YES... kæresten har sagt ja til et bagsæde~
Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 11-07-02 13:52

Det var et tøvende ja, men hun har sagt ja til en lille tøf tøf tur uden de
vilde nedlægninger. Så må jeg sku ud og sponsorere en hjelm til hende
Men jeg har ikke kørt med bagsæde passager siden en lille tur da jeg tog
kørekortet. Nogle flinke personer som vil opfriske hvad jeg skal huske at
sige til hende, anden end at holde fast og følge mine bevægelser ?

Hvad med når vi stopper skal hun beholde benene på fodhvilerne ?
Hvordan gør jeg det til en super oplevelse for hende også ?

--
MVH Rune
Yamaha TDM850

Fra : Jens Stumberg

Dato : 11-07-02 13:04

"RuneR (TDM850)" <ruro@get3net.dk> skrev i melding
> [...]
> kørekortet. Nogle flinke personer som vil opfriske hvad jeg skal huske at
> sige til hende, anden end at holde fast og følge mine bevægelser ?

At hun ikke skal gå på eller av sykkelen uten at du har gitt klartegn.

> Hvad med når vi stopper skal hun beholde benene på fodhvilerne ?

JA!

> Hvordan gør jeg det til en super oplevelse for hende også ?

Kjør mykt og forutseende slik at det ikke blir et nomadeliv å sitte på med
deg. Og ikke vis henne hva din MC virkelig kan......

--
Jens

Fra : FTJ

Dato : 11-07-02 13:43

> [...]
>
> Hvad med når vi stopper skal hun beholde benene på fodhvilerne ?
> Hvordan gør jeg det til en super oplevelse for hende også ?

Med mindre hun skal af cyklen, så lad hende beholde benene på fodhvilerene,
du kan sagtes holde ballancen på den alene.

Hvis hun kan komme til at brænde benene på udstødningen, så advar hende lige
om det,
og ellers så lad hende lægge armene løst om dig, og følge dine bevægelser,
så går det nok.
Tjaaa, og tag den så med ro, så hun ikke er bange for at falde af når du
starter.

God tur...

Finn - næsten altid med bagsæde passager

Fra : Thomas Hjort

Dato : 11-07-02 13:55

"RuneR (TDM850)" <ruro@get3net.dk> skrev i en meddelelse
> Det var et tøvende ja, men hun har sagt ja til en lille tøf tøf tur uden
de
> vilde nedlægninger.

Ellers havde du vel også fyret hende ? ;)

Mvh Thomas
¨SV650S

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 11-07-02 15:09

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> "RuneR (TDM850)" <ruro@get3net.dk> skrev i en meddelelse
> de
>
> Ellers havde du vel også fyret hende ? ;)

ROFL... nedlægningen venter jeg med til hun er stået af... !

Fra : Denise

Dato : 11-07-02 14:05

> Hvordan gør jeg det til en super oplevelse for hende også ?

Hvis den også skal være god, så kør når solen skinner og så må du indse, at
wheelies og stoppies er fy fy .
Ja, og så sig at udstødningen er varm.
Hilsen Denise, Brøndby
XJ600S, '02

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 11-07-02 15:20

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis den også skal være god, så kør når solen skinner og så må du indse,
at
> wheelies og stoppies er fy fy .

Det bliver søndag, der lover vejret godt.
wheelies og stoppies, kan jeg ik finde ud af... hmm har faktisk aldrig
prøvet, kører jo pænt

> Ja, og så sig at udstødningen er varm.

Jeps, god idé :-/

Fra : Jake

Dato : 11-07-02 13:33

> [...]
>
> Hvad med når vi stopper skal hun beholde benene på fodhvilerne ?
> Hvordan gør jeg det til en super oplevelse for hende også ?

Jeg ved ikke hvordan andre gør det men vi har flg regler, der fungerer
glimrende:

1. bagsæde passageren sætter ALDRIG benene i jorden (pånær på og af stigning
) (dvs altid benene på fodhvilerne)
2. bagsæde passageren sidder helt så stille som muligt og følger førerens
bevægelser.
3. passageren spørger altid føreren om vedkommende er klar før man stiger på
( så vælter man ikke)

og så er det nok en god ide at undgå alt for hidsige accelrationer og
nedbremsninger med en utrænet passager.

Aftal evt signaler som passageren kan give (som f.eks. at et klap på
skulderen betyder stands nu)!

held og lykke

/Jakob

Fra : Armand

Dato : 11-07-02 15:13

Jake <jake@daimi.au.dk> skrev i en

> .........og så er det nok en god ide at undgå alt for hidsige
accelrationer og
> nedbremsninger med en utrænet passager.

Ved hjælp af lyden af hendes hjelm imod din ved gearskift's, vil du
hurtigt erkende hvor kontant du egentlig kører til dagligt

Væn dig (forinden) til at give så lidt gas hhv. gasse blødt ned at
motoren akkuart ikke trækker mere, inden(!) at du skifter gear, og vær
derefter behersket med tilkobling og efterfølgende gasgivning!

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 12-07-02 16:01

"Jake" <jake@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bevægelser.
> 3. passageren spørger altid føreren om vedkommende er klar før man stiger

4. Føreren sætter ikke igang før han har spurgt passageren om hun er klar.
Det er hun nemlig aldrig.

Rittig

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 11-07-02 14:23

"RuneR (TDM850)" <ruro@get3net.dk> wrote in message
> Nogle flinke personer som vil opfriske hvad jeg skal huske at
> sige til hende, anden end at holde fast og følge mine bevægelser ?

Du skal naturligvis fortælle hende at:

- Hun skal forvente at "knalde" hjelmen mod din de første par gange I sætter
igang og bremser. Det er meget normalt.
- Når du bremser skal hun stemme lidt i mod så hun ikke trykker dig ned over
tanken. (Kommer an på hvor meget hun vejer og hvor hurtigt I kører)
- Når du accellererer skal hun læne sig frem ad en smule så i ikke får for
meget vægt bag til. (Kommer an på hvor meget hun vejer og hvor hurtigt I
kører)
- Brug bagbremsen mere end normalt. Det giver en lidt anden
bremsefornemmelse for hende og hun vil ikke føle at hun "ryger op i nakken
på dig".
- Derudover er det en god idé at aftale et signal (med mindre du har et
samtaleanlæg) hvis hun vil af. F.eks. har jeg aftalt med min kæreste at hun
skal klappe mig et par gange på låret hvis hun vil af eller vi skal køre ind
til siden.
- Aftal at hun ikke skal stige på og af cyklen med mindre du har sagt ok.

> Hvad med når vi stopper skal hun beholde benene på fodhvilerne ?

Jeps.

> Hvordan gør jeg det til en super oplevelse for hende også ?

Hvis du har en topbox, så sætter du den naturligvis på. Derudover så skal du
køre stille, roligt og behersket og holde dig lang bag ved forankørende, så
du har tid til at bremse! Husk at du nok vil få en lidt længere bremselængde
når du har hende bag på.

Det var alt jeg lige umiddelbart kunne komme i tanke om. Hvis du kører fint
og hun føler sig godt tilpas så skal du nok regne med at hun vil have sin
egen, så nu er du advaret. Min har snakket om flere gange at hun gerne vil
have sin egen at tøffe rundt på

God fornøjelse!

Hilsner,

Tony
Divvy '01 med topboks og ryglæn
www.divvy.dk

Fra : mikkel \(CB 600 F\)

Dato : 12-07-02 01:51

ja !!!!! hun skal for guds skyld holde benene på fodhvilerne når du stopper.
det er der din balance er dårligst og hun kan meget let ricikere at gøre det
være.
for at give hende den bedste oplevelse, er der to vigtige ting der gælder
trykhed og komfort.
trykhed opnår du lettest ved at lade hende styre fraten, aftal en måde, hvor
på hun kan fortælle dig om det går for stærkt(jeg bruger det, at passageren
trykker mig i siden hvis det går for stærkt). omvendt må du heller ikke kede
hende ihjel!! med komfort mener jeg, at du skal undgå hårde opbræmsninger,
ryg når du skifter gear og husk at køre meget stille over vejbump.
det med at undgå ryg ved gear skift kan være skide svært, afhængi af MCen,
men det kommer efter lidt tid.

god fornøjelse og kør nu ordentligt

Fra : Ole Sørensen

Dato : 12-07-02 08:54

> [...]
>
> Hvad med når vi stopper skal hun beholde benene på fodhvilerne ?
> Hvordan gør jeg det til en super oplevelse for hende også ?

Havde selv kæresten med på bagsædet for første gang i Mandags......hun havde
prøvet det før (Hendes far´s gl. CBX550), men da der jo er stor forskel på
at sidde bag på en gl. CBX & så min R6 var hun meget nervøs! - Ikke mindst
for split sædet, der gør at hun sidder betydelig højere end jeg. - Vi
aftalte på forhånd de ting som der også er nævnt her i grp. (Aldrig stige
af/på før jeg siger ok!, Ingen voldsomme bevægelser ved lav fart, og det
absolut nødvendige signal, hvis der skulle blive noget & hun gerne vil have,
at jeg stopper! - Første tur var en kort tur i Århus....mest for at hun lige
skulle prøve hvordan det var...senere på eftermiddagen tog vi så en tur til
Grenå, for at besøge svigermekanikken (ca. 65Km med et enkelt stop
undervejs!) -Jeg holdte konsekvent farten under den tilladte max-hastighed,
da hun virkede en smule utryg! - Hjemturen var en ren fornøjelse....hun
kunne nu slappe af og nød turen i fulde drag! - Dagen efter tog vi så mc´en
fra ÅrhusC & til Mosgård strand....en meget stille & rolig tur gennem flot
natur & hun er nu (iflg. hende selv) solgt! & helt tryg ved MC´en.

Så et godt råd må være: kør rolig & afslappet.....brug bagbremsen om muligt
(da det giver en mere behagelig opbremsning for passageren) & vælg om muligt
en rute med en masse flot natur, der kan få hende til at tænke på alt andet
end risikoen ved at sidde bagpå sådan et "vilddyr"

- God Tur

Mvh /Ole
YZF-R6

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 12-07-02 09:10

Ole Sørensen wrote ...

> Så et godt råd må være: kør rolig & afslappet.....

Jeg har været så heldig at kunne låne mig lidt frem i denne uge, så det
er blevet til en del km med passager denne uge. MZen kan nemlig kun
bære mig...
I starten af ugen skældte jeg en smule ud fordi hun ikke rigtig fulgte
med når vi svingede, men derimod sad og lænede sig i den forkerte
retning. Men det var selvfølgelig også længe siden hun sidst havde
været med. I går da vi kørte hjem fra et sommerhusbesøg var det faktisk
hende der styrede fra bagsædet Hun svingede cyklen rundet i alle
svingene - jeg skulle bare korrigere linien en gang i mellem

At vi så samtidig kørte i fint solskin klokken ca. 21:30 og kiggede
direkte ind i tordenvejret over Aalborg var bare en ekstra bonus.

--
Mikkel

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 12-07-02 10:31

"RuneR (TDM850)" <ruro@get3net.dk> skrev i en meddelelse
> Det var et tøvende ja, men hun har sagt ja til en lille tøf tøf tur uden
de
> vilde nedlægninger.

Igår, kørte vi en lille bitte tur på parkerings pladsen (vi har stadig kun
een hjelm) og det gik over alt forventning. TDM stod på blød i bagfætteren,
så den skulle lige sættes til hård. Og vi fik øvet vel det sværeste af alle
mc øvelser kørsel i laaangsom hastighed i små cirkler, og det gik rigtig
godt. Hun fangede hurtig det med at følge mig i mine bevægelser, hun holdte
godt fast i Rukka selerne

Ud på en lige vej med små bump og hastighed på 40-50, hehe rart at mærke den
samme begejstring som jeg havde de første par gange på mc.. Hun sagde hun
følte det som om vi kørte 80-90 kmt Bortset fra det kørte jeg en lille
tur efter jeg havde sat hende af, stadig med hård bagfætter den bliver
stående i hård, det føles meget bedre. Kæft der var mange på lange linie
igår...

Nogle som har planer omkring det nye kaffested ved Slagelse på søndag ? Jeg
regner med at køre derned, med eller uden passager..

MVH Rune med løftet venstre

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 13-07-02 09:28

> Nogle som har planer omkring det nye kaffested ved Slagelse på søndag ?
Jeg
> regner med at køre derned, med eller uden passager..

Jeg regner med at køre derover. også med eller uden passager

Vi er nogen der mødes på Shell/McD i krydset Københavnsvej / Værftsvej lige
nord for Køge - med afgang kl. 12.00.

Kommer du fra nord kan du tage Gl.Køgelandevej helt inde fra Toftegårds
Plads eller Køgebugt motorvejen og så dreje fra ved afkørsel 32 ( Ølby) så
er det bare at dreje til venstre over motorvejen, og ned / hen mod Gl.
Køgelandevej / Københavnsvej, så kommer man lige til Shell/McD.

Du skal være velkommen til at køre med.

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 13-07-02 22:37

> [...]

> er det bare at dreje til venstre over motorvejen, og ned / hen mod Gl.
> Køgelandevej / Københavnsvej, så kommer man lige til Shell/McD.

Hej Dennis tak, jeg tror jeg tager imod tilbudet. Regn med at se mig imorgen
kl lidt i 12.00 på Mc. And
Jeg regner med at køge ned langs vandet, så er jeg fri for motorvejen, det
er ikke så spændende efter min mening..

MVH Rune

Fra : Niels S.

Dato : 14-07-02 17:03

RuneR (TDM850) skrev

> [...]
> kl lidt i 12.00 på Mc. And
> Jeg regner med at køge ned langs vandet, så er jeg fri for motorvejen, det

Hej Rune, Dennis og Thomas.

Tak for turen til Slagelse - det var hyggeligt. Turen hjem blev lidt kedelig
da vi begynde at køre på den nye asfalt ved Sorø, hvor jeg kunne se Runes
spor på asfalten efter cyklen på trods af tørre veje. Der havde da også lige
været et skilt med advarsel om flydende asfalt, og varmen havde åbenbart
fået en hinde frem på vejen. Derfor tog jeg farten af og tabte jer af
yne - jeg valgte herefter at køre af ved Ringsted.
Thomas - jeg kan se du har prøvet at ringe til mig, det var vel fordi vi
blev væk fra hinanden? I kom forhåbentlig godt hjem.

--
Niels S.
VFR800FI

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 14-07-02 18:30

"Niels S." <HondaVFR@krudt.dk> wrote in message
> [...]
> Thomas - jeg kan se du har prøvet at ringe til mig, det var vel fordi vi
> blev væk fra hinanden? I kom forhåbentlig godt hjem.

Ja det var sku hyggeligt, dejlig tur ned til Slagelse med lækre veje
Hvorfor strøg vi ikke over øvelses terænet ?

Jeg lagde godt mærke til at der var varm asfalt, men at jeg ligefrem lavede
spor.. orv Vi holdte ind lidt længere fremme og kunne ikke rigtig forstå
hvor du blev af, Thomas ringede men da vi ikke kunne få fat i dig, blev vi
enige om at du ikke holdt et sted i nødsporet, men havde taget en alternativ
rute. Men hjem kom jeg da, det blev til godt 200km. Hjemturet af motorvejen
sku dog bare overstås.

MVH Rune

Fra : Christian Knudsen

Dato : 12-07-02 14:53

Som andre også sikkert har skrevet:
Jeg siger altid til mine bagsæde passagere, at de først stiger af og på, når
jeg siger til. De skal altid holde føderne i fodhvilerne.
Når vi kører, har jeg altis inden sagt, at de skal holde rundt om min mave,
så de har noget at holde i, når der bliver givet gas, og når der bremses,
skal de bare flytte hænderne hen på tanken. Det giver bagsædepassageren en
større følelse af sikkerhed har jeg erfaret. Samtidig sørger du også for, at
de hele tiden følger dig, når du ligger cyklen ned, og ikke retter sig
modsat, hvilket jo er ret ubehageligt. Og Det plejer også at hjælpe på
bagsædepassageren hvis du siger de skal side tæt på dig, fremfor langtfra.
Det gør det endnu nemmere for dem at følge med, og hvis det nu er en tøz der
sidder bagpå, er det da også en fed fornemmelse, at hun hele tiden holder om
dig ;)
Du skal ikke køre vildt etc, hvis hun ikke vil - så risikerer man bare, at
hun ikke vil med ud og køre igen. Men tag da nogle små veje og tag det
stille og roligt. Det vigtigste er, at DU virker som om du har total kontrol
over det hele - så føler hun sig også bedre tilpas. Og hvis du har mulighed
for det, så tag hende ned af nogle flotte veje, for ligeså snart man har
kørt i et par minutter, vil hun gerne kigge på noget andet end din hjelm, så
det giver bonus.
Jeg har endnu ikke haft en bagsædepassager, som ikke gerne vil have en tur
igen senere ;)

mvmch
christian

P.S. lad være med at køre galt...hehe....har ikke gjort det, men jeg tror
ikke man scorer point på det

Fra : Gundersen

Dato : 14-07-02 02:25

Hejsa

> P.S. lad være med at køre galt...hehe....har ikke gjort det, men jeg tror
> ikke man scorer point på det

Nej..... Det er 100% sikkert at det ik virker.... Nærmere det som du skrev med at man virker som om at man virkelig har kontrol over tingene.....

jeg havde min kamarats kæreste med ude på en tur en dag, bare et par km.
Jeg sagde til hende at hun bare skulle holde fast i mig, og hvis hun
begyndet at klemme hårdt skulle jeg enten sænke farten/acclerationen.
ellers følte hun sig helt tilpas.

Var det ik fordi at hun havde kæreste på, tror jeg....... ...... bla bla
bla en helt masse!

Mvh Emil
--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 12-07-02 17:57

En enkelt ting jeg ikke har spottet nævnt. - Husk en pause et eller andet
smukt sted (en tankstation er ikke lige sagen.) - Hun kan jo ikke andet end
at sidde der, og hvis hun så lige midvejs får tid til at lige få futterne på
jorden, og vænne sig lidt til tanken, så er hun somregel noget mere kæk på
2. runde...
- evt. en picnic kurv med lidt sager i, scorer også nogle solide points. (nu
siger du godt nok at hun allerede er kæreste, men alligevel.)

Mvh
Kristoffer - Som altid har et bagsæde til en sød tøs..

Fra : Gundersen

Dato : 14-07-02 02:29

Hejsa

> - evt. en picnic kurv med lidt sager i, scorer også nogle solide points. (nu
> siger du godt nok at hun allerede er kæreste, men alligevel.)

Damm........... du siger noget.... =)
Det havde jeg ik lige tæmkt på.

> Kristoffer - Som altid har et bagsæde til en sød tøs..

Hehe.... Me 2!..

--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 20-07-02 20:27

"Kristoffer Lippert" <krl@imv.au.dk> skrev i en meddelelse

snip gode råd

> Kristoffer - Som altid har et bagsæde til en sød tøs..

> "RuneR (TDM850)" <ruro@get3net.dk> skrev i en meddelelse

snip et spørgsmål om bagsædepassager

> [...]

Fangede lige denne tråd lidt sent, men huskede så på en artikel
som må være
effekten af en god bagsædetilvænning (havde nær skrevet
indkøring, men det
havde nok fået følger , som beskrevet her:
http://www.senior98.dk/funtekst/Brevsandsaek.htm

--
Arne / FZS 600

Fra : Aragorn_DK

Dato : 13-07-02 04:50

> [...]
>
> Hvad med når vi stopper skal hun beholde benene på fodhvilerne ?
> Hvordan gør jeg det til en super oplevelse for hende også ?

Hmmm...*tænker*..joh, hva' jeg husker fra min tid som 'sandsæk' var, at hvis
du får brug for at bremse hårdt op (det kan jo ske) så er det en god ide at
få frøkenen/fruen til at sætte den ene hånd på tanken for at støtte sig
lidt, så du ikke får hele hendes vægt i ryggen - eller skal pille hende ned
fra din styrthjelm bagefter - det virkede udmærket for os. Og ligeledes kan
et hyggeligt 'Hyp!' fra hendes side jo udmærket signalere at hun er klar til
at starte når hun er kommet op og godt i sadlen.

Desuden oplevede jeg at det var en god ting at læne sig en smule fremad (-
nu kommer det osse an på hvor meget plads der er på din mc - på BMW R80'eren
var der rigeligt... ) når føreren startede efter et stop, enten for rødt
eller hva' der nu ku' ske - så følte man ikke at man risikerede at stå
alene tilbage i krydset efter accelerationen.

Og bed hende følge med i hvad der sker i trafikken over din skulder hvis hun
har mulighed for det - så er hun bedre forberedt på evt. opbremsninger og
accelerationer, sving osv.

Ellers er der såmænd kun det tilbage de andre her også skrev....

Jeg håber da at det går hende ligesom jeg - jeg var stiv af skræk i starten,
men *ville* med - senere vænnede jeg mig til det og endte med at være den
der plagede for at komme ud og køre - nu går jeg og skraber sammen til en
fin K75'er (eller det der ligner), for to hjul med masser af motor - det
*vil* jeg ha' i mit liv!

God tur og 'safe roads'

Venlig hilsen Maria.

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 28-07-02 18:11

> Hvad med når vi stopper skal hun beholde benene på fodhvilerne ?

Ja!

> Hvordan gør jeg det til en super oplevelse for hende også ?

Lad den sejtrække lidt ind i mellem!

Rasmus