brændenældegødning
Fra : helle

Dato : 11-07-02 08:24

hej
jeg vil prøve at lave en brændenældegødning, som jeg har læst/ hørt om flere
steder - vist også her. Noget med at lave en spand med friske brændenælder
og vand og lade dette rådne og derefter bruge vandet til gødning. Men jeg
kom i tvivl da jeg i går var ude at høste brændenælder - for der sidder jo
masser af blomster/frø på disse - skal man skære disse fra, før man fylder
vand på - for de kan vel formere sig i mit blomsterbed så? Eller går de til
i forrådnelsen? Og hvordan får man forrådnelsen i gang - luk for spanden og
varme på...?

hilsen Helle

Fra : ph

Dato : 11-07-02 08:41

"helle" <helle@tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
til
> i forrådnelsen? Og hvordan får man forrådnelsen i gang - luk for spanden

Denne opskrift fandt jeg på www.danspiring.dk under dyrkningsvejledning.

Brændenældeudtræk:
800 g brændenælder trækker 10 dage i 10 l vand. Fortyndes i forholdet 1:10.
Kan dog bruges ufortyndet som insektmiddel allerede efter 12-24 timer. Gør
planterne kraftfulde, forebygger visse svampesygdomme, frastøder bladlus,
sætter gang i komposten (vand komposten). Brændenældeudtræk lugter absolut
ikke godt, men det er ikke desto mindre lidt af et vidundermiddel i den
økologiske have - allerede dagen efter kan man se virkningen på planterne.

mvh PH

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-07-02 23:34

ph <ph@nowhere.dk> skrev
> cut> - allerede dagen efter kan man se virkningen på planterne.
>
> mvh PH

Ja, de er jo også lige ved at dø, så hvad som helst må jo hjælpe

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jakob Bock

Dato : 11-07-02 09:37

helle skrev:

> Men jeg kom i tvivl da jeg i går var ude at høste brændenælder - for der
> sidder jo masser af blomster/frø på disse - skal man skære disse fra

Det vil jeg nok råde dig til. Ellers kan du se frem til at skulle gå og
fjerne små brændenældeplanter i lang tid fremover. Du kan dog også si
suppen, når den er færdig, men der skal nok en meget fin si til, for også at
de helt små frø med.

> Og hvordan får man forrådnelsen i gang - luk for spanden og varme på...?

Det sker helt af sig selv pga. af brændenældens store biologiske
energiindhold. Mikroorganismerne vil lynhurtigt gå i gang med at nedbryde
planterne, da de indeholder masser af næring til dem. Du kender det måske
fra kompostbunken -- nogle ting ligner sig selv efter lang til, mens andre
hurtigt bliver mørke og "rådner".

Venlig hilsen
Jakob

Fra : helle

Dato : 11-07-02 10:12

> [...]
> fjerne små brændenældeplanter i lang tid fremover. Du kan dog også si
> suppen, når den er færdig, men der skal nok en meget fin si til, for også
HMMM, så må jeg i gang igen i aften :):) Kunne godt se, at de der frø ikke
var velkomne i min have, men vidste ikke, om de gik til i processen.

> [...]
> fra kompostbunken -- nogle ting ligner sig selv efter lang til, mens andre

spændende!!!

Helle

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 11-07-02 23:36

"helle" <helle@tele.dk> wrote in message
> [...]
til
> i forrådnelsen? Og hvordan får man forrådnelsen i gang - luk for spanden

Det skulle være for sent at bruge brændenælder til gødning når de er gået i
frø, indholdet ændrer sig. Så hvis du kan finde nogen, der højst blomstrer,
evt et sted hvor de har været slået , er det bedst.
Og hvis du kan få regnvand til udtrækket , lugter det ikke så stærkt.
hvis du rører kraftigt rundt 1 gang daglig, gærer det uden at rådne, jo mere
ilt, jo bedre.

God fornøjelse
Vibeke

Fra : helle

Dato : 12-07-02 07:48

> [...]
> Og hvis du kan få regnvand til udtrækket , lugter det ikke så stærkt.
> hvis du rører kraftigt rundt 1 gang daglig, gærer det uden at rådne, jo

Jeg gik på jagt i nabohaven (som er ubebygget endnu), og fandt en del
eksempler, som ikke var gået i blomst. Så nu har jeg påbegyndt en ny
produktion - spændende :):) Tak for hjælpen

Helle