Hjælp søges!-Måske off topic!
Fra : Tommy Petersen

Dato : 11-07-02 12:08

vi søger hjælp/vejledning da vores søn og hans kæreste skal flytte i
lejlighed.
de venter desuden barn.
de er begge under uddannelse.

har de nogen muligheder for hjælp til flytning -etablering o.s.v. fra det
offentlige/kommune,eller skal de helt klare sig selv.

er dette det rigtige forum,eller kan nogen henvise til sider eller anden
nyhedsgruppe på nettet hvor vi kan hente hjælp/vejledning.

--
M.V.H. Tommy Petersen

Fra : vagn torup

Dato : 11-07-02 14:40

Hej Tommy
I den mor/barn butik hvor jeg er kommet meget med mine unger, har der været
mange af den slags eksempler og der har for de mødre i hvert fald ingen
hjælp været at hente hos det offentlige.
Det skader jo aldrig at besøge socialcentret og spørge men regn med, at de
får nej.
MVH Rikke

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-02 16:31

> [...]
>
> er dette det rigtige forum,eller kan nogen henvise til sider eller anden
> nyhedsgruppe på nettet hvor vi kan hente hjælp/vejledning.

Der er forskellige måder at søge på.

1. Er muligheden for at søge kommunegaranteret indskudslån. Man kan få et
skema på sit boligstøttekontor, hvor man kan søge om dette. Der er nogle
forskellige kriterier, for at få det. Men dem er jeg ikke helt stærk i.
Spørg evt. selv på jeres boligstøttekontor.

2. At søge på 'socialkontoret' efter Aktivlovens § 81, der dækker rimeligt
velbegrundede enkeltudgifter. Her kunne indskud og etableringshjælp godt gå
ind under. Er man på SU er det dog meget tvivlsomt at man kan få noget. Det
første man skal gøre er at udtømme sine lånemuligheder. Dvs. banklån og
SU-lån skal ikke kunne lade sig gøre. Man skal altså medbringe dokumentation
for at dette ikke kan lade sig gøre. Derudover skal man ikke have haft
mulighed for at spare op. Udgiften skal være uforudset. Om det er uforudset
at man efter 9 måneder skal have et barn og flytte i lejlighed er vel et
vurderingsspørgsmål.

Jeg tror chancerne for offentlig hjælp er smådårlige. Men er der ikke noget
med dobbeltklip fra SU-styrelsen når man skal have barn? Det er nok også
værd at undersøge.

Håber dette kunne bruges, ellers spørg igen

(Jeg har taget udgangspunkt i at din søn og kæreste er over 18)

Carina

Fra : Olle \(sønderborg]

Dato : 12-07-02 12:07

> [...]
> er dette det rigtige forum,eller kan nogen henvise til sider eller anden
> nyhedsgruppe på nettet hvor vi kan hente hjælp/vejledning.

Der forligger ikke nogen socialbegivenhed, og da de er på SU, er det at få
barn og flytte i lejlighed, frem for fx. kollegie og vente med børn, et valg
de har taget.

De skal ikke forvente noget fra kommunen, andet end evt. boligsikring.

//Olle
Soc. Rådg.