Byttelejlighed
Fra : Ukendt

Dato : 11-07-02 20:31

Hej gruppe

Når man har boet i sin leje-lejlighed i over 3 år, er der så frit slag for
at bytte? Eller er der tilfælde hvor udlejer kan modsætte sig? Og med hvilke
begrundelser kan han det?

vh
Carina

Fra : Camilla Scharff

Dato : 11-07-02 20:33

"-Carina" <Svar til gruppen> skrev...
> Når man har boet i sin leje-lejlighed i over 3 år, er der så frit slag for
> at bytte? Eller er der tilfælde hvor udlejer kan modsætte sig? Og med
hvilke
> begrundelser kan han det?

Ja, stort set...

Angående udlejers ret til at modsætte sig:
'§ 73. Lejeren af en lejlighed, der udelukkende er udlejet til beboelse, har
ret til at bytte med en lejer af en anden beboelseslejlighed, således at
denne overtager lejligheden.
Stk. 2. Udlejeren kan modsætte sig bytte hvis
a) udlejer har sin bopæl i ejendommen, og denne omfatter færre end 7
lejligheder,
b) den fraflyttede lejer ikke har beboet lejligheden i 3 år,
c) lejligheden ved bytning vil blive beboet af flere end 1 person pr.
beboelsesrum, eller
d) udlejeren i øvrigt har rimelig grund til at modsætte sig det pågældende
bytte.'

Det er klart, at der skal være tale om et reelt bytte - altså, at Hansen og
Nielsen bytter lige over - ikke noget med at det vist er Nielsens niece, der
skal flytte ind i Hansens lejlighed, da Nielsen selv har købt hus eller
lignende.

Lejeloven findes i øvrigt her, hvis der er andet, du har behov for at finde:
http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2001/0034729.htm

Mvh. Camilla

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-02 20:48

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> "-Carina" <Svar til gruppen> skrev...
> hvilke
>
> Ja, stort set...

Ja, jeg kunne jo bare selv have slået det op....
> [...]
> Stk. 2. Udlejeren kan modsætte sig bytte hvis
> a) udlejer har sin bopæl i ejendommen, og denne omfatter færre end 7

Når det er et 'og' skal begge kriterier være opfyldt? Altså hvis der er 8
lejligheder i ejendomme, og han ikke bor her? Så kan han ikke modsætte sig?
Men han kan hvis der er 8 lejligheder og han bor her?

> [...]
> beboelsesrum, eller
> d) udlejeren i øvrigt har rimelig grund til at modsætte sig det pågældende

Og hvad kan være rimelig grund? Findes der evt. nogle afgørelser på området?

> [...]
der
> skal flytte ind i Hansens lejlighed, da Nielsen selv har købt hus eller

Jep, den er jeg med på.
> Lejeloven findes i øvrigt her, hvis der er andet, du har behov for at
finde:
> http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2001/0034729.htm
>
> Mvh. Camilla

Tak for et godt svar

Carina

Fra : Camilla Scharff

Dato : 11-07-02 21:06

> [...]
sig?
> Men han kan hvis der er 8 lejligheder og han bor her?

Ja, begge betingelser skal være opfyldt - udlejer skal selv bo i ejendommen,
som maksimalt har 6 lejligheder.

> Og hvad kan være rimelig grund? Findes der evt. nogle afgørelser på
området?

Det er især ureelt bytte, der er afgørelser om - folk, der netop forsøger
sig med "trekants-byt" og lignende. Desuden vil bytte med en lejer i en
andelsforening, hvor foreningen kræver, at lejeren køber andelen, vel falde
ind under denne (kan ikke huske nogle afgørelser om dette, så jeg er i
tvivl).
Sådan helt ude i periferien kunne være, at den der skulle bytte sig til
lejligheden var en, som udlejer i øvrigt kender til (og har dårlige
erfaringer med) - fx en lejer, man tidligere har ophævet på grund af
misligholdelse - det ville nok kunne kategoriseres som en rimelig grund.

Mvh. Camilla

Fra : Ove Kristensen

Dato : 11-07-02 20:59

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> c) lejligheden ved bytning vil blive beboet af flere end 1 person pr.
> beboelsesrum, eller

Hvor står det?

Mvh
Ove.

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-02 21:07

"Ove Kristensen" <ovek@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> "Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [klip]
>
> Hvor står det?
>
> Mvh
> Ove.

I Lejelovens § 73, som Camilla ganske rigtig henviser til

vh
Carina

Fra : Ove Kristensen

Dato : 11-07-02 21:04

"Ove Kristensen" <ovek@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [klip]
>
> Hvor står det?

Jegt har fundet det - manglede nogen af indlæggene :-?

Mvh
Ove.