Zucchini fritte igen igen
Fra : Jørn Ibsen

Dato : 11-07-02 07:34

> Drys stavene/ternene med lidt salt for at trække noget af vandet ud...skyl
> dem med vand og tør dem i et viskestykke efter de har trukket med saltet i
> ca 15 min.
>
> Pudder dem med mel (f.ex. i en plasticpose), og steg dem i olie til de er
> passende gyldne.
>
> På denne måde bliver det ikke så meget frituredej, men mere grøntsag...og de
> smager himmelsk...men pas på ikke at brænde tungen....de er koghede inden i!

"Henrik" har sendt denne opskrift - og jeg afprøvede den kort efter.
Jeg mener selv, at jeg fik trukket en masse væde ud af stængerne, men
alligevel blev de ikke sprøde i olien...???
Hvad gik galt ?

(YES! de smagte himmelsk, selvom de var slatne)
(og YES! de var koghede inden i)

Mvh. Jørn

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 13-07-02 14:24

Zucchine fritte eller whatever-fritto - grøntsag eller frugt - kan svøbes i
denne dej som Artusi har "kodet" i sin bog fra 1800, men duer stadig:

100g mel
1 spsk olivenolie
1 spsk akvavit (!)
1 æg
iskold vand
salt

Acquavite er grappa, mon ikke en Blå Ålborg eller vodka (kommen/lugtefri
sprit) vil gøre det samme?

Bland først mel og æggeBLOMMEN, tilsæt alt andet (-æggehviden) og kom lidt
vand indtil man får en flydende dej - men ikke for tynd.
"Arbejd" den godt - skal røres godt igennem; lad den stå i køleren nogle
timer inden brug.
Når du er klar til at stege, pisk æggeviden stiv og fold den ind i dejen.

Dæk zucchine eller andre grønt i dejen og steg i meget varmt olie men ikke
"rygende" (og skal der siges at det skal være olivenolie (ikke jomfru) eller
evt. jordnødde).

Jeg har selv testet denne dej med rigtig gode resultater med zucchine,
champignon, aubergine, peberfrugter.
Desværre kan man ikke købe her zucchini-blomster men de er utrolig gode,
stegte sådan, og inden da man lister i blomster en skive mozzarella og et
blad basilikum. Suk. Har i selv plantene, prøv - eller sælg mig jeres
blomster! )

Sandra