Testamentarisk arv ?
Fra : Michael C. Nielsen

Dato : 11-07-02 04:29

Hvis der er en eller flere testamentariske arvinger i et dødsbo, hvilken
tidsfrist er der så efter arveladerens dødsfald, til at arvingerne skal have
besked om at de er arvinger i det pågældende dødsbo?

Hvis der både er testamentariske arvinger og livsarvinger i et dødsbo,
hvilke "sikkerhedsforanstaltninger" er der så mod at livsarvingerne dels
kan "snyde" ved ikke at meddele de testamentariske arvinger at de er
arvinger i det pågældende dødsbo, dels "kan rage til sig" af dødsboet,
inden de testamentariske arvinger bliver gjort bekendt med, at de er
betænkt med en arv i det pågældende dødsbo?

I ovenstående forudsættes det at livsarvingerne alle pga. slægtsskabet er
vidende om deres arv, mens de testamentariske arvinger ikke i forvejen
vidste at de var arvinger i det pågældende dødsbo.

Tak for hjælpen på forhånd.

/michael

Fra : Claus E Beyer

Dato : 12-07-02 06:43

"Michael C. Nielsen" <send.ingen@mails.tak> skrev i en meddelelse
> [...]
have
> besked om at de er arvinger i det pågældende dødsbo?

Hvis du ikke har hørt noget om at du er arving efter meget kort tid, tror
jeg ikke at du skal regne med at arve noget. Jeg gætter på at loven har
indført en meget kort tidsfrist, men prøv evt. om du kan finde noget om
arveloven på www.retsinfo.dk

Claus

Fra : Peter G C

Dato : 12-07-02 08:37

Claus E Beyer <cebeyer@hotmail.com> skrev:

[klip]

> Jeg gætter på at loven har indført en meget kort tidsfrist, men prøv evt.
om du kan finde noget om
> arveloven på www.retsinfo.dk

Det gæt blev vi da ikke klogere af....

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henning Makholm

Dato : 12-07-02 15:50

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

> Det gæt blev vi da ikke klogere af....

Næh, vi blev ikke, men den oprindelige spørger kendte muligvis ikke
www.retsinfo.dk i forvejen - så det kan være HUN blev klogere.

Men jeg er ikke sikker på at det er arveloven der er relevant for
spørgsmålet. Ifølge dødsboskifteloven
<http://www.retsinfo.dk/delfin/html/A1996/0038330.htm> skal ethvert
dødsfald indberettes til skifteretten (§2), som så af egen drift skal
undersøge om der findes et testamente (§7). Efter der er udpeget en
bobestyrer, er det denne der "snarest muligt" skal gøre
arvinger/legatarer besked om arveretten (§47).

Hvis boet skal udleveres til privat skifte, kræver det at alle
arvinger er enige om det (§25). Det omfatter både livsarvinger og
evt. testamentariske arvinger.

--
Henning Makholm "Panic. Alarm. Incredulity.
*Thing* has not enough legs. Topple walk.

Fra : Michael C. Nielsen

Dato : 12-07-02 21:08

> [...]
>
> Hvis boet skal udleveres til privat skifte, kræver det at alle
> arvinger er enige om det (§25). Det omfatter både livsarvinger og

Lige hvad jeg manglede. Tak for hjælpen.

/michael (HANkøn)

Fra : Henning Makholm

Dato : 12-07-02 21:16

Scripsit "Michael C. Nielsen" <send.ingen@mails.tak>

> /michael (HANkøn)

Undskyld. Kan ikke længere rekonstruere hvorfor jeg troede du var en dame.

--
Henning Makholm "Make it loud, make it complicated, make it long,
and make it up if you have to, but it'll work all right."