Toldsyn
Fra : Jørgen Winther

Dato : 11-07-02 10:26

Den nye fikse ordning med kombineret syn og besigtigelse er nu lige
pludseligt trådt i kraft. Således kan man for en importeret motorcykel
bestille et "toldsyn" i stedet for et "1. gangssyn", og dermed spare den
separate besigtigelse.

Det lyder smart nok, og jeg har da også tilmeldt en cykel til toldsyn.

Er der nogen her, der har prøvet det, eller bare ved lidt mere om
detaljerne? Tilsyneladende er det kommet helt bag på de involverede
(motorkontoret m.fl.), så dér kan man endnu ikke få detaljerede oplysninger!

Hvad jeg gerne vil vide er bl.a., om der stadig skal laves en
forhåndsvurdering, om det "aftalte" beløb ved toldsynet er endeligt, eller
om der stadig er mulighed for diskussion efterfølgende og om der stadig skal
betales et depositum eller måske ligefrem den endelige afgift ifm.
toldsynet. Desuden kunne det være interessant at vide, hvem der deltager i
arrangementet - er det lige som tidligere repræsentanter fra T&S og FDM,
eller er det måske synsmanden, der skal klare det selv?

--
Jørgen

Fra : Armand

Dato : 11-07-02 15:32

Jørgen Winther <jwi@condia.dk> skrev i en
> [...]
oplysninger!
> Hvad jeg gerne vil vide er bl.a., om der stadig skal laves en

Depositum'et, som er en art forhåndsvurdering, er et beløb som T&S vil
have i hånden førend at sagen kan begynde sin gang, så dét slipper du
ikke for!

> ...............om det "aftalte" beløb ved toldsynet er endeligt,

Hvis det skal erstatte den hidtidige vurdering, er det - Der hvor der
skal tinges, er under selve vurderingen!!!

> ..........eller om der stadig er mulighed for diskussion efterfølgende

Der har vel aldrig været nogen stor mulighed for efterfølgende
diskussion.
Men jeg har tidligere anbefalet at man venter med at indregistrere
modellen til efter vurderingen foreligger - Således at det ligesom
ligger i luften at dén (afgifts-)handel ikke bliver til noget hvis
beløbet bliver helt ublu!!

> .............og om der stadig skal betales et depositum eller måske
> ligefrem den endelige afgift ifm. toldsynet.

Depositum'et er sat så rigeligt, at det nærmest er utænkeligt at man
skulle komme af med mere end dét. Så mer-udgift á: "betaling af endelig
afgift", kommer man nok ikke ud for!
Ligesom i byretten får man først "dommen" tilsendt senere, hvorved at
T&S
spares for forekommende scener fra utilfredse "kunder" under
vurderingen, så afregning på stedet skal du ikke regne med!

--
Armand.

Fra : Jørgen Winther

Dato : 11-07-02 16:09

> Depositum'et, som er en art forhåndsvurdering, er et beløb som T&S vil
> have i hånden førend at sagen kan begynde sin gang, så dét slipper du
> ikke for!

Det interessante er her, at ingen har afkrævet mig betaling af depositum før
toldsynet (forhåndsvurdering er i dette specifikke tilfælde dog gennemført).
Faktisk havde jeg først reserveret tid for et "gammeldags" 1. gangssyn, men
min nysgerrige opringning til Motorkontoret førte til, at jeg fik at vide,
at dén reservation under alle omstændigheder skulle laves om.

Tidligere skulle man jo syne inden man betalte depositum, og da ingen har
bedt mig om andet, må jeg vel kunne formode, at det stadig er tilfældet?

> Hvis det skal erstatte den hidtidige vurdering, er det - Der hvor der
> skal tinges, er under selve vurderingen!!!

Det skal nok blive underholdende Man riskerer jo, at den ihærdige
påpegning af skavanker ved modellen fører til, at den så ikke bliver synet!
Så man sidder altså mellem to stole, hvor man dels skal tydeliggøre
kvaliteterne overfor synsmanden, og dels påpege skavankerne overfor
vurderingsfolkene.

Hvis man ikke får beløbet stukket ud ved selve toldsynet, må man jo
nødvendigvis kunne vente med at protestere, til man får det?! Men du har
sikkert ret - og hvis du har, er der et retssikkerhedsmæssigt problem hér!

> Der har vel aldrig været nogen stor mulighed for efterfølgende
> diskussion.

Nej, nok ikke medmindre man havde meget håndfast dokumentation for, at der
var tale om en fejlvurdering - det har jo tydeligt ligget i luften, hvem der
havde det sidste ord

> [...]
> modellen til efter vurderingen foreligger - Således at det ligesom
> ligger i luften at dén (afgifts-)handel ikke bliver til noget hvis

Også en god anbefaling, selv om det ikke burde forekomme, at beløbet blev
ublu - samfundet vinder vel næppe noget ved dét? Ovenikøbet skulle en ublu
afgiftsfastsættelse vel kunne beskrives (også i en retssal) som i det
mindste misforvaltning og måske også det, der var værre.

> Depositum'et er sat så rigeligt, at det nærmest er utænkeligt at man
> skulle komme af med mere end dét. Så mer-udgift á: "betaling af endelig
> afgift", kommer man nok ikke ud for!

Mit spørgsmål gik egentligt mest på, om man skulle starte toldsynet med at
lægge en bunke penge (ligesom i poker), og når spillet så var ovre, skulle
lægge yderligere/tage lidt tilbage, afhængigt af spillets udfald. Jeg har
dog svært ved at se, hvorfor det skulle være nødvendigt.

Men hvis vi nu antager, at depositum ikke er betalt på forhånd - så kan man
jo ende i den gunstige situation, at man kender det endeligt afgiftsbeløb,
inden man skal have penge op af lommen Hvilket nok også er det eneste
rimelige, men ikke desto mindre anderledes end hidtil. Det store
tillægsspørgsmål er så, hvor længe man må gå rundt med denne viden, inden
den bliver administrativt forældet - mon der overhovedet sættes en frist for
indbetaling? Og hvis ikke, er det så udelukket, at man kan komme igen senere
og få foretaget et nyt toldsyn (f.eks. når maskinen er blevet lidt ældre)?

> [...]
> spares for forekommende scener fra utilfredse "kunder" under
> vurderingen, så afregning på stedet skal du ikke regne med!

Der er afstat 10 minutter til hele forestillingen, så scenen med den
utilfredse kunde bliver nok under alle omstændigheder strøget - af
tidsmæssige årsager

--
Jørgen

Fra : Armand

Dato : 11-07-02 23:14

> [...]
> Så man sidder altså mellem to stole, hvor man dels skal tydeliggøre
> kvaliteterne overfor synsmanden, og dels påpege skavankerne overfor

Dilemma'et har altid eksisteret. og er egentlig den væsentligste
baggrund for at T&S kræver køretøjet synet inden(!) vurderingen: Det er
model/årgangs-relaterede differencer og køretøjets almene kosmetiske
stand der skal tages hensyn til!
Jeg indregistrerede selv min tidligere GPZ900'er, der havde kørt RR, og
gjorde alt for at påpege de skader modellen havde som følge deraf - På
et tidspunkt blev det tilsyneladende lidt for meget for
vurderingsmanden, og han spiste mig af med en kort kommentar om at det
vel ikke var T&S, der skulle betale for den ringe tilstand, for jeg
havde vel ikke været så dum at betale fuldfed pris for noget der var så
skrammet! Dermed ramte han jo hovedet på sømmet!

Vurderingsmændene er forøvrigt ganske kompetente - Min svoger
indregistrerede selv sin tidl. Duc. M, og efter depositum'et at dømme
havde han gjort en dårlig handel; men han fik dog snakket sig godt
tilrette med vurderingsmanden, som gav udtryk for at have gransket
specifikationerne på den seneste årgang uden at kunne se forskel der
skulle gøre den mere eftertragtet og derfor min svogers mindre
eftertragtet (forskellen var dog dobbelte skiver foran imod én!)!
I tilgift blev han en aften ringet op privat af vurderingsmanden, der
måtte erkende at han havde glemt præcist hvad der var af forskel på den
nye årgang uden at have fået den med i sine notater (fin service!!)!
I enden blev afgiften stort set som håbet, og langtfra som frygtet!!

> [...]
har
> sikkert ret - og hvis du har, er der et retssikkerhedsmæssigt problem

Tjaeh :-/
T&S har jo næsten altid haft ret i alle sager
Der må forefindes en anke-mulighed; men den er sikkert tidsmæssigt
uoverskuelig at skulle igennem, ikke mindst efter at regeringen (også)
skar ind til benet ved T&S ved den seneste finanslov

> [...]
> afgiftsfastsættelse vel kunne beskrives (også i en retssal) som i det
> mindste misforvaltning og måske også det, der var værre.

Jeg er bange for at i langt de fleste tilfælde lastes T&S for at
slutprisen(!) bliver alt for
høj; men det er som oftest kun fordi at folk har købt blindt ind uden
fornemmelse for hvor meget der vitterligt bliver lagt på i afgift selvom
køretøjet er brugt :-/

> [...]
har
> dog svært ved at se, hvorfor det skulle være nødvendigt.

Næh!
T&S hævede generelt depositum for et par år siden, og det er sikkert
fordi det er lettere at få et højere depositum ud af folk, end at
konfrontere dem for en efterregning. Idet en efterregning uværgeligt vil
ske efter at ejeren har påtaget sig udgiften til indkøb i udlandet, og
derfor får en mer-udgift på totaløkonomien i egenimporten, vil
efterregninger også klemme "kunderne"!

> [...]
eneste
> rimelige, men ikke desto mindre anderledes end hidtil.

I tilfælde af at man vælger ikke at indregistrere, har man ved det
hidtidige system fået depositum'et tibage ubeskåret!
Men man har jo allerede taget det mest risikofyldte skridt, og risikeret
beløbet til indkøb i udlandet, så man hænger som sådan mere eller mindre
på T&S' vurdering uanset hvad!

> Det store tillægsspørgsmål er så, hvor længe man må gå rundt med denne
viden,
> inden den bliver administrativt forældet

Du mener: Koldbøtten omkring de nye regler og depositum?
Jeg tror at det er et administrativt kiks, foranlediget af den
forvirring du slev har beskrevet at der hænger omkring de nye regler.
Evt. sammenhængende med T&S' nedskæringer!
Hvad der måske kommer til at foregå, er at proceduren falder få plads
indenfor det første årstid :-/

> - mon der overhovedet sættes en frist for indbetaling?

Derved at du ikke kan indregistrere uden en Afgifts-kvittering fra T&S,
giver det ligesom sig selv!

> Og hvis ikke, er det så udelukket, at man kan komme igen senere
> og få foretaget et nyt toldsyn (f.eks. når maskinen er blevet lidt
ældre)?

Sagen ligger hengemt på stelnummeret fra det øjeblik hvor man udbeder
sig et depositum.
Har man tillige været forbi vurderingen kompenseres højest for den tabte
årgang :-/

> Der er afstat 10 minutter til hele forestillingen, så scenen med den
> utilfredse kunde bliver nok under alle omstændigheder strøget - af
> tidsmæssige årsager

Tjaeh :-/

Men vend endelig tilbage med en fyldestgørende rapport om proceduren og
dine oplevelser!!

--
Armand.
(der ikke er sikker på andet end at DMC også er interesseret deri)

Fra : Jørgen Winther

Dato : 12-07-02 00:53

> [...]
> havde vel ikke været så dum at betale fuldfed pris for noget der var så
> skrammet! Dermed ramte han jo hovedet på sømmet!

Det ved jeg nu ikke, om jeg synes - T&S skal finde den rette afgift i
forhold til køretøjets stand, og er standen dårlig, må afgiften jo dermed
blive lavere. Selv om det måske har gjort lidt ondt på den stakkel

> Vurderingsmændene er forøvrigt ganske kompetente [...] I enden blev
afgiften stort set som håbet, og langtfra som frygtet!!

Har vi nogen eksempler på, at afgiften vitterligt er endt helt ude i hampen?
Jo, jeg kender da eksempler på afgifter, der ret beset er for høje i forhold
en faktisk opnåelig salgspris, men jeg tænker på, om der er eksempler på
måske 20K, 30K eller mere for meget? Altså noget, der klart må være en
konsekvens af inkompetence eller chikane (eller hvad der ellers kan være
galt)?

> [...]
> høj; men det er som oftest kun fordi at folk har købt blindt ind uden
> fornemmelse for hvor meget der vitterligt bliver lagt på i afgift selvom

Hvis man ender med at betale 300 - 500% i afgift i forhold til beløbet brugt
på indkøb, fragt, klargøring og syn, og den samlede omkostning med afgift
derved overstiger en reelt opnåeligt handelsværdi, mener jeg ikke, at det er
indkøberen, der har været blind, men derimod T&S, der har skruet for højt op
for afgifts-blusset!

> [...]
> Men man har jo allerede taget det mest risikofyldte skridt, og risikeret
> beløbet til indkøb i udlandet, så man hænger som sådan mere eller mindre

Om nødvendigt kan man jo atter sælge køretøjet i udlandet - så har man tabt
fragt- og annonceringsomkostninger (og en masse besvær), men den økonomiske
risiko er jo dermed sjældent på størrelse med købsprisen - man kan få nogen
af pengene hjem igen.

> [...]
> Evt. sammenhængende med T&S' nedskæringer!
> Hvad der måske kommer til at foregå, er at proceduren falder få plads

For de, der syner importerede køretøjer i denne tid, skulle proceduren da
gerne være fungerende omtrent fra starten! Men detaljerne og den på lang
sigt holdbare løsning skal det jo nok tage et år (eller mere) at lægge sig
fast på.

> [...]
>
> --
> Armand.
> (der ikke er sikker på andet end at DMC også er interesseret deri)

Jeg skal nok give en update, når jeg har nogle erfaringer - jeg havde bare
håbet, at andre var et par skridt forud for mig, så jeg kunne lære lidt af
deres erfaringer (og dermed undgå at betale dyrt for mine egne) :-\

--
Jørgen