Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Printer - hvilke faktorer ved valg?
Fra : Peter Knudsen

Dato : 11-07-02 11:57

Hej!
Jeg har opfattelsen af at ved valg af printer blot drejer sig om flest
mulige dpi, når man ser annoncer.
Her i gruppen flyver det rundt med fabrikater (ikke uvæsentligt). MEN hvad
er egentlig nødvendig at tage højde for med hensyn dpi?
Drejer det sig blot om at få den højeste værdi? Det kan vel være
overflødigt, hvis billederne der skal printes ud ikke kan leve op til den
kvalitet.
Når man blot skal printe "almindelige" feriebilleder ud, vil det så være
spild af penge at købe en printer på f.eks 2400x1200?

Fra : Mikael

Dato : 11-07-02 12:16

Du skal bl.a. kigge efter hvor små blækklatter printerne er istand til at
afsætte. Hvad har du brug far i hastighed? De helt billige printere er som
regel gevaldigt langsomme. Kig på blækpatronernes pris/indhold, kan man få
dem billigere (www.kontornet.dk) nogen steder. Uoriginale patroner har jeg
haft dårlige erfaringer med med hensyn til lyspåvirkning m.m. Hvor dyrt er
papiret hvis du skal skrive fotos ud? Her er der stor forskel på priserne.
Hvordan opfører printeren sig hvis man bruger uorigianlt fotopapir (banding,
smitter det af?).

Mikael

Fra : Mikael

Dato : 11-07-02 12:17

Glemte lige! Softwaren, kan man indstille det man haar brug for? Og kan man
få en ordentlig farveprofil til printeren.

Mikael

Fra : Olsen

Dato : 11-07-02 18:16

"Mikael" <m.kristensenXXX@grafisk.dk> skrev i en meddelelse
> Du skal bl.a. kigge efter hvor små blækklatter printerne er istand til at
> afsætte.

Men glem ikke, hvor TÆT disse kan lægges....

Der er ikk noget ved at smide 1000 klatter, hvis de ligger som tushpletter

en meget oppustet ballon...så hellere de kan lægges så tæt,
som var ballonen IKKE pustet op...hvis du forstår..

Fra : Mikael

Dato : 11-07-02 20:32

Har ikke den store betydning (og dog), de fleste fotos vinder intet ved at
blive udskrevet over 300 dpi.

mikael
(Og så er det ikke fordi jeg ikke vil diskuterere dette yderligere, men jeg
tager på ferie fra i aften)

Fra : Olsen

Dato : 11-07-02 20:40

> [...]
> blive udskrevet over 300 dpi.
>
> mikael
> (Og så er det ikke fordi jeg ikke vil diskuterere dette yderligere, men

Jeg holder ferie fra fredag, men vil lige sige,
ordentligt papir kræver sine DPI, og
man kan sagtens se forskel på en printer med
specs. på 720x360 istedet for 4800x1200 eks..

MVH

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 11-07-02 12:41

Hej Peter
Hvis du blot skal printe feriebilleder ud d.v.s. nogle få film om året. Så
ville jeg ikke tænke på at printe ud selv. Det kan ikke økonomisk betale
sig. Hvis du alligevel skal have en blæk printer og vil ofre et par tusinde
kr. så kunne det jo være du en dag blev "rigtig" foto interesseret og ville
lave dine egne s/h kopier. Her skal du så se dig for. Ikke alle printere er
lige skrappe til s/h kopier.
Venli hilsen
Flemming Aagaard

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 11-07-02 22:11

Peter Knudsen <krebsen33@mail1.stofanet.dk> skrev:

> Hej!
> Jeg har opfattelsen af at ved valg af printer blot drejer sig om
> flest mulige dpi, når man ser annoncer.

Nej!

Nævnt alfabetisk:

Anskaffelsespris
Blækpris
Holdbarhed
Hurtighed
Opløsning
Tilslutningsmuligheder

Og hvis det er til kontor
Papirmagasinstørrelse

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Lyrik

Dato : 12-07-02 08:09

"Michael Lund Sørensen" <hold-diskussionen-i@nyhedsgruppen-tak.dk> wrote in
message news:svmX8.1317$QP6.374224@news010.worldonline.dk...

> Nej!
>
> Nævnt alfabetisk:
>
> Anskaffelsespris
> Blækpris
> Holdbarhed
> Hurtighed
> Opløsning
> Tilslutningsmuligheder
>
> Og hvis det er til kontor
> Papirmagasinstørrelse
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Kontant meldt ud Michael!
Min liste vil se således ud:
Tillid til fabrikanten (Canon har jeg positive erfaringer med) (Epson
irriterede mig)
Blækpris (Dyb mistanke overfor HP, som kan koste en formue i
blækpatroner),(mulighed for kompatible blækpatroner og efterfyldning)
Opløsning
Hurtighed
Størrelse (Den skal jo stå fremme et par år)
Model (Jeg har engang købt en alt for professionel model, med
netværkstilslutningsmuligheder og "traktormotor")

Ja det var min liste
Hilsen
Jens