Hormoner / graviditet, temperament...
Fra : Henrik Andersen [265~

Dato : 10-07-02 15:35

Hej, jeg har en veninde der er gravid i 8 uge, det er tvillinger...

Hun er totalt umulig at være i nærheden af (temperament...)
på mandag 15/7 får hun en abort, men hvor længe efter det
går der normalt før man kan være i samme rum igen??

For en god ordens skyld, jeg er ikke faren...

Mvh Henrik Andersen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 10-07-02 15:50

Henrik Andersen [2650 Hvidovre] <dk8008-NOT@hotmail.com> wrote:
> [...]
> går der normalt før man kan være i samme rum igen??
>
> For en god ordens skyld, jeg er ikke faren...

det kommer vel an på så meget... det er jo ikke "bare" sådan at få en abort
og så er den potte ude af verden.....

kik evt her : http://abortnet.dynamicweb.dk/default.asp?ID=173

eller her : http://www.aaa.dk/lysthus/2abor.htm
hvor der står (citat): Efter aborten - mit humør svinger helt vildt

Er det normalt, at mine følelser svinger så meget efter en abort? Ja, det
kan bl.a. hænge sammen med de hormonelle ændringer, der sker ved aborten.
Din krop bliver udsat for en drastisk ændring og skal have tid til at
omstille sig hormonelt. Så der er ikke noget unormalt ved, at du måske får
nogle tudeture uden en egentlig grund eller bare føler dig lettere nedtrykt.
Det er også hårdt psykisk at skulle overveje og tage en beslutning om at få
en abort. Også selv om du måske var sikker på, at du ville vælge abort, hvis
du skulle blive uønsket gravid.

Reaktionerne er dog meget forskellige efter en abort. Nogle piger bliver som
sagt meget nedtrykte, mens andre føler en stor lettelse over, at det er
overstået. Andre får måske skyldfølelse over at have fjernet "et barn". De
kan blive vrede på sig selv og/eller deres kæreste, fordi de ikke passede
bedre på.

Selv om det er helt legalt i dag at få en abort, er der mange unge piger,
som føler, at de er kommet i en konfliktsituation. Er en pige opdraget i et
hjem, som er meget imod fri abort, kan hun føle en frygtelig dårlig
samvittighed. En anden pige vil måske gerne have barnet, men kan ikke
overskue situationen, f.eks. hvis hun er under uddannelse.
citat slut....

lige nu er hun uligevægtig og reagerer derfor nemt på mange ting som normalt
ikke ville være et problem.... det bedste du kan gøre er at acceptere dette
og stadig være hendes ven når hun har brug for dig.... også selvom det
betyder du skal ligge ryg til nogle uberettigede verbale tæsk
indimellem..... hav i baghovedet at hun ikke er sur på dig... blot påvirket
af hele situationen.....

--
knus sabina
Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Keld Gydum

Dato : 11-07-02 06:16

Henrik Andersen skriver:

> Hun er totalt umulig at være i nærheden af (temperament...)
> på mandag 15/7 får hun en abort, men hvor længe efter det
> går der normalt før man kan være i samme rum igen??

Hej Henrik ...

Du skriver ikke hvorfor hun skal have den abort - du skriver
blot at det skal foregå. Vi kender intet til baggrunden men blot
det at vælge to liv fra er da en vanskelig ting for en Pige ...!

Abort er i mange tilfælde ikke noget som man blot får og så går
der 14 dage så er man pr. automatik glad igen - det kan have
både fysiske men også store psykiske problemer for en kvinde
at komme sig efter en abort og da ikke mindre her hvor I ved at
der er "to" ...

Koncentrer du dig lidt om din veninde i stedet for så meget om
dig selv - om det er en fri abort - eller en tvangs abort så er det
en stor psykisk påvirkning af din veninde - som jeg synes du
skal tage meget alvorligt også selv om det ikke er dig som er
faren ...

Problemet med at være "i stue sammen" er vand imod de kvaler
din Veninde evt. skal i gennem - både før aborten og ikke mindst
efter - så vil du bevare et godt "forhold" så tag dig af hende og
tænk lidt mindre på dig selv ...

Held og Lykke - selv om det kan blive svært for jer begge ...

Med venlig hilsen
K.G.
--
Keld Gydum
E-Mail: keld.gydum@mail.dk

Fra : Henrik Andersen [265~

Dato : 11-07-02 11:54

De sidste to indlæg er taget til efterretning...

Jeg vil støtte hende alt det jeg overhovedet
kan, men det bliver sgu nok en hård tørn.
Hun kommer men VIRKELIGT sårende
bemærkninger, sådan nogle der sidder i
baghovedet 14 dage, og selv om jeg ikke
farer op, sidder de stadigt i baghovedet....
(Derfra tanken om at tage en pause indtil
abort(erne) er ovre.)

Jeg tror ikke det er et samvittighedproblem
for hende, hun har hele tiden været 100%
afklaret ang. ikke at få flere børn end de 3
hun har i for vejen, og desuden er dette abort
nummer 6/7

Problemet kommer nok af at hun bliver 'Hormonal'
af P-piller, hader gummi, og elsker når en mand
kommer oppe i hende, deraf de mange aborter....

Egentligt synes jeg hun burde blive steriliseret, hun
er 100% på at hun ikke vil ha' flere børn....
Hver gang hun møder en ny er det samme historie....
Sikkert også næste og næste og næste gang igen....

Det vil jeg i al fald sige til hende, det er en belastning for os alle...

Jeg ved godt det er strengt personligt det jeg skriver her,
men synes det er ok så længe ingen andre end jeg
ved hvem hun er...

Har kendt hende i ca. 6 år (som ven) og dette er den
første virkelige krise, som ikke er nem at overskue....

Mvh Henrik Andersen

Fra : Anita

Dato : 11-07-02 12:49

"Henrik Andersen" skrev

Hej Henrik, jeg kender ikke din situation eller kvinden du taler om,
men jeg vil alligevel give dig et par ord med på vejen. (Men tag dit
forbehold pga af førnævnte ting)

> [...]
> bemærkninger, sådan nogle der sidder i
> baghovedet 14 dage, og selv om jeg ikke
> farer op, sidder de stadigt i baghovedet....

Det gør da ikke spor at gøre hende opmærksom på, at de ting hun siger
rent faktisk sårer dig. Især når det sker gentagne gange. Selvom hun
er gravid og har brug for støtte, skal du jo ikke finde dig i hvad som
helst.

> (Derfra tanken om at tage en pause indtil
> abort(erne) er ovre.)

Forståeligt. Og forstår hun det ikke, når du gør hende opmærksom på
hendes sårende adfærd, så kan du jo lufte din tanke for hende. At du
overvejer at holde en pause fra jeres venskab fordi det simpelthen er
for hårdt.

> Jeg tror ikke det er et samvittighedproblem
> for hende, hun har hele tiden været 100%
> afklaret ang. ikke at få flere børn end de 3
> hun har i for vejen, og desuden er dette abort
> nummer 6/7

Av! Det synes jeg ikke lyder rart...

> Problemet kommer nok af at hun bliver 'Hormonal'
> af P-piller, hader gummi, og elsker når en mand
> kommer oppe i hende, deraf de mange aborter....

Simpelthen den lammeste undskyldning jeg længe har hørt. Der findes
andre måder at beskytte sig på end ovennævnte, og som du nævner er
sterilisation jo nok den, der passer bedst til hende.

> [...]
> Sikkert også næste og næste og næste gang igen....
>
> Det vil jeg i al fald sige til hende, det er en belastning for os

Ja og hendes krop? og psyke? og venner, partnere, familie, børn osv.

> Jeg ved godt det er strengt personligt det jeg skriver her,
> men synes det er ok så længe ingen andre end jeg
> ved hvem hun er...

Pas på, alle kan jo læse med her. Så skriv ikke noget du ikke vil stå
ved. Det er ikke sikkert hun læser her, men måske en hun kender, der
kan oplyse hende...

> Har kendt hende i ca. 6 år (som ven) og dette er den
> første virkelige krise, som ikke er nem at overskue....

Det lyder ikke let. Og hvis du virkelig er hendes ven, synes jeg også
du skal råde hende (når aborten er overstået og hun er nogenlunde
normal igen) til at overveje situationen. Hjælp hende med at ridse
hendes muligheder op og forklar hende at abort IKKE er prævention. Du
kunne evt. tale med din læge om hvilke muligheder der findes.

> Mvh Henrik Andersen

Venligst Anita

Fra : Henrik Andersen [265~

Dato : 11-07-02 13:20

Takker, svarer igennem indlægget efter hver ting....
"Anita" <anita@stofanet.dk> wrote in message
> [...]

> hendes sårende adfærd, så kan du jo lufte din tanke for hende. At du
> overvejer at holde en pause fra jeres venskab fordi det simpelthen er

gange mindre....

> Simpelthen den lammeste undskyldning jeg længe har hørt. Der findes
> andre måder at beskytte sig på end ovennævnte, og som du nævner er
> sterilisation jo nok den, der passer bedst til hende.
meningen,
har gjort en gravid en gang, (i første forsøg ) MEN så faldt hun så
tilbage til sin eks,
og det passede selvfølgelig ikke ind i noget af det....

> [...]

> Pas på, alle kan jo læse med her. Så skriv ikke noget du ikke vil stå
> ved. Det er ikke sikkert hun læser her, men måske en hun kender, der
Viser hende nok disse indlæg når hun er 'landet' igen...

> [...]
> hendes muligheder op og forklar hende at abort IKKE er prævention. Du
> kunne evt. tale med din læge om hvilke muligheder der findes.
med hvilken hensigt det siges i....(En ting hun har fra sin mor)
Hun vil tage sine egne beslutninger, det er også i orden, så længe de er
rigtige
og virker i praksis...

> Venligst Anita

Mvh Henrik

Fra : Anita

Dato : 11-07-02 14:07

"Henrik Andersen skrev:
Hej igen Henrik

Forresten du behøver ikke sætte >>> foran dine svar, bare lad det stå
som alm. teks og så er der > foran de gamle beskeder. Således:

> gammel tekst (og teksten der besvares)
Ny tekst

Derudover kan du roligt klippe det væk du ikke besvarer, således
indlæggene ikke er længere end højst nødvendigt.

> Takker, svarer igennem indlægget efter hver ting....

Perfekt

> Det er prøvet, men hun er ikke just forstående for tiden...

Øv... men er hun normalt forstående? Således at det bare er et
spørgsmål om at vente et par uger?

> Ja, det er vist mest fair, uanset hendes respons....

Ja netop. Det skal jo helst være fair for begge parter.

> Næe, hun har ind i mellem blødt i månedsvis, til tider meget, andre
> gange mindre....

Jeg undrer mig meget over at hun vil udsætte sig selv og sin krop for
denne tortur. Det er jo klart at kroppen er i total ubalance efter
adskillige aborter.

> [...]

> tilbage til sin eks,
> og det passede selvfølgelig ikke ind i noget af det....

Øv, det lyder ikke særligt rart. Den slags er ikke med til at forbedre
ens tillid til en ny partner...

> Ja, undtaget familien, de får det ikke længere at vide....

Nej, det tror jeg gerne. Dermed er hun jo også fuldt ud klar over at
det er noget L... hun fortager sig. Bare ærgerligt hun ikke vil tage
konsekvensen af det.

> I know, men jeg har ikke skrevet noget jeg ikke ville høre igen....
> Viser hende nok disse indlæg når hun er 'landet' igen...

God ide. Det kan være det viser hende at du mener det seriøst. men der
er desværre nok en risiko for at hun bliver vred over det, og føler
sig udstillet?

Du

> Jep, desværre hører hun ikke efter, hverken hvad der siges, menes
eller
> med hvilken hensigt det siges i....(En ting hun har fra sin mor)

Man må da kunne trænge igennem til hende på én eller anden måde? Hvad
med at skrive et brev, med dine tanker... så har hun tid til at tænke
over det hele, inden hun partout går i forsvarsposition.

> Hun vil tage sine egne beslutninger, det er også i orden, så længe
de er
> rigtige og virker i praksis...

Ja, og så længe hun passer på sig selv, ikk'
Det er jo ikke spor forkert at du/I er bekymrede for hendes helbred.

Venlige hilsner
Anita

Fra : Henrik Andersen [265~

Dato : 11-07-02 22:24

GODT NYT....

Planen var at hun skulle ha' abort i næste uge, men hun fik det igår,
så nu er hun helt menneskelig at tale med igen...

Han ikke talt det hele i gennnem med hende endnu,
men det gør jeg selvfølgelig når vi ses næste gang....

Mhv Henrik.... )))

Fra : Henrik Andersen [265~

Dato : 16-07-02 19:59

Der tog jeg sgu temmeligt meget fejl, vi snakker ikke sammen frem over...

Ville snakke med hende om hendes måde at behandle andre mennesker på,
så fik jeg meldingen, 'Du er mærkelig, hejhej, du kan smide nøglen ind af
brevssprækken, der er ikke noget at snakke om....'

Efter 6 år....

Men et eller andet sted er jeg lettet....

Mvh Henrik

Fra : Anita

Dato : 17-07-02 14:59

"Henrik Andersen [2650 Hvidovre]" <dk8008-NOT@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:t1_Y8.7849$Yf1.587447@news010.worldonline.dk...
> [...]
> brevssprækken, der er ikke noget at snakke om....'
>
> Efter 6 år....
>
> Men et eller andet sted er jeg lettet....

Det er vel nok trist at høre...

Måske hun henvender sig til dig, hvis det går op for hende, at hun har
været galt på færde.

Venligst Anita

Fra : Henrik Andersen [265~

Dato : 17-07-02 23:09

Ja, det vil vise sig, men det jeg skriver senere hvis det sker..

Henrik

Fra : Keld Gydum

Dato : 11-07-02 12:34

Henrik Andersen skriver :

> [...]
>
> Problemet kommer nok af at hun bliver 'Hormonal'
> af P-piller, hader gummi, og elsker når en mand
> kommer oppe i hende, deraf de mange aborter....

Det er dog en voldsom historie som jeg slet ikke
vil deltage mere i - men naturligvis skal hun af sin
læge have besked på at den går ikke længere ....

Der står hundrede af unge par som ikke kan få børn
og så bruger din "veninde" abort som prævention ...

Jeg er stået af ... undskyld men jeg synes lige det
kræver dette svar.-

Hun fortjener ikke det hold tvillinger - men hun
fortjener hvis det du skriver er sandt - at blive syet
sammen så det _ikke_ kan gentage sig ...

Av - jeg har det dårligt med det .... !

Held og Lykke på trods .....

Med venlig hilsen
Keld Gydum