Den Gule Hund på 6800 G3
Fra : Jørn Bruun

Dato : 10-07-02 23:46

Hej

Mon er nogen der har erfaring med at installere Yellow Dog Linux 2.2 på
en 8600 med 450 MHz. Sonnet G3 kort.

Jeg har lavet en partition der hedder Linux, men den er bare almindelig
formateret, og jeg har fundet ud af BootX'n, hvor man vælger Mac/Linux
og den går også igang med at rulle tekster, men stopper hvor der står
kernel panic og boot om 180 sek.

Min fornemmelse er at bootfidusen ikke kan finde Linux på CD'n, og der
er et felt hvor man kan skrive noget / med root, men jeg har brugt Corel
Linux i flere år på PC, og den installerer selv, så jeg er desorienteret
over YDL.

Jeg har naturligvis hentet manualen fra deres hjemmeside, tænk at man
virkelig skal det? Desværre får jeg ikke noget ud af at læse manualen,
der skal åbenbart forkundskaber til.

Hilsen

Jørn Bruun

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-07-02 00:47

On Thu, 11 Jul 2002 00:46:16 +0200, Jørn Bruun <joern90@get2net.dk> wrote:

> Jeg har naturligvis hentet manualen fra deres hjemmeside, tænk at man
> virkelig skal det? Desværre får jeg ikke noget ud af at læse manualen,
> der skal åbenbart forkundskaber til.

har du prøvet at holde C tasten nede mens du booter (og YDL CD'en er i
drevet)

--
venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... <icq:13138233>

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Fra : Jørn Bruun

Dato : 11-07-02 01:25

Hej

Ja, det er jo det første man gør, men der skal være noget at at starte
op på, og det er der altså ikke.

Jeg håber der dukker en op der har erfaring med en Mac magen til.

Men tak for rådet alligevel.

Jørn Bruun

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-07-02 11:16

On Thu, 11 Jul 2002 02:25:11 +0200, Jørn Bruun <joern90@get2net.dk> wrote:

> Ja, det er jo det første man gør, men der skal være noget at at starte
> op på, og det er der altså ikke.
>
> Jeg håber der dukker en op der har erfaring med en Mac magen til.

hvilken kerne forsøger du at boote?

NB. er du sød og dvare _under_ den citerede text.

Fra : Jørn Bruun

Dato : 11-07-02 17:53

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> hvilken kerne forsøger du at boote?

Hej igen

Det er YDL 2.2 jeg forsøger installere og mere ved jeg desværre ikke om
denne Linux.

Hilsen

Jørn Bruun

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-07-02 18:06

On Thu, 11 Jul 2002 18:53:06 +0200,
Jørn Bruun <joern90@get2net.dk> wrote:

> Det er YDL 2.2 jeg forsøger installere og mere ved jeg desværre ikke om
> denne Linux.

når du booter kan du vælge mellem flere kerenr - tryk på tabulator
tasten så vil du blivce tilbudt flere kerner og med og uden grafisk
installtion (den /har/ fejl). Den kerne der er markeret med "*" er den
som YDL starter som standart.

Fra : Jørn Bruun

Dato : 11-07-02 19:52

> [...]
> tasten så vil du blivce tilbudt flere kerner og med og uden grafisk
> installtion (den /har/ fejl). Den kerne der er markeret med "*" er den

Hej Morten

Tak for flere tips og det gav da en smule underholdning, men ingen af
mulighederne fungerer.

En af dem melder godt nok boot, men så sker der ikke mere før maskinen
genstarter og så kan jeg begynde forfra.

Ellers ender tekstremserne alle således:

Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 08:01

Jeg har prøvet at skrive i boksen, men indtil nu har jeg ikke ramt noget
der dur'.

Hilsen

Jørn Bruun

Fra : J. A. Langdorf-Jørge~

Dato : 12-07-02 17:04

On Thursday 11 July 2002 02:25, Jørn Bruun wrote in message
<3D2CD067.B6D6D5C4@get2net.dk>:
> Ja, det er jo det første man gør, men der skal være noget at at
> starte op på, og det er der altså ikke.

Men du skriver i din oprindelige post:

"...og den går også igang med at rulle tekster, men stopper hvor der
står kernel panic og boot om 180 sek."

Det får mig til at tro at din maskine _er_ i gang med at boote fra
CD'en. "Kernel panic" er en fejlmeddelelse Linux-kernen afleverer,
når den render i en fejl, der forhindrer den i at fortsætte med at
"passe sit arbejde".

Jeg har intet Apple-HW stående, så jeg kan næppe hjælpe dig meget
længere, men prøv at poste de sidste par linier inden "kernel panic".

/Jørgen

--
The address in the From: header is valid, but rarely checked.
To mail me, use this (and have a good reason!):

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-07-02 19:10

In article <agmuj5$mdfc4$1@ID-140440.news.dfncis.de>,
J. A. Langdorf-Jørgensen <albani@sk.k64.dk> wrote:

> Det får mig til at tro at din maskine _er_ i gang med at boote fra
> CD'en.

Med BootX har du en kerne liggende på HD'en.

Fra : Jørn Bruun

Dato : 12-07-02 19:50

J. A. Langdorf-Jørgensen wrote:

> [...]
>
> Jeg har intet Apple-HW stående, så jeg kan næppe hjælpe dig meget
> længere, men prøv at poste de sidste par linier inden "kernel panic".

Ja, jeg tror du er på sporet, for jeg mindes at hvis man gør det rigtig
indviklet for sig selv, så er der også noget med at skulle fæstne til
root m. m. med PC Linux.

Der har jeg dog en ide om hvad de forskellige partitioner benævnes i
dos/Linux, men her føler jeg mig helt hjælpeløs.

Der er en harddisk på 18 Gb. og en på to Gb. Den lille bruger jeg som
servicedisk med en lille systemmappe og værktøj samt som arbejdsarkiv og
den er delt i to partitioner. Den store er delt i fire nogenlunde lige
store partitioner.

Mon det er en fordel at bruge disken på to Gb. udelukkende til Linux?

Jeg håber vedhæftede billede giver en ide om hvad den fortæller når jeg
lader den starte som VM Linux 2.2.

Hilsen

Jørn Bruun

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 12-07-02 21:13

Jørn Bruun <joern90@get2net.dk> writes:

> Ja, jeg tror du er på sporet, for jeg mindes at hvis man gør det rigtig
> indviklet for sig selv, så er der også noget med at skulle fæstne til
> root m. m. med PC Linux.

Da der står: VFS: unable to mount root filesystem
skal du fortælle din kernel, på hvilken partition den skal finde root
filsystemet. Det gøres ved at skrive root=/dev/sda1 som argument i
BootX kernel parameter, forudsat at din root partition er den første
partition på SCSI disken med laveste ID. Ellers må du poste en liste
over de enheder (cdrom'er, harddisken etc) som du har på dine SCSI og
IDE busser.
--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewss@gen-v.net - ICQ: 11413721
irc://ambient.onfire.net/%23Macintosh

Fra : Jørn Bruun

Dato : 12-07-02 23:56

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> [...]
> partition på SCSI disken med laveste ID. Ellers må du poste en liste
> over de enheder (cdrom'er, harddisken etc) som du har på dine SCSI og

Hej

Nu tror jeg snart det lykkes, for Linux vil selvfølgelig vide hvor den
skal installeres, og endnu et skærmdump følger.

Hilsen

Jørn Bruun

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-07-02 19:14

In article <slrnaiphr5.i3.spam@g4.reippuert.dk>,

> har du prøvet at holde C tasten nede mens du booter (og YDL CD'en er i
> drevet)

Ahem, der er vist ikke noget en 8600 kan bruge til at boote på på den CD
- jeg mener, den har jo ikke engang en Finder.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-07-02 20:52

On Thu, 11 Jul 2002 20:14:05 +0200,

> Ahem, der er vist ikke noget en 8600 kan bruge til at boote på på den CD
> - jeg mener, den har jo ikke engang en Finder.

fy! du må ikke drille Erik.

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-07-02 21:07

In article <slrnairoel.6g8.spam@g4.reippuert.dk>,

> fy! du må ikke drille Erik.

Jo jeg må. Så længe han ikke er mand nok til at stikke en en
undskyldning for at uretmæssigt kalde andre for dumme og fummelfingrede,
må jeg drille ham alt det jeg lyster.

Men der skal nu alligevel en newworld-maskine til at boote fra CD'en.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-07-02 22:58

On Thu, 11 Jul 2002 22:07:22 +0200,

> Jo jeg må. Så længe han ikke er mand nok til at stikke en en
> undskyldning for at uretmæssigt kalde andre for dumme og fummelfingrede,
> må jeg drille ham alt det jeg lyster.

just curius, hvordan har du til hensigt at opdage en eventuel
undskyldning?

> Men der skal nu alligevel en newworld-maskine til at boote fra CD'en.

Det var jeg ikke klar over - jeg mindes at have bootet den hedgangne
linuxPPC fra en oldworld maskine, men det har muligvis involveret
bootX i systemmappen.

Jeg roder i øvrigt med lidt debian for tiden og er ganske godt tilfreds
i forhold til YDL. Eneste "problem" med woody og 2.4.18, lader til at
være at kerne modulerne til mol kun findes til 2.2x i woody. Jeg har
hentet et par uofficele pakker - det lader dog til at det kerne modul
der lade mol bruger ehternetet ikke er inkluderet.

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-07-02 20:50

In article <slrnairvr8.19t.spam@g4.reippuert.dk>,

> just curius, hvordan har du til hensigt at opdage en eventuel
> undskyldning?

Du mener det ville gå helt upåagtet hen hvis der faldt en undskyldning?
Jeg kan forestille mig at der vil ske en af to ting:
1] Usenet står stille, da alle skribenterne er bevidsløse.
2] Årtusindets længste tråd.

> Det var jeg ikke klar over - jeg mindes at have bootet den hedgangne
> linuxPPC fra en oldworld maskine, men det har muligvis involveret
> bootX i systemmappen.

Det må nødvendigvis have inkluderet en systemmappe et eller andet sted.

> Jeg roder i øvrigt med lidt debian for tiden og er ganske godt tilfreds
> i forhold til YDL.

Hvad mener du fordelen er i forhold til YDL?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-07-02 23:22

On Fri, 12 Jul 2002 21:49:41 +0200,

> Du mener det ville gå helt upåagtet hen hvis der faldt en undskyldning?

nej, men jeg ville træde varsomt - det ku'jo være han i trods trak den
tilbage.

> Jeg kan forestille mig at der vil ske en af to ting:
> 1] Usenet står stille, da alle skribenterne er bevidsløse.
> 2] Årtusindets længste tråd.

sidstnævnte er absolut en mulighed.

> Det må nødvendigvis have inkluderet en systemmappe et eller andet sted.

sikkert, på daværende tidspunkt havde jeg komandoliniefobi og kunne
kun hitte ud af at skrive top, ls og cd. I dag er jeg ret vil med både
den og mange konsolprogrammer. Det er vist flere dage siden jeg har
startet Mac OS X eller X (på debian). som et eksperiment forsøger
jeg såvidt muligt at klare mig med links, mutt, slrn, mc og jed i hver
sin konsol - gid apple ville inkluderer fuldskærms konsoller i Mac OS X.

> Hvad mener du fordelen er i forhold til YDL?

apt-get (jeg ved den er flyttet til ydl)

dselect (det er mere overskueligt at installere et minimalt system
og efterhånden tilføje hvad man skal bruge)

mængden af pakker.

konfiguration systemet.

gennemtstede afhængighedsforhold (selv i testing)

har du rodet med MOL? Jeg har et problem med at Mac OS ikke kan finde
ethernettet, på trods af at mol.o og sheep_net.o er loadet.