Hvornår skal der betales skat af fri telef~
Fra : Dennis Pedersen

Dato : 11-07-02 21:46

Hej,
Jeg står overfor at få kasted en telefon i nakken af firmaet, men så var det
jeg kom til at tænke. Hvornår skal man betale skat af fri telefon?
Er det taget for givet når jeg har telefonen på mig altid (har mere eller
mindre tilkaldevagt 24/7) at den så også betegnes som fri telefon og jeg
skal betale skat deraf?
Fordi jeg er på ingen måder inteseret i at *jeg* skal betale for det...

/Dennis

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 11-07-02 21:55

"Dennis Pedersen" skrev:

> Er det taget for givet når jeg har telefonen på mig altid (har mere eller
> mindre tilkaldevagt 24/7)

Jeg går ud fra der er tale om mobiltelefon. T&S udtaler følgende om den
situation:

"Hvis den ansatte alene anvender en biltelefon eller mobiltelefon til
erhvervsmæssig brug, og brugen af telefonen er en nødvendighed for at kunne
udføre arbejdet (eksempelvis tilkaldevagt), vil den pågældende ikke skulle
beskattes af fri telefon. Enkeltstående opkald til hjemmet fra en
mobiltelefon, som arbejdsgiveren har udstyret den ansatte med som led i
arbejdet, udløser heller ikke beskatning, jf. nærmere TfS 1996, 239 TSS.
Hvis mobiltelefonen tages med hjem, er der en formodning for, at den også
benyttes privat. På tilsvarende måde må en biltelefon, der er installeret i
en firmabil, der er til rådighed for privat kørsel, formodes at blive
benyttet privat. Det må derfor som minimum kræves, at arbejdsgiveren ved
indgåelse af en aftale med den ansatte, har pålagt denne ikke at anvende
telefonen til privat brug, hvis der ikke skal ske beskatning."

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 11-07-02 21:55

"Kenn Gerdes" <kenn@kenngerdes.dk> wrote in message

> [...]
kunne
> udføre arbejdet (eksempelvis tilkaldevagt), vil den pågældende ikke skulle

Det lyder jo herligt..Så kan jeg sove trygt i nat uden at se 100kr sedler
brænde op i min drøm ;)
Nogen der lige kan huske hvor meget det er man bliver beskattet af? - er det
en 3000 eller deromkring?

/Dennis

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-07-02 22:04

In article <EhmX8.1301$QP6.370921@news010.worldonline.dk>,
"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote:

> Nogen der lige kan huske hvor meget det er man bliver beskattet af? - er det
> en 3000 eller deromkring?

250 kr/md, dog maksimalt den reelle udgift.

Du kan så på selvangivelsen modregne resten af husstandens
teleomkostninger, f.eks. privat Internetopkobling, telefon til konen og
ungerne etc.

Fra : Mari

Dato : 11-07-02 22:03

http://www.tax.dk/pjecer/telefon.htm

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-07-02 22:02

In article <59mX8.1294$QP6.369205@news010.worldonline.dk>,
> [...]

> skal betale skat deraf?
> Fordi jeg er på ingen måder inteseret i at *jeg* skal betale for det...

Du kan slippe for at betale skat af en arbejdsgiverbetalt mobiltelefon
såfremt du underskriver en erklæring om, at du ikke må anvende den
privat.