HONDA CX 500
Fra : B.N.L.

Dato : 11-07-02 13:09

Venstre cylinder tænder ofte ikke straks ved start, men kommer straks med,
når tændrørshætten løftes lidt, så der springer gnist over til tændrøret.
Efter få sekunder er der træk på begge cylindre, og i varm tilstand er der
ingen problemer, hverken ved let eller kraftig belastning. Tændrørene er
naturligvis i orden, og ombytning har ingen virkning. Problemet er der igen
ved næste koldstart, men kan også af og til dukke op efter en længere
kørepause, hvor motoren er halvvarm. Jeg har lidt mistanke til
karburatorindstillingen, men også til tændspolen for venstre side. Kender
nogen til dette problem ?
venlig hilsen BNL

Fra : Armand

Dato : 11-07-02 15:34

B.N.L. <slot5@mail.tele.dk> skrev i en
> [...]
> kørepause, hvor motoren er halvvarm.
> Jeg har lidt mistanke til karburatorindstillingen, men også til

Selvom at jeg ikke lige kan greje dén med gnisten, så har jeg ikke desto
mindre mistanke til vand i svømmerhuset på den venstre karburator!
Kan det passe at tingene er kommet lige efter at den har været på
reservetank??

Tøm svømmerhuset v.h.a. forekommende bundprop (= monteret under-op!),
eller bundskrue (= monteret siden-ind og virker som håndtaget på en
vandhane!) og giv efterfølgende tankens indhold en sprit-kur for vand i
tanken!

--
Armand.

Fra : jesper

Dato : 11-07-02 16:30

> [...]
> mindre mistanke til vand i svømmerhuset på den venstre karburator!
> Kan det passe at tingene er kommet lige efter at den har været på

Den med gnisten er sikkert rigtig nok. Hvis der er et gnistgab "i det fri"
springer gnisten lettere, når gnisten således er igang springer den også i
tændrøret. I gamle dage kunne man købe "en tændingsforstærker" som faktisk
bare var et eksternt gnistgab.

Dimsen lovede bedre motoreffekt, bedre benzin økomomi , guld og grønne skove
osv osv.. Det fik man selvklart ikke, men i enkelte tilfælde kan det altså
hjælpe en gnist på vej.. (Hvilket kunne tyde på generelt dårlig tænding )

Hilsen

jesper
(som har målt effekt før og efter, på alle disse mirakeldimser. Uden
nogensinde at give producenten ret)>
www.dynomet.dk

Fra : Armand

Dato : 11-07-02 23:16

jesper <ja@dynomet.dk> skrev i en

> [...]
skove
> .................i enkelte tilfælde kan det altså hjælpe en gnist på

Ser man det!

--
Armand.
(lidt klogere idag)

Fra : B.N.L.

Dato : 12-07-02 07:36

Tak for indlæggene. Jeg hælder også til den med den "generelt dårlige
tænding". Men jeg har også prøvet at sætte et ekstra tændrør i serie i den
"dårlige kreds" og således etablere "tændingsforstærkeren", hvis aktivitet
jeg så kunne følge direkte. Der ses (og høres) en fed blå gnist, som er
regelmæssig, og let kan trækkes længere ved at etablere endnu et gnistgab.
Men måske indeholder gnisterne kun ringe effekt forstået således, at nok er
overslagsspændingen til stede, men når gnisten belaster kredsen falder
strømmen kraftigt ? Men hvorfor mon fænomenet så ikke optræder konstant ?
BNL

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:agl2ip$2eqr$2@news.cybercity.dk...

Fra : jesper

Dato : 13-07-02 11:55

"B.N.L." <slot5@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> overslagsspændingen til stede, men når gnisten belaster kredsen falder
> strømmen kraftigt ? Men hvorfor mon fænomenet så ikke optræder konstant ?

Uden at være ekspert på tændspoler, så kunne man da tænke sig at den var
dårligere når den var kold. Hvorfor prøver du ikke (for eksperimentets skyld
at byte tændspolerne om ?), kan man ikke bare bytte rundt på ledningerne fra
platiner/ thyrister, samt til tændrør? Evt kunne det vel også være platiner/
thyrister/ andre dele i primær kreds der var "mystiske"

Iøvrigt skal der vel en bedre gnist til at starte en kold motor ? - rent gæt

Jesper