreje, parkere eller noget andet og får i mange tilfælde ikke blinklyset på
før drejning er påbegyndt.

Hvis der ligger en oppe i r*ven på mig så plejer jeg at aktivere bremselyset
3-4 gange efter hinanden. Det plejer de at forstå ... Jeg har tænkt på om
den kunne misforståes så de laver en katastrofeopbremsning men indtil videre
forstår folk den når man blinker på denne måde.

hilsner,

Tony

Fra : stange

Dato : 13-07-02 12:04

"Tony Lorentzen" <tonySPAMMERGOAWAY@lorentzen.com> skrev i en meddelelse
> [...]
videre
> forstår folk den når man blinker på denne måde.

Det gode gamle Michael Schumacher-trick. Har "taget livet af" mange
konkurrenter!

Knud Stange

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 15-07-02 08:15

RuneR (TDM850) wrote ...

> Har forresten brug en anden håndbevægelse, hvis der har
> ligget en billist helt oppe i r*ven på mig, og han bliver ved
> med det, lige håndflade bagud og et par vink. Plejer de gerne
> at forstå.

Hæ!

Som regel vender jeg mig så meget jeg kan, kigger vedkommende i øjnene
og vifter dem væk med hånden Det virker rigtig godt når man kan få
øjenkontakt.

--
Mikkel

Fra : Mads Lund

Dato : 16-07-02 08:52

> Som regel vender jeg mig så meget jeg kan, kigger vedkommende i øjnene
> og vifter dem væk med hånden Det virker rigtig godt når man kan få
> øjenkontakt.

Er der egentlig nogensinde nogen der har siddet omvendt på din MZ ?

Ellers er jeg villig til at gøre forsøget når vi er færdige med
streetfighter konverteringen, og hvis jeg må låne din Roof hjælm.

Mads Lund
Desværre ingen streetfighters i garagen

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 16-07-02 09:00

Mads Lund wrote ...

> Er der egentlig nogensinde nogen der har siddet omvendt på din MZ ?

Det tror jeg ikke. Jeg kommer kun halvvejs rundt når jeg laver
ovenstående trick.
Men hvis vi nu laver de pegs på forgaflen som vi talte om kan det vel
ikke være så svært...

> Ellers er jeg villig til at gøre forsøget når vi er færdige med
> streetfighter konverteringen

Juuhuu! Det bliver skægt

--
Mikkel

Fra : Futte

Dato : 13-07-02 11:47

> [...]
> Men om folk ville forstå det aner jeg ikke...
>
> Havde brug for det i dag på strandvejen - der var ret mange ude med

Lastbil piloter blinker med alt hvad de har af fremadrettet lys og holder en
tommel "op" i forruden.
Så, hold øje med modkørende lastbiler. De bruger kun advarslen overfor andre
lastbiler, så skudsikker er den ikke.

Jørgen , Brøndby , der engang for mange år siden var lastvognchauffør.
CB550F, den fine, lettere anløbne, sorte, årgang
øhh hvad var det nu jeg var ved at sige!

---

Fra : Jens Bering

Dato : 14-07-02 20:58

> motorcyklist,
> man
> "blink"...

[KLIP]

På køreskolen i 1980'erne lærte vi at disse cirkelbevægelser skulle
foretages med venstre hånd over hjelmen... Dette giver et fuldstændigt
tåbeligt indtryk, men er ikke til at tage fejl af...

Er der ikke et par gamle rotter på NG som kan støtte op om dette?

Mvh

JB

Fra : S@nd

Dato : 13-07-02 08:00

> [...]
"blink"...
> Men om folk ville forstå det aner jeg ikke...

Det er ihvertfald en anerkendt metode! - Mange bruger også en "dæmpende"
hånd

Mvh. S@nd
|| Bol d'Or ||

Fra : Jens B. R.

Dato : 16-07-02 08:02

Snip
> man
> "blink"...

ja jeg har også erfaring med nogen som klapper oven på hjelmen
angiveligt for at give samme illusion af "blink på taget" forude.

Mvh

Jens B. R.
som sender en venlig tanke til bilisten før Færgen i sidste uge