Omlevering af ny bil
Fra : Michael Jørgensen

Dato : 12-07-02 18:54

Er der nogen der har erfaring omkring omlevering af fabriksny bil (jævnfør
ny købelov), som ved levering har forskellige fejl? Jeg tænker specielt på
- hvor lang tid / hvor mange forsøg forhandler/værksted har til at udbedre
fejlene
- hvor lang tid forhandler/værksted har til at tage stilling til om de
overhovedet mener der er en fejl
- hvor mange fejl der almindeligvis må forventes ved levering
- hvor alvorlige fejl der skal til, før omlevering vil kunne komme på tale
- om forhandler/værksted hvis varslet om det, kan pålægges udgifter
forbundet med fejlsøgning/dianosticering og evt. udbedring
- hvem der i givet fald er i stand til at foretage en uvildig vurdering af
problemet (FDM?)
- om der skal foreligge en skriftlig, uvildig vurdering af problemet, før
det kan betale sig at forlange omlevering
- om det stiller os ringere at vi fortsat anvender bilen, selvom vi har
foreslået forhandler at de stiller en anden bil til rådighed indtil alle
fejl er rettet.

Jeg er klar over at den ny købelov principielt giver mig ret til at forlange
omlevering, hvis en ny vare er fejlbehæftet. Men et er som bekendt teori, et
andet praksis... I mit tilfælde har vi gjort forhandler opmærksom på
problemet (det ene problem som er et kardinalpunkt for os) i forbindelse med
1.000 km eftersyn (ca. 2 uger efter levering). Nu har bilen rundet 7.500 km,
og forhandler har endnu ikke overfor os tilkendegivet at de erkender der er
en fejl. En anden forhandler (samme mærke) har dog bekræftet os i, at det
problem vi oplever, ikke er normalt for bilmodellen, og derfor naturligvis
skal udbedres. Her tales om en enkelt af den efterhånden alt for lange liste
af fejl. Nogle små, og allerede udbedrede, andre langt alvorligere, med
udbedringspriser i mange 1000-kr klassen. Listen er pt. på 11 punkter, heraf
6 uløste.

Vi har fået bilen leveret 12/4-2002, dvs. for 3 måneder siden, og er
efterhånden godt frustrerede. Alle gode (og retvisende) råd modtages med
taknemmelighed. Vores drøm om en ny bil er på vej til at blive vores værste
mareridt - der står trods alt 1/4 mio kr. herude i indkørslen...

Med venlig hilsen
Michael Jørgensen.

Fra : Andy

Dato : 12-07-02 21:03

> [...]
forlange
> omlevering, hvis en ny vare er fejlbehæftet. Men et er som bekendt teori,

Købelovens §78 giver dig som udgangspunkt ret til at forlange afhjælpning,
omlevering, passende afslag i priseneller ophævelse af købet, med mindre det
er umuligt eller vil påføre sælger uforholdsmæssige omkostninger.

Jeg tror ikke at du vil komme langt med at kræve omlevering, idet det må
siges at påføre sælger uforholdsmæssige omkosninger.Da sælger allerede er
påbegyndt afhjælpning kan du som jeg forstår loven heller ikke kræve afslag
i prisen på baggrund af manglen..

Imidlertid kan du måske bruge §78 stk.4, §79 eller §80.
------------------
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for
køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i
købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske
uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens
regning.

§ 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden
for rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art,
mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om
sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens
rådighed.
Stk. 2. Køberen kan holde købesummen tilbage, indtil krav eller tilbud
om afhjælpning eller omlevering er opfyldt. Må mangelen anses for
uvæsentlig, kan køberen dog ikke tilbageholde et beløb, som åbenbart
overstiger, hvad det vil koste at afhjælpe mangelen.

Erstatning for mangler
§ 80. Lider køberen tab som følge af en mangel, kan han kræve
skadeserstatning, hvis:

1) sælgeren har handlet i strid med almindelig hæderlighed,
2) sælgeren har givet køberen vildledende oplysninger, som han ikke havde
føje til at anse for korrekte,
3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om en mangel, som han
kendte eller burde kende,
4) genstanden savner egenskaber, som må anses tilsikrede, eller
5) mangelen efter købets indgåelse er forårsaget ved sælgerens forsømmelse.
Stk. 2. Ved køb af genstande bestemt efter art kan køberen endvidere
kræve skadeserstatning efter § 43, stk. 3.

Fra : Ove Kristensen

Dato : 13-07-02 05:22

"Andy" <aaa_2500X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Da sælger allerede er
> påbegyndt afhjælpning kan du som jeg forstår loven heller ikke kræve
afslag
> i prisen på baggrund af manglen..

Heller ikke når det startede da den havde kørt 1000 km, og nu har den så
kørt 7.500 km og det er stadig ikke iorden?

Mvh
Ove.

Fra : Andy

Dato : 13-07-02 10:07

> Heller ikke når det startede da den havde kørt 1000 km, og nu har den så
> kørt 7.500 km og det er stadig ikke iorden?

Du finder ikke rigtig nogen som kan give et endeligt svar, simpelthen fordi
loven først trådte i kraft fra slutningen af April... Der er simpelthen ikke
nok sager eller afgørelser endnu, hvis der er nogen overhovedet!

Eftersom Forbrugerstyrelsen kun behandler klager op til 82000, bliver du nok
nødt til at kontakte en advokat for at komme videre.

Har du overvejet at kontakte producenten?
Derefter skal du seriøst overveje Ekstra Bladet eller BT, hvis du mener at
du har en god sag...

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 14-07-02 17:14

[snip]
> [...]
ikke
> nok sager eller afgørelser endnu, hvis der er nogen overhovedet!

Jeg har forstået det sådan at den ny købelov først blev *vedtaget* i April
(2002), men gælder for alle forbrugskøb foretaget efter 1/1-2002. Er det
korrekt (jeg har købt bilen i starten af April 2002, så det er ret
afgørende).

> [...]
>
> Har du overvejet at kontakte producenten?
> Derefter skal du seriøst overveje Ekstra Bladet eller BT, hvis du mener at

Jeg skal have mig et alvorsord med manden der solgte os bilen (indehaveren
af forretningen). Tror simpelthen ikke på han vil lade stå til, mens en af
hans kunder (mig) i bar frustration fortæller sin historie i
offentligheden... En af de vægtige grunde til at handle netop hos ham var en
stor grad af tillid til ham som person. Den har endnu ikke lidt skade på
trods af min diskussion med værkstedet hos samme forhandler. Desværre er han
på ferie endnu en uge

Mvh
Michael.

Fra : Peter G C

Dato : 13-07-02 11:47

Michael Jørgensen <m.jorgensen@fjernmig.mail.dk> skrev:

[klip]

> Er der nogen der har erfaring omkring omlevering af fabriksny bil (jævnfør
> ny købelov), som ved levering har forskellige fejl?

Jeg tror det ikke. Nu har du ikke beskrevet fejlene, så det er noget svært
at tage stilling til dit spørgsmål.

Du bør sende et brev til din bilsælger, hvori du formelt reklamerer og (i en
venlig og høflig tone) beskriver alle fejl og mangler. Du kan jo opfordre
sælger til et møde om spørgsmålet. Hjælper det ikke, så må du videre til
impotøren. Dernæst er det advokat, hvis du mener det alvorligt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Steen F.

Dato : 13-07-02 20:17

[snip]
> Dernæst er det advokat, hvis du mener det alvorligt.

Ja, eller FDM hvis du er medlem der.

MVH
Steen

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 14-07-02 17:24

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> Michael Jørgensen <m.jorgensen@fjernmig.mail.dk> skrev:
>
> [klip]

> Jeg tror det ikke. Nu har du ikke beskrevet fejlene, så det er noget svært
> at tage stilling til dit spørgsmål.

Ok, her kommer listen:

q Hylelyd fra varmelegeme/ventil-system i motorrum under opvarming fra
under 8 grader C. Afventer svar fra Mitsubishi.
q Ujævn trækkraft mellem 2000 og 2500 o/min (sender deciderede
chock-bølger gennem bilen, og bemærkes af 90% af passagerer). Mest udpræget
ved moderat acceleration i 3. eller 4. gear. Mærkbar på motorvej ved
konstant hastighed omkring 105-110 km/t. Hørbar som "slubren" eller "
lufttrykudligning" fra motorrum. Forekommer kun ved temperaturer over 12
grader C, og topper tilsyneladende omkring 19 grader C.
q Ventilation til gulv kan ikke lukkes. Løst ved sidste værkstedsbesøg.
q Højttaler ved venstre sidespejl virker ikke. Løst ved sidste
værkstedsbesøg.
q Lakfejl på højre fordør. Løst ved sidste værkstedsbesøg.
q Højre fordør dårligt tilpasset (øverst). Løst ved sidste
værkstedsbesøg.
q Utilfredsstillende afbalancering. Specielt omkring 80 km/t. Løst ved
sidste værkstedsbesøg.
q "Klonk"-lyde ved bakning over nedkørsel fra fortov
q "Rumlen" fra transmission/gearkasse i frigear, og ved motoromdrejninger
der akkurat matcher hastighed. Mest udpræget ved varm motor.
q "Klonk"-lyde fra transmission/gearkasse ved gearskifte.
q Dårlig/utilregnelig brændstoføkonomi. Kan ikke presses over ca. 17 km/l
på trods af udelukkende langture, under 110 km/t. Til tider opleves en
forbedring af økonomi ved at køre "frisk" til.

> [...]
> sælger til et møde om spørgsmålet. Hjælper det ikke, så må du videre til
> impotøren. Dernæst er det advokat, hvis du mener det alvorligt.

- Har sendt brev til forhandler.
- Har talt med importør
- Jeg MENER det alvorligt. Og kommer det dertil, vil jeg kontakte advokat.
Hvis forhandleren/importøren/fabrikken forsøger at sylte mig, så vil de
finde ud af at jeg er stædigere end dem...
- Men jeg prøver nu at tale lidt fornuft ind i hovedet af forhandleren,
inden jeg går videre til FDM for en uvildig teknisk vurdering. Derefter FDM
juridisk afdeling, og/eller advokat.

Bare pokkers at det der skulle være en "once in a lifetime" suveræn
oplevelse, går hen og bliver det længste mareridt jeg til dato har haft...

Men tak for svaret.
Michael

Fra : alexbo

Dato : 14-07-02 19:06

Michael Jørgensen <m.jorgensen@fjernmig.mail.dk> skrev

> Ok, her kommer listen:

En liste som den får du ikke nogen ny bil på.
De ganske få tilfælde hvor jeg har hørt om omlevering har alle været hvor
bilen totalt nægtede at køre,
og hvor værkstedet gennem lange perioder havde bilen i forsøget på at finde
fejlen.

Du skriver i et indlæg at du finder det besynderligt at det er de billige
fejl der er rettet, mens de dyre er skubbet ud i det uvisse,
det er jo ikke så mærkeligt, det er ulige nemmere at rep. en defekt
højttaler, end at finde en klonklyd ved bakning ned af kantssten,

Jeg er bange for at hvis din attityde over for værkstedet svarer til dine
indlæg, så får i svært ved at nå hinanden.

Når nu du er medlem af FDM, kan det undre at du ikke vil ofre de par kr. det
koster at få en undersøgelse hos dem, så kan du også få en ide om fejlene nu
alle er på bilen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter G C

Dato : 14-07-02 21:40

alexbo <alexbo@email.dk> skrev:

[klip]

> En liste som den får du ikke nogen ny bil på.

Enig.

[klip]

> Jeg er bange for at hvis din attityde over for værkstedet svarer til dine
> indlæg, så får i svært ved at nå hinanden.

Venligheden skal strækkes langt, og det kan hjælpe gevaldigt.

Hvilken bil er der tale om? En Alfa?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 15-07-02 09:47

[snip]
> [...]
> bilen totalt nægtede at køre,
> og hvor værkstedet gennem lange perioder havde bilen i forsøget på at

Fair nok. Havde det godt på fornemmelsen, selvom det er jo ikke det
lovteksten siger hvis man læser den analytisk.

> [...]
> det er jo ikke så mærkeligt, det er ulige nemmere at rep. en defekt
> højttaler, end at finde en klonklyd ved bakning ned af kantssten,

Det var ironisk ment. Men at fejl er svære/dyre betyder ikke at de blot kan
sige "vognen er ok" og at jeg så skal sige tak.

> Jeg er bange for at hvis din attityde over for værkstedet svarer til dine
> indlæg, så får i svært ved at nå hinanden.

Hvilken attitude mener du? Jeg har på intet tidspunkt været andet end
høflig, både her i NG og overfor værksted/forhandler. Præciser venligst hvad
du refererer til.

> [...]
det
> koster at få en undersøgelse hos dem, så kan du også få en ide om fejlene

Jeg har købt en ny bil. På en ny bil vil jeg ikke ofre een eneste krone ud
over de servicebesøg der kræves. Det er bl.a. derfor jeg har købt en ny, og
ikke et "vrag". Er det noget i vejen med en ny genstand, må sælger udbedre
det. For sælgers regning. Længere er den sådan set ikke, set fra min stol.
Desuden kan jeg oplyse om at FDM tager 584 kr pr time. For mig er det mere
end "et par kroner".

At jeg så i de forløbne tre måneder har brugt både tid og penge på at hjælpe
værkstedet med at finde/løse de fejl der nu engang er/var, er en anden ting,
men jeg mener sådan set jeg har strakt mig langt i denne sag, været venlig
og taget svar som "vognen er ok, du må omlægge din kørestil" til
efterretning helt uden at blive sur. Jeg har blot konkluderet at
løsningsforslag som at undgå at køre 100-110 km/t på motorvejen ikke rigtig
holder... Problemet er at værkstedet ikke rigtig virker interesseret i at
gøre noget ved det.

Med meget venlig hilsen
Michael.

Fra : Andy

Dato : 15-07-02 15:00

> Fair nok. Havde det godt på fornemmelsen, selvom det er jo ikke det
> lovteksten siger hvis man læser den analytisk.

Øh, jo det er det rent faktisk... Lovteksten KL§78 stk. 2 er uden tvivl
lavet for at undgå en situation hvor sælgeren bliver nødt til at give kunden
en ny bil istedet for at skifte en højttaler som ikke virker.

> [...]
og
> ikke et "vrag". Er det noget i vejen med en ny genstand, må sælger udbedre

Helt korrekt.

> [...]
rigtig
> holder... Problemet er at værkstedet ikke rigtig virker interesseret i at

Enig... Det er uacceptabelt!

Fra : Peter G C

Dato : 15-07-02 16:03

Michael Jørgensen <mijo@REMTHISpc.dk> skrev:

> Problemet er at værkstedet ikke rigtig virker
> interesseret i at gøre noget ved det.

Så stævner vi dem.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Steen F.

Dato : 15-07-02 13:43

"Michael Jørgensen" <m.jorgensen@fjernmig.mail.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> [...]
> på trods af udelukkende langture, under 110 km/t. Til tider opleves en
> forbedring af økonomi ved at køre "frisk" til.

OT:
Du skriver, at bilen er en Mitsubishi? Hvilken model og motor? Hvis bilen
har GDI-motor (binzin), så har den netop de "rykkende" kendetegn som du
beskriver. Den har 5-6 motorstyringsprogrammer som den skifter imellem hele
tiden, og de kan mærkes som små ryk eller ujævn trækkraft.

MVH
Steen

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 15-07-02 14:13

[snip]

> [...]
hele
> tiden, og de kan mærkes som små ryk eller ujævn trækkraft.

Det er en Carisma turbodiesel.

Michael

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 14-07-02 00:07

[snip det hele]

Tak for svarene. Sælger har ikke, som jeg ser det, påbegyndt fejlretning.
Foreløbig har sælger indsendt rapport (værkstedets observationer) til
importør, som har videresendt til fabrik. Det er nu 1½ måned siden. Sælger
påstår at han ikke må/kan foretage sig yderligere, før der foreligger svar
fra fabrik. Han forbeholder sig ret til at erklære vognen for "ok" på
baggrund af svaret fra fabrik. Han vil heller ikke lægge yderligere pres på
importør/fabrik, endsige rykke for svar. Endvidere har han meddelt mig at
han ikke kan sige noget om hvor lang svartid jeg kan forvente.

For lige at præcisere: Vi konstaterede fejlen efter ca. 10 km's kørsel efter
levering. Værkstedet har to gange erklæret at vognen ikke fejler noget, da
vognens motorstyring ikke har registreret nogen fejl. På den baggrund vil de
ikke foretage sig yderligere, før fabrik/importør giver grønt lys. Derfor
betragter anser jeg ikke det der foregår som "afhjælpning af mangel". Havde
jeg stået med en bil udenfor garanti, med dankortet i hånden, var der jo
ingen grænser for hvad de gerne forsøgte sig med at udskifte. Bare jeg
betalte. Øv!

Jeg har pt. ingen anelse om hvornår der sker noget igen fra importør/fabriks
side, men frygter det værste. Heldigvis har jeg købt Japansk, så der er
endnu over 2½ år, før garantien udløber... Måske er der håb aligevel.

Jeg er i FDM, og overvejer at lade dem teste/fejlsøge. Men jeg frygter at
jeg så kommer til at hænge på en regning på x timer á 584 kr, som sælger
ikke ønsker at refundere. De vil til hver en tid kunne påstå at afhjælpning
jo var igang... Så er der advokaten. Igen, jeg vil formentlig aldrig få
refunderet honoraret, så jeg skal være mere desparat end jeg er, før det
sker. Men Ekstra Bladet vil helt klart blive overvejet, hvis de ikke makker
ret. Det er ikke sikkert jeg får afhjulpet mit problem, men andre bliver i
så fald advaret.

Mvh
Michael

Fra : F.Larsen

Dato : 14-07-02 11:39

"Michael Jørgensen" <m.jorgensen@fjernmig.mail.dk> wrote in message
> [...]
makker
> ret. Det er ikke sikkert jeg får afhjulpet mit problem, men andre bliver i

Hvorfor ikke først tage en snak med en af FDM's advokater - det koster ikke
noget og så ved hvilke muligheder du har ?

--
Flemming

Fra : Andy

Dato : 14-07-02 13:36

Du skrev selv:
> [...]

> importør/fabrik, endsige rykke for svar. Endvidere har han meddelt mig at
> han ikke kan sige noget om hvor lang svartid jeg kan forvente.

Kontakt selv importøren...

> [...]
> jeg stået med en bil udenfor garanti, med dankortet i hånden, var der jo
> ingen grænser for hvad de gerne forsøgte sig med at udskifte. Bare jeg

Det har du desværre nok ret i...

> Men Ekstra Bladet vil helt klart blive overvejet, hvis de ikke makker
> ret. Det er ikke sikkert jeg får afhjulpet mit problem, men andre bliver i
> så fald advaret.

Forudsat at ekstra bladets advokater ikke har noget forhold til nogen som er
involveret i sagen.

mvh,

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 14-07-02 17:06

> [...]
> :af fejl. Nogle små, og allerede udbedrede, andre langt alvorligere, med
> :udbedringspriser i mange 1000-kr klassen. Listen er pt. på 11 punkter,

Jo, men det er 11 helt forskellige fejl. Og besynderligt nok er det de fejl
der potentielt koster knaster som de har lidt svært ved at tage stilling til
(læs: afhjælpning er IKKE påbegyndt).

Sælger
> på
>
> Kontakt selv importøren...

Har jeg gjort. De kan ikke udtale sig før fabrikken har svaret.

> [...]
>
> Det har du desværre nok ret i...

> Forudsat at ekstra bladets advokater ikke har noget forhold til nogen som

Klart nok. De har ingen part i sagen mig bekendt.

Mvh
Michael.

Fra : Steen F.

Dato : 14-07-02 16:50

> [...]
afhjælpning
> jo var igang... Så er der advokaten. Igen, jeg vil formentlig aldrig få

Du skal ikke nødvendigvis bruge FDM til at fejlsøge på din bil, men derimod
tage en snak med deres juridiske afdeling. Det er netop advokater som er
vant til sælgere/importører som ikke kan få fingeren ud...

MVH
Steen

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 14-07-02 17:02

[snip]

> [...]
> tage en snak med deres juridiske afdeling. Det er netop advokater som er
> vant til sælgere/importører som ikke kan få fingeren ud...

Jeg har jo ikke engang værkstedets ord for at de erkender der er et problem.
Derfor overvejer at få en uvildig instans (FDM?) til at vurdere om det er
mig der er overfølsom (tvivler jeg meget stærkt på), eller om det er
værkstedet/importøren/fabrikken der skal se at få fingeren ud!

FDM's juridiske afdeling mente sidste gang jeg talte med dem (for 3 uger
siden) at sådan en sagsbehandling hos importør/fabrik godt kan trække noget
u, men at jeg da altid kunne betale deres tekniske afdeling for at kikke på
det... Og ja, jeg ved det - jeg er pi***utålmodig. Men jeg *har* svært ved
at acceptere at de ikke engang kan komme med en erklæring der siger "ja, der
er et problem som vi skal have løst" eller "nej, vi mener du blot skal ændre
din kørestil"... Det har foreløbig taget over 2 måneder (siden
importør/fabrik modtog værkstedets rapport)!

Michael.

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 15-07-02 14:48

Jeg synes at den liste (kender ikke så meget til biler) virker absurd lang
for en helt ny bil. Og at du har kunne konstatere det efter bare 10 km i
bilen virker endnu mere undsvagt.

Er jeg den eneste som synes at de fejl virker væsentlige og derfor kan ligge
til grund for at hæve? og er de tre måneder ikke mere end rigeligt til at i
det mindste på begynde udbedringen?

My point, kan denne handel ikke hæves?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-07-02 18:52

"Morten Rasmussen" <Gobolan@hotmail.com> skrev :

> [...]

>til grund for at hæve? og er de tre måneder ikke mere end rigeligt til at i

Væsentligt ? Jeg ved det søreme ikke rigigt. Vi kan jo prøve at
gennemgå dem, og se hvad folk mener (væsentlig/uvæsentlig)

>Hylelyd fra varmelegeme/ventil-system i motorrum under opvarming
>fra under 8 grader C. Afventer svar fra Mitsubishi.

Nu er det jo et godt spørgsmål hvor høj den hylen er ....

(jeg mener ikke det ligefrem er en væsentlig fejl)

> [...]
>temperaturer over 12 grader C, og topper tilsyneladende omkring 19 grader C.

Her er der tale om noget jeg vil kalde en væsentlig fejl, en bil skal
sgu' kunne trække jævnt

>Ventilation til gulv kan ikke lukkes.
>Løst ved sidste >værkstedsbesøg.

Det vil jeg ikke kalde en væsentlig fejl

>Højttaler ved venstre sidespejl virker ikke. Løst ved sidste værkstedsbesøg.

Uvæsentlig fejl

>Lakfejl på højre fordør. Løst ved sidste værkstedsbesøg.

Måske

>Højre fordør dårligt tilpasset (øverst). Løst ved sidste værkstedsbesøg.

Uvæsentlig, men rettet, fint nok

>Utilfredsstillende afbalancering. Specielt omkring 80 km/t.
>Løst ved sidste værkstedsbesøg.

Væsentlig, men langt fra noget der kræve andet end at blive rettet

>"Klonk"-lyde ved bakning over nedkørsel fra fortov

Uvæsentlig - bilen giver sig jo hist og pist

>"Rumlen" fra transmission/gearkasse i frigear, og ved motoromdrejninger
>der akkurat matcher hastighed. Mest udpræget ved varm motor.

Væsentlig, et eller andet er ikke som det bør være

> [...]

>på trods af udelukkende langture, under 110 km/t. Til tider opleves en
>forbedring af økonomi ved at køre "frisk" til.

Netop dette punkt vil altid være diskutabelt - alle vil uvilkårligt
køre forskelligt i samme bil uvæsentlig fejl

>My point, kan denne handel ikke hæves?

Jeg tror det næppe, Der er jo ikke ligefrem tale om store fejl, eller
fejl der får bilen til at stå stille / svigte

--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 15-07-02 19:21

[snip]

> Nu er det jo et godt spørgsmål hvor høj den hylen er ....

Jo det er da rigtigt. Men jeg kan garantere dig at du heller ikke ville
bryde dig om den. "Heldigvis" har forhandlerens egen Space Star samme
problem... ;o\ Den dag jeg skal sælge bilen skal jeg selvfølgelig bare være
sikker på at det er varmt i vejret... :-\

> (jeg mener ikke det ligefrem er en væsentlig fejl)

Om det er en væsentlig eller uvæsentlig mangel kommer jo altså an på om det
er et symptom på et fejlende system. Vi er enige om at lyden i sig selv ikke
er en væsentlig mangel.

C.

> Her er der tale om noget jeg vil kalde en væsentlig fejl, en bil skal
> sgu' kunne trække jævnt

Dette er et kardinalpunkt. Denne fejl SKAL løses, med eller uden
advokatbistand. Som jeg også skriver andetsteds her i tråden, så har
importøren netop i dag erkendt at det er en fejl der skal rettes (findes på
en håndfuld andre biler af samme model her i landet).

> Det vil jeg ikke kalde en væsentlig fejl

Enig - men ikke desto mindre er det en mangel.

> Uvæsentlig fejl

Men dog en mangel der falder under reklamationsretten.

> Måske

Jeg synes det var god service de præsterede på det punkt.

> Uvæsentlig, men rettet, fint nok

Jeps.

> Væsentlig, men langt fra noget der kræve andet end at blive rettet

100% enig.

> Uvæsentlig - bilen giver sig jo hist og pist

100% uenig. Den slags klonk-lyde er tegn på noget der ikke passer
sammen/ikke er fastspændt. Under alle omstændigheder skal det undersøges
hvad der præcist er årsagen, for jeg er ikke den der drømmer om at finde ud
af at det var en bolt der manglede låsesplitten, en dag med 110 km/t på
motorvejen...

> Væsentlig, et eller andet er ikke som det bør være

Enig. Igen her må de komme med en plausibel forklaring.

> Netop dette punkt vil altid være diskutabelt - alle vil uvilkårligt
> køre forskelligt i samme bil uvæsentlig fejl

Korrekt. Det besynderlige er bare at økonomien forbedres ved at udskifte
ægget på speederen med en mursten... Det er trods alt den første bil jeg har
oplevet det i, men det skal nu blot opfattes som en observation der kunne
hjælpe i fejlsøgningen vedr. den ujævne trækkraft.

> Jeg tror det næppe, Der er jo ikke ligefrem tale om store fejl, eller
> fejl der får bilen til at stå stille / svigte

Du har nok ret. Det er heller ikke fordi det er det jeg ønsker, men hvis de
ikke finder en løsning på den ene mangel der er et kardinalpunkt, så vil det
blive forsøgt med passende juridisk assistance. Som bilen er nu, vil jeg
aldrig kunne sælge den igen hvis nogen skulle finde på at ønske en prøvetur
inden evt. handel. Det er uacceptabelt! Men jeg tror heldigvis at de nok
skal finde en løsning (jævnfør mit andet indlæg i aften).

Mvh
Michael.

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 15-07-02 16:42

[snip]
> [...]
værste
> mareridt - der står trods alt 1/4 mio kr. herude i indkørslen...

Opdatring: Gav i dag efter for min egen utålmodighed og ringede til
importøren. De kunne oplyse mig om at de pt. har en håndfuld biler med den
ene fejl som får os til at tænke i omleveringsbaner. Dvs. 5-10 stykker ud af
ca. 1000 solgte. Derfor arbejder fabrikken på en løsning, som de har lovet
kommer engang i løbet af efteråret. Indtil da kan symptomet fjernes ved at
deaktivere et system (demontere stik). Det har forhandleren så gjort i dag,
og bilen kører nu på det punkt som en ny bil skal. Så nu er der kun 5½
punkter tilbage...

Det bedste/værste ved dagens udvikling er 1) At de har erkendt der er et
problem som skal løses og 2) hvorfor dælen har de ikke viderebragt den
oplysning? De har haft denne viden i nogen tid, men "glemt" at informere
forhandler, eller forhandler har "glemt" at informere kunden. Det er skisme
ikke for smart!

Hvis de løser dette problem, opgiver jeg enhver tanke om omlevering, for
resten er jeg ikke i tvivl om kan&skal løses.

Men tak for svarene endnu engang - tvivlen om hvor vi stod juridisk hvis det
virkelig kom dertil, har været det værste!
Michael.