sveller
Fra : Pia

Dato : 11-07-02 13:54

Er der nogen der ved, hvor meget en jernbanesvelle vejer?

Skal vide det inden vi siger ja til at hente dem, hvis nu lille mig ikke kan
klare den ene ende...

:Pia

Fra : Erik Andersen

Dato : 11-07-02 13:59

Der skal 4 mand til at slæbe sådan et dyr.
Vær opmærksom på at de er ulovlige at bruge hjemme i haven (eller for den
sags skyld alle andre steder end hvor der er jernbaner), da de indeholder
ekstremt meget gift.
/Erik

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-07-02 16:02

On Thu, 11 Jul 2002 14:58:52 +0200, "Erik Andersen"
<eandersn@post6.tele.dk> wrote:

>Der skal 4 mand til at slæbe sådan et dyr.

Cool, så er jeg stærk som fire mand
Eller... det krævede da en sækkevogn, men så gik det også fint.

>Vær opmærksom på at de er ulovlige at bruge hjemme i haven (eller for den
>sags skyld alle andre steder end hvor der er jernbaner), da de indeholder
>ekstremt meget gift.

Ja, og de lugter grimt. Det var dog heller ikke her hos mig selv jeg
tumlede med dem.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Henning Lund

Dato : 12-07-02 12:58

Erik Andersen skrev:

> Der skal 4 mand til at slæbe sådan et dyr.

Ikke jyder

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/

Fra : Calle.

Dato : 11-07-02 14:00

Pia wrote:
> Er der nogen der ved, hvor meget en jernbanesvelle vejer?
>
> Skal vide det inden vi siger ja til at hente dem, hvis nu lille mig
> ikke kan klare den ene ende...

de kan sagtes flyttes hvis i er 2, som det jo lyder til I er, siden du kun
skal have den ene ende.
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : ph

Dato : 11-07-02 14:05

"Pia" <@> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der ved, hvor meget en jernbanesvelle vejer?

Nu ved jeg go ikke lige hvad det er for nogle sveller eller hvad du skal
bruge dem til, men prøv lige at læse denne side:

http://ringkobing.greenguides.dk/groenne_raad/giftige_jernbanesveller.htm

mvh PH

Fra : Jakob Bock

Dato : 11-07-02 14:11

Pia skrev:

> Er der nogen der ved, hvor meget en jernbanesvelle vejer?
>
> Skal vide det inden vi siger ja til at hente dem, hvis nu lille mig ikke kan
> klare den ene ende...

Jeg ved ikke hvad de vejer, men at det ikke absolut er nogen god idé at
hente den slags ind i sin have, da de sandsynligvis indeholder kræft- og
allergifremkaldende stoffer.

Se f.eks.:

Jernbanesveller i haven
http://www.havenyt.dk/artikler/213.html

Artiklen er skrevet på baggrund af oplysninger fra Miljøstyrelsen:

<http://www.google.com/search?hl=da&lr=&ie=UTF-8&q=+site:www.mst.dk+Jernbane
sveller>

Ud fra oplysninger i dette faktaark, http://www.mst.dk/kemi/02060117.htm,
vil jeg desuden mene, at det ikke længere er tilladt at bruge
jernbanesveller i f.eks. haver. De skal blive hvor de er, eller sendes til
destruktion.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Pia

Dato : 11-07-02 14:54

> [...]
> vil jeg desuden mene, at det ikke længere er tilladt at bruge
> jernbanesveller i f.eks. haver. De skal blive hvor de er, eller sendes til

Det er netop en dame som har dem i sin køkkenhave og gerne vil af med dem.
Som jeg forstår det må hun gerne beholde dem, men ikke forære dem til os -
vi har ikke helt besluttet hvad de skal bruges til i vores nye have, men
helt sikkert ikke nyttehaven. Vi var godt klar over der var noget med
legepladser (vi har ikke børn) og køkkenhaver, men jeg har da for 10 år
siden været med til at lave et højbed (og kan ikke huske om jeg bar nogen)
og save/bore i dem.

Så vi overvejer lige, om vi skal takke nej til tilbudet. Hørte i øvrigt om
et firma der havde nogen liggende til afhentning også, mystisk hvis det er
ulovligt...

:Pia

Fra : Jakob Bock

Dato : 11-07-02 15:03

Pia skrev:

> Så vi overvejer lige, om vi skal takke nej til tilbudet. Hørte i øvrigt om
> et firma der havde nogen liggende til afhentning også, mystisk hvis det er
> ulovligt...

Synes du det er "mystisk" at personer overtræder lovgivningen?

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Pia

Dato : 11-07-02 15:25

"Jakob Bock" <jakobb@mail.tele.dk> wrote in message news:B9535CB7.FB2C%> >
Så vi > Synes du det er "mystisk" at personer overtræder lovgivningen?

ved ikke lige hvad du har imod ordet - men ja, en ting er at privatpersoner
ikke lige har sat sig ind i, om de må bytte havepynt, men et firma burde
faktisk undersøge den slags ting inden de averterer det i hele nabolaget.

Jeg skal bl.a. bruge en "væg" til at holde på min indkørsel som har en sjov
kant ned til haven, hvor der nu blot er græs på og temmelig besværligt at
slå tror jeg - så svellerne ville have dannet fin baggrund til et rosenbed
og rammet haven mere ind end den er nu. Som nybagt husejer med gamle
vinduer og 200 m2 mudret gårdsplads er det jo altid velkomment at spare
penge, og sveller er da kønnere end nyt, trykimprægneret træ.

:Pia

Fra : Jakob Bock

Dato : 11-07-02 16:36

Pia skrev:

> men ja, en ting er at privatpersoner ikke lige har sat sig ind i, om de må
> bytte havepynt, men et firma burde faktisk undersøge den slags ting inden de
> averterer det i hele nabolaget.

Ja, man (virksomhed eller privatperson) _burde_ undersøge den slags.
Derefter har de jo stadigvæk muligheden for at se stort på den danske
lovgivning.

Du kan jo selv læse den omtalte bekendtgørelse:

http://147.29.40.91/_SHOWF_A626164387/1163&B19960066505REGL&0001&000003

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 11-07-02 15:03

> [...]
> vil jeg desuden mene, at det ikke længere er tilladt at bruge
> jernbanesveller i f.eks. haver. De skal blive hvor de er, eller sendes til

Yep og hvis du ikke bor for tæt på naboen er dit brændefyr et fint sted at
destruere dem, der er masser af brænde i, men det lugter lidt

Henrik

Fra : Pia

Dato : 11-07-02 15:19

> Yep og hvis du ikke bor for tæt på naboen er dit brændefyr et fint sted at
> destruere dem, der er masser af brænde i, men det lugter lidt

Hvilket HELT sikkert er ulovligt...

:Pia

Fra : Jens Kloster

Dato : 11-07-02 16:27

On 11-Jul-2002, "Pia" <@> wrote:

> Er der nogen der ved, hvor meget en jernbanesvelle vejer?
>
> Skal vide det inden vi siger ja til at hente dem, hvis nu lille mig ikke
> kan
> klare den ene ende...

Når du nu tager fat og løfter det bedste du har lært, synes jeg du skal
prøve at regne på,hvor mange der i tidens løb har tisset osv. på dem )

Fra : Pia

Dato : 11-07-02 17:41

> Når du nu tager fat og løfter det bedste du har lært, synes jeg du skal
> prøve at regne på,hvor mange der i tidens løb har tisset osv. på dem )

LOL

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-07-02 20:55

> Skal vide det inden vi siger ja til at hente dem, hvis nu lille mig ikke
kan
> klare den ene ende...

Bortset fra alt det med det ulovlige - så er jeg også interesseret i nogle,
men de findes kun i Jylland, og jyderne tager sig pokkers godt betalt for
dem. Kan du sende mig navnet på den virksomhed, som solgte af dem? Eller
hvis du takker nej, kunne du så lige lade et ord falde?

Mvh Maria

Fra : Erik Olsen

Dato : 12-07-02 00:01

"Pia" <@> skrev i en meddelelse news:3d2d7f48$0$41365$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Er der nogen der ved, hvor meget en jernbanesvelle vejer?

En jernbanesvelle måler 16x26x260 cm og rumfanget er 0,10816 m3.

Hvis træsorten er fyr, er massefylden ca. 500-700 kg/m3 (splint hhv. kernetræ).
Regnes med middelværdien, er træmassens vægt ca. 65 kg. Hertil kommer
massen af imprægneringsmiddel som for fyr er ca. 65 kg/m3 eller 7 kg pr. svelle.

Bøgesveller er noget tungere, dels pga. lidt større massefylde, dels fordi
optagelsen af imprægneringsmiddel er større.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-07-02 07:34

On Fri, 12 Jul 2002 01:00:52 +0200, "Erik Olsen"
<bjerg.olsen@ishoejby.dk> wrote:

>Bøgesveller er noget tungere, dels pga. lidt større massefylde, dels fordi
>optagelsen af imprægneringsmiddel er større.

Jeg troede at sveller var lavet af egetræ?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Calle.

Dato : 12-07-02 09:17

Mads Lie Jensen wrote:

> Jeg troede at sveller var lavet af egetræ?

Det mener jeg også de er!
Hvis de bruger fyrretræ, så kan jeg dag godt forstå, at der til tider ryger
et tog af skinnerne. Det lort flækker jo for et godt ord.
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Erik Olsen

Dato : 12-07-02 09:57

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i en meddelelse news:72usius9eviue5kqma99qfbig00ehf27mi@4ax.com...

> Jeg troede at sveller var lavet af egetræ?

Man er for nylig begyndt at anvende eg igen (vel for ca. 10 år siden).

I banernes barndom brugte man ligeledes eg, men da man udviklede
imprægneringsmetoder, gik man over til at anvende hovedsageligt
imprægneret fyr som holdt bedre (1880'erne). Man har også anvendt
lidt bøg, men fra 1920'erne blev der aftaget stigende mængder inden-
landsk bøg til sveller.

Såvel fyr som bøg er glimrende til sveller - fyr kræver dog anvendelse
af underlagsplader under skinnerne da det ikke tåler så høje fladetryk
uden at ødelægges - men de holder begge dårligt uden imprægnering.
Man har i en periode fra ca. 1960 brugt azobe som ikke imprægneres,
men azobe har vist sig at være giftigt at arbejde med.

De sveller man kan få brugt i dag, er formentlig alle fyr eller bøg.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Kim

Dato : 13-07-02 15:58

Det er da utroligt, så mange steder der står "ULOVLIGT"
i denne tråd, men der er ingen der henviser til en lov.
Det er muligt, at det er frarådet, men ligefrem ulovligt,
vil jeg tillade mig at tvivle på.
Det er vel heller ikke ulovligt at brænde dem, men særligt smart
er det nok ikke, af hensyn til miljøet...

Mvh, Kim

Fra : Kim

Dato : 13-07-02 16:04

Naboens kat gider jeg iøvrigt ikke ta' hensyn til.
Jeg har ansvaret for, hvor min hund færdes, så må
katteejererne gøre det samme.
Kattejere er bare mennesker som er for dovne til at holde hund )

Mvh, Kim

Fra : Jakob Bock

Dato : 13-07-02 20:43

Kim skrev:

> Det er da utroligt, så mange steder der står "ULOVLIGT"
> i denne tråd, men der er ingen der henviser til en lov.

Det er der så nu:

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/B19960066505-REGL

> Det er vel heller ikke ulovligt at brænde dem, men særligt smart
> er det nok ikke, af hensyn til miljøet...

Det er jeg helt sikker på at det er. Du kan jo evt. søge på Retsinfo.dk,
Miljøstyrelsens netsted eller kontakte din kommune, hvis du er interesseret
i at vide, hvad du som privatperson må brænde af. Det er faktisk meget
begrænset.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Kim

Dato : 13-07-02 21:21

Jamen så blev je da så klog...Thanks

Mvh, Kim

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 17-07-02 20:10

"Jakob Bock" <jakobb@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det er der så nu:
>
> http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/B19960066505-REGL

Det var jo der det stod. Der står at du må bruge gamle sveller i din have.
Du må bare ikke dyrke fødevare direkte på dem.
Og du må ikke røre ved dem jævnligt. Og selvfølgelig ikke bruge dem
indendørs.

Så ja, der er blevet sagt ULOVLIGT en del for mange gange i denne tråd

Henrik
www.gsx.dk