Konstatering fejl i lejlighed
Fra : si

Dato : 11-07-02 12:37

Hvor lang frist har man til at gøre udlejer opmærksom på fejl og mangler ifm
indflytning i ny lejlighed?

Fra : N/A

Dato : 11-07-02 11:32

Fra : Nielsen

Dato : 11-07-02 11:32

Per Christoffersen wrote:

> "si" <no@spam.dk> wrote in message
> ifm
> >

> Svaret findes i Lejelovens § 14:
> § 14. Er det lejede mangelfuldt ved lejeforholdets begyndelse, skal lejeren
> for ikke at miste retten til at påberåbe sig mangelen senest 2 uger efter
> lejeforholdets begyndelse meddele udlejeren, at han vil gøre den gældende.
> Dette gælder dog ikke, hvis mangelen ikke kan erkendes ved anvendelse af
> sædvanlig agtpågivenhed, eller udlejeren har handlet svigagtigt.

§ 14 gælder dog kun, såfremt man vil påberåbe sig manglen for at kræve
erstatning eller lejenedsættelse jf. §§ 11-13. Og i nogle tilfælde vil
bestemmelsen nok også betyde, at udlejer kan slippe for at udbedre manglen,
såfremt 14-dages fristen er sprunget. Lejeren har dog som udgangspunkt ret til
naturalopfyldelse, altså at lejemålet er i den stand, han med rette kan
forvente.

§ 14 betyder dog ikke, at man som lejer ved fraflytningen hæfter for mangler,
der var tilstede ved indflytningen, da dette vil være i strid med § 98, stk. 1,
3. pkt.
Det kan dog alligevel kun tilrådes at meddele udlejer, såfremt man finder
mangler, som var tilstede ved indflytningen, da det ellers kan være svært at
bevise ved fraflytningen, at disse mangler ikke skal tilregnes én selv. En
sådan meddelelse til udlejer gives af bevismæssige grunde helst pr. anbefalet
brev eller ved at udlejer kvitterer for at have modtaget meddelelsen.

mvh. Kim

Fra : O.p

Dato : 11-07-02 13:36

hvad hvis tapettet falder af efter 7 mdr, er det så ikke udlejer der skal
udbedre dette, lejer ved en privat, der har købt lejligheden ??

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-07-02 14:10

"O.p" <crazymail@get2netREMOVE.dk> wrote in message
> hvad hvis tapettet falder af efter 7 mdr, er det så ikke udlejer der skal
> udbedre dette, lejer ved en privat, der har købt lejligheden ??

Den konkrete udmøntelse af reglerne i praksis vil jeg ikke gøre mig så klog
på, men umiddelbart forekommer et tapet, der kun kan holde i 7 måneder at
være en mangel.
Det burde også være rimelig åbentlyst, at manglen ikke kan opdages ved
sædvanlig agtpågivenhed efter overtagelsen af lejemålet (altså medmindre
tapetet så træt ud allerede ved indflytningen).

Hvis du vil have et godt, konkret råd og praktisk hjælp videre frem, så
henvend dig til LLO (Lejernes Landsorganisation). De har rutinen og
ekspertisen i den slags sager.

/per

Fra : O.p

Dato : 11-07-02 18:57

takker will do...

Fra : Camilla Scharff

Dato : 11-07-02 20:41

"O.p" <crazymail@get2netREMOVE.dk> skrev...
> hvad hvis tapettet falder af efter 7 mdr, er det så ikke udlejer der skal
> udbedre dette, lejer ved en privat, der har købt lejligheden ??

Hvem har den indvendige vedligeholdelsesforpligtelse - og hvem har sat
tapetet op?
Hvis det er en prof., så ville jeg da nok starte dér. Hvis du som lejer har
den indvendige vedligeholdelsespligt, er det din forpligtelse - hvis det
derimod er udlejer, som har den indvendige vedligeholdelsespligt, så kan
udbedring ske for midler på konto for indvendig vedligehold.

Og noget helt andet - vil du ikke godt kigge her:
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html - på forhånd tak!

Mvh. Camilla

Fra : O.p

Dato : 11-07-02 21:29

Camilla wrote"
Hvis du som lejer har
den indvendige vedligeholdelsespligt, er det din forpligtelse -"

Ja jeg har den indvendige vedl.. men udlejer har selv sat tapetet op inden
vi flyttede ind..Det kan da aldrig passe nogen steder at jeg så skal lave
det om.(holder i ca 11 mdr) .Rimeligt var det hvis han havde en prof til at
gøre det, men ikke tilfældet her..

Mvh

o.p

Fra : Camilla Scharff

Dato : 11-07-02 21:56

> [...]
> det om.(holder i ca 11 mdr) .Rimeligt var det hvis han havde en prof til

Min kommentar var nu også mest møntet på, at det evt. kunne være den
tidligere lejer, der havde sat det op (hvilket ofte er tilfældet).
Men har du overhovedet sagt til udlejer, at tapetet falder af? Og hvad har
han i givet fald svaret?
Selvfølgelig er det ikke rimeligt, at du skal betale for ny opsætning af
tapet kun 11 måneder efter der er sat op.

Mvh. Camilla

Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 11-07-02 12:11

Ret klokken!