Lennon/McCartney-mærkatet
Fra : GH

Dato : 10-07-02 22:19

Harj!

Jeg forstod i et radioprogram om Beatles,
at ophavsmanden til sangen som regel sang første vokal.
Hvorfor var pladeselskabet så opsat på at give hver sang mærkatet L/M,
ja altså bortset fra Harrisons sange?

Mvh

"Now children,can anyone tell me why
Chubby Checker left the Beatles in 1972?"

Fra : Chris

Dato : 10-07-02 23:12

On Wed, 10 Jul 2002 23:18:37 +0200, "GH" <tul@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg forstod i et radioprogram om Beatles,
> at ophavsmanden til sangen som regel sang første vokal.
> Hvorfor var pladeselskabet så opsat på at give hver sang mærkatet L/M,
> ja altså bortset fra Harrisons sange?

Godt spørgsmål, som jeg også gerne vil høre et fornuftigt svar på.

Jeg skal i øvrigt lige have hjulpet min hukommelse lidt på vej.
"A Day in the Life" er skrevet af både Lennon og McCartney. Vist nok
et eller andet med, at Paul McCartney skrevet verset og John Lennon
skrev omkvædet, og så kædede George Martin de to stykker sammen med
noget orkesterlarm.

Anyway, i relation til det, som GH spørger om, var det ikke John
Lennon, der sang "A Day in the Life"?

Chris

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 11-07-02 02:38

Chris wrote:

> [...]
> noget orkesterlarm.
>
> Anyway, i relation til det, som GH spørger om, var det ikke John

Jo, det er John Lennon der synger "I read the news today oh boy...". Men det
er Paul McCartney der synger "Woke up fell out of bed..."-stykket.

-Sune

Fra : GH

Dato : 11-07-02 14:45

"Sune Mika Salminen" <salminen@doktor.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er Paul McCartney der synger "Woke up fell out of bed..."-stykket.
>
> Og de to stykker siger vel meget om de to,som komponister.
McCartney,som er klassisk inspireret,og Lennon,
som var mere eksperimenterende.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 11-07-02 09:53

GH <tul@tdcadsl.dk> skrev:

> [...]
> Hvorfor var pladeselskabet så opsat på at give hver sang mærkatet
> L/M, ja altså bortset fra Harrisons sange?

ALLE Lennon og McCartneys sange til Beatles er udsendt som
Lennon-McCartney, også Yesterday, der reelt er en ren McCartney sang og
Give Peace A Chance, som er en ren Lennon sag og kun er udsendt med John
& Yoko & Friends.

Mange af sangene er skrevet af den ene af dem og den anden har så puset
den af. I de tilfælde er det typisk førstnævnte der synger, men det kan
også være den anden eller Ringo.

Der er faktisk én Lennon Beatles sang, der ikke er Lennon-McCartney. Cry
for A Shadow er en Lennon-Harrison sang (der er vist ingen gang sang
på).

Du kan evt prøve på JP's Beatles diskussionsforum:
http://www.hotforum.dk/hotforum/instance/7DC5380C.nsf/topic?openview
(MEGET langsom!)

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Rasmus

Dato : 11-07-02 12:17

"Michael Lund Sørensen" <hold-diskussionen-i@nyhedsgruppen-tak.dk> skrev i
en meddelelse news:HHbX8.972$QP6.278175@news010.worldonline.dk...

McCartney har i sin tid sagt, at de startede på det, fordi de jo i starten
var 100% fælles om at skrive sangene på de første par albums. Det hang så
bare ved og ændrede sig ikke selvom de senere hen ofte skrev sangene hver
for sig.

(c:
Rasmus

Fra : Chris

Dato : 11-07-02 13:14

On Thu, 11 Jul 2002 11:17:14 GMT, "Rasmus" <rasmus@vildere.dk> wrote:

> [...]
>bare ved og ændrede sig ikke selvom de senere hen ofte skrev sangene hver

Det er muligvis rigtigt, men det er lidt mistænkeligt.
Når de begge er krediterede på de fleste sange, betyder det samtidig
med, at de skal dele de royalties, der kommer ud af sangene.

Hvis jeg stod i den situation, ville jeg være lidt bekymret. Hverken
Lennon eller McCartney kunne på forhånd vide hvilke sange, der ville
hitte.

En situation kunne opstå, hvor Lennon skrev noget lort og McCartney
alle de gode sange. Så ville John Lennon score royalties for alle de
gode sange, som han ikke selv havde skrevet.

Alt andet end lige var det storsindet af dem begge, hvis tilfældet er,
at de blev enige om at kreditere dem for sangene, fordi de i starten
af karrieren skrev sangene sammen.

Chris

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 11-07-02 16:25

Chris <dsl3353@vip.cybercity.dk> skrev:

:: On Thu, 11 Jul 2002 11:17:14 GMT, "Rasmus" <rasmus@vildere.dk> wrote:
::
[...]

Det var to gode venner der lavede en aftale - kald du det bare
mistænkeligt
Og de respekterede hinandens kvalitet.

Jeg synes de var fornuftige!

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : GH

Dato : 11-07-02 17:23

> [...]

> på).
>
> SV:Jeg sidder lige og bladrer i en bog "Lennon remembers"
fra 1971 hvor der ikke gives et klart svar,men alligevel.

"Hvilke sange husker du som Lennon/McCartney-sange?"

-"I want to hold your hand,From me to you,She loves you,-
jeg må have listen,der er millioner af dem.
I et rock-orkester må man have singlemelodier,
man må skrive dem hele tiden.
Vi har begge to en finger med i spillet hos hinanden."

Mvh

"Tonight's movie,"How to live a good clean life",has been cancelled,
due to unusually heavy indifference"

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-07-02 18:44

GH wrote:

> [...]
> I et rock-orkester må man have singlemelodier,
> man må skrive dem hele tiden.
> Vi har begge to en finger med i spillet hos hinanden."

Lennon lavede et interview med Playboy, kort før han blev skudt. Her
gennemgik han - så vidt jeg husker - samtlige Lennon/McCartney-melodier,
hvor han fortalte, hvem der havde skrevet dem, og hvad de eventuelt
havde hjulpet hinanden med. Interviewet blev bragt kort efter hans død.
Jeg har desværre ikke længere bladet, som jeg selvfølgelig udelukkende
købte på grund af lige netop den artikel. Måske man kan få adgang til
artiklen via et medlemsskab på Playboys hjemmeside?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Erik O

Dato : 14-07-02 11:08

> [...]
> købte på grund af lige netop den artikel. Måske man kan få adgang til
> artiklen via et medlemsskab på Playboys hjemmeside>

Jeg læste interviewet første gang for 20 år siden (!!) i bogform. Bogen er
vist ikke til at få fat i mere (jeg lånte den dengang på Brøndby Øster
Bibiliotek), men hele dynen kan skam hentes på nettet.
Feks. her :
http://www.bcpl.net/~rick/lennon.html

Hvis man er bare en lille smule hardcore, er det rent guf.

MVH
Erik

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-07-02 21:15

Erik O wrote:

> http://www.bcpl.net/~rick/lennon.html
>
> Hvis man er bare en lille smule hardcore, er det rent guf.

Smukt! Jeg har græmmet mig et utal af gange over at mit gamle Playboy
forsvandt for mange år siden. Nu skal der læses.

--
Mvh. Kim Ludvigsen