scorpene
Fra : Peter Westh

Dato : 10-07-02 19:04

Med mig hjem fra ferie i Toscana og Ligurien har jeg bragt en kogebog.

Der er blandet andet en opskrift på en sovs af en fisk ved navn Scorpene.
Den engelske tekst kalder den Scorpion fish, hvilket ikke gør mig klogere.
Hvad er det for et væsen, og hvilken fisk fra danske farvand kunne evt
erstatte den?

MVH

Peter

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 12-07-02 14:32

"Peter Westh" <pwesth@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Den engelske tekst kalder den Scorpion fish, hvilket ikke gør mig klogere.
> Hvad er det for et væsen, og hvilken fisk fra danske farvand kunne evt

Hej Peter

For mig ser det ud til at kræet har lidt til fælles med fjæsing eller
knurhane, selv om de ikke hører til samme slægter. Fjæsing og knurhane er
fremragende spisefisk. Du kunne jo prøve med dem.

venlig hilsen
Lars Pedersen

Fra : Karsten Hammer Hanse~

Dato : 12-07-02 15:07

De ligner lidt noget a la havtaske, havkat, og fjæsing også.. måske også en
ulk..

Står der noget om størrelsen på fiskene, nogle billeder?

K.

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 13-07-02 14:08

"Peter Westh" <pwesth@worldonline.dk> wrote in message
> Der er blandet andet en opskrift på en sovs af en fisk ved navn Scorpene.
????
Det må være "Scorfano"! En utrolig grim fisk at se på, derfor udtykket
"brutto come uno scorfano".
Såvidt jeg husker en fisk med meget fast kød, hvad den hedder på dansk who
knows - jeg har heller aldrig set den her.

Sandra

Fra : Karsten Hammer Hanse~

Dato : 22-07-02 15:13

ifølge hjælp fra dk.fritid.lystfiskeri hedder den på dansk dragefisk.

mvh.
K.