Motor problemer med Honda VF 750 F ?
Fra : Dennis Bay

Dato : 12-07-02 20:09

Jeg overvejer at udskifte min gamle Boldore med en VF er, men det undre mig
lidt at de fleste jeg har set på har enten fået en ny motor eller også er
motoren blevet renoveret. Det er typisk ved ca. 50.000 km det ser ud til at
de giver problemer.
Det er ellers en dejlig MC med gode køre egenskaber og man kan anskaffe sige
en for rimelige penge ( 30.000 - 35.000,-). Jeg har før haft en VFR og den
kørte bare der ud af 100.000 km var ikke noget problem og så vidt jeg kan se
er VFeren forløberen til VFR.

Er der nogen her i nyhedsgruppen der har erfaringer med VF 750 F og dens
tilsyneladende motor problemer ? og hvad er det for problemer ? Er det evt.
noget man selv kan fikse ?.

Var det bedre at købe en VF 750 S ( touring version )? Er der mindre
problemer med den?

Dennis Bay

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 12-07-02 20:34

> [...]
> motoren blevet renoveret. Det er typisk ved ca. 50.000 km det ser ud til

Knasterne i sådan en model holder bare ikke, først ryger de på de bagerste
cylinder, derefter på de foreste. Der kan dog købes nogle andre olierør til
cyklen så der kommer mer` og hurtigere olie til topstykket.
Jeg mener også at kunne huske (fra Das Motorrad) at den VF750F de lavede en
25.000-50.000 km`s test på skulle havde nye stempler.

> [...]
> kørte bare der ud af 100.000 km var ikke noget problem og så vidt jeg kan

VFR`eren kan du ikke sammeligne med VF`erne. VFR`eren blev lavet for at
Honda kunne vise at de var istand til at lave en V-4 der holdt mere end en ½
sæson, så på VFR`en er der ikke sparet på noget.

> [...]
evt.
> noget man selv kan fikse ?.
>
> Var det bedre at købe en VF 750 S ( touring version )? Er der mindre

Den kan jeg også huske fra Das Motorrad, samme motor problemer som
VF750F`eren, desuden brækkede stellet på VF750S`eren under deres 25.000 km
test af modellen.

Dan
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERNMIG" fra adr. ved svar

Fra : Dennis Bay

Dato : 12-07-02 20:55

Tak for svaret. Jeg syntes nok jeg har hørt noget om problemer med knaster.

Mon man kan tjekke om en model har fået skiftet olierørene?.

Med venlig hilsen
Dennis Bay

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 12-07-02 23:04

> Tak for svaret. Jeg syntes nok jeg har hørt noget om problemer med
knaster.

> Mon man kan tjekke om en model har fået skiftet olierørene?.

Jeg mener nogle her i NG`en kører på VF750/1000 der har fået lavet denne
modifikation.
Så vi må håber af nogle af disse melder sig ;>)

Fra : Armand

Dato : 13-07-02 09:53

Dennis Bay <Dbay@markediaarhus.dk> skrev i en
> Tak for svaret. Jeg syntes nok jeg har hørt noget om problemer med
knaster.
> Mon man kan tjekke om en model har fået skiftet olierørene?.

Det er nok fåtallet der har dét, Og sælger kan fint bilde dig det ind
uden at du umiddelbart vil kunne konstantere derom, endsige ramme ham
hvis/når du finder ud af det, så glem det hellere medmindre at du selv
vil gå ind i ety køb og montering af oil mod.-kit!
Eftersom det sikkert er VF'ernes (begrundede!) prisleje der tiltaler
dig,
og oil mod.'et er en tillægsudgift, samt at du risikerer at opdage at
knasterne ér gået/½-gået når du vil montere kittet (=$$$$$!), er det nok
ikke det
hele værd :-/

Hvad med en billig VFR (igen) istedet?
Den kører og kører, og er efterhånden nede i under 50.000 for de
billigste!
Evt. egenimport fra D som alternativ :-/

--
Armand.

Fra : Dennis Bay

Dato : 13-07-02 21:02

> og oil mod.'et er en tillægsudgift, samt at du risikerer at opdage at
> knasterne ér gået/½-gået når du vil montere kittet (=$$$$$!), er det nok
> ikke det
> hele værd :-/

Det kan du nok have ret i, men min økonomiske grænse ligger på max 35.000,-
bliver prisen højere er jeg også nødt til at have en kasko forsikring, det
mener jeg ikke er nødvendig hvis prisen ligger i det leje. Mit kørsels behov
er kun 2000 til 4000 km pr. år og derfor mener jeg at det er for mange penge
at have stående i en MC.

Det kan da godt være at jeg bare skal beholde min boldore.
Dennis Bay

Mail: brm@markediaarhus.dk

Fra : Armand

Dato : 14-07-02 13:01

> [...]
35.000,-
> Mit kørsels behov er kun 2000 til 4000 km pr. år og derfor mener jeg

Lige netop lange "kolde" perioder medførende et mer-tal af absolutte
koldstarter, tror jeg er til VF'eres disfavør, netop p.g.a. problemer
med at få olie til topstykkerne til dagligt :-/

--
Armand.

Fra : Dennis Bay

Dato : 14-07-02 21:03

Ja det har du ret i. Det havde jeg ikke tænkt på.

Dennis Bay

Mail: brm@markediaarhus.dk

Fra : Dennis Bay

Dato : 14-07-02 08:02

Det ser ud til som om det kun er de tidlige modeller (83 og 84) som skaber
problemer med slidte ventiler pga. for dårlig smørring.
Er der nogen her på portalen der kan bekræfte dette ?.

Dennis Bay

Fra : Christian

Dato : 15-07-02 06:59

Hej Dennis,
jeg har haft en VF'er årgang 84, der havde rundet 124.000 km, da jeg solgte
den. Da jeg købte den, havde den kørt 27.000km, og havde fået skiftet
knaster 2 gange (som Honda betalte). I forbindelse med 2. skiftning fik den
eftermonteret et olierør, og siden kørte den uden problemer.
Det er en cykel, som jeg har været utrolig godt tilfreds med, og de eneste
udgifter har været almindelige sliddele.
Du ka' se den slagsannonce, jeg havde lavet her http://www.honda.eky.dk/
billedet ka' du også se det eftermonterede olierør. Jeg mener, det er det,
der sidder lige foran sidedækslet (under O'et i solgt).
Mvh Christian (nu CBR 600 F2)