Skifte til mac ?
Fra : eh

Dato : 11-07-02 08:12

Hej, jeg håber dette er rette sted at spørge.
Jeg er død træt af evindelige frysninger o.s.v. og overvejer at skifte til
mac.
Problem: Min hjemmeside er lavet på FrontPage - skal jeg til at begynde
forfra?
Mit nuværende musikprogram til bl.a. skrivning af noder, kan KUN i windows.
Er et tilsvarende mac-program til stede uden at koste en herregård?
Venlig hilsen
Erling Hansen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 11-07-02 08:28

eh <erling.korsoer@mail.dk> wrote:

> Hej, jeg håber dette er rette sted at spørge.

Det er det nok.

> Jeg er død træt af evindelige frysninger o.s.v. og overvejer at skifte til
> mac.

Nu er Mac'en jo ikke en fuldstændig problemfri computer - den kan også
drille og min erfaring siger mig at computerproblemer og brugeren hænger
tæt sammen.

> Problem: Min hjemmeside er lavet på FrontPage - skal jeg til at begynde
> forfra?

Din hjemmeside har jo ikke som sådan noget med din computer at gøre, da
du formodentligt ikke selv hoster den ? Men du kan ikke få Frontpage til
Mac, så hvis du ikke kan redigere i dit site uden en editor, så må du
finde et alternativ til Frontpage og det burde ikke være noget problem.
Frontpage er absolut den ringeste editor på markedet.

Vedlæg din webadresse og så skal jeg give dig et par forslag til hvad du
kan klare dig med.

> Mit nuværende musikprogram til bl.a. skrivning af noder, kan KUN i windows.

Hvad hedder det program du bruger nu ? Der findes vist noget som hedder
Sibelius til Mac, men det er ikke min stærke side. Jeg ved dog at der
findes en del Mac folk som både bruger CuBase og andre relaterede
musikting på deres Mac.

> Er et tilsvarende mac-program til stede uden at koste en herregård?

Helt sikkert.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : thomas tomcat

Dato : 11-07-02 11:29

in article 1ff5gov.4xl0ax3lmf4qN%jesper@gylling.net, [2900] Jesper Haaber
Gylling at jesper@gylling.net wrote on 11/07/02 9:28:

> [...]
> Sibelius til Mac, men det er ikke min stærke side. Jeg ved dog at der
> findes en del Mac folk som både bruger CuBase og andre relaterede

Jeg bruger Logic, men skriver sjældent noder ud.

Spørg Heine fra Indigo2 (butik i Århus).

hs@indigo2.dk

Han står for salg og support af al musik-grej, og véd somregel hvad han
snakker om. Husk at sige, det er til Mac.

Fra : Thomas Neumann [6000~

Dato : 11-07-02 21:01

hak
hak

110% enig! - Brug GoLive. Den er lækker. Andre sværger til Dreamweaver
(eller sådan noget).

Thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-07-02 02:18

Hej Jesper

...Øh.... - da har jeg da ellers FrontPage til Mac liggende, men om den bliver
opdateret, véd jeg ikke. Jeg bruger den ikke....

"[2900] Jesper Haaber Gylling" wrote:

> [...]
> finde et alternativ til Frontpage og det burde ikke være noget problem.
> Frontpage er absolut den ringeste editor på markedet.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 12-07-02 08:23

> Hej Jesper
>
> ...Øh.... - da har jeg da ellers FrontPage til Mac liggende, men om den bliver
> opdateret, véd jeg ikke. Jeg bruger den ikke....

Ja det er en version 1 eller sådan noget. Junk ubrugeligt.

DreamWeaver eller GoLive er det rette værktøj.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-07-02 08:42

On Fri, 12 Jul 2002 03:18:09 +0200,

> ...Øh.... - da har jeg da ellers FrontPage til Mac liggende, men om den bliver
> opdateret, véd jeg ikke. Jeg bruger den ikke....

der er tale om en version 1 fra senest 97 - og den er ikke blevet
opdateret.

--
venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... <icq:13138233>

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 12-07-02 09:06

> der er tale om en version 1 fra senest 97 - og den er ikke blevet
> opdateret.

19 minutter for sent..................

Jeg tror jeg har slået dig for første gang.

-- Med venlig hilsen Jesper ) http://www.gylling.net/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-07-02 09:34

On Fri, 12 Jul 2002 10:05:36 +0200,

> 19 minutter for sent..................
>
> Jeg tror jeg har slået dig for første gang.

duer ikke! du mødte ikke frem til den obligatoriske doping test.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-07-02 14:32

Hej Morten

Jo, det er den nu alligevel. Der kom en patch/update d. 27.10.2000.
<http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=1&db=mac&id=2901/FrontPage_10D_Update.hqx>.

mvh. Erik Richard

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 12-07-02 15:33

> Hej Morten
>
> Jo, det er den nu alligevel. Der kom en patch/update d. 27.10.2000.
> <http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=1&db=mac&id=2901/FrontPage_
> 10D_Update.hqx>.

Det er stadigvæk komplet uanvendeligt.

-- Med venlig hilsen Jesper ) http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-07-02 15:53

Hej Jesper

Det kan vi da ikke blive uenige om, men Morten påstod jo, at den ikke var
blevet opdateret, - og det var såmænd kun for at vise, at det var den nu
alligevel...-))

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-07-02 23:46

On Fri, 12 Jul 2002 15:32:21 +0200,

> Jo, det er den nu alligevel. Der kom en patch/update d. 27.10.2000.
><http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=1&db=mac&id=2901/FrontPage_10D_Update.hqx>.

du er velkommen til at kalde det for en "opdatering", men pogrammets
funktioner er stadig på max 96/97 nivau - dvs ikke videre anvendelige
til webdesign anno 2002. lads os kalde det for en bug fix der muligør
at programmet overhovedet kan anvendes i dag (Y2K fix)

Fra : David Blangstrup

Dato : 11-07-02 10:32

On 11.7.2002 9:12, in article
3d2d2e73$0$41371$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "eh"
> [...]

> Mit nuværende musikprogram til bl.a. skrivning af noder, kan KUN i windows.
> Er et tilsvarende mac-program til stede uden at koste en herregård?

Skift du bare til Mac, det er herre fedt Mac OS X er klippe stabilt, og
bliver hurtigere og hurtigere. Lav din hjemmeside i MacroMedias
DreamWeaver, så bliver den til noget ‹ hvis du ikke vil håndstrikke i
BBEdit. De er flinke i Jyske Bank.
- David

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 11-07-02 11:17

eh skrev:

> Hej, jeg håber dette er rette sted at spørge.
Joda.

> Jeg er død træt af evindelige frysninger o.s.v. og overvejer at skifte til
> mac.
God ide - men programmer kan også gå ned på en Mac, så forvent ikke, at
du slipper helt for det.

> Problem: Min hjemmeside er lavet på FrontPage - skal jeg til at begynde
> forfra?
Det kommer an på...

Hvis du bruger FrontPage-specifikke ting, så skal du nok "begynde
forfra". Hvis du kun bruger "simpel" html, så skulle der ikke være
problemer med at bruge en hvilken som helst html-editor til Macintosh
(og der er MANGE).

> Mit nuværende musikprogram til bl.a. skrivning af noder, kan KUN i
> windows. Er et tilsvarende mac-program til stede uden at koste en
> herregård?
Jeg kender ikke så meget til små nodeprogrammer, da mine behov gør, at
jeg må bruge et dyrere program, som der er flere af. Men du kan jo prøve
Finale Notepad, der er gratis (og findes til såvel Windows som Mac):
http://www.codamusic.com/coda/np.asp

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Per Madsen

Dato : 11-07-02 15:43

> Mit nuværende musikprogram til bl.a. skrivning af noder, kan KUN i windows.
> Er et tilsvarende mac-program til stede uden at koste en herregård?
> Venlig hilsen
> Erling Hansen

Du kan bruge Sibelius, den kan bruges både på mac og win. Du kan læse
mere her: http://www.sibelius.com/

Du kan også kigge her: http://www.eskimo.com/~pristine/music.html
Her kan du også finde noget shareware, der måske kan dække dit behov.

Mvh. Per Madsen
Web: www.ecotox.dk

Fra : Per Madsen

Dato : 11-07-02 15:45

Per Madsen <permand@cool.dk> wrote:

> Du kan bruge Sibelius, den kan bruges både på mac og win. Du kan læse
> mere her: http://www.sibelius.com/

Ups. Sibelius er lidt dyr, men kig på det andet link, måske er der noget
du kan bruge

--
Mvh. Per Madsen
Web: www.ecotox.dk

Fra : Martin Petersen

Dato : 11-07-02 16:51

eh <erling.korsoer@mail.dk> wrote:

> Mit nuværende musikprogram til bl.a. skrivning af noder, kan KUN i windows.
> Er et tilsvarende mac-program til stede uden at koste en herregård?

Der er noget shareware (freeware?) der hedder "Finale Notepad" der
ligger på min mac. Det kan skrive og "spille" noderne. Lyden er
frygtelig, men hvis det bare er for at skrive noder, er det måske ok.
Check her:
http://www.codamusic.com/coda/

(Hm, underligt, når jeg læser lidt hurtigt rundt på denne side, ser det
ud til at den ikke findes til mac endnu. Ikke desto mindre har jeg den,
men der står noget med "rc" bag versionsnummeret, så det er måske en
betaversion der en gang har været til gratis download, jeg har ...)

v.h
Martin

Fra : Martin Petersen

Dato : 11-07-02 16:54

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Check her:
> http://www.codamusic.com/coda/

og her:
http://www.codamusic.com/coda/fin_mac_viewer.asp

Fra : eh

Dato : 11-07-02 21:56

Tusind tak for jeres mange gode råd - de gi'r mig et væsentligt bedre
grundlag at tage beslutning på.
Det virker iøvrigt karakteristisk, at der er rigtig mange tilfredse
mac-brugere, og ikke ret mange windows.
Menighed, eller bare kvalitetsforskel? alt tyder på det sidste.

Venlig hilsen
Erling Hansen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 12-07-02 14:30

eh <erling.korsoer@mail.dk> wrote:

> Det virker iøvrigt karakteristisk, at der er rigtig mange tilfredse
> mac-brugere, og ikke ret mange windows.
> Menighed, eller bare kvalitetsforskel? alt tyder på det sidste.

Ta' ikke fejl - der går også hurtigt menighed i det... eller måske mere
"underdog" effekt. Vi holder sammen fordi vi er de få - men oftest på et
sagligt grundlag. Det sker dog at teknologier der er populære hos "the
dark side" (dvs. PC/Microsoft/Intel) først bliver taget til nåde i dette
forum når de fremkommer som en del af Apples styresystem eller
hardwarekoncept.

Men det er rigtigt, at tonen er god i dk.edb.mac

/Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-07-02 02:50

Hej Erling

eh wrote:

> Hej, jeg håber dette er rette sted at spørge.
> Jeg er død træt af evindelige frysninger o.s.v. og overvejer at skifte til
> mac.

Udover du er træt af frysningerne i Windows, - hvad jeg godt kan forstå, - så
skal du gøre dig nogle ting klart, før du køber noget.

Hvad bruger du din computer til? - Hvor stor skal den være? - Hvor meget vil
du ofre? - Skal det være nyt eller brugt? - Hvilket styresystem - klassisk OS
eller OS X? - Passer evt. ekstra hardware til netop den Mac? - Har du ekstra
hardware (lydkort, MIDI, sequencer, keyboard), - kan det så evt. anvendes på
en Mac?

> Problem: Min hjemmeside er lavet på FrontPage - skal jeg til at begynde
> forfra?

FrontPage findes til Mac også, men generelt set er FP ikke det bedste
webdesign program at bruge. Den laver for mange fejl, der gør, at ikke alle
browsere kan se siderne korrekte. Fx kan Filemaker Pro 4.1 eller nyere
importere og konvertere FrontPage, hvis du har WebCompagnon med i FMP.
PageSpiner kan også konvertere FP sider, - ligeledes claris Homepage 3 (laves
ikke mere). Så det skulle ikke blive det store problem at konvertere og
tilrette din webside, så den vil køre på en Mac, - og formentlig også bedre og
hurtigere end på de fleste normale PC.

> Mit nuværende musikprogram til bl.a. skrivning af noder, kan KUN i windows.

Hvilket program er det?

Der findes et hav af programmer til musik - inkl. nodeskrivning både manuelt
og automatisk til Mac. - Fx. Indskrivning af noder _direkte_ til print, - til
sequenser, - indskrivning fra keyboard interface osv.

> Er et tilsvarende mac-program til stede uden at koste en herregård?

Ja, Du kan bl.a. bruge programmer fra MOTU Audio. Og skulle du have et MOTU
Audio Expansion Card, så mener jeg, der findes software, der kan flashe en PC
version, så den også vil kunne bruges på en Mac. Prøv at ta' et kig på dette
link:
<http://www.versiontracker.com/mp/new_search.m?productDB=mac&mode=Quick&OS_Filter=MacOS&search=motu>.
Det er kun hvad der er fra MOTU. Der findes også andre, men MOTU er det bedste
af sin art til Mac.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 12-07-02 14:21

> FrontPage findes til Mac også,

Hvor?

> Der findes et hav af programmer til musik

Jeg synes ikke der findes "et hav" af billige gode notationsprogrammer
til Mac og da slet ikke til OS X.

> Ja, Du kan bl.a. bruge programmer fra MOTU Audio.

MOTU er da primært producent af sequencer software og musik-hardware.
(Mosaic, som er deres eneste notationssoftware, fik sin sidste
opdatering i '98!)

/Martin

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-07-02 22:50

> Fx kan Filemaker Pro 4.1 eller nyere
> importere og konvertere FrontPage, hvis du har WebCompagnon med i FMP.

Kære Erik
Kan du ikke lige uddybe det? Det er et interessant perspektiv.
Har ikke selv åbnet mine FMP for at tjekke (dovne mig!), men er
WebCompagnon ikke en tilbehørsting (plugin?) som er med i programmet?
Generer en sådan konvertering en ordentlig html kode?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-07-02 05:00

Hej Mich

"Mich. Ottosen" wrote:

> Kan du ikke lige uddybe det? Det er et interessant perspektiv.

Jeg kan da forsøge...

> Har ikke selv åbnet mine FMP for at tjekke (dovne mig!), men er
> WebCompagnon ikke en tilbehørsting (plugin?) som er med i programmet?

Da Claris Corp. blev til Filemaker Inc. 'overtog' de samtidig alle
rettigheder til det ret gode webdesignprogram Claris Homepage. På det
tidspunkt var MMP på ver. 3 og CH på ver. 2. Ver. 3 af Hompage blev faktisk
udsendt ganske kort før omlægningen af Apples struktur. Filemaker 4.0.0 kom
ligeledes kort efter og var ikke det bedste FMP havde præsteret. Først med
4.0v3 og senere 4.1 fik den sit gamle ry tilbage igen. Med ver. FMP 4
lavede de mulighed for, at FMP kunne bruges som webprogram sammen med
WebCompagnon. Filemakers egen hjemmeside var faktisk på det tidspunkt lavet
med FMP 4.1 inkl. WC 4.1. Den hjemmeside var utrolig hurtig og nem at gå
til.

FMP var nu blevet til et regulært webdesign program og Homepage blev
droppet helt. FMen samtidig havde de bibeholdt importmulighederne, som opr.
lå i hompage 3 til at importere forskellige webformater og konvertere dem
til FMP databaser istedet for. Dvs., at FMP genererer hjemmesiden som en
ren relationel database, hvilket er en fordel rent pladsmæssigt fremfor den
gamle konventionelle flatbase. MEN - det gav samtidig en meget stor risiko
for datatab, hvis en relationel base faldt sammen, så kunne fx. links og
grafik forsvinde. Valgte man derimod at bnruge flatbase formlen istedet
for, blev den langsommere men mere sikker, - hvis 1 base faldt sammen trak
det ikke hele sitet med sig ned.

Teknikken blev forbedret med ver. 5.x af FMP, men jeg synes ikke den er
nået helt op på samme stade som Homepage 2 og 3 havde. Jeg har selv prøvet
at lege lidt med Homepage 2 og 3, og jeg finder den faktisk ret let at
bruge, hvorimod FMP 5.x er noget mere kompliceret pga. relationaliteten og
netop WebCompagnon. Pt har jeg opgivet fuldstændig at forsøge mig med web
ad den vej. Og hvor meget eller hvor lidt - eller hvor stor gavn, man kan
have af WebCompagnon tør jeg ikke sige, - udover at de de skriver 'burde'
være garanti for, at den ville ævre både let og brugbar.

Det 'sjove' i det her er, at Filemaker Inc. nu ikke længere bruger
Filemaker Pro til at designe deres site med, så der må helt klart være en
begrænsning et eller andet sted. Jeg tror ikke, det ligger i mængden af
data, der kan rummes i en base, - nok nærmere, at teknikken er for svag -
læs: kodning for besværlig og for usikker, - og risici for nedbrud med
datatab stadig for stor....

Jeg synes ellers, at idéen med at bruge en database er rigtig god. For
'almindelige' brugee, vil en opdatering af en sådan base jo kunne gå
lynhurtig, hvis man fx. i forvejen havde sine tekster og andet klar, - så
er det jo bare en gang 'copy&paste', - og så er det site klar.

Selvfølgelig er der langt mere i kombinationen af FMP+WC end det jeg har
skrevet her, og det, jeg har skrevet er en meget grov og forenklet - og
måske populær formulering.

> Generer en sådan konvertering en ordentlig html kode?

Jeg aner det ikke. Jeg stoppede 'udforskningen' før jeg kom så langt, men
jeg tvivler faktisk på det. - Jeg tror nok, de 'rigtige webdesignere' vil
sige, at det kan den ikke, pga. at autokonvertering vha. filtre og
konvertere giver muligheder for alt for mange fejl.

Jeg har lige kigget og leget lidt med Homepage 3. Den kan både åbne og
importere PageSpinner, Creative Page, Netscape + adskillige andre
designprogrammers filer, så jeg vil da også tro, at den kan åbne FrontPage
filer korrekt. Jeg har ikke min FrontPage installeret, da jeg fandt den
uoverskuelig at bruge. Den del af Homepage véd jeg med sikkerhed er med i
FMP 5.x + WC 5.x.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-07-02 22:24

(snip en masse om FileMake rog WebCompagnon)

Tak for dit meget fyldige svar, Erik.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 12-07-02 20:16

"eh" <erling.korsoer@mail.dk> writes:

> Problem: Min hjemmeside er lavet på FrontPage - skal jeg til at
> begynde forfra?

Nej. Du skal ikke begynde forfra. Du kan ganske vist ikke afvikle
FrontPage på Mac (det findes kun til Windows) - men kan få lignende
programmer til webdesign, som kan importere dit eksisterende website
og som tilbyder funktioner der svarer til hvad du kender fra
FrontPage.

-j

--
Akademisk Opgavebank