/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Strafudmåling ved overtrædelse af færdsels~
Fra : Claus


Dato : 11-07-02 17:40

Tja, så skete det, jeg blev 'snuppet' for at køre for tæt på en
forankørende, da jeg lagde an til en overhaling - dernæst at køre for stærkt
under og efter overhalingen (117km/t på landevej).

Der er ikke så meget at sige til selve handlingen - jeg overtrådte
færdselsloven på begge punkter. Men ifølge tilsigelsen til at møde i retten
beder politiet om bødestraf + betinget frakendelse af kortet. Det synes jeg
er en forholdsvis streng straf situationen taget i betragtning (mener ikke
selv jeg kørte 'råddent').

Er der mulighed for i sådanne sager at slippe med en advarsel istedet for
betinget frakendelse ? Der er nok intet i selve handlingen der er
formidlende, men jeg tænker nærmere på andre omstændigheder som at ens job
er afhængig af kørekortet, at man kan kører med pendler der kan vidne for at
man 'normalt' kører meget forsvarligt osv osv.

Eller er det for meget at gøre ud af sådan en sag, er det bare at betale de
2500,- og køreprøverne (samlet vel en godt 8000,-) uden at mukke ????

Claus




 
 
jan@stevns.net (11-07-2002)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 11-07-02 19:17

"Claus" <claus@kjerkegaard.dk> skrev :

>Er der mulighed for i sådanne sager at slippe med en advarsel istedet for
>betinget frakendelse ?

Betinget frakendelse er da vist ikke andet end et tydeligt klaps over
fingerene, næste gang klapper fælden.

>Der er nok intet i selve handlingen der er formidlende, men jeg tænker nærmere
>på andre omstændigheder som at ens job er afhængig af kørekortet, at man kan
>kører med pendler der kan vidne for at man 'normalt' kører meget forsvarligt osv osv.

Hvordan du normalt kører betyder intet - det der tæller er hvordan du
kørte da du blev hapset....

>Eller er det for meget at gøre ud af sådan en sag, er det bare at betale de
>2500,- og køreprøverne (samlet vel en godt 8000,-) uden at mukke ????

De 2500 er vel bøden for at køre for tæt på, altså ikke holde afstand,
og så den lille ting med de 40km/t for stærkt på landevej.

En betinget frakendelse kræver vist ikke andet end at du holder dig i
skindet et stykke tid.
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil
dkfritidbil.dk er nu i luften, læs mere på www.dkfritidbil.dk

Reino Andersen (11-07-2002)
Kommentar
Fra : Reino Andersen


Dato : 11-07-02 19:18

<jan@stevns.net> skrev:

> Betinget frakendelse er da vist ikke andet end et tydeligt klaps over
> fingerene, næste gang klapper fælden.

Jo, en betinget frakendelse medfører at man skal op til en orienterende
køreprøve (både teoretisk og praktisk).

--
Reino



jan@stevns.net (11-07-2002)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 11-07-02 19:27

"Reino Andersen" <reino@gettwonet.dk> skrev :

>Jo, en betinget frakendelse medfører at man skal op til en orienterende
>køreprøve (både teoretisk og praktisk).

Så huskede jeg da forkert - surt ;)

(Nok mere surt for vor ven)
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil
dkfritidbil.dk er nu i luften, læs mere på www.dkfritidbil.dk

Dennis Pedersen (11-07-2002)
Kommentar
Fra : Dennis Pedersen


Dato : 11-07-02 20:46


"Reino Andersen" <reino@gettwonet.dk> wrote in message
news:uZjX8.102$922.2276@news.get2net.dk...
> <jan@stevns.net> skrev:
>
> > Betinget frakendelse er da vist ikke andet end et tydeligt klaps over
> > fingerene, næste gang klapper fælden.
>
> Jo, en betinget frakendelse medfører at man skal op til en orienterende
> køreprøve (både teoretisk og praktisk).

Hvorn hænger det så sammen med en ubetinget?

/Dennis



Kurt B. Andersen (11-07-2002)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 11-07-02 20:58


"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:JglX8.1266$QP6.360856@news010.worldonline.dk...
> > Jo, en betinget frakendelse medfører at man skal op til en orienterende
> > køreprøve (både teoretisk og praktisk).
>
> Hvorn hænger det så sammen med en ubetinget?
>
Ved en betinget frakendelse mister du ikke kørekortet hvis:
Du består de prøver som Reino Andersen fortalte
I de næste 3 år ikke laver noget, som også kan give en betinget frakendelse,
idet 2 x betinget sådan ca. er lig med en ubetinget frakendelse.
Ved ubetinget frakendelse mister man kørekortet i en eller anden periode og
derefter skal man så også bestå køreprøve for at generhverve.

Kurt



Dennis Pedersen (11-07-2002)
Kommentar
Fra : Dennis Pedersen


Dato : 11-07-02 21:19


"Kurt B. Andersen" <kurt@portalen.no> wrote in message
news:3d2de348$0$54733$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
> meddelelse news:JglX8.1266$QP6.360856@news010.worldonline.dk...
> > > Jo, en betinget frakendelse medfører at man skal op til en
orienterende
> > > køreprøve (både teoretisk og praktisk).
> >
> > Hvorn hænger det så sammen med en ubetinget?
> >
> Ved en betinget frakendelse mister du ikke kørekortet hvis:
> Du består de prøver som Reino Andersen fortalte

Ahae,
Hvis man så dumper til f.eks teori så bliver kortet naturligvis inddraget ,
men hvor meget skal man igennem for at få den igen?
Er det nok at gå op til teori + køreprøve endnu engang eller er det bare
forvidt til de evige plastic marker?

> I de næste 3 år ikke laver noget, som også kan give en betinget
frakendelse,
> idet 2 x betinget sådan ca. er lig med en ubetinget frakendelse.
> Ved ubetinget frakendelse mister man kørekortet i en eller anden periode
og
> derefter skal man så også bestå køreprøve for at generhverve.

Så blev man så meget klogere :)


/Dennis



Peter G C (11-07-2002)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 11-07-02 21:51

Dennis Pedersen <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev:

[klip]

> Så blev man så meget klogere :)

Sådan er det at læse dk.videnskab.jura

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Reino Andersen (11-07-2002)
Kommentar
Fra : Reino Andersen


Dato : 11-07-02 21:59

"Dennis Pedersen" skrev:

> Ahae,
> Hvis man så dumper til f.eks teori så bliver kortet naturligvis inddraget
,
> men hvor meget skal man igennem for at få den igen?
> Er det nok at gå op til teori + køreprøve endnu engang eller er det bare
> forvidt til de evige plastic marker?

Hvis man dumper kan man prøve igen. Man mister altså ikke kortet for altid,
hvis man ikke består.

Hvis man har kørtekort til flere kategorier, skal man helst ikke dumpe mere
end 3 gange. Hvis man dumper 3 gange eller der forløber 3 år før prøven
bestås, skal eventuelle yderligere prøver bestås til alle de kategorier, som
man ønsker at generhverve kørekort til.

Kravene til den kontrollerende køreprøve er de samme som ved aflæggelse af
en almindelig køreprøve.

> Så blev man så meget klogere :)

Ja, er det ikke herligt

NB Jeg fik i min første mail skrevet, at det hedder orienterende køreprøve -
det hedder retteligt _kontrollerende_ køreprøve.

--
Reino



Bertel Lund Hansen (11-07-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 11-07-02 22:38

Reino Andersen skrev:

>NB Jeg fik i min første mail skrevet, at det hedder orienterende køreprøve -

Det samme udtryk brugte en betjent i tv.

>det hedder retteligt _kontrollerende_ køreprøve.

Så blev jeg også klogere.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Reino Andersen (11-07-2002)
Kommentar
Fra : Reino Andersen


Dato : 11-07-02 22:48

"Bertel Lund Hansen" skrev:

> Det samme udtryk brugte en betjent i tv.

Det hed det også før i tiden, men blev ændret, da der er tale om en ren
kontrolforanstaltning. Det har dog ikke medført ændringer i indholdet af
køreprøven eller retsvirkningerne heraf.

--
Reino



Claus (12-07-2002)
Kommentar
Fra : Claus


Dato : 12-07-02 09:45


> De 2500 er vel bøden for at køre for tæt på, altså ikke holde afstand,
> og så den lille ting med de 40km/t for stærkt på landevej.

Det er det komiske i det - de 1500 er for at køre for stærkt. Det med
manglende afstand koster iflg. betjenten mellem 500 og 1000 kr., selvom det
er *meget* mere alvorligt iflg. loven.....og så lige køreprøven...



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408606
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste