Pletrensning af sisaltæppe
Fra : Aksel Madsen

Dato : 12-07-02 09:45

Et sisaltæppe kan være meget smuk (naturfarvet), men ikke med pletter
på.

Er der nogen, der har en virkelig god ide til, hvordan man fjerner
pletter på et sådant tæppe, vil jeg meget gerne
høre herom. Hidtil er det kun lykkedes mig at gøre pletterne større.

Fra : Kim J Jørgensen

Dato : 20-07-02 20:44

Jeg kan se at du har problemer med et sisal tæppe.

Da sisal kommer fra agaveplantens fibre, er der tale om et naturmateriale.

Under spinding af fibrene bliver der tilsat en lille bitte smule olie for at
få spindemaskinen til at køre ordentligt.

Grundet dette skal du vare meget varsom når du renser, da du kan få olien
til at sprede sig.

Et godt råd kan være følgende.

Fugt tæppet med lidt afkalket vand, (kogt vand)

Når du har fugtet tæppet læg et ca. 1 cm tykt lag kartoffelmel over, efter
ca. 24 timer kan du støvsuge kartoffelmelet væk evt. skal du igen opbløde
tæppet med samme procedure igen.

Nu kan der selvfølgelig være ting du har spildt der kan være meget svære at
fjerne, men rådet med kartoffelmelet virker mange gange.

Husk endeligt at bruge kogt vand, da ellers vil evt. kalken i vandet gøre en
plet meget værre.

Steen

"Aksel Madsen (slet 6WR37)" <akselmr@6WR37post4.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3d2e96fb$0$16798$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...