fedtfattig farlig mad
Fra : karsten jørgensen

Dato : 11-07-02 14:32

I en anden tråd skrev Rasmus Carlsen...

>Hvis man er meget overvægtig er det vel nok en god i de at >tabe sig ...
men
>med mindre der er tale om DECIDEREDE sukkerfrie >produkte (gogkendt for alt
>mulig og kan kun købes i helt særlige helsebutikker) er >stort set alt hvad
>der hedder loght, lowfat, diæt osv. noget af det mest giftige >at putte i
<kroppen.

Er det rigtigt at de fedtfattige produkter er noget af det mest giftige? I
så fald hvorfor?

karsten

Fra : Peter Westh

Dato : 11-07-02 15:34

"karsten jørgensen" <aknot@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
> I en anden tråd skrev Rasmus Carlsen...
> Er det rigtigt at de fedtfattige produkter er noget af det mest giftige? I
> så fald hvorfor?

Det kommer jo fuldstændig an på, hvad der er puttet i produkterne i stedet
for fedt og/eller sukker. Jeg ved ikke hvad det er for nogle "DECIDEREDE
sukkerfrie produkter (godkendt for alt mulig og kan kun købes i helt særlige
helsebutikker)" Rasmus Carlsen skriver om (mit gæt er, at han tænker på
produkter sødet med maltsirup eller frugtsaft og/eller tørret frugt, som
f.eks. Urtekram fører en del af - produkter som i øvrigt sjældent er mere
kaloriefattige end de konventionelle).

Men der er vel det i det, at der ofte må bruges en del flere
tilsætningsstoffer i slankeprodukter, for at give dem en attraktiv
konsistens og smag - eksempelvis sukkeralkoholer (typisk malitotol) i
sukkerfri chokolade, acesufamkalium i sukkerfri sodavand, konsistensmidler i
fedtfrie dressinger og is osv.

Om disse forskellige stoffer er giftige er nok i nogen grad et
trosspørgsmål. De stoffer som bruges er jo godkendt af myndighederne.
hvilket betyder at der ikke er nogen anerkendte, videnskabelige
undersøgelser som har kunnet vise at de er skadelige ved normalt brug.
Derimod kan de godt være skadelige ved overforbrug, f.eks. giver
sukkeralkoholer meget hurtigt mavekneb, og massive mængder sakkarin øger
kræftrisikoen hos rotter. Der er selvfølgelig ikke total enighed om, hvad
der er skadeligt og hvad ikke (f.eks. er sødemidlet Natriumcyklamat tilladt
i Danmark, men forbudt i USA).

Der er selvfølgelig også den mulighed, at myndighederne er påvirket af
massive kapitalinteresser, og lokker forbrugerne til at spise ting, der er
skadelige for dem. Og det er vel her, trosspørgsmålet kommer ind. Det må man
så tage personligt stilling til, men man vil gøre klogt i ikke at sluge alt
det råt, som diverse småfrelste kogebogsforfattere og -inder skriver om
emnet. De (f.eks. Camilla Plum, der altid er i stand til at gå i selvsving
over "kemikalier" i maden) ved lige så lidt om fysiologi og statistik som
menigmand.

Iøvrigt er der mange "lette" produkter, som ikke indeholder andre
tilsætningsstoffer end konventionelle produkter, det gælder f.eks. de fleste
kiks og småkager med mindre fedt (her bruges der typisk mere sukker i
stedet), magre mælkeprodukter (bortset fra Cheasy o. lign. som indeholder
sødemiddel og fortykkelsesmiddel), i hvert fald nogle af de magre
pålægsprodukter.

MVH

Peter

Fra : rasmus carlsen

Dato : 11-07-02 16:04

"Peter Westh" <pwesth@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stedet), magre mælkeprodukter (bortset fra Cheasy o. lign. som indeholder
> sødemiddel og fortykkelsesmiddel), i hvert fald nogle af de magre

tjoe ... det jeg mente var blot, at jeg til hver en tid vil hævde, at en
slat fløde i sovsen er "sundere" eller "mindre usundt og skaldeligt" end en
såkaldt "sukkerfri" Fun Light ...
(sådan skåret helt ud i pap)

ras

Fra : netper

Dato : 07-08-02 08:16

"karsten jørgensen" skrev d. 11-07-02 14:32 dette indlæg :
> [...]
> men
> <kroppen.
>
> Er det rigtigt at de fedtfattige produkter er noget af det mest

Hej karsten

Jeg vil tror at rasmus tænker på de ting der indeholder syntetisk
fremstilede ingredienser

Per

http://www.kandu.dk/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 07-08-02 11:05

"netper" <netper.news@kandu.dk> wrote in message

> giftige? I

Nej da, prøv med helt naturligt fremstillet botolinustoxin - det er noget
der rykker sammenlignet med en dietcola.

> Jeg vil tror at rasmus tænker på de ting der indeholder syntetisk
> fremstilede ingredienser

....og det skulle vel ikke gøre den store forskel om noget er produceret
syntetisk eller ej. Mig bekendt er der ingen, der kan udpege forskel på
f.eks. syntetisk fremstillet ascorbinsyre og så den, der befinder sig i
grøntsager og frugt.

vh
Jan

Fra : EH

Dato : 09-08-02 19:46

"karsten j?gensen" <aknot@dadlnet.dk> wrote in message news:<mIfX8.1066$QP6.308196@news010.worldonline.dk>...
> [...]
> <kroppen.
>
> Er det rigtigt at de fedtfattige produkter er noget af det mest giftige? I

Når han decideret nævner sukkerfri, så tænker han måske på produkter
med fx Aspartam i dem(osse kaldet Nutra Sweet) - fx langt de fleste
sukkerfri/light sodavander indeholder dem (vend den om og kig på
etiketten, hvis der står E951 som tilsat stof så er det aspartam). Men
det er ikke kun i sodavand det bruges som sukker erstatning. Aspartam
er et meget udskældt stof som bla er mistænkt for at kunne forårsage
kræft (i rotter i hvertefald), men det betragtes ikke som bevist.
Firmaet som laver det ( Monsanto, dem som osse går ind for gensplejset
mad) mener naturligvis at det er ufarligt (selv om de er ved at sælge
den afdeling fra - de er ved at få godkendt et nydt sødemiddel i usa)
- andre mener noget andet: http://www.holisticmed.com/aspartame/

Dem der udvælger hvad der er sundt for os ser ud til hellere at ville
fejle på folks bekostning end på firmaernes. Dvs, hvis man fejlede på
firmaernes bekostning så siger man "Dette er MAD - det skal spises af
børn, mænd, kvinder, gravide kvinder - i skal kunne bevise jeres
stoffer er ufarlige, hvis ikke kan det så går vi ud fra det er
farligt" - hvis man gør det omvendt siger man "dette er ganske
ufarligt hvis ikke vi der er lig på bordet."

Men det er ikke rent objektivt, der kommer osse politik. Fx i USA
siger man at hvis bare en lille del af et stof giver kræft i dyr så er
det forbudt at komme i menneske mad. Det gør man ikke i EU, der prøver
man kun med store mængder og går ud fra at små nok ikke er farlige. Fx
amaranth (E123) og cyklamat (E952) er blevet forbudt i USA, fordi de
giver kræft i forsøg på dyr. Men de er tilladt i EU udfra samme data!
( http://e-nummer.dk/vis/baggrund/tema03d.asp )

Iøvrigt hvis du ønsker at være bevist (og en overlende forbruger) er
http://e-nummer.dk et godt sted at kigge -der kan du slå alle ENumrne
op og chekke hvad der sker. De er naturligvis alle godkendte
offentlig, men det er ikke det sammen som man bare skal fylde sig med
dem.

Hvis du er god til engelsk kan du høre et indslag om Aspartam her:

http://aspartame.com/fox5.rm

Fra Fox 5 News I washington, hvor man bla fortæller at det oprindelig
blev FORBUDT til brug i mad i USA i 1980. Men under Nixon i årne der
fulgte blev det langsomt godkendt til flere og flere ting - samtidig
fortælles at firmaet som lavede det støttede en række politikere med
penge (ikke at de antyder noget ;)

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-08-02 20:10

EH skrev:

> http://e-nummer.dk

Tak, det var lige den url jeg stod og manglede.

// Klaus