ADSL i gang
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 11-07-02 19:31

ADSL installeret i dag. Kører nu både på PC og Mac.
På PC ved at følge vejledning.
På Mac ved at prøve mig frem med hjælp fra den automatiske konto-oprettelse,
som jeg fik på PC-en.

Udbyder: TDC.

Nu ved jeg ikke, hvordan det ville være gået, hvis jeg havde taget Mac-en
først. Jeg regnede ud, at jeg skulle ændre i TCP/IP-kontrolpanelet til
ethernet og skrive det kontonummer, som jeg fik på PC-skærmen.
Og i andet forsøg blev jeg klar over, at jeg skulle vælge DHCP-server. (Der
står stadig tele.dk som søger-domain.navn). Så var der hul igennem.

Da IP-adressen blev opsøgt automatisk, har jeg ikke fået nummeret tilsendt.
Og på PC-en kan jeg ikke findet noget steds, at den er blevet sat ind. På
Mac-en kan jeg imidlertid nu, i kontrolpanelet, læse IP-adresse,
Subnet-maske og Name-server-adresse.

I internet-konfiguration har jeg naturligvis rettet, hvad der skulle rettes
mht. email.

På et eller andet tidspunkt har Teledanmark efter lovkrav skullet udskille
en særskilt virksomhed til at være ADSL-udbyder. Derfor kan man ikke få loiv
at beholde sin email-adresse. (Hvis man skifter telefonselskab, kan man godt
beholde sit nummer). Sådan noget fis.

Ved oprettelsen kan man købe en pakke, der indeholder netværkskort, switch
og ethernetledninger. Så nu skal der gang i det lokale netværk.

Jeg håber, at dette kan være til opmuntring for dem, der har spurgt til
emnet.

Der er Mac-support hos TDC. Men når man ringer, bliver skrevet op og får et
tidspunkt, hvor de vil ringe tilbage.
Det er jo rørende let - hvis man bare lige ved, at man skal gøre som ovenfor
beskrevet. Hvis TDC ville ofre en halv side i sin trykte vejledning på
sagen, kunne de spare deres Mac-support.

Nu er der bare lige suppen. Den siger for øjeblikket: 503 NNTP server
unavailable. - Men det er der jo ikke noget nyt i.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 11-07-02 19:35

Ove Steen Smidt <Ossmidt@post11.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Nu er der bare lige suppen. Den siger for øjeblikket: 503 NNTP server
> unavailable. - Men det er der jo ikke noget nyt i.

Ja, ja. Det var bare det sædvanlige. Nu kører Sunsite igen.

Vh. OS

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-07-02 19:47

In article <B95396A2.176F%Ossmidt@post11.tele.dk>,
Ove Steen Smidt <Ossmidt@post11.tele.dk> wrote:

> Da IP-adressen blev opsøgt automatisk, har jeg ikke fået nummeret tilsendt.

Det har du heller ikke rigtigt noget at bruge til. Har du Fast
IP-adresse?

> Og på PC-en kan jeg ikke findet noget steds, at den er blevet sat ind.

ipconfig /all (afhængigt af hvilken windåse-version)

> På et eller andet tidspunkt har Teledanmark efter lovkrav skullet udskille
> en særskilt virksomhed til at være ADSL-udbyder.

Det har du fået helt galt fat på. TDC består af flere forskellige
virksomheder, der hver har deres ADSL-løsning, hovedsageligt BB-ADSL,
NetXpress og Pro@ccess.

> Derfor kan man ikke få loiv at beholde sin email-adresse. (Hvis man
> skifter telefonselskab, kan man godt beholde sit nummer). Sådan noget
> fis.

Du kan godt beholde din email-adresse.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 11-07-02 20:04

> Det har du heller ikke rigtigt noget at bruge til. Har du Fast
> IP-adresse?

Det fremgår af brochuren, at jeg har fået to "dynamiske IP-adresser",
som jeg så kan fordele på mine maskiner. Man kan også købe flere. Det må
der vel være en eller anden mening med.

> ipconfig /all (afhængigt af hvilken windåse-version)

Win ME. Der står ikke noget i Internetkonfig.

> Det har du fået helt galt fat på. TDC består af flere forskellige
> virksomheder, der hver har deres ADSL-løsning, hovedsageligt BB-ADSL,
> NetXpress og Pro@ccess.

Det har de ikke fortalt mig noget om. Jeg refererer efter hukommelsen,
hvad de gav mig som begrundelse for, at jeg IKKE kunne beholde min gamle
email-adresse. Jeg var meget vred i telefonen og borede længe i sagen.
De var ikke til at hugge eller stikke i og affejede mig med, at jeg da
bare kunne meddele den nye adresse via min adressebog, som de åbenbart
forventer, at alle vedligeholder. Ved konfigurationen får man et antal
valgmuligheder for, hvad der kan stå efter snabel-a. Og der var ikke
mulighed for at vælge "post11.tele.dk". Jeg prøvede også forgæves at
skrive, hvad jeg ønskede.

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-07-02 20:39

In article <1ff6cn2.1p3ccu8n7urr8N%ossmidt@tdcadsl.dk>,
ossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) wrote:

> Det fremgår af brochuren, at jeg har fået to "dynamiske IP-adresser",
> som jeg så kan fordele på mine maskiner. Man kan også købe flere. Det må
> der vel være en eller anden mening med.

Ja, du kan have begge maskiner på nettet samtidig uden nogen router. Alt
du skal have, er en hub eller en switch.
Dine adresser er dynamiske, hvilket betyder at de vil skifte fra tid til
anden. Skal du ikke køre nogen form for server, er det fuldstændigt
ligegyldigt for dig om du kender IP-adresserne.

> Win ME. Der står ikke noget i Internetkonfig.

Kender desværre ikke ME, men der skulle være udemærkede fora til den
slags. Der er forresten kommandoprompten du skal skrive det i.

> Det har de ikke fortalt mig noget om. Jeg refererer efter hukommelsen,
> hvad de gav mig som begrundelse for, at jeg IKKE kunne beholde min gamle
> email-adresse.

Det er reelt 3 forskellige firmaer, så det er der ikke noget underligt i.

> Jeg var meget vred i telefonen

Det kommer man som regel ingen vegne med.

> [...]
> valgmuligheder for, hvad der kan stå efter snabel-a. Og der var ikke
> mulighed for at vælge "post11.tele.dk". Jeg prøvede også forgæves at

Du kan sagtens beholde den gamle adresse, den forlanger de ikke at du
skal opgive, men du kan ikke få den overflyttet til det nye abbonoment,

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-07-02 23:56

In article <newsspam4-8280F9.21391411072002@dtext.news.tele.dk>,

> Det er reelt 3 forskellige firmaer, så det er der ikke noget underligt i.

Er det ikke to selskaber? Tele Danmark BredBånd ADSL udbydes af
telefoni-udbyderen TDC Tele Danmark, hvor NetExpres (Opasia Bredbånd -
forvirrende, ik'?), Pro@ccess og Boomtown ADSL udbydes af
Internet-udbyderen TDC Internet.

Grundet skiftet fra TDC Internet til TDC Tele Danmark kan man ikke bare
bruge sin gamle email-adresse, medmindre man på en eller anden måde
opretholder "kontakten" til TDC Internet, billigst med Opasia Netbasis.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 12-07-02 09:14

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> [...]
> bruge sin gamle email-adresse, medmindre man på en eller anden måde
> opretholder "kontakten" til TDC Internet, billigst med Opasia Netbasis.

Det lyder nogenlunde som den besked, jeg fik.

Vh.

Ove Steen

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-07-02 16:08

In article <rfn-44BA2C.00555612072002@news.tele.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Er det ikke to selskaber?

Nej, tre.

Pro@ccess udbydes af Zillion/TeleDanmark Erhverv.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 12-07-02 17:11

> Nej, tre.

> Pro@ccess udbydes af Zillion/TeleDanmark Erhverv.

Hovedsagen er, at de ikke må blande sig i hinandens anliggender. Dvs. at
man som kunde ikke kan få en samlet koordineret service.
Man får en velkomstbrochure, hvor der øverst står: "Tele Danmark
Bredbånd ADSL"

nederst til venstre: "TDC"

nederst til højre: "Tele Danmark".

Så kan man selv spekulere over, hvem man egentlig handler med.

Inde i brochuren står der:
"Har du i forvejen et Opasia, NetTid eller NetExpress abonnement ved TDC
Internet, skal du selv opsige dette, da du ellers fremover stadig vil få
tilsendt en regning."

Tak for oplysningen. Ikke et ord om, hvordan jeg gør det. En adresse
eller et telefonnumer havde været passende. Mere passende havde det
været, at man havde nævnt dette forhold og tilbudt at tage imod en
afmelding ved tilmeldingen til ADSL i telebutikken på Strøget (hvem
driver egentlig den?) - Læser man ikke brochuren grundigt, risikerer man
altså, at komme til at betale videre på noget, man troede var ophørt af
sig selv.

Hele denne opsplitning kommer slet ikke kunden ved, ligesom det ikke
skal volde mig administrative kvaler, når jeg kører med toget, at vognen
og skinnerne hører til hver deres firma.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-07-02 19:14

In article <1ff7z3d.1ksrytv1na9m6uN%ossmidt@tdcadsl.dk>,
> [...]

> skal volde mig administrative kvaler, når jeg kører med toget, at vognen
> og skinnerne hører til hver deres firma.

Din analogi er defekt og dit brok er trættende og usagligt.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 12-07-02 20:13

> Din analogi er defekt og dit brok er trættende og usagligt.

Jeg håber, at du ikke er nær så træt, som jeg er blevet af dårlig
service og forkert og misvisende information. Men hvad kommer mine
særegne spontane reaktioner andre ved?
Hensigten var at give en påmindelse til andre, der evt. overså, at de
skulle opsige deres gamle abonnement med påfølgende udgifter.

Men UNDSKYLD UNDSKYLD ulejligheden. Og TAK TAK TAK fordi jeg også må få
del i den ligefremme udveksling af tilkendegivelser her i gruppen. Jeg
er ellers gået i hele to år nu. Jeg vil dog ikke love, at jeg kan leve
op til standarden, hvis jeg skulle være uenig i noget en dag.
Jeg skal ikke ofte besvære gruppen med dette emne.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-07-02 20:22

In article <1ff87ot.1h5lqkfj7mlaN%ossmidt@tdcadsl.dk>,
ossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) wrote:

> Jeg håber, at du ikke er nær så træt, som jeg

Ork jo.

> Jeg skal ikke ofte besvære gruppen med dette emne.

Tak.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-07-02 21:15

ossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) writes:

> er ellers gået i hele to år nu. Jeg vil dog ikke love, at jeg kan leve
> op til standarden, hvis jeg skulle være uenig i noget en dag.
> Jeg skal ikke ofte besvære gruppen med dette emne.

Nu ikke så nærtagende. Tænk hvis alle vi andre var lige så sippede -
så var der kun dk.test at skrive med nogen i.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 13-07-02 21:03

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Hensigten var at give en påmindelse til andre, der evt. overså, at de
> skulle opsige deres gamle abonnement med påfølgende udgifter.

Jeg synes du har ret i at det er lidt tosset at firmaets enkelte dele
(hvor mange der så end er) ikke kan tale med hinanden, men der er måske
personer, som vil beholde et gratis-abonnement i baghånden hvis nu deres
ADSL forbindelse skulle gå ned.

Martin

P.S. Ove husk på; Martin Edlich er "the king of oneliners" her i
dk.edb.mac. Det kan virke som en spand kold vand i hovedet - skiftevis
dejligt forfriskende og ubehageligt vådt. Ta' det ikke så tungt.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-07-02 13:29

> Nej, tre.

> Pro@ccess udbydes af Zillion/TeleDanmark Erhverv.