Hvordan får i jeres pizza fr
Fra : Morten Johansen

Dato : 12-07-02 08:20

Hej

Jeg er super glad for at bage pizzaer på min bage sten, næsten som i
Italien, man også kun næsten, det er nu lige som om at der mangler
noget.

Nå men jeg har et problem med at få pizzaen over på den varme sten
efter at have puttet fyldet på. Der var en spartel med til stenen, men
den var ikke meget større end en alm spartel, så den røg ud.

Jeg har prøvet at lægge bunden på en alm bage plade med mel på, og så
ryste den over på den varme sten, med det resultat at fyldet falder af
;-(

Hvordan gør i ?

Morten

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 12-07-02 09:45

Morten Johansen skrev:

> Jeg har prøvet at lægge bunden på en alm bage plade med mel på,
> og så ryste den over på den varme sten, med det resultat at
> fyldet falder af ;-(
>
> Hvordan gør i ?

Lad mig sige med det samme: jeg har *ikke* prøvet!

Men kan man mon lægge pizzaen på et melet stykke bagepapir, som man
kan bruge til at transportere pizzaen med. Når pizzaen så ligger
hvor den skal, hiver man med et raskt snuptag bagepapiret væk under
pizzaen, som forhåbentlig bliver liggende. *:)

// Klaus

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 12-07-02 11:31

Morten Johansen <morten_b_johansen@yahoo.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg har prøvet at lægge bunden på en alm bage plade med mel på, og så
> ryste den over på den varme sten, med det resultat at fyldet falder af

Hvorfor køber du ikke bare en rigtig pizzaspade ? Jeg så en i Metro da
jeg var der fornyligt - den var ikke særlig dyr og som skabt til
formålet. Du kan bare skære det lange håndtag af.

Jeg er nysgerrig - hvor har du købt din pizza sten og hvor stor er den

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : news.tele.dk

Dato : 12-07-02 11:40

"Morten Johansen" <morten_b_johansen@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har prøvet at lægge bunden på en alm bage plade med mel på, og så
> ryste den over på den varme sten, med det resultat at fyldet falder af

Hejsa.

Jeg bruger også bagesten når jeg skal bage pizza.

Jeg lægger min bund over på et stykke bagepapir og fylder min pizza.

Jeg løfter i to modsatte hjørner af bagepapiret og lægger bagepapir og pizza
på bagestenen.

Bunden bliver helt perfekt bagt og intet fyld ryger af når man skal have
pizzaen over på bagestenen.

God fornøjelse.

Mvh.
Brian Kristensen

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 12-07-02 14:23

> Jeg lægger min bund over på et stykke bagepapir og fylder min pizza.
>
> Jeg løfter i to modsatte hjørner af bagepapiret og lægger bagepapir og
pizza
> på bagestenen.

Det er nogenlunde den fremgangsmåde vi bruger osse. Der bliver heller ikke
nær så meget melsvineri i ovnen.

Vores bagesten er et lag tykke keramiske klinker fra byggemarkedet. Virker
perfekt, kan stables i skuffen og knækker aldrig...............og så er
de...frostsikre

Sommerhilsen
Lars

Fra : Homer

Dato : 14-07-02 10:28

news.tele.dk wrote:
> [...]
>
> Jeg lægger min bund over på et stykke bagepapir og fylder min pizza.
>
> Jeg løfter i to modsatte hjørner af bagepapiret og lægger bagepapir

Hej Brian,

Din metode er god, men du bør vide, at bagestenens funktion så vidt jeg
ved ikke blot er at "holde pizzaen" under bagning og stabilisere
ovntemperaturen. Den skal/kan også suge en del af væden ud af dejen og
dermed gøre den mere sprød. Jeg tvivler på, at dette kan lade sig gøre
igennem et stykke bagepapir!

Er det ikke rigtigt, at den keramiske overflade suger væde til sig? Eller
får stenen "blot" væden i dejen til at fordampe hurtigere end på en
konventionel bageplade?

VH
Homer

Fra : Esben

Dato : 14-07-02 17:32

"Homer" <psv@nospam.e-box.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Eller
> får stenen "blot" væden i dejen til at fordampe hurtigere end på en

Interessant spørgsmål. Umiddelbart kan jeg ikke gennemskue hvordan en
200+ grader varm sten kan opsuge vand, men måske kunne vi prøve at
stille spørgsmålet i dk.videnskab?

--
Esben

Fra : Homer

Dato : 16-07-02 10:06

Esben wrote:

> Interessant spørgsmål. Umiddelbart kan jeg ikke gennemskue hvordan en
> 200+ grader varm sten kan opsuge vand, men måske kunne vi prøve at
> stille spørgsmålet i dk.videnskab?

Jeg har tilladt mig at spørge én, der _burde_ deltage i
dk.videnskab-gruppen, hvis han havde interesse i NG'er ...

Han svarer:

--------------
Idet man lægger den kolde pizza på den varme sten, vil stenen overføre
energi til pizzaen. Det kan ikke udelukkes, at stenens overflade herved
kommer under 100*C (i givet fald kun kortvarigt), og så kan den opsuge
vand (hvis den vil!).
Selv hvis stenen forbliver >100*C, vil dens porøsitet nok tillade
indtrænging af evt. vanddamp. En bagePLADE er _ikke_ porøs!
-------------

Der ud over gentager han pointen om bagestenens temperaturstabiliserende
effekt. - Han kaldere det bare en "højere total varmekapacitet [joule]"!

Så der er tilsyneladende noget om min oprindelige snak om en vandsugende
evne ...

VH
Homer

Fra : Jørgen Hess

Dato : 16-07-02 23:22

> [...]
> effekt. - Han kaldere det bare en "højere total varmekapacitet [joule]"!
>
> Så der er tilsyneladende noget om min oprindelige snak om en vandsugende

Begrebet "den højere total varmekapacitet [joule]" synes at være opfyldt med
stenpladen, uagtet man lægger et stykke bagepapir imellem - ikke?

mvh
Jørgen

Fra : Homer

Dato : 17-07-02 07:45

Jørgen Hess wrote:
> Begrebet "den højere total varmekapacitet [joule]" synes at være
> opfyldt med stenpladen, uagtet man lægger et stykke bagepapir imellem
> - ikke?

Jo, naturligvis. Den var blot indføjet for at illustrere det ordvalg, de
udpræget naturvidenskabelige ville benytte. Dén effekt nævnte jeg jo også
i mit første indlæg i tråden,
3d3144a8$0$16779$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk.

Men yderligere belysning af stenens "sugeevne" har vi altså ikke fået. Min
oprindelige opfattelse stammer fra brugsanvisningen til*min* sten, hvori
det fremgik, at stenen suger fugt fra dejen. Men samme brugsanvisning
rummede andre unøjagtigheder, så jeg ved faktisk ikke hvor troværdig den
er.

VH
Homer

Fra : Jørgen Hess

Dato : 19-07-02 23:07

> [...]
> det fremgik, at stenen suger fugt fra dejen. Men samme brugsanvisning
> rummede andre unøjagtigheder, så jeg ved faktisk ikke hvor troværdig den

Altså, jeg har ingen erfaring med en bagesten, bortset fra, at en meget varm
genstand ligesom laver et isolerende damplag mellem sig og noget koldt
fugtigt (Pizzaen).
I Sverige bager de nogle fladbrød i en MEGET varm ovn, og anvisningen på
bagetiden er: Når brødet holder op med at syde i ovnen (altså at der ikke er
mere fugtighed på overfladen til at lave en dampspærre) ja - så er brødet
færdigt.
Tror faktisk sådan en ovn blev demonstreret i DR-serien "Vagn i Sverige".
Mvh
Jørgen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-07-02 17:25

"Homer" <psv@nospam.e-box.dk> wrote in message

> Så der er tilsyneladende noget om min oprindelige snak om en vandsugende
> evne ...

meget dristig konklusion på baggrund af det skrevne

vh
Jan

Fra : Karsten Hammer Hanse~

Dato : 12-07-02 13:42

Jeg plejer at lægge fyldet på når dejen er på spaden.. Jeg har en Il Fornio
bagesten (købt i Magasin) og den medfølgende spade er alt for tyk efter min
mening..

Mens man har dejen på spaden (og mel på spaden), er det meget godt lige at
give den et ryk en gang imellem, for at hindre bunden i at klæbe fast i
træet.

K.

Fra : Kat

Dato : 12-07-02 15:07

"Morten Johansen" skrev:

> [...]
men
> den var ikke meget større end en alm spartel, så den røg ud.

Undskyld mig, hvis jeg er lidt smådum
Jeg har aldrig hørt om eller set en bagesten førend nu (måtte lige
søge på det!).
Jeg laver min pizza i ovnens bradepande og resultatet, synes jeg, er
godt nok.
Nå, men jeg sad så og spekulerede (grinte lidt?), fordi:
Hvorfor ikke bare lave/fylde pizza´en direkte på bagestenen, så
slipper man da for et besværligt flytteri - og smide spaden væk!?
Men det kan man måske ikke med den der sten eller hvad?
--

/kat
---

Fra : Peter Græbe

Dato : 12-07-02 15:08

"Kat" <katras@REMOVETHISofir.dk> skrev:

> [...]

^^^^^^^^^^

> [...]
> slipper man da for et besværligt flytteri - og smide spaden væk!?
> Men det kan man måske ikke med den der sten eller hvad?

Vel fordi stenen er inde i den varme ovn?

--
Peter Græbe

Fra : Kat

Dato : 12-07-02 20:09

"Peter Græbe" skrev:

> Vel fordi stenen er inde i den varme ovn?

Nåååå.....(griner lidt af mig selv!)
Så kan jeg godt se problemet!
--

/kat
---

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 13-07-02 14:11

ehm...
jeg drysser godt bunden med mel, og lægger den direkte på spatel, derfor
ryger den fyldte pizza på pladen direkte fra spatel.

Da måske venter en bagt pizza i ovnen bruger jeg bare noget andet til at
hente den anden fra ovnen...

Sandra