"Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> wrote
> Hej i gruppen
>
> Nu tror jeg det bliver svært, eller ?
> Jeg sidder med noget grafik, på det billede har jeg lavet en rund sag det
> skal illustrere en sø/vandput, og i dette vil jeg gerne have nogle små
søde
> ringe i vandet, hvordan pokker laver man det. Jeg har forsøgt mig med
flere
> forskellige former for bevel, men det bliver ikke rigtigt pænt syntes jeg.
> Så har jeg forsøgt mig med at markere det der skulle blive en ring og lave
> et kopi-lag af det, og så arbejde med det på den måde, men det er heller
> ikke godt.
> Så er der en der ved hvordan jeg skal gribe det an, et link til en side
der
> beskriver det er også fint.
Vand/glas -ja det var straks værre.
Start med at tegne dine ringe op i en ny channel (eg. tegn deres
form med fx path tool og hvid stroke). Load channel transparency
(select > load selection | eller ctrl+click svinet) og kør gaussian blur
på af 3 gange delelig af først valgte værdi (eg. 8x, 4x og 2x). Styrken
afhænger selvfølgelig af dit dokument, men ideen er at du allerede her
får ridset "z-aksen"op; altså du får "3D" i din 2D ring(e).
Vælg/marker din channel med dine 3D/gauss ringe -som du i øvrigt
lige hurtigt igen kører gaussian blur på med 1x uden nogen selection)-, gå
op i channel properties (den lille pil øverst oppe til højre) og vælg
duplicate channel. Vælg new og gem som DMap eller blahx.
Gå på dit vandlag og fyr op for Displace (filter>distort>displace). Load
din DMap (distort/displace map) og prøv dig frem med styrken. Pas på
med for meget forvrængning; det er kun meningen du lige skal ane formerne
i vandet.
Tile eller stretch er irrelevant da din Dmap gerne skulle have samme BxH
som dit oprindelige dokument. Bare hold dig til repeat edge pixels, men det
er
også ligegyldigt/uden effekt sålænge du ikke kommer over grænsen af doku.
Efter displace åbner du filter>distort>glass op, og loader også her din Dmap
(texture>load texture). Leg lidt med styrken.
Mal selv highlights, glints og skygger på.
Du kan også med fordel displace en skygge med en blurred Dmap af hele dit
billede (hint: stamp visible > ctrl+c/kopier til channel).
Du kan også loade dit billede ind i fx 3DMax og lave dine ringe her. Jeg er
ikke
hård til Max, men det er der sikkert andre som er.
--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«