er den gode Gud ond
Fra : Sm

Dato : 10-07-02 14:46

Andreas Falck skriver andetssted
Citat:
Vandrer Mod Lyset har jeg læst en hel del af, og det har intet med
kristendom at gøre, i al fald ikke den kristendom, og den Jesus, vi
får beskrevet i Bibelen. Vandrer Mod Lyset er spiritistisk og derfor
set i bibelsk lys en vranglære der fører til fortabelse af det evige
liv sammen med Jesus.
Citat slut
Nu er jeg jo selv igang med Vandrer mod Lyset, om jeg vil anbefale den ved
jeg nu ikke rigtigt. Jeg tager selv afstand fra spiritisme, det mener jeg nu
også Vandrer mod Lyset gør, jeg må nok bruge lidt mere tid på den, jeg jo
næsten en måned endnu da jeg har lånt den på biblioteket.
Man kunne jo læse den som et eventyr,eller for at sætte sig ind i andre
menneskers tankegang, ligesom man læset om Islam, hinduisme og jødedommen og
lignende, jeg mener jo mere man læser om disse ting, jo større menneske
kundskab får man.
Herinde er i jo ret gode til at slynge om jer med bibelcitater, det kniber
lidt for mig at være med , men jeg kunne jo købe en CD med bibelen, så
kunne man jo hurtigt gennemhulle ethvert argument, ikke.
Tilbage til emnet. En god Gud sætter mennesket på jorden, derefter straffer
han langt de fleste med evig fortabelse. En mærkelig Gud, endnu mere
mærkelige mennesker han har skabt, nå nu brugte han jo osse kun 7 dage, der
var nok lige hurtigt nok
Hvad er igrunden evig fortabelse, er det et liv på en fremmed planet, en
sjælelig afbrænding.
Altså er jeres Gud lig et menneske, hvis ikke du vil makke ret, af med
knoppen.

Det er varmt idag

Soeren

Fra : P.N.

Dato : 10-07-02 15:22

"Sm" <dsl52801a@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> jeg nu ikke rigtigt. Jeg tager selv afstand fra spiritisme, det mener jeg

VML er et svindelforetagende hvilket er påvist flere gange, foreks fandt jeg
selv dette citat på www.dci.dk

<klip>

En vigtig kontakt blev sluttet i 1909 (11) til Johanne Agerskovs far,
præsten R. Malling-Hansen (født 1835, død 1890) (12). Dersom man ikke har
denne viden som baggrund, må man forundres over, at R. Malling-Hansen i maj
1916 kunne "skrive" et elleve sider langt efterskrift til anbefaling af
Vandrer mod Lyset (13).

Hvor der i "Hilsen til Danmark" gøres opmærksom på, at digtene er fremkommet
ad mediumistisk vej, er dette ikke tilfældet i dette efterskrift, der blot
er underskrevet "R. Malling-Hansen, forhen Præst og Forstander ved det kgl.
Døvstummeinstitut i København, Maj 1916".

<klip>

som man kan se adskiller VML sig ikke fra andre verdensreligioner og newage
bevægelser, der bliver manipuleret og svindlet med godtroende sjæle.
P.N.

---

Fra : Sm

Dato : 10-07-02 17:35

"P.N." <pip160@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

kgl.
> Døvstummeinstitut i København, Maj 1916".

Hvis du har læst Vandrer mod Lyset, hvorfor undrer det dig så, har du læst
med det blinde øje`?

> <klip>
> bevægelser, der bliver manipuleret og svindlet med godtroende sjæle.
> P.N.

Næ man ved aldrig i denne verden-----bare forvirringen ikke bliver total

En stor tak til dig for din henvisning, det var ihvertfald fortræffeligt
læsestof. Jeg var slet ikke klar over at Vandrer mod Lyset var så udbredt,
den er jo både udkommet i Danmark, Sverige, England, Frankrig, USA endda i
Rusland, der var vist også andre, det kan jeg ikke lige huske, det er jo
også lige meget. Hold da op,bogen må jo være læst af måske
millioner........jaja tåbernes paradis er nær.

Jeg bringer hermed med endnu en tak din henvisning videre

http://www.dci.dk/da/mtrl/index-vandrermodlyset.html

Det er jo bedre end en hel kriminalroman, her i sommervarmen, puh det er
godt nok varmt.
Hvad mener du ellers om det andet jeg skrev.

Varme hilsener

Soeren

Fra : P.N.

Dato : 10-07-02 23:57

> [...]
> kgl.
> >
> Hvis du har læst Vandrer mod Lyset, hvorfor undrer det dig så, har du læst

Undskyld men du kommenterede ikke
det citat jeg fremlagde, hvoraf det fremgår at forfatteren lyver med hensyn
til sine kilder. Præsten R. Malling-Hansen kan i sagens natur ikke have
skrevet efterskriftet til VML, da han i 1916 havde været død i 26 år.
Men du tror måske heller ikke selv på VML ?.
P.N.

---

Fra : Sm

Dato : 11-07-02 08:26

> [...]
> skrevet efterskriftet til VML, da han i 1916 havde været død i 26 år.
> Men du tror måske heller ikke selv på VML ?.

P.N.---- nu var jeg lige så glad for dit indlæg og henvisning, og så skriver
sådan lad os kalde dit lidt vrøvl.
Hvilket svarer til at jeg har læst i en avis at en katolsk præst er pædofil,
nu siger vi at jeg ikke kan lide katolikker så det passer jo lige ind i mit
kram, så skriver jeg et indlæg:
"Katolske præster er pædofile"
er det rigtigt P.N. ?
Næste gang brug begge øjne til at læse med.
Læs iøvrigt Cyrils indlæg, ganske godt

Ha en god dag

Hilsen
Soeren

Fra : Sm

Dato : 11-07-02 20:44

"P.N." <pip160@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Hej P.N

nu er jeg færdig med bogen, så du får lige dette med.
du skrev
> [...]

> til sine kilder. Præsten R. Malling-Hansen kan i sagens natur ikke have
> skrevet efterskriftet til VML, da han i 1916 havde været død i 26 år.

Du må sætte dig bedre ind i sagerne en anden gang, inden du begynder at
kommenterer, Ganske rigtig er Malling-Hansen død, men er åndelig vejleder
for mediet til Vandrer mod Lyset. det står der jo klart og tydeligt, bedre
held en anden gang.
Se P.N. DET er jo en ganske anden sag, og det kan diskuteres.
Findes der åndelige vejledere, har du set Åndernes magt i fjernsynet, i
bibelen findes der også omtale af ånder, ånder må vel her være det samme som
sjæle.

> Men du tror måske heller ikke selv på VML ?.
> P.N.

så så, efter et måltid skal det jo lige fordøjes

Hilsen

Soeren

Fra : P.N.

Dato : 11-07-02 23:03

> [...]
> for mediet til Vandrer mod Lyset. det står der jo klart og tydeligt, bedre

Undskyld men prøv nu lige at læse det en gang til, der står:
<klip>
Hvor der i "Hilsen til Danmark" gøres opmærksom på, at digtene er fremkommet
ad mediumistisk vej, er dette ikke tilfældet i dette efterskrift, de blot er
underskrevet "R. Malling-Hansen, forhen Præst og Forstander ved det kgl.
Døvstummeinstitut i København, Maj 1916".<klip>

Der står her at efterskriftet IKKE er hentet ad spiristisk vej. Dvs at
VML hævder at Malling-Hansen, forhen Præst og Forstander ved det kgl.
Døvstummeinstitut i København har skrevet efterskriftet i den fysiske verden
i Maj 1916". 26 år efter han døde, Se det kære sm, det kaldes for svindel og
bedrageri.

> Se P.N. DET er jo en ganske anden sag, og det kan diskuteres.

Nej sm det kan ikke diskuteres, svindel og bedrageri med uvidene mennesker
det er helt uacceptabelt. Iøvrigt er forfatteren til vandrer mod lyset
modstander af spiritisme, i den grad af han ønskede at der skulle være
forbud mod spiritisme. Øehh hvordan var det nu VML fremkom med sit makværk,
var det ikke via spiritisme ?. eller opdigtede han VML lige som samtidens
teosoffer, der hævdede at deres bøger var skrevet af det hvide broderskab,
medens samtidens skrifteksperter med sikkerhed kunne fastslå at bøgerne var
skrevet at Madame Blavatsky personligt.
P.N.

---

Fra : Sm

Dato : 12-07-02 08:21

"P.N." <pip160@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej P.N

> [...]
> underskrevet "R. Malling-Hansen, forhen Præst og Forstander ved det kgl.
> Døvstummeinstitut i København, Maj 1916".<klip>

nå for pokker, så nu er der nok en norsk gut der slår krølle på tæerne, nu
havner jeg nok der hvor der er temmelig varmt, nå put, der ska nok være
nogle jeg kender.
Men tilbage, øv øv, der er altså også en bog der hedder Hilsen til Danmark,
det havde jeg overset, så må jeg igang med den, og mig som hader at skulle
lede efter citater.
Jeg vender tilbage, lad mig allerede sige, et vil ærgre mig voldsomt, hvis
du har ret

Ha en god dag

Hilsen

Soeren

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 12-07-02 08:34

On Fri, 12 Jul 2002 09:20:48 +0200, "Sm" <dsl52801a@post.cybercity.dk>
wrote:

>nå for pokker, så nu er der nok en norsk gut der slår krølle på tæerne, nu
>havner jeg nok der hvor der er temmelig varmt, nå put, der ska nok være
>nogle jeg kender.

Jøss sør'n, skar'u påkkers te Nårje?

mvh Knut
http://www.nffo.no/generator.asp

Fra : Sm

Dato : 12-07-02 10:06

"Knut Klaveness Heidelberg" <kheidelb@FJERNDETTEonline.no> skrev i en
meddelelse news:3d2e8414.4792802@news.online.no...

> Jøss sør'n, skar'u påkkers te Nårje?
>
> mvh Knut
> http://www.nffo.no/generator.asp

Hej Knut

undskyld, men jeg kunne ikke lade være, det var ikke for at genere dig.
Norge er et dejligt land.

Hilsen

Soeren

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 12-07-02 10:13

On Fri, 12 Jul 2002 11:06:28 +0200, "Sm" <dsl52801a@post.cybercity.dk>
wrote:

> [...]
>nu

>Hej Knut
>
>undskyld, men jeg kunne ikke lade være, det var ikke for at genere dig.

He he he ... i morgen reiser jeg nordover i landet. Det sies det skal
være enda varmere der oppe. Så da kan jeg jo benytte anledningen til å
fortelle at dette blir siste dag med internettoppkobling på noen uker
og ønske dere alle god sommer.

Fra : Sm

Dato : 12-07-02 10:06

"P.N." <pip160@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Hej igen P.N.,

så fik jeg gnedet morgensøvnen ud af øjnene, så nu må du hjælpe mig.....
men du skiver:

> [...]
> Døvstummeinstitut i København, Maj 1916".<klip>
>
> Der står her at efterskriftet IKKE er hentet ad spiristisk vej.

nu snakker vi vel om det samme, nemlig efterskriftet til VML, så tilspørger
jeg dig, HVOR står det i efterskriftet at det IKKE er hentet gennem et medie
?

> [...]
verden
> i Maj 1916". 26 år efter han døde, Se det kære sm, det kaldes for svindel

Nu er jeg modstander af at begynde at citere, da det så ikke altid er min
mening der kommer frem, men nu vil jeg gøre en undtagelse. Slutteligt i
efterskriftet står:
Ligesom Ardor, Kristus og Guds tjener, hver især indestaar for sandheden af
de meddelelser, de har givet, saaledes skal jeg, der er Mediets aandelige
leder, indestaa med det navn, som jeg bar i mit sidste jordeliv, for
sandheden af alt det, der i kommentaren er fremkommet ved mine, af vor Gud
og fader tilladte og ledede Besvarelser. Underskrevet R. Malling-Hansen osv
maj 1916.citat slut.
Sådan står der altså. Altså siger han selv han er på "den anden side" det
kan vi så tro på eller lade være

Det jeg mener er om sjæle/ånder kan færdes på jorden, ligesom vi har set i
Åndernes magt i fjernsynet, her vil jeg selv stille et stort spørgsmål.????

> Nej sm det kan ikke diskuteres, svindel og bedrageri med uvidene mennesker
> det er helt uacceptabelt.

ja helt enig, men det er ikke altid helt let at kende forskel på ondt og
godt, hvis det var det ville verden vel være anderledes.

> [...]
> modstander af spiritisme, i den grad af han ønskede at der skulle være
> forbud mod spiritisme. Øehh hvordan var det nu VML fremkom med sit

Du har da ikke læst VML ?
Tilladelsen blev den ene gang givet af Gud (hold da op) som en hjælp til en
hurtigere forståelse af denne verden.

og hem er så Madame Blavatsky ?

Soeren

Fra : P.N.

Dato : 12-07-02 11:35

> [...]
tilspørger
> jeg dig, HVOR står det i efterskriftet at det IKKE er hentet gennem et

Der står citat:
i dette efterskrift, de blot er underskrevet "R. Malling-Hansen, forhen
Præst og Forstander ved det kgl. Døvstummeinstitut i København, Maj
1916".<klip>

Imodsætning til de øvrige tekster gøres der ikke opmærksom på hvor kilden
kommer fra, læseren ledes til at tro at det er R. Malling-Hansen der har
skrevet efterskriftet. Fordi når der IKKE skrives at kilden er via
spiritisme, så ved læseren ikke at det kommer fra åndernes rige.
Såre simpelt syntes du ikke.

> [...]
> maj 1916.citat slut.
> Sådan står der altså. Altså siger han selv han er på "den anden side" det

Jamen så erkender du jo osse svindelnummeret.

> Det jeg mener er om sjæle/ånder kan færdes på jorden, ligesom vi har set i
> Åndernes magt i fjernsynet, her vil jeg selv stille et stort
spørgsmål.????

Jeg mener at der en række ting i åndernes magt der peger på svindel fra
arrangørernes side.

> Du har da ikke læst VML ?
> Tilladelsen blev den ene gang givet af Gud (hold da op) som en hjælp til
en
> hurtigere forståelse af denne verden.

Ja og ?

> og hem er så Madame Blavatsky ?

En religionstifter og svindler
P.N.

---

Fra : Sm

Dato : 12-07-02 12:10

> [...]
> skrevet efterskriftet. Fordi når der IKKE skrives at kilden er via
> spiritisme, så ved læseren ikke at det kommer fra åndernes rige.

nå nå,

men lad os slutte denne tråd mens sommeren endnu er varm, men det har da
været hyggeligt.

Hilsener

Soeren

Fra : Cyril Malka

Dato : 10-07-02 19:17

"Sm" <dsl52801a@post.cybercity.dk> skrev i

> [...]
> liv sammen med Jesus.
> Citat slut
> Nu er jeg jo selv igang med Vandrer mod Lyset, om jeg vil anbefale den

Jeg har ikke læst denne bog selv, men min kone har og blev ret glad for
det. Vi har den i bogreolen og jeg har den på listen af det, jeg skal læse,
men du ved...

Den bliver solgt i den katolske bogcafé i Roskilde og blev faktisk i sin
tid anbefalet af Charlie (vores sognepræst, Pater Charles Mc Carthy var
navnet, men sådan kaldte vi ham aldrig!)

Citatet af Andreas Falck er naturligvis noget sludder, da bogen jo er
skønlitteratur, og som sådan jo ikke kan være "vranglære", det bliver først
"vranglære" den dag den kanoniseres...

.... Og selv om den blev anbefalet af katolske præster er der immervæk nogle
skridt, før den bliver til "lære" og hermed "vranglære".

> straffer han langt de fleste med evig fortabelse. En mærkelig Gud,
> endnu mere mærkelige mennesker han har skabt, nå nu brugte han jo osse
> kun 7 dage, der var nok lige hurtigt nok

Ting skal ikke tages bogstaveligt i Bibelen.

> Hvad er igrunden evig fortabelse, er det et liv på en fremmed planet,
> en sjælelig afbrænding.

Kommer an på hvem du spørger...

Ifølge katolsk lære, er der yderst få, der bliver for evig fortabt.

Bibelen siger, at kun det, der er rent, kan komme ind i himlen, altså må
det betyde, at der komme en renselse sted førend man kan komme ind (fair
nok, du tørrer nok også fødder, før du kommer i et hus)

Evig fortabelse er kun for dem, som *til deres sidste sekund* nægter Gud
under nogen form. Det er nok at de, 2 sekunder før klokken ringer
tænker/føler: gisp... Jeg har nok taget fejl! Sh!t mand! Undskyld!

Så er den hjemme... Men naturligvis betyder det, at man er længere i
renselsesområdet. Dette hedder "skærsilden" på dansk. Forkert navn
egentligt. Det hedder: purgatoriet (rensestedet), for ingen ved, hvad der
sker der.

Nægter man hele vejen i gennem, er "evig fortabelse", som du kalder det
(helvedet), den evige adskillelse fra Gud.

> Altså er jeres Gud lig et menneske, hvis ikke du vil makke ret, af med
> knoppen.

Jeg bryder mig ikke så meget om din "jeres" her. For det er ikke den
kristne Guds beskrivelse, du har her. Men igen... Som katolik, vil mange
her på stedet betegne mig som fortabt, kættere eller andet...

> Det er varmt idag

Her var det okay. Fra 22 til 27 grader.

--
Venligst

Cyril Malka

et-sect-era nr. 16 - Tema: Sektmodstandere

http://www.etsectera.com - Aktualitetsbladet om sekternes verden

http://www.malka.dk -=- http://www.malka.info

Fra : Sm

Dato : 11-07-02 06:55

"Cyril Malka" <cyril@fjerndette.malka.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Jeg har ikke læst denne bog selv, men min kone har og blev ret glad for
> det. Vi har den i bogreolen og jeg har den på listen af det, jeg skal

ja ja tiderne skifter, hils Britt

> Ting skal ikke tages bogstaveligt i Bibelen.

det bliver de vist heller ikke

> Jeg bryder mig ikke så meget om din "jeres" her. For det er ikke den
> kristne Guds beskrivelse, du har her. Men igen... Som katolik, vil mange
> her på stedet betegne mig som fortabt, kættere eller andet...

du har ret, jeres Gud er et dumt udtryk, men undskyld mig, nogle gange når
man følger denne gruppe får man det indtryk (sagt med et mildt smil)

Jeg har været glad for dit svar, Cyril. Godt rammende for det jeg også selv
mener, det glæder mig også at det ikke var krydret med en masse
bibelcitater, selv om de kan være nok så rigtige, kan man godt blive lidt
træt af dem

Sluttelig vil jeg endnu engang henvise til PN s link

http://www.dci.dk/da/mtrl/index-vandrermodlyset.html

Ifølge dette link vil jeg kalde VML sommerens kriminalroman, hæ hæ, andre
vil måske kalde den djævelens værk, andre igen et fantasifoster. Her ser vi
virkelig de gamle urkræfter strides, de gode mod de onde, en ren gyser. det
er selvfølgelig op til den enkelte, hvem der er hvem (skrev jeg virkelig
det)

der er også mange links om religion og nyreligiøsitet

Jeg synes nu ikke VML hører her ind under, det skulle vist hedde
gammelreligiøsitet,sproget.

NT er da også en ganske god bog, men nogle ting har jeg svært ved at
forholde mig til, det kan nok ikke være anderledes, Rom blev jo heller ikke
bygget på 1 dag.

Ha en god dag

Hilsen

Soeren

Fra : Cyril Malka

Dato : 11-07-02 11:21

> ja ja tiderne skifter, hils Britt

De skifter ikke så hurtigt som den bunke litteratur jeg har til gode :-/

Nu kan jeg se, hvad for en "Søren", der er tale om her. Jeg havde ikke
fanget det.

> det bliver de vist heller ikke

Nogle gør...

> du har ret, jeres Gud er et dumt udtryk, men undskyld mig, nogle gange
> når man følger denne gruppe får man det indtryk (sagt med et mildt
> smil)

Ja. Især fordi det ofte er dem, der råber højst.

Igen for nyligt er en 11 årig dreng blevet gennemtæsket fordi han ikke
kunne sine bibelverser!

http://www.cnn.com/2002/LAW/07/09/bible.study.beating/

Her vil jeg sige at præsten (baptist, vist) kunne måske verserne udenad,
men ikke hvad de betød!

> [...]
> selv mener, det glæder mig også at det ikke var krydret med en masse
> bibelcitater, selv om de kan være nok så rigtige, kan man godt blive

Ja. Det kan jeg godt forstå.

> Sluttelig vil jeg endnu engang henvise til PN s link
>
> http://www.dci.dk/da/mtrl/index-vandrermodlyset.html

Hov... Min kone har dummet sig... Det er ikke "Vandrer mod lyset", men "Den
som vandrer om natten..." af Marianne Frederksson, hun har læst og kunne
lide... Da jeg spurgte hende om en videre forklaring fortalte hun at "det
jo var noget med vandre, ik'?"

Såhe... Her snakker vi om to forskellige bøger

> NT er da også en ganske god bog, men nogle ting har jeg svært ved at
> forholde mig til, det kan nok ikke være anderledes, Rom blev jo heller
> ikke bygget på 1 dag.

NT, lige som GT er sådan set ikke en bog, men en bogsamling. Jeg finder
nogle af bøgerne mere spændende end andre (og Paulus kan godt irritere
mig!)

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 11-07-02 07:43

On 10 Jul 2002 18:17:09 GMT, Cyril Malka <cyril@fjerndette.malka.dk>
wrote:

> Som katolik, vil mange
>her på stedet betegne mig som fortabt, kættere eller andet...

Å, hvordan det?

Fra : Cyril Malka

Dato : 11-07-02 11:08

kheidelb@FJERNDETTEonline.no (Knut Klaveness Heidelberg) skrev i

> Å, hvordan det?

Tjah

Se på nogle af de forskellige hjemmesider

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 11-07-02 11:17

On 11 Jul 2002 10:08:20 GMT, Cyril Malka <cyril@fjerndette.malka.dk>
wrote:

>kheidelb@FJERNDETTEonline.no (Knut Klaveness Heidelberg) skrev i

>Tjah
>
>Se på nogle af de forskellige hjemmesider

Jeg gikk inn på http://www.malka.dk. Fin side, forresten, men det blir
så mye å lese og sette seg inn i. Kan du ikke bare utdype litt mer om
hvordan det har seg at mange her på stedet (som er denne gruppa) vil
begegne deg som katolikk for fortapt og kjetter og annet?

Fra : Cyril Malka

Dato : 11-07-02 11:26

> [...]
> hvordan det har seg at mange her på stedet (som er denne gruppa) vil
> begegne deg som katolikk for fortapt og kjetter og annet?

Andreas Falk for eksempel:

http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-059.htm

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 11-07-02 12:00

On 11 Jul 2002 10:25:31 GMT, Cyril Malka <cyril@fjerndette.malka.dk>
wrote:

>kheidelb@FJERNDETTEonline.no (Knut Klaveness Heidelberg) skrev i

>Andreas Falk for eksempel:
>
>http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-059.htm

Jeg kikket på siden, men oppriktig talt: Det som her står er jo så
antikvert at bare marginale grupperinger ville finne på å gjøre noe
annet enn å smile og trekke på skuldrene. Hvis det kan være noen
trøst, så fikk jeg en gang i tiden tilsendt en rekke brosjyrer som
fortalte at alle prester i Den norsk kirke var anti-kirsts håndlangere
og at Den norske kirke var Babylon selv. Det var de samme argumentene
som på siden til Falk. Vrøvl og tull alt sammen.

Men du skrev nå en gang at "mange" her på gruppa ville kalle deg som
katolikk både for det ene og det andre. Det er mulig jeg henger meg
opp i ordene, men jeg skulle gjerne likt å vite hva det er som gjør at
du som katolikk har en selvforståelse, som tilsier at du tror mange
her vil kalle deg både det ene og det andre.

Fra : Cyril Malka

Dato : 11-07-02 13:05

> Jeg kikket på siden, men oppriktig talt: Det som her står er jo så
> antikvert at bare marginale grupperinger ville finne på å gjøre noe
> annet enn å smile og trekke på skuldrene.

De marginale grupper, som du kalder det, er større end du tror.

Men det er ikke det, vi snakker om.

>Hvis det kan være noen
> trøst,

Jeg er ikke ked af det. Jeg behøver ingen trøst. Jeg nævnte det i
forbifarten.

> [...]
> du som katolikk har en selvforståelse, som tilsier at du tror mange
> her vil kalle deg både det ene og det andre.

Nej, jeg tror ikke. Genlæs tilbagei gruppen, som sagt. Jeg er IKKE
interesseret i at hænge folk ud. Venligst lav en check inden
modargumentationen.

Desuden ER det ikke det, snakken gik på. Det var en sidebemærkning.

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 11-07-02 13:11

On 11 Jul 2002 12:05:18 GMT, Cyril Malka <cyril@fjerndette.malka.dk>
wrote:

> [...]
>modargumentationen.
>
>Desuden ER det ikke det, snakken gik på. Det var en sidebemærkning.

Vel, siden du befinner deg på news kan alle tenkelige og utenkelige
spørsmål dukke opp i forhold til det du skriver. For meg er ikke mine
spørsmål en sidebemerkning. Det er heller ikke et spørsmål om å henge
ut noen. Det er rett og slett et spørsmål for å forstå hva som
motiverte deg til å skrive "mange" her på gruppa som vil kalle deg som
katolikk det ene og det andre. Når du skriver slik blir jeg nysgjerrig
på din selvforståelse, og du som deltaker må du akseptere at slike
spørsmål stilles. Du har ingen svarplikt, men det ville være hyggelig
om du tok spørsmålet opp. Særlig siden ditt "mange" faktisk berører
gruppa som sådan. Det er nemlig en alvorlig ting hvis du har rett.

Fra : Cyril Malka

Dato : 11-07-02 13:26

> Vel, siden du befinner deg på news kan alle tenkelige og utenkelige
> spørsmål dukke opp i forhold til det du skriver.

Det er jeg med på. Men nogle ting kan checkes (af dig selv).

>For meg er ikke mine spørsmål en sidebemerkning.

I så fald, må du starte en anden tråd. Det VAR en sidebemærkning i emne "er
den gode Gud ond", som du kan se. Emnet på diskussionen er ikke: "Er
katolikker kættere."

>Det er heller ikke et spørsmål om å henge
> ut noen.

Det er ikke desto mindre det, der sker. Derudover kan det checkes, ved at
læse tilbage i gruppen.

> Det er rett og slett et spørsmål for å forstå hva som
> motiverte deg til å skrive "mange" her på gruppa som vil kalle deg som
> katolikk det ene og det andre.

Bliv lidt og check, eller læs tilbage.

> Når du skriver slik blir jeg nysgjerrig
> på din selvforståelse, og du som deltaker må du akseptere at slike
> spørsmål stilles.

Jo, men her igen, kan svaret findes ved at ulejlige sig med en kort
søgning.

>Du har ingen svarplikt,

Det ved jeg godt, men da jeg henviste dig til at lave en søgning, lod du
være med det og genstillede spørgsmålet... Her igen: Søg, og du skal finde!

> men det ville være hyggelig om du tok spørsmålet opp. Særlig siden ditt
>"mange" faktisk berører gruppa som sådan. Det er nemlig en alvorlig ting
>hvis du har rett.

Jeg har ret og det er ikke nyt. Her igen, check litteratur fra forskellige
grupperinger: 7. dages adventister, Jehovas Vidner, Mormoner m.m. (som
samtlige er repræsenteret her) derudover de andre diskussioner, der har
været her i gruppen. Det er nok at se lidt tilbage på gruppen

Via Google kan du se på de forskellige grupper, altså også denne.

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 11-07-02 15:45

On 11 Jul 2002 12:25:33 GMT, Cyril Malka <cyril@fjerndette.malka.dk>
wrote:

> [...]
>
>I så fald, må du starte en anden tråd. Det VAR en sidebemærkning i emne "er
>den gode Gud ond", som du kan se. Emnet på diskussionen er ikke: "Er

Du er kanskje ikke kjent med hvordan tråder utvikler seg på news? Det
blir hovedtråder som har deltråder. Mange diskusjoner som springer ut
av en trådrot kan samle seg under felles subjekt. Det er ingen hensikt
å konstruere en egen tråd for at du skal utdype det jeg spør deg om.

>Det er ikke desto mindre det, der sker. Derudover kan det checkes, ved at
>læse tilbage i gruppen.

Så langt er det bare du som har henvist til navn. Det må være fullt
mulig å kommentere ditt krav om "mange" uten å snakke om noen. Det
behøver ikke sjekkes på noen som helst måte.

>Bliv lidt og check, eller læs tilbage.

Jeg har på følelsen av at du med ditt "mange" faktisk tror at det bare
rommer noen få som du har vært i kontakt med. Du har sagt at mange her
på gruppen vil kalle deg både det ene og det andre bare fordi du er
katolikk. Deretter henviser du til noen hjemmesider og til et konkret
navn. Du er flink til å redusere dette ordet "mange" til å bli "noen".
Hvis du mener at "noen" på denne gruppen vil kalle deg et og annet
fordi du er katolikk, så får du si "noen". Men det du sa var "mange"!
Det er altså ikke et spørsmål om å sjekke de noen du tenker på, men å
finne ut hvorfor du sier "mange". Jeg er nysgjerrig på din
selvforståelse. Det har jeg da fortalt flere ganger nå. Kan vi føre
praten vår et stykke videre fra ditt krav om å sjekke "noen" i den
forstand at du mener det er snakk om "mange"?

>Jo, men her igen, kan svaret findes ved at ulejlige sig med en kort
>søgning.

Nei, jeg kan ikke ved et søk finne noe ut om hvorfor du ut fra din
selvforståelse velger å skrive "mange" - når det etter all
sannsynlighet er "noen" du har i tankene - og har navngitt. Jeg må
altså spørre deg, men du unnlater å svare.

>Det ved jeg godt, men da jeg henviste dig til at lave en søgning, lod du
>være med det og genstillede spørgsmålet... Her igen: Søg, og du skal finde!

Mener du i fullt alvor at det er mulig for meg å bli klok på din
selvforståelse som fikk deg til å skrive "mange", ved å gjøre et søk
på denne gruppa?

Legg merke til at jeg spør deg ikke om navn eller om hvem eller om
personer - selv om du gir meg navn og linker. Jeg spør om hvorfor du
skriver "mange"? Jeg spør om din selvforståelse i forhold til dette
ordet "mange".

> [...]
>samtlige er repræsenteret her) derudover de andre diskussioner, der har
>været her i gruppen. Det er nok at se lidt tilbage på gruppen

Du kan neppe i fullt alvor mene at det du her sier kvalifiserer til
betegnelsen "mange" her på gruppa. Du må i så fall ha et meget
fleksibelt forhold til ditt eget språk.

>Via Google kan du se på de forskellige grupper, altså også denne.

Jeg begynner nesten å tro at du liker spille litt martyr )

Fra : Cyril Malka

Dato : 11-07-02 16:13

> [...]
> av en trådrot kan samle seg under felles subjekt. Det er ingen hensikt
> å konstruere en egen tråd for at du skal utdype det jeg spør deg om.

Her igen ville du med fordel have fået lavet en søgning. Jeg har været på
news siden 1993 og før da, var jeg på Fidonet..

Og du bruger 115 linjer på at diskutere ordet "mange"...

Jeg stopper her.

EOD

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 11-07-02 16:20

On 11 Jul 2002 15:12:58 GMT, Cyril Malka <cyril@fjerndette.malka.dk>
wrote:

>kheidelb@FJERNDETTEonline.no (Knut Klaveness Heidelberg) skrev i

>Her igen ville du med fordel have fået lavet en søgning. Jeg har været på
>news siden 1993 og før da, var jeg på Fidonet..

Men hva har nå dette med det vi snakker om?

>Og du bruger 115 linjer på at diskutere ordet "mange"...

Neida, jeg diskuterer ikke ordet "mange". Nå må du lese hva jeg
skriver. Jeg spør deg om hvorfor du bruker ordet "mange", men du
svarer ikke.

>Jeg stopper her.

Det var synd, for jeg skulle gjerne visst noe om din selvforståelse
ved bruken av ordet "mange". Dessuten kom du med en avorlig anklage
mot gruppa da du sa at du hadde rett i bruken av ordet. Men jeg tror
du tar feil, for det er min oppfatning at bare noen her på gruppa vil
kalle deg et eller annet fordi du er katolikk. Og du, det fant jeg ut
ved å gjøre et søk

Fra : Morten Gulev

Dato : 15-07-02 20:53

Søren, Søren, Søren ........

Ja, ja, der er vel ikke noget at sige til at du "langer ud" efter de kristne
med dit indlæg, men lad mig lige rette på et par ting:
Det var IKKE Guds mening fra starten at mennesket skulle fortabes. Det var
meningen at det skulle leve evigt i et paradis. Men da mennesket havde fået
en fri vilje, kunne det bryde Guds lov (og det var ikke en gang fordi Gud
havde lavet en masse besværlige love! Tage sig af jorden, give dyrene navne,
få nogen børn og ikke spise af et vist træ.) og det gjorde det. Derefter
gik det hastigt ned ad bakke.
Gud skabte verden på 6 dage (han skulle lige hvile på syvende dagen), men er
det 6 dage som vi forstår det? Det hebraiske ord for "dag" kan også betyde
"en lang tid" eller "et bestemt tidsrum hvor en særlig begivenhed
indtræffer". Så Han kan have brugt laaaaaaaaaaang tid på at skabe verden.
Fortabelse: Adam fik at vide at hvis han spiste af træet med kundskab om
godt og ondt ville han dø. Fortabelsen er altså død. Eller umuligheden for
evigt liv.
Tænd for ventilatoren.

Fra : Andreas Falck

Dato : 15-07-02 22:53

"Morten Gulev" <morteng@oncable.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> [...]
> tidsrum hvor en særlig begivenhed indtræffer". Så Han kan
> have brugt laaaaaaaaaaang tid på at skabe verden.

Se denne side for at få større indblik i hvordan det hebraiske ord for
dag bliver brugt, og hvilken betydning det har i de forskellige
sammenhænge:
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-040.htm

Og en anden ting:
Vil du ikke godt placere dit svar under det du svarer på, og klip alt
det væk du ikke direkte svarer på. Læs mere her om hvordan du gør:

"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
"Hvad med Israel?" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-084.htm
"Er du ven med Gud?" - http://www.bibeltro.dk

Fra : Morten Gulev

Dato : 16-07-02 22:24

Nå, så har jeg klippet og klistret. Tilfreds?

Fra : Henton

Dato : 17-07-02 11:49

> [...]
er det Guds adresse

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-07-02 17:38

"Morten Gulev" <morteng@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Nå, så har jeg klippet og klistret. Tilfreds?

Ikke for at være krikilsk, men du vil gøre mange rigtig glade, hvis du
placerer dit svar under det du svarer på!

Tag et bette kig på hvordan jeg har gjort - jeg har ladet stå så man
kan se hvem jeg svarer, og man kan se præcist hvad jeg svarer på!

Denne fremgangsmåde gør det meget lettere at følge med i en debat og
holde overblikket over hvem der svarer hvem på præcist hvad.

Og så er det da bestemt yderst glædeligt at du viser viljen til gerne
at ville gøre "det rigtige"!

Og så havde jeg da egentlig også håbet på at du ville have givet en
kommentar til det øvrige jeg skrev i mit indlæg

Fra : Morten Gulev

Dato : 18-07-02 20:44

> Ikke for at være krikilsk, men du vil gøre mange rigtig glade, hvis du
> placerer dit svar under det du svarer på!

Se, det var netop det der undrede mig: Hvorfor begynder du på et nyt emne i
en tråd? Hvis du ikke mener at min netikette er passende, så har jeg jo min
email. Det har altid undret mig hvordan nogle tråde løber af sporet og til
slut ikke længere har noget med det egentlige spørgsmål at gøre. Men det er
måske så andre også kan lære af det?

> Tag et bette kig på hvordan jeg har gjort - jeg har ladet stå så man
> kan se hvem jeg svarer, og man kan se præcist hvad jeg svarer på!

Ja, ja.

> Og så havde jeg da egentlig også håbet på at du ville have givet en
> kommentar til det øvrige jeg skrev i mit indlæg

Jeg har ikke klikket/kigget på dit link, men når det måske en dag.
Så havde jeg i øvrigt en dårlig den den dag. Ikke at det er en undskyldning
for at være fræk, men det er en forklaring.

Guds tjener, G

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-07-02 20:53

> Se, det var netop det der undrede mig: Hvorfor begynder du
> på et nyt emne i en tråd?

Jeg begyndte da ikke et nyt emne i denne tråd. Jeg svarede på et et
indlæg (dit indlæg), - og tilføjede så en bemærkning om citatteknik.

Det primære i mit svar står direkte under det jeg citerede, og sådan
er det vel mest rigtigt at gøre for overskuelighedens skyld.

> [...]
> og til slut ikke længere har noget med det egentlige spørgsmål at
> gøre. Men det er måske så andre også kan lære af det?

Du er jo meget villig til at ville lære, og det er jo det der tæller
når det kommer til stykket. Og ja, jeg medtog min kommentar om
citatteknik netop for at andre også skulle have en chance for at lære
hvordan dette virker bedst.

> Jeg har ikke klikket/kigget på dit link, men når det måske en dag.
> Så havde jeg i øvrigt en dårlig den den dag. Ikke at det er en
> undskyldning for at være fræk, men det er en forklaring.

Jeg har ikke opfattet noget som helst i dine svar til mig som værende
frækt, eller noget i den stil. Og ja, vi kan da alle have dårlige
dage. Men efter regn kommer sol, - selv om det godt kan regne i flere
dage i træk.

Men jeg håber da at du snart får tid til at kigge på det link jeg gav,
for det handler netop om det du skrev om i det indlæg jeg oprindeligt
sendte et svar på: Skabelsesdagene længde.

Skulle du i mellemtiden have glemt linket, gives det så her endnu
engang: