Ang: lov og ret på Færøerne
Fra : Olle \(sønderborg]

Dato : 12-07-02 11:55

1. Hvordan ser jeg om en lov er gældene på Færøerne?

2. Har Færøerne fx. deres egen servicelov?

3. Når der i en lov ikke er anført "gælder ikke for færøerne og ....." er
det så indforstået med at den er gældene deroppe nordpå?

4. Har I nogen idé om hvor jeg kan finde noget om de færøske love, som kun
er gældene deroppe?

God sommer..

Mvh.
//Olle
nansen@onp.dk

Fra : TGD

Dato : 12-07-02 12:24

"Olle (sønderborg]" <nansen@onp.dk> skrev i en meddelelse
<KLIP>
> 4. Har I nogen idé om hvor jeg kan finde noget om de færøske love, som kun
> er gældene deroppe?

Hjemmestyre loven for Færøerne.

http://147.29.40.91/_MAINRF_A479500333/870 her er et par stykker

På retsinfo kan du finde alle de forskellige love, bekendtgørelser,
forordninger etc.

Fra : Peter G C

Dato : 12-07-02 13:28

Olle (sønderborg] <nansen@onp.dk> skrev:

> 1. Hvordan ser jeg om en lov er gældene på Færøerne?

En af de sidste paragraffer i en lov anfører om loven gælder på Grønland og
Fæøerne.

[klip]

> 3. Når der i en lov ikke er anført "gælder ikke for færøerne og ....." er
> det så indforstået med at den er gældene deroppe nordpå?

Hvad mener du? Når der står, at den ikke gælder, ja så gælder den altså
ikke.....

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Olle \(sønderborg]

Dato : 12-07-02 13:56

> Hvad mener du? Når der står, at den ikke gælder, ja så gælder den altså
> ikke.....
> /Peter> http://www.grauslund.com

Jeg mener, at når intet andet er anført, så er den gældene på Færøerne?, Men
det har du sådan set svaret på...

Har haft lidt svært ved at gennemskue de færøske myndigheders fortolkning af
bl.a. serviceloven, det virker som de ikke rigtig ved noget om love og hvad
de skal bruge dem til? Men sådan er der jo så meget...

Derfor ville jeg fjerne den/min usikkerhed omkring "gælder ikke for
færøerne...." og så er mit næste ?, hvad er så gældene? lokale
skuffecirkulære eller ?

Nå men takker.........

//Olle

Fra : Peter G C

Dato : 12-07-02 14:25

Olle (sønderborg] <nansen@onp.dk> skrev:

[klip]

> Jeg mener, at når intet andet er anført, så er den gældene på Færøerne?,

Jeg er en lille bitte smule i tvivl, men omvendt rimelig sikker på, at en
lov kun gælder på Fæøerne, hvis det er anført i loven.

[klip]

> Har haft lidt svært ved at gennemskue de færøske myndigheders fortolkning
> af bl.a. serviceloven, det virker som de ikke rigtig ved noget om love og
> hvad de skal bruge dem til? Men sådan er der jo så meget...

Ja - du skal bare vide, hvad 'vi' siger dine kolleger

> Derfor ville jeg fjerne den/min usikkerhed omkring "gælder ikke for
> færøerne...." og så er mit næste ?, hvad er så gældene? lokale
> skuffecirkulære eller ?

Det har jeg ingen ide om. Prøv at ringe det justitsministeriet - de ved så
meget derinde.

> Nå men takker.........

Velbekomme

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : alexbo

Dato : 12-07-02 23:51

Peter G C <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

> Jeg er en lille bitte smule i tvivl, men omvendt rimelig sikker på, at en
> lov kun gælder på Fæøerne, hvis det er anført i loven.

Det lyder ikke rigtigt,
når der i nogle love er anført,"gælder ikke på Fæøerne", må det vel betyde
at hvis det ikke er anført så gælder loven på Fæøerne.

Eller mener du, at alle love har et enten "gælder på Fæøerne" eller" gælder
ikke på Fæøerne"?

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter G C

Dato : 13-07-02 11:41

alexbo <alexbo@email.dk> skrev:

[klip]

> [...]
> at hvis det ikke er anført så gælder loven på Fæøerne.
>
> Eller mener du, at alle love har et enten "gælder på Fæøerne" eller"

Jeg fandt en tilfældig paragraf til Retsplejeloven (i Karnov vedr. nogle
overgangsbestemmelser mv.):

§ 5. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland. § 1 kan dog ved kgl
anordning helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne med de afvigelser,
som de særlige færøske forhold tilsiger.

Jeg ved, at danske love ikke gælder på Grønland, med mindre det positivt er
angivet i loven. Sådan har det været siden grundlovsændringen i 1953. - Jeg
undersøgt spørgsmålet for ikke så lang tid siden. Alligevel nævnes Grønland
i ovennævnte bestemmelse - måske er det bare af hensyn til læseren, så han
ikke er i tvivl. Noget tilsvarende kunne måske gælde for Fæøerne.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : alexbo

Dato : 13-07-02 19:51

Peter G C <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev

> Noget tilsvarende kunne måske gælde for Fæøerne.

Det kunne tænkes, men netop fordi man åbenbart bruger dobbeltkonfekt om
Grønland, skaber man tvivl om Fæøerne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Claus E Beyer

Dato : 13-07-02 20:53

> [...]
> i ovennævnte bestemmelse - måske er det bare af hensyn til læseren, så han
> ikke er i tvivl. Noget tilsvarende kunne måske gælde for Fæøerne.

Det overrasker mig. Jeg regnede med at alle danske love gælder for hele riget
medmindre der specifikt var angivet at loven ikke gælder for Færøerne og/eller
Grønland.

Jeg mener i Danmarks Riges Grundlov at have læst at denne lov gælder for alle
dele af riget, så Grundloven gælder vel for hele det danske rige, inkl. Færøerne
og Grønland?

Claus

Fra : Peter G C

Dato : 13-07-02 22:41

Claus E Beyer <cebeyer@hotmail.com> skrev:

[klip]

> Det overrasker mig. Jeg regnede med at alle danske love gælder for hele
> riget medmindre der specifikt var angivet at loven ikke gælder for
> Færøerne og/eller Grønland.

Jeg blev også selv lidt overrasket da jeg fandt ud af det.

> Jeg mener i Danmarks Riges Grundlov at have læst at denne lov gælder for
> alle dele af riget, så Grundloven gælder vel for hele det danske rige,
> inkl. Færøerne og Grønland?

Grundloven gælder skam i de to lande. Bare rolig

Grønland har i hvert fald egen Retsplejelov og egen straffelov.

/Peter

--
http://www.grauslund.com