Nord Kapp
Fra : Finn

Dato : 10-07-02 22:31

Hej NG

Lige et forslag til en ferie

Jeg har lige været en tur på Nord Kapp
på min nye Honda CB500.
Vægt på fører, passager og bagage var
henholdsvis 72 kg., 62 kg. og 32 kg.
CB`eren klarede turen fuldt tilfredsstillende

Efter at være ankommet til Gøteborg med færgen
fortsatte vi op til Oslo og videre ad E6 gennem
Norge. Dette er en tur jeg stærkt kan anbefale.
Dog er det bagsædepassageren der ser mest.

Hjemad tog vi over Findland og Sveriges østkyst
til Gævle og Gøteborg.

Km.tælleren viste at vi havde kørt ialt 4.818 km
i 9 dage.

Hilsen Finn

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 11-07-02 08:36

"Finn" <autzen@post10.tele.dk> writes:

> [...]
> fortsatte vi op til Oslo og videre ad E6 gennem
> Norge. Dette er en tur jeg stærkt kan anbefale.
> Dog er det bagsædepassageren der ser mest.

Må jeg tillade mig at foreslå en alternativ rute end E6?

Fra Gøteborg til Oslo er der ikke så mange spændende alternativer, så
hold jer bare til den.

Fra Oslo Følger man E6 lidt nordover, indtil man rammer Rv4 som kører
mod Randsfjorden. Følg Randsfjorden op til "toppen" (Dokka?), slå
derefter vestover til Fagernes og derfra op over Valdresflya. Hvis
målet er Nordkapp og ikke masser af sydnorske fjeldovergange, bærer
det så igen østover for at fange E6 til Trondheim.

Efter Trondheim kommer Steinkjer, og her er der mulighed for at slå
vestpå ud til kystriksveien (Rv17: htpp://www.rv17.no/) som går helt
op til Bodø. Derfra går der båd til Vestergylden, en række af småøer.
Enten kan man køre ind til Narvik, eller tage båd fra Andenes (der går
iøvrigt hvalsafari fra Andenes), lidt videre nordpå. Efter Narvik
begynder det at tømme ud på valgmulighederne, og E6 er stort set det
eneste valg.

Den *hurtigste* måde at kommer til Nordkapp, er at køre igennem
Sverige.

Kai, exexildansker
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> Opinions are mine...

Fra : Kenneth

Dato : 11-07-02 09:19

> [...]
> eneste valg.
>
> Den *hurtigste* måde at kommer til Nordkapp, er at køre igennem

Hej Kai.

Jeg er i øjeblikket igang med at planlægge tur op igennem Norge til
Nordkapp. Har du flere "guldkorn" af denne slags? Andre ruter, der kunne
være værd at se?

Mvh

Kenneth
ST1100

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 11-07-02 10:53

"Kenneth" <mulla@fedt.dk> writes:

> Jeg er i øjeblikket igang med at planlægge tur op igennem Norge til
> Nordkapp. Har du flere "guldkorn" af denne slags? Andre ruter, der kunne
> være værd at se?

Så skal jeg nok hjem og kigge på mit norgeskort først (drop mig en
mail). Jeg nåede aldrig længere nordpå end Trondheim i den tid jeg
boede i Oslo, så det meste af mit kendskab begrænser sig til sydnorge.

Ellers er der selvfølgelig nam-kortene på
<http://folk.uio.no/joakimt/nam/namkart.html> som kan give lidt
inspiration.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> Opinions are mine...

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 19-07-02 16:56

"Kenneth" <mulla@fedt.dk> writes:

> Jeg er i øjeblikket igang med at planlægge tur op igennem Norge til
> Nordkapp. Har du flere "guldkorn" af denne slags? Andre ruter, der kunne
> være værd at se?

OK, så fik jeg nosset mig til at tage mit norgeskort med på arbejde...

Når talen falder på kort: "Cappelens Kart" er det der duer. Skal man
have ét kort over Norge, da er svaret:
. Hele Norge, Kort #13 (1:1 mio, Bil & Turistkort)

Vil man have flere og mere detaljerede kort over Norge, da er
Cappelens "hovedserie" sagen:
. Sør Norge - sør, Kort #1, 1:325.000
. Sør Norge - nord, Kort #2, 1:325.000
. Møre og Trøndelag, Kort #3, 1:325.000
. Nordland, Kort #4, 1:400.000
. Troms og Finnmark, Kort 53, 1:400.000

Skal man ikke længere end Trondheim, er #1 & #2 sagen.

Generelt om Norge kan man sige, at hvis Riksvejen har et tre-cifret
vejnummer, så er den garanteret værd at køre på motorcykel

Tommelfingerregel: når du planlægger, regn med en effektiv hastighed
på 60km/t inkl pauser mm. Det norske politi er benhårde med bøderne,
og man mister kørekortet lynhurtigt (+26km/t i 0-60km/t zone, +36km/t
i 70-90 zone).

I nærheden af Oslo:
. Øyeren rundt (Rv120 og Rv22)
. Nesodden (http://folk.uio.no/joakimt/nam/maps/nesodden/nesodden.html)

Er man på vej fra Oslo mod Kristiansand eller Stavanger, da vil jeg
anbefale følgende: E18 til Sande, derefter Rv32 til Hol (over
Hanekleiva), Rv312 sydpå. Man kan enten vælge at køre helt til Nes
for derefter at tage den berømte vej Rv306 mellem Nes og Hvarnes (Der
er et skilt med teksten: "Veien mellem Nes og Hvarnes er" og så er der
skilte for: Stejl, Smal, Svinget). Mulighed to er at fortsætte af Rv32
mod Stenshold og Skien.

Fra Skien kan man tage Rv 356 og derefter ramme Rv 412/413/414/415/416
og til sidst Rv42.

Telemark: Østsiden af Tinnsjøen (den "gamle vej") er rigtig sjov. Når
man kommer til toppen af Tinnsjøen kan man køre igennem Rjukan op til
tungvandsværket i Vemork (det som modstandbevægelsen bombede under
WWII) og være kulturel i en times tid eller to. Derefter tilbage til
Rjukan for så at ramme afkørselen til Gausta og Tuddal. Man kommer op
til 1275m her, så HUSK DE VARME ULDKLÆDER! - det er sgi'sme koldt
deroppe, selv midt på sommeren.

Vest- og Aust-agder kender jeg ikke så meget til, så dem springer jeg
over.

Når man endelig er kommet til Stavanger, kan jeg ikke anbefale nok, at
tage turist båden ind igennem Lysefjorden. Den går kun én gang i
døgnet, ca kl 10 fra Forsand (ved fjordens mund). Den tager 2-2½ time
ind til bunden, og man for set dem absolut flotteste fjord i hele
sydnorge. Men har ofte mulighed for at se basejumpere, som høfligst
koordinerer deres springtidspunkt med hvornår båden kommer (de stopper
gerne båden en 15 min for at man kan se det...).

Vil man have den store sving-kursus på vestlandet, er det bare at
hægte sig på "Atlanterhavsveien", Rv13.

Jeg kom nordfra for et par år siden, men ruten gik: Jørpeland -
Hjelmeland - (båd) - Nesvik - Sand - (båd) - Ropied til Sauda (Rv520).
Til sidst støder man på Rv13 og E134. Fortsæt af Rv13 mod Odda, og få
så oplevelsen af at kunne køre op langs Sørfjorden og frugtplantager,
samtidig kunne kigge over på Gletcheren Folgefonn - dypt
surrealistisk! Sørfjorden går over i Hardangerfjorden, og enten kan
man stikke over til Bruravik (båd, igenigen), eller så kan man stikke
østover for at se Vøringsfossen, før man vender cykelen igen.

Jeg husker ikke så meget fra Voss til Aurland, men udfra kortet ser
det godt ud... Fra Aurland til Lærdalsøyri, skal man gøre alt hvad
der er i ens magt for at UNDGÅ den 24km lange tunnel som er bygget.
Find den gamle vej over fjellet, og du vil blive rigt belønnet i form
af oplevelser og et fjelpas i >1200m højde. Fra Lærdal ligger man i
perfekt position til at tackle Norges højeste fjellpas: Sognefjellet,
i 1440m (Rv55). Fra Sognefjellet kan man køre af for at komme op til
Galdhøpiggen og Glittertind, Norges to højeste fjelde (2469m og
2464m), hvis man har lyst.

Hvis man har Geiranger og Trollstigen som mål, slår man da ind på et
transportstrække vestover af Rv45 hen over Strynefjellet, indtil man
rammer Rv63. (NB! Trollstigen gør sig bedst nordfra, for så kører man
op at stigen). Rv63 fører en forbi måde Geiranger og Trollstigen,
helt til Åndalsnes. Åndalsnes har et vandrehjem, som passer sig
glimrende til overnatning, så man kan "angribe" Trollsigen om
morgenen (BTDT).

Som tidligere skrevet; prøv også gerne min favorit Valdresflya (Rv51
mellem Fagerness og Lom/Vågamo).

Både Dovrefjell og Gudbrandsdalen er r*vkedelige, så undgå dem.

Puha, det blev vist en lang smøre...

God tur, og PAS PÅ DE SK*DE FÅR, DE GÅR NEMLIG LØS RUNDT PÅ FJELLET!

Kai, exexildansker & sheepslayer
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> Opinions are mine...

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 21-07-02 20:16

Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> wrote:

>Fra Aurland til Lærdalsøyri, skal man gøre alt hvad
>der er i ens magt for at UNDGÅ den 24km lange tunnel som er bygget.
Det er nu meget sjovt, at have køret gennem verdens(?) længste
vejtunnel, og de tre "huler" der er gravet undervejs, er ret sjove.

>Fra Lærdal ligger man i
>perfekt position til at tackle Norges højeste fjellpas: Sognefjellet,
>i 1440m (Rv55).
Den lille betalingsvej fra Øvre Årdal til Turtagrø er ret imponerende.
Dén vej kørte jeg for et par uger siden, da jeg var i Norge med en
kammerat. Det blev godt nok lidt koldt, og der lå stadig en del sne
langs vejen, så man skal have varmt tøj på.

>Puha, det blev vist en lang smøre...
Men god inspiration. Vi skal helt sikkert til Norge en anden gang!

>God tur, og PAS PÅ DE SK*DE FÅR, DE GÅR NEMLIG LØS RUNDT PÅ FJELLET!
Ja, sammen med geder, køer og heste. Det var i hvert fald dem, vi
mødte på vejen.
Man kan faktisk godt blive en anelse paranoid af det ;-|

--
Kåre

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 22-07-02 12:42

Kåre Nejmann <post@kan.dk> writes:

> Det er nu meget sjovt, at have køret gennem verdens(?) længste
> vejtunnel, og de tre "huler" der er gravet undervejs, er ret sjove.

Det *er* verdens længste tunnel. De slog den forrige rekord (vistnok
ejet af nordmændene selv) med 50%!

> [...]
> kammerat. Det blev godt nok lidt koldt, og der lå stadig en del sne
> langs vejen, så man skal have varmt tøj på.

Jeps. Som sagt: husk uldtrøjer, vinterhandsker og/eller elektrisk
varmejakke (min foretrukne

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '02 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Jens Stumberg

Dato : 11-07-02 13:12

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@vitesse.com> skrev i melding

> Må jeg tillade mig at foreslå en alternativ rute end E6?
>
> Fra Gøteborg til Oslo er der ikke så mange spændende alternativer, så
> hold jer bare til den.

Feil! En av Østnorges/Vestsveriges beste MC-veier går fra Dingle til Halden
over Holtet.

Du banner i kirken......

--
Jens

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 11-07-02 17:47

"Jens Stumberg" <stumberg@online.no> writes:

> "Kai Harrekilde-Petersen" <khp@vitesse.com> skrev i melding

> Feil! En av Østnorges/Vestsveriges beste MC-veier går fra Dingle til Halden
> over Holtet.

Afstikkeren fra E6? Den er såmænd OK, men ganske kort og der er
rigeligt med gode veje i sydnorge til at kompensere med.

> Du banner i kirken......

Nejda, jeg oplyser blot folket om alternativerne. SÅ må de jo selv om
at bainne i kyrkja.

Kai, exexildansker (hey, vent jeg er jo exildansker igen...!?)
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> Opinions are mine...

Fra : Finn

Dato : 11-07-02 18:58

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@vitesse.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> eneste valg.
> Den *hurtigste* måde at kommer til Nordkapp, er at køre igennem

Jeg er enig med dig, men når det nu er første gang jeg
har været i Norge synes jeg da at der er meget at se
ved at følge E6. Jeg har fået en oplevelse for livet.

Finn

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 12-07-02 11:06

> Jeg er enig med dig, men når det nu er første gang jeg
> har været i Norge synes jeg da at der er meget at se
> ved at følge E6. Jeg har fået en oplevelse for livet.

Jeg er endnu ikke nået derop (på 2 hjul), men har fået anbefalet at tage
turen op gennem sverige og ned gennem norge - gerne langs kysten. Så for man
også set nogle meget forskellige landskaper

/A

Fra : Finn

Dato : 14-07-02 20:08

> [...]
man
> også set nogle meget forskellige landskaper

Ja det er jo et spørgsmål om temperament.
Jeg ville først køre op ad Sveriges østkyst
og så ned gennem Norge.
Vi blev imidlertid enige om at køre den mod-
satte vej, og det har vi bestemt ikke fortrudt.
Det tager lidt længere tid at køre gennem Norge
da der er mange kurver/sving, bjerge, tunneler
og hastighedsbegrænsning alle steder.
Jeg tror at vi var mere motiveret for at opleve
noget på opturen. - Da vi skulle hjem havde vi
oplevet så meget, at nu ville vi bare hjem, og
derfor havde vi gemt den hurtige vej til hjem-
turen.
Vi hørte forøvrigt, at der var dræbt en MC`ist
i en tunnel ugen før. MC`en var skredet for
ham.
Desuden hørte vi at en anden MC`ist var kørt
gennem Sverige ad "turistruten", og den var
så fyldt med huller, at han styrtede og blev dræbt.

Finn
CB500

Fra : Jonas Holt

Dato : 15-07-02 13:18

> Jeg er endnu ikke nået derop (på 2 hjul), men har fået anbefalet at tage
> turen op gennem sverige og ned gennem norge - gerne langs kysten. Så for man
> også set nogle meget forskellige landskaper

Norge er majje flot, men turen gennem sverige er fyldt med ligeudvej der står mellem grantræer. Jeg
har kørt turen og kørte langs Sveriges østkyst og krydsede så ind over gennem Arvidsjaur (tror jeg
det staves) og over mod Bodø.

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Søren Lindholt

Dato : 15-07-02 22:11

"Jonas Holt" <jholt@norden-fjords.dk> skrev i en meddelelse ind over gennem
Arvidsjaur (tror jeg
> det staves)
Heyy, det er jo der PG LUndmark bor, den store Dakar-helt. Og det er i
Sverige, selvom posten skrev "Færøerne" som afsenderland på pakkemedelelsen
da min fan-Tshirten kom...

Søren