Rust på løg og porrer
Fra : Giro

Dato : 10-07-02 21:46

På jorden i min køkkenhave, hvor jeg i snart mange år uden nogen problemer
har haft godt udbytte af porrer, løg m.v går alt nu skidt.

Porrer, løg , og ikke mindst hvidløg bliver i utide angrebet eller befængt
med noget, som vist bedst kan betegnes som rust. Og rødbederne er da ikke
nået meget længere end til kimstadiet selv om jeg plejer at være
selvforsynende omkring dette tidspunkt.

Men kartoflerne er kæmpe og grønne som sædvanlig. Jeg har ganske vist ikke
set selve frugterne, for de er endnu ikke begyndt at lægge toppene.

Men i det hele taget blever de afgrøder, som jeg før har haft held med uden
større anstrengelser, nu til nul og nix. Selv dildplanter bliver kun omkring
30 cm. høje. Så begynder de at blive rødlige i toppen og dør så hurtigt
herefter. Jeg har før haft enorme dildplabter på samme jord. Jeg kan ikke se
nogen tydelige parasitter - og i hvert fald ikke bladlus.

Jorden er meget lerholdig, og der har tidligere været nedgravet en del
muraffald ( mørtel ) rundt omkring, hvilket jeg dog prøver at samle op når
som helst jeg ser en klump af det. Men der er meget tilbage.

Det eneste, jeg har foretaget mig ud over det almindelige er at høvle 2-3
mellemstore nåletræer til spåner og fordelt dem over jorden. Det var ud fra
en formodning om at jo mere "natur" der kom tilbage til jorden, jo bedre.
Men måske indeholder de noget, der på kort sigt ødelægger vækstmulighederne
?

Generelt synes jeg at de fleste planter på min jord bliver gule - ikke
grønne. Og så er der lige en undtagelse: Et par tomatplanter (
busktomater ), som er købt i Spanien, og som angives at være til
væksthusbrug, har jeg sat ud. De vokser som en drøm: Flot mørkegrøn farve,
mange store, sundt udseende frugter, ikke det mindste tegn på dårlig
trivsel. Og nogle af stænglerne er 30 mm tykke.,,

Jeg har et par gange gødet med universalgødning efter et meget løst princip:
Jeg har bare strøet nogle håndfulde ud over det hele.

Jeg har tænkt at jeg til foråret vil hente en stor mængde kommunal kompost
og sprede det ud over køkkenhaven i håb om at det vil give bedre afgrøder.

Men kan nogen her spotte en åbenlys fejl, jeg begår ?

Mvh

Bo

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-07-02 22:28

On Wed, 10 Jul 2002 22:46:27 +0200, "Giro" <Please@nospam.dk> wrote:

> [...]
>Men måske indeholder de noget, der på kort sigt ødelægger vækstmulighederne

Når træflis/træ skal nedbrydes kræver det kvælstof, dette tages
selvfølgelig fra jorden. Dette kvælstof fil senere blive frigivet igen,
men her og nu er der altså underskud hvilket så går ud over planterne
som du gerne vil have store.... Langsom vækst, rødlige/gullige skud er
et tydeligt tegn på næringsmangel.

Her og nu kan du give haven et skud gødning, en NPK-gødning af en slags.
Noget af det vil få dine plnater til at trives lidt bedre, noget vil
sikkert også blive brugt af de bakterier som nedbryder det flis/træ du
har smidt ud, men vil så blive frigivet igen senere.

Det var nok også en god ide at så noget grøngødning/efterafgrøde
efterhånden som du får afgrøderne høstet. Så er der noget til at holde
på de næringsstoffer som er tilbage.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Giro

Dato : 11-07-02 07:30

> Det var nok også en god ide at så noget grøngødning/efterafgrøde
> efterhånden som du får afgrøderne høstet. Så er der noget til at holde
> på de næringsstoffer som er tilbage.

Hej Mads,

Kan du anbefale mig noget ?
Det skulle selvfølgelig helst være noget, der ikke næste forår giver mig
problemer som ukrudt !
Og kan jeg så noget nu ?

Mvh

Bo

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-07-02 14:45

On Thu, 11 Jul 2002 08:30:03 +0200, "Giro" <Please@nospam.dk> wrote:

>Kan du anbefale mig noget ?
>Det skulle selvfølgelig helst være noget, der ikke næste forår giver mig
>problemer som ukrudt !

Det meste af de grøngødningsafgrøder som sælges, de giver ikke problemer
året efter. Nogle ganske få kan godt smide frø som spirer næste år, men
det er normalt ikke noget problem.

Honningurt er en af de gode, den vokser hurtigt til og kan sås helt hen
i starten af september og stadig nå at dække jorden. Og det gode ve
dhonningurt er at den ikke er i familie med noget af det som normalt
dyrkes i køkkenhaven, så man får ikke problemer med sædskiftet.

Ellers er der blodkløver som ser flot ud, der er jordkløver som er lav
og tæt, og morgenfruer er da også en mulighed. De er tilmed rigtig pæne
at se på.

>Og kan jeg så noget nu ?

Ja, alle de ovennævnte kan uden problemer såes nu. Var det mig, så ville
jeg vælge morgenfruerne

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 11-07-02 20:53

Mads Lie Jensen skrev:

> [...]
> sikkert også blive brugt af de bakterier som nedbryder det flis/træ du
> har smidt ud, men vil så blive frigivet igen senere.

Det vil det sikkert ikke. De mikroorganismer der nedbryder træet lever af
kulstofforbindelserne i træet -- de kan ikke bruge de mineralske salte i
NPK-gødningen til noget som helst. Derimod kan du med fordel tilføre jorden
næringsstoffer med et højt biologisk energiindhold -- f.eks. kompost der
ikke er helt omsat (dette gælder ikke for den kommunale kompost) eller
dyregødning -- f.eks. hestemøg med halm.

Dog skal du nok ikke bruge frisk møg så længe der er afgrøder på stykket --
jeg tænker her mere på den videre behandling. Men grøngødning, som Mads
nævner, er helt sikkert også en god ide. Du kan evt. kombinere det, og så en
grøngødningsblanding oven på et lag dyregødning eller anden form for
vinterdække.

Her og nu kan du jo enten kunstgødning (hvis du er til den slags), men helt
omsat kompost virker også meget hurtigt, da de mineralske salt her er . Bare
læg et godt lag ud som jorddække rundt om dine afgrøder. Det forudsætter
naturligvis, at det er en god kompost, med et højt indhold af næringssalte.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-07-02 23:41

Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk> skrev i en

> [...]
> læg et godt lag ud som jorddække rundt om dine afgrøder. Det forudsætter
> naturligvis, at det er en god kompost, med et højt indhold af

Enhver tilførsel af cellulosefibre, halm/træ mv., vil lægge beslag på
nitraten i jorden, der kan let blive tale om egentlig nitratundertrykkelse.
Det skyldes at de bakterier der omsætter cellulosen, kræver nitrat for at
leve. De omsætningsprodukter der så bliver mulddannende, kan senere frigive
denne nitrat langsomt til planterne.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-07-02 23:09

Giro <Please@nospam.dk> >
> [...]
> og sprede det ud over køkkenhaven i håb om at det vil give bedre afgrøder.
>
> Men kan nogen her spotte en åbenlys fejl, jeg begår ?

Du begår i hvert fald en stor fejl, hvis du begynder med det kommunale.
Medmindre du synes det er flot med hakket plast i alle farver, blandet med
d.o. glas, mursten, osv.

Det med rusten må være en svamp af en art, som jeg ikke kan hjælpe dig med.
Men du kan da ikke forvente at avle noget igen og igen, uden at tilføre
jorden mindst det der er blevet fjernet. Den gamle drøm om at koge suppe på
et søm holder heller ikke, det bliver noget tyndt sprøjt. Det er lidt den
samme drøm økologien bygger på, det går kun godt et stykke tid, så falder
udbyttet og resten bliver ædt af opformerede skadedyr. Skåret lidt ud i pap,
indrømmet - men nej, jeg deltager ikke i en heraf efterfølgende debat.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Giro

Dato : 11-07-02 07:32

> Du begår i hvert fald en stor fejl, hvis du begynder med det kommunale.
> Medmindre du synes det er flot med hakket plast i alle farver, blandet med
> d.o. glas, mursten, osv.

Øv, hvis det er rigtigt.
Produktet er ellers blevet flittigt rost af Helge Petersen i "Grønne glæder"
i radioen hver fredag.
Mon ikke bare du har været uheldig ?

Mvh

Bo

Fra : helle

Dato : 11-07-02 08:22

> Du begår i hvert fald en stor fejl, hvis du begynder med det kommunale.
> Medmindre du synes det er flot med hakket plast i alle farver, blandet med
> d.o. glas, mursten, osv.

det må vist være en sag mellem manden og hans kommunale kompostplads. Vi bor
i Silkeborg og den kompost vi får derfra, er som en drøm - sort, muldrig,
masser af næring. vi har nu i 2 år fået et helt lastbillæs, og har endnu
ikke fundet noget som helst, som ikke hører til i en kompost...

Helle