Det satans trykimprænerede træ!
Fra : Thomas

Dato : 12-07-02 09:12

Jeg skriver sådan set fordi jeg er mere eller mindre bekymret for de facts,
som det tilsyneladende viser sig at trykimprægneret træ bærer med sig. I de
6 år jeg har været husejer, har jeg godtroende nok ikke købt andet en
impræneret træ, når der skulle laves noget udendørs. Jeg har altid vidst at
det var giftigt, men har ikke regnet med at det var giftigere, end det
træbeskyttelsesmiddel vi efterfølgende påfører. Flere dejlige stakitter, et
flot skur, en endnu flottere voliere, og sågar en kompostbeholder. Når jeg
sådan roser de ting jeg har lavet, så er det fordi det virkelig er nogle
dejlige ting jeg har fået lavet. Men i mine øjne er det da ikke et kønt syn,
hvis det hele blot er noget som står og sviner miljøet til, så dyr/planter
og mennesker kan blive syge af det. Det lader til at det ikke bliver nemt
for vore efterkommere, at skille sig af med alt det skidt vi går og laver på
en miljøvenlig måde. Og det er da lidt opsigtsvækkende!! prøv at læse
disse links.:

http://www.mst.dk/default.asp?Sub=http://www.mst.dk/presse/11160000.htm

eller denne:

http://ringkobing.greenguides.dk/groenne_raad/trykket_trae.htm

Er der nogle der ved hvad der sker med komposten i en kompostbeholder af
imprægneret træ? Jeg går ud fra at der (kan) sive kemikalier ud i det. Og så
kommer det vel med over til ærterne og gullerøderne i køkkenhaven som til
sidst bliver spist?? (JEG LAVER EN NY KOMPOSTBEHOLDER I DAG)!!
Og hvad med brombærene der gror op ad trykimp. espaliere??

Jeg er absolut ikke panisk anlagt, og kan godt se at vi må bære over med det
vi allerede har gået og lavet (PÅNÆR KOMPOSTBEHOLDERNE! Men jeg er i
hvert fald færdig med at bruge imprægneret træ. Det bliver et alternativt,
som fx lærk, når jeg skal igang med garagen, og teressen!!

Mvh. Thomas

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 12-07-02 15:19

Hej Thomas

Jeg kan sådan set godt forstå din bekymring. Jeg ville heller ikke anvende
trykimprægneret træ i eksempelvis bede og lignende i haven, men jeg mener
til gengæld, at man nogen gange må se på, hvor længe de konstruktioner man
laver forventes at blive stående, og hvor besværligt det er at komme til at
udskifte eventuelt råddent tømmer.

Jeg bygger eksempelvis pt en tilbygning til huset i træ, og jeg anvender
stort set kun trykimprægneret konstruktionstømmer, jeg forventer i sagens
natur, at min tilbygning også står på sin sokkel om 50 år. Jeg ved godt, at
jeg kunne anvende lærk, men der er også nogen økonomiske overvejelser.

Jeg anvender derimod gerne gran eller fyrrerafter til at lave støttevægge
til bede med eller sågar til hegnspæle, og så må jeg jo bare udskifte nogen
af rafterne efter 5 - 7 år, og det gør jeg så. Og regnormene er glade for
den ekstra muld

En anden ting er, at vi mange gange glemmer at tænke på de
miljøbelastninger, som vi ikke kan se. Tag eksempelvis et gammelt
hæderkronet materiale som tegl i form af mursten, tagsten osv. De giver i
deres produktionsproces en ikke uvæsentlig miljøbelastning, da der anvendes
fossilt brændsel til fremstillingen. Jeg har ihvertfald til dato ikke hørt
om "økologisk tegl" brændt med biobrændsel, selv om det jo var sådan man
gjorde i gamle dage. Man kan så argumentere for, at for eksempel tegl nok
har en initiel miljøbelastning, men tilgengæld er det miljøneutralt i resten
af dets meget lange levetid.

sommerhilsen
Lars

Fra : Per H

Dato : 12-07-02 15:28

On Fri, 12 Jul 2002 10:11:52 +0200, "Thomas" <hshlab@worldonline.dk>
skrev:

> [...]
>træbeskyttelsesmiddel vi efterfølgende påfører. Flere dejlige stakitter, et

så brug grantræ, der er meget harpiks i. det bygger de huse af i
norge,

Men eller tror jeg du bekymrer dig lidt for meget..

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Niels

Dato : 12-07-02 18:08

> [...]
>sidst bliver spist?? (JEG LAVER EN NY KOMPOSTBEHOLDER I DAG)!!
>Og hvad med brombærene der gror op ad trykimp. espaliere??

Jeg har tænkt på det samme. Hvis stakittet eller kompostbeholderen er
flere år gammel afgives der sikkert ikke flere kemikalier til
omgivelserne. For en sikkerheds skyld holder jeg grøntsagerne lidt
fra stakittet.

> [...]
>hvert fald færdig med at bruge imprægneret træ. Det bliver et alternativt,
>som fx lærk, når jeg skal igang med garagen, og teressen!!

Jeg bruger stadig "dansk" trykimp. træ hvor det er nødvendigt. Det
lyder spændende med lærk - specielt hvor børnene er i kontakt med
træet.
Niels

Fra : Per H

Dato : 12-07-02 19:11

On Fri, 12 Jul 2002 19:08:01 +0200, Niels <eee@eee.eee> skrev:

>Jeg bruger stadig "dansk" trykimp. træ hvor det er nødvendigt. Det
>lyder spændende med lærk - specielt hvor børnene er i kontakt med
>træet.

Så længe ungerne ikke spiser det, sker der intet.

Der er jo slet ikke de samme giftstoffer i idag, som for 10 år siden.

Det man skal være opmærksom på, er at man ikke må forarbejde træet
indendøres. Du må alså ikke forarbejde K33 på et værksted. men uden
problemer ude i det fri.

K33 (trykimpreneret) er godkent til brug. og der er løbende kontrol.

Spåndplade, eller anden limet plade, er sikkert mere giftig

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Peter Holm

Dato : 14-07-02 09:18

"Thomas" <hshlab@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> for vore efterkommere, at skille sig af med alt det skidt vi går og laver

> en miljøvenlig måde. Og det er da lidt opsigtsvækkende!! prøv at læse

Den smule gift kan langt fra måle sig med den miljøbelastning du laver hver
dag, når du tager et varmt bad. Vil du gøre noget i det små for naturen - så
drop det varme vand i badet - nemt og ganske omkostningsfrit.

Peter

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 18-07-02 23:05

Peter Holm wrote:
> Den smule gift kan langt fra måle sig med den miljøbelastning du laver hver
> dag, når du tager et varmt bad. Vil du gøre noget i det små for naturen - så
> drop det varme vand i badet - nemt og ganske omkostningsfrit.

Neeeeej det vil godt nok være svært.
Men til gengæld kan jeg gøre det hurtigt.
Dog har jeg mine tanker omkring træterrassen, hvor plankerne bliver
udsat for bare fødder....

--
Tonny
http://nixer.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 19-07-02 08:32

Tonny Sejr Kromann <tskromann@hotmail.com> wrote in message news:<3D373B86.4020100@hotmail.com>...

> Dog har jeg mine tanker omkring træterrassen, hvor plankerne bliver
> udsat for bare fødder....

Så er det spørgsmålet om det er plankerne eller fødderne, det går
værst ud over ...

Venlig hilsen
Erik Olsen