Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Uprof. fotohandler
Fra : Lotte M

Dato : 12-07-02 16:02

Jeg har netop været på "djævleøen" og skulle have tømt mine
memory-sticks.

Inden jeg tog afsted undersøgte jeg mulighederne og havde bla
kontakt med en fotohandler, som kunne brænde mine filer på
cd-rom mens jeg ventede. Prisen var 99,- kr pr. kort - i mine
øjne dyrt, for en meget simpel service, men jeg valgte alligevel
at benytte fotohandleren, PhotoCare i Glostrup.

Cd-skiverne blev udstyret med et indeks, et mini-kontaktark
med filnavne, og da jeg fik set nærmere på filnavnene opdagede
jeg mine filer var renamet. Jeg blev naturligvis betænkelig og
ringede til fotohandleren, for at få opklaret hvad han havde
lavet.

Jeg talte angiveligt med indehaveren, som i øvrigt også betjente
mig i forretningen, og han havde tilsyneladende ikke meget
begreb om billedfiler - han mente dog filerne måtte være de
originale, men kunne ikke forklare hvordan de var lagt over
- udover han havde en meget fin maskine til formålet.

Derefter brugte jeg en dags tid på at finde et sted, hvor jeg
kunne få lavet nye cd-rom'er (kortene var gudskelov intakte),
ligesom jeg fik lejlighed til at tjekke de cd-rom'er fotohandleren
havde begået.

Man skulle tro det var løgn - mine 128 mb kort (med 2560x1920
filer), fyldte blot 30 mb på cd-rom'erne - alle filer var nedscaleret
til 1536x1024, altså både nedscaleret og beskåret, de var renamet,
komprimeret og mine exif-data var væk.

Da jeg telefonisk konfronterede fotohandleren med det noget
besynderlige resultat, var hans reaktion "nå ja, der er vist sket en
fejl" - ingen beklagelse eller undskyldning. Han tilbød ganske vist
at gøre arbejdet om, men det havde jeg hverken mulighed for, eller
lyst til at risikere.

Selv min 12 årige datter kan kopiere en fil uden at ødelægge den,
men det er altså ikke givet, at en fotohandler, der i øvrigt havde
masser af digitale kameraer på hylderne, kan håndtere den simple
opgave
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Michael Jensen

Dato : 12-07-02 16:03

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> øjne dyrt, for en meget simpel service, men jeg valgte alligevel
> at benytte fotohandleren, PhotoCare i Glostrup.

Så vidt jeg ved er det vidst en opgave der ikke klares i den lokale
PhotoCare butik, men på et centralt sted.

Hvis der er andre der ved mere, må de lige rette mig.

Fra : [8210] Lars

Dato : 12-07-02 19:33

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> wrote in message news:agmqs7$oli$1@sunsite.dk...
> Jeg har netop været på "djævleøen" og skulle have tømt mine
> memory-sticks.

klip klip klip

--
Hej Lotte
Jamen sådan går det jo på Djævleøen!

Lars

Fra : Lotte M

Dato : 12-07-02 23:42

"[8210] Lars" <lars@brandts.d2g.com> skrev :

> - tag en bærbar PC med og tøm dine sticks der

Desværre er harddisken på min blærbare for lille og den er fra før hjemmebrændingens tid :-/

Taget i betragtning hvor mange fotohandlere der er, så er jeg
forundret over det skal være så svært at få tømt kortene.
Fotohandleren behøver jo ikke en have et kostbart minilab for
at kunne tilbyde tømning, en helt almindelig computer med
brænder og kortlæsere kan jo bruges.

> - eller kik på
> www.image-tank.com - om det er noget for dig.

Eller http://www.fovitech.dk/compu/ms.htm - noget dyrt stads, men