Skærme
Fijala 3554
Meget sart monitor.
Fra : Madsen

Dato : 11-07-02 14:52

Hej,

Nu har jeg kæmpet i to dage med en hoppende start-knap i WinXP og
bølgende velkomstskærm og har været meget tæt på at smide min skærm
til reparation. (Sony FW-900)
For to dage siden opdaterede jeg BIOS'en på bundkortet og det var
derfor den første mistanke jeg havde til problemet, da det startede
umiddelbart efter, så jeg prøvede at gå tilbage til den forrige BIOS-
version. Resultatet var desværre det samme.

Skylden blev så vendt mod det tordenvejr der har hærget i området de
sidste to dage, men da jeg tændte skærmen her i dag var problemet der
stadig og vejret er fint herude i dag uden tordenluft, så det kan jo
nok heller ikke være det.

Det næste blev så grafikkortet, som efterhånden er ved at være gammelt
og slidt (Matrox G400 Max), så det har været ude og er blevet gjort
rent for lidt støv og nullermænd. Det hjalp heller ikke.

Pludselig kommer jeg så til at kigge på en ventilator i vindueskarmen
som jeg stillede der for et par dage siden, fordi jeg døjede med
varmen.
Det er en meget lille 220V ventilator med to trin og da vindueskarmen
er et par meter fra skærmen, havde jeg overhovedet ikke tænkt på at
den kunne have noget med det at gøre, men det var sgu den. DOH!
Hvis jeg flytter den tættere på skærmen, så går skærmen helt amok,
men at en ventilator kan forstyrre skærmbilledet 2 meter væk, havde
jeg overhovedet ikke regnet med.

Er skærme mon generelt så sarte, eller?

Madsen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-07-02 15:43

Madsen skrev:

>Er skærme mon generelt så sarte, eller?

Mit gæt er at alle CTR-skærme vil reagere ens på din blæser.
Billedet tegnes ved hjælp af en elektronstråle, og elektroner kan
som bekendt (!) påvirkes af magnetfelter. Blæseren har en
roterende, strømførende spole som producerer et skiftende
magnetfelt.

Prøv hvor meget dit almindelige tv påvirkes af blæseren.

Prøv at nærme en magnet til en CTR-skærm. Vær opmærksom på at det
ikke er for folk med svage nerver for man kan let komme til at
magnetisere et metalgitter inden i fjernsynet så det ser ud som
om det er ødelagt. Det retter sig op af sig selv, og nogle
fjernsyn sørger for at det sker hurtigt. Ved et sort-hvidt tv er
der ikke noget der kan holde på magnetismen.

Hvis et tv skal være bedre end et andet til at modstå magnetisme,
skal man enten afskærme mod det (dyrt og besværligt), sørge for
at elektronerne farer hurtigere end konkurrentens (umuligt) eller
sørge for at der er ekstra mange elektroner. Det sidste bliver
ødelagt af at folk så skruer ned for lysstyrken.

Dette er kvalificerede gæt, men uden konkret viden om teknikken i
tv og monitorer.

--
Bertel

Fra : Esben

Dato : 12-07-02 00:55

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fjernsyn sørger for at det sker hurtigt. Ved et sort-hvidt tv er
> der ikke noget der kan holde på magnetismen.

Noget lignende sagde jeg osse til en kammerat, da jeg legede med en
magnet ved hans tv, men misfarvningen holdt mange år :(

--
Esben

Fra : Madsen

Dato : 12-07-02 02:21

Esben skrev:

> Noget lignende sagde jeg osse til en kammerat, da jeg legede med en
> magnet ved hans tv, men misfarvningen holdt mange år :(

På tv-værkstederne har de en eller anden dims der kan afmagnetisere
den, så vidt jeg ved. Det svarer vel lidt til degauss-knappen på en
monitor.

Madsen.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 12-07-02 09:21

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

> På tv-værkstederne har de en eller anden dims der kan afmagnetisere
> den, så vidt jeg ved. Det svarer vel lidt til degauss-knappen på en
> monitor.

De har en deflux ring. Det er en spole med nogle få viklinger og ca 30
cm diameter.
I spolen løber der vekselstrøm og det giver et skiftende magnetfelt.
Ved at kører spolen i små cirkler fra midten og ud kan man "trække" de
permanent magnetiske partikler udenfor billedefeltet.
Det ser død sjovt ud når man kører spolen foran skærmen, idet billedet
smadres totalt, og kører man ikke i cirkler og langsomt væk fra skærmen
kan man gører situationen værre end den var.

Med din superfølsomme skærm skal man nok fortsætte med cirklerne, til
man er et par meter væk fra skærmen!

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-07-02 10:18

Michael Lund Sørensen skrev:

>De har en deflux ring. Det er en spole med nogle få viklinger og ca 30
>cm diameter.

Gadvide om man selv kan sno ledningen til støvsugeren mens den
kører for fuld hammer og lave det samme?

--
Bertel

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 12-07-02 12:50

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:

> Gadvide om man selv kan sno ledningen til støvsugeren mens den
> kører for fuld hammer og lave det samme?

Det vil jeg tro!

Jeg lavede engang en med en 12 v trafo, en effektmodstand og 25
viklinger tynd ledning.
Den virkede fint!

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 15-07-02 09:57

Michael Lund Sørensen <hold-diskussionen-i@nyhedsgruppen-tak.dk> skrev:

> Det vil jeg tro!
>
> Jeg lavede engang en med en 12 v trafo, en effektmodstand og 25
> viklinger tynd ledning.
> Den virkede fint!

Nej støvsugerledningen virker ikke. De to ledere i ledningen laver hver
sit modsat rettet magnet felt og de ophæver hinanden.

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Madsen

Dato : 11-07-02 16:14

Bertel Lund Hansen skrev:

[Snip kvalificeret gæt]

> Dette er kvalificerede gæt, men uden konkret viden om teknikken i
> tv og monitorer.

Det lyder meget sandsynligt.
Siden jeg forfattede det sidste indlæg har jeg bemærket, at blæseren
ikke går jævnt. Hvis man holder en hånd ovenpå den, så slår den en
hel del fra side til side. Den vibration svarer lige nøjagtig til
det interval min skærm blinkede med.

Jeg er egentlig ikke forundret over at skærmen bliver påvirket af det
magnetfelt blæseren skaber. Hvad der undrer mig er, at magnetfeltet fra
blæseren kan have indflydelse på skærmen, når blæseren er over 2 meter
væk. Det havde jeg ikke lige regnet med.

Madsen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-07-02 18:24

Madsen skrev:

>magnetfelt blæseren skaber. Hvad der undrer mig er, at magnetfeltet fra
>blæseren kan have indflydelse på skærmen, når blæseren er over 2 meter
>væk. Det havde jeg ikke lige regnet med.

Det ville jeg heller ikke have gættet på. Har du en støvsuger
og/eller en håndmixer, så prøv med dem.

--
Bertel

Fra : Olsen

Dato : 11-07-02 18:26

> blæseren kan have indflydelse på skærmen, når blæseren er over 2 meter
> væk. Det havde jeg ikke lige regnet med.

Et Hyundai på mit arbejde blafrer kun, hvis der tilsluttes en lille 9v trafo
lige bag skærmen.
Ellers ikke.

Måske Sony'en er mere "åben" for lige dên frekvens du ser ellign..

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 11-07-02 18:36

> [...]

> Hvis jeg flytter den tættere på skærmen, så går skærmen helt amok,
> men at en ventilator kan forstyrre skærmbilledet 2 meter væk, havde

Fun !
Der kan ikke være meget afskærmning på den blæser.
Men, Nej, jeg havde ikke troet det - godt du opdagede det før du sendte
skærmen nogen steder!

Et par uskærmede højttalere nær skærmen kan give et hoppende billede, og
trafoen til min halogen lampe har den virkning, men nu sidder den ca 1
meter under skærmen og det giver ingen billede effekter.

Måske er du uheldig med skærmopdateringsfrekvens og blæserens
omdrejningsfrekvens er ens eller den ene er et multipla af den anden
(1x, 2x, 3x...)

Det kan du hurtigt afprøve ved at skifte hastighed på blæseren, hvis
ikke den allerede er røget ud af vinduet.

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Madsen

Dato : 11-07-02 19:12

Michael Lund Sørensen skrev:

> Der kan ikke være meget afskærmning på den blæser.

Nej, det tror jeg heller ikke der er. Det er sådan en "Brugsens den
bedste" i plast. Den er monteret på en forvokset klemme så den er
nem at montere på bordplader, vindueskarme osv. En smart lille
fætter, men så med uventede bivirkninger.

> Men, Nej, jeg havde ikke troet det - godt du opdagede det før du
> sendte skærmen nogen steder!

Jeg var blevet totalt til grin, så det er jeg også glad for. :)

> Måske er du uheldig med skærmopdateringsfrekvens og blæserens
> omdrejningsfrekvens er ens eller den ene er et multipla af den
> anden (1x, 2x, 3x...)

Det gør ingen forskel om blæseren kører på trin et eller trin to.
Hvor meget skærmen flimrer er ganske rigtigt afhængig af hvilken
opdateringshastighed den kører i. Velkomstskærmen på WinXP/Win2000
kører i 60Hz, så vidt jeg husker, og det var klart dér det var værst,
og inde i BIOS ligeså. Her bølgede hele skærmbilledet. Når jeg kom
ind i Windows var det kun en halv centimeter af venstre side af
skærmbilledet der hoppede og værst nede i venstre hjørne ved
startknappen. Jeg kører pt. med 90Hz i Windows.

> Det kan du hurtigt afprøve ved at skifte hastighed på blæseren,
> hvis ikke den allerede er røget ud af vinduet.

Jeg har opdaget at hvis blæseren sidder i den anden ende af
vindueskarmen, så står skærmen roligt, så det var jo egentlig ret
hurtigt løst. Den skulle lige flyttes en halv meters penge til
venstre. Surt at man skulle igennem BIOS-nedgradering og derefter
opgradering igen, utallige færre hår på hovedet og en rensning af
grafikkort inden man opdagede det, men så gik tiden jo med det. :)

Mit elendige 21" Luxor-tv er bedøvende ligeglad med den blæser.
Der er intet at se på skærmbilledet om jeg så tager blæseren og
placerer den klods op ad tv'et, så det er åbenbart ikke så sart,
bedre afskærmet, eller hvad ved jeg.

Madsen.

Fra : Dr. Ralph

Dato : 12-07-02 00:24

Glad på dine vegne, fordi du fandt fejlen- tænk på det besvær med at
bugsere den KÆMPE afsted.

Har lige hjulpet min fra med at overtage min gamle pc - og den 22' NEC
er TUNG.

Har iøvrigt et andet problem, som jeg håber I kan hjælpe med - det
drejer sig om en IBM harddisk - læs venligst mere i
dk.edb.hardware.drev - håber nogen kan hjælpe mig med at hjælpe min
far :)

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Esben

Dato : 12-07-02 00:53

> [...]
> Hvis jeg flytter den tættere på skærmen, så går skærmen helt amok,
> men at en ventilator kan forstyrre skærmbilledet 2 meter væk, havde

Jeg har prøvet det samme med sådan en ventilator - denne var blot af
typen der drejer frem og tilbage af sig selv. Problemet var derfor
periodisk, og det tog en halv dag hvor jeg troede det var mine øjne den
var gal med, til jeg tilfældigvis fandt på at slukke ventilatoren. Den
stod cirka 50 cm fra skærmen, og ved at rykke den en meter væk forsvandt
flimrenen på skærmen. Jeg vil tro at jo større skærm og opløsning, desto
mere modtagelig er billedet for støj.

--
Esben

Fra : Madsen

Dato : 12-07-02 03:23

Esben skrev:

> Iøvrigt, indeholder de store Sonyskærme ikke nogen kredsløb der
> korrigerer for jordens/omgivelsernes magnetisme?

Jo, det påstår manualen til min i hvert tilfælde.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 12-07-02 02:21

Esben skrev:

> Jeg vil tro at jo større skærm og opløsning, desto mere modtagelig
> er billedet for støj.

Der er der sikkert noget om.
Det viser vel lidt om hvor forsigtig man egentlig skal være med ting
som kan forstyrre skærmen. Mange af de problemer folk oplever med
farveproblemer, skævt skærmbillede osv. skyldes måske magnetfelter i
nærheden. Det er vel meget populært at man stiller et par højttalere
på hver sin side og er de nu ikke afskærmet ordentligt...

Michaels oplevelse med trafoen til halogenlampen er også et eksempel
der viser, at der åbenbart ikke skal ret meget til.

Madsen.

Fra : Esben

Dato : 12-07-02 02:40

Fra : 060565

Dato : 05-01-03 14:29

Hvor kan man indlevere skærme til reparation?
mvh
Christian
email dko1442@vip.cybercity.dk

http://www.kandu.dk/