Torden & Lynild
Fra : Arne Sørensen

Dato : 10-07-02 23:38

Ja - så fik jeg da trykprøvet det nye køredress - det holdt tæt i mere 45
minutters kørsel tværs over sjælland. Det er nu ikke helt tosset det der
Rukka. Det var nu ellers godt gang i den helt store blitz her til aften og
masser af vand i tordenbygerne ...

Er lige landet her i Valby - det varer nok ikke længe før det begynder at
regne her.....

Kør sikkert derude

Arne S.
Honda VF1000F2

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 10-07-02 23:59

On Thu, 11 Jul 2002 00:37:46 +0200, "Arne Sørensen" <lqp@bigfoot.com>
wrote:

>Er lige landet her i Valby - det varer nok ikke længe før det begynder at
>regne her.....

Hæ - TeleDanmark kom forbi her kl. 23 og gravede to store huller i
fortovet, fordi en eller andens telefon er i udu. Folkene er væk nu,
men hullerne er der stadig - gad nok vide, hvor mange telefoner der
ikke virker i morgen???

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

Fra : H

Dato : 11-07-02 11:30

Var også ude og køre i går og så lynet slå ned - så i øvrigt rigtig
fedt ud! Men man kommer jo til at tænke: Er det mon i øvrigt farligt
at køre på MC i tordenvejr? ... Hmm ...

Man siger jo altid, at en bil er det sikreste sted at være i en sådan
situation. Dels sidder man indkapslet i en metalkabine og dels har man
ikke jordkontakt. Men på motorcyklen gælder kun den sidste del?!?

Fra : Jes Vestervang

Dato : 14-07-02 23:35

H wrote:

> Man siger jo altid, at en bil er det sikreste sted at være i en sådan
> situation. Dels sidder man indkapslet i en metalkabine og dels har man
> ikke jordkontakt. Men på motorcyklen gælder kun den sidste del?!?

Jeg snakkede med en brandmand forleden, som i forbindelse med lidt lyn-snak
kunne en historie om en 400kV ledning som var røget ned over en eller anden
landbrugsmaskine med gummidæk. Umiddelbart skulle man tro at dækkene ville
isolere maskinen, så der ikke ville ske det store. Sådan er det åbenbart
bare ikke, for dækkene brød i brand, hvilket jo vil sige at de altså godt
kan lede 'lidt' strøm og jeg er ikke i tvivl om at et lyn også sagtens kan
kravle gennem dækkene.
Derudover består lyn-beskyttelsen i en bil svjv. udelukkende af at strømmen
vil løbe på ydersiden af bilen og den mulighed er der jo desværre ikke på
en mc
For nogle måneder siden var der også en asfaltarbejder fra Silkeborg, der
sad på en eller anden maskine (med dæk?), som blev slået ihjel. Endda under
en skyfri himmel. Umiddelbart ville det samme nok også kunne ske på en mc,
medmindre den høje modstand i dækkene får lynet til at tage en bedre
ledende vej.

--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Martin

Dato : 15-07-02 07:32

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> wrote in message

> [...]
> en skyfri himmel. Umiddelbart ville det samme nok også kunne ske på en mc,
> medmindre den høje modstand i dækkene får lynet til at tage en bedre

Prøv lige at "gå" eet par skridt til bage, og bartagt situationen.

et lyn slår ned/op fra skyhøjde, for at ramme dig og din MC...

Hvis vi antager at skyhøjden, et 1000 meter.
og dine fødder er 30 cm over jorden når du kører på MC.

så er det fuldstændig lige meget om du så sad på en 2 meter tyk keramik
plade.
lynet ville ramme dig i hovedet, og springe videre fra din fod til
jorden.....

grunden til at dækkene begynder at brænde er at Lynet slår igennem stål
armeringen i dækkene
og gnistgabene vil så andtænde dækkende.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-07-02 00:32

Martin wrote:

> Hvis vi antager at skyhøjden, et 1000 meter. og dine fødder er 30 cm over
> jorden når du kører på MC. så er det fuldstændig lige meget om du så sad
> på en 2 meter tyk keramik plade.

Hæh, nåja Men hvis man står ved siden af en tyk metalpæl på højde med
en selv på ens mc, så tager det da metalpælen fordi modstanden er lavere i
den.

> lynet ville ramme dig i hovedet, og springe videre fra din fod til
> jorden.....

Jow, noget i den stil.

Konklusion: I en bil kravler strømmen på ydersiden at blikdåsen, men på en
mc udgør man selv ydersiden og bliver dermed toasted :-/

--
mvh Jes Vestervang
FZS600