Optagelser af vildts lyde på nettet? (Råbu~
Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 10-07-02 14:12

Jeg er næsten træt af at kigge på bukkens fejninger og alle råerne og deres
lam (det er selvfølgelig noget sludder), for nu vil jeg se "ham". Men han
viser sig altså ikke for mig morgen eller aften. Jeg er derfor villig til
at prøve næsten alt, og et sidste (men lille) desperat håb er at han vil
kunne lade sig tirre af en "buk" der kommet i "for tidelig brunst" på hans
revir. Men det hjælper ikke meget at købe et bukkekald, når jeg aldrig har
hørt en buk i brunst.

Er der noget der kender til et sted på nettet hvor råbukkens kald er
optaget?

Jeg kender udmærket råens kald/skrig/bjæffen. Den anden aften (startende 10
min før lukketid) kiggede jeg på en med 2 lam i 50 minutter. På et
tidspunkt sætter det ene lam kurs direkte mod mig, og tryker sig 10 meter
fra mig (kommet for langt fra mor eller for tæt på noget suspekt?). Råen og
det andet lam esser i en buge fra midt på marken op i det skel hvor jeg
sidder. Råen står i et stykke tid (3-5 minutter) og esser i en afstand på
5 meter fra mig. Når hun ikke nipper, så tygger hun med hendes øjne rettet
lige mod mig. Det er mit første møde med et dyr så tæt på så jeg er ved at
sprænges med en puls på 180 og tør ikke trække vejret. Hun fortsætter
efterfølgende lige forbi mig i "esse tempo" og på et tidspunkt er maks
afstand 3 meter. Lammet følger 1 meter bag hende, men tættere på mig.
Lammet stopper op ved det forreste ben af min tre-benede skydestok og
nipper. Afstand 2 meter! Kort efter må råen have fået færten, da hun
skriger og de begge sætter kursen ned midt på marken. Endelig kan jeg komme
hjem og råen blive genforenet med sit andet lam.

Det er min første rigtige sæson, så jeg har rigtigt meget at lære - men
ovenstående fortæller mig at noget af det jeg gør er det rigtige.

Mvh Steen

Fra : J Nielsen

Dato : 10-07-02 19:24

On 10 Jul 2002 13:12:04 GMT, "Steen Th. Pedersen" <steen-p@mail1.stofanet.dk>
wrote:

> Men det hjælper ikke meget at købe et bukkekald, når jeg aldrig har
>hørt en buk i brunst.

Efter sigende er det bedste bukkekald et kald som efterligner rålammets
piben. Når bukken hører lyden starter en hormonbetinget tankeproces:

Pibelyd      =    Lam
Lam       =   Rå i nærheden
Rå i nærheden =   Mulighed for sex...

--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Niels Riis

Dato : 10-07-02 22:13

Der er ikke meget bevægelse i bukkene her inden brunsten, mon ikke de lader
op ? var selv ude i aftes hvor jeg virkelig troede på at brunsten måtte være
igang, men så intet

Der er ingen tvivl om at du har haft en meget fin oplevelse med rå og lam !
Tillykke med den, det er mindst lige så meget værd som at skyde en buk der
bare stiller sig op og bliver skudt efter 10 sek. hvad oplevelse er der i
det, nej jagt handler efter min mening om oplevelser, og der findes mange
gode oplevelser derude hvor man ikke skyder, det er bare mest jægerne der
får de oplevelser (mange andre gider ikke) - og mange tak fordi du fortalte
om din oplevelse her i gruppen, den slags fortællinger er jeg helt vild med,
kom endelig igen med mere.

Lige da jeg så din overskrift troede jeg at dit ærinde var noget andet, det
var det ikke, men jeg vil bare lige for en ordens skyld påpege at brug af
elektroniske lydoptagelser er forbudt i forbindelse med jagten. Men det var
jo heller ikke det du ville

Men skulle en ung buk komme stormende ud af skoven foran dig, så lad den
endelig være, chancen lige nu er stor for at det er den store buk der jager
med den, så der holder din teori fint fint, og skulle den store buk ikke
komme efter den unge, så har du haft en god oplevelse sammen med den unge
buk, og har chance for at den er der igen næste år, men som en større buk.

Jeg elsker bukkejagten - men "hader" de tidspunkter den skal udføres på,
derfor kommer jeg ikke nok afsted

Knæk og bræk
Niels Riis

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 11-07-02 12:27

Hej Niels

Tak for dit svar, og jeg kan se at vi er enige på flere områder.

Den oplevelse med råen gjore mig "høj" og jeg er endnu ikke kommet ned på
jorden endnu. Den kompensere til overflod, for manglen på held (eller måske
rettere evne til at få min første buk. Jeg har haft mange dejlige
oplevelser ved at sidde derud ved at kigge på råerne og f.eks. Mikkel der
kommer spankulerende forbi og står 3 meter fra mig og kigger på mig, og
derefter bare trisser stille vidre. Jeg syntes også selv at det ville være
en flad fornemmelse bare at kunne gå ud at skyde bukken og så tage hjem
igen.

Der hvor vi måske kan være uenige, er vedr. bukkens alder. Jeg går selv ind
for en fornuftig afskydningspolitik og kan se problemet i at det kun er de
unge og kåde der står for tur, og der dermed ikke er nyt frisk blod tilbage
til at overtage avlen efter de gamle og sky/snu. Kommer der en ung buk
halsende og jeg fornemmer at der står en "gammel" bag - så tøver jeg en
kende og gør oddsene op. Mange vil sikkert være uenige med mig, men jeg vil
tage mig den frihed eller i hvert tilfælde forbeholde mig ret til at skyde
den første og den bedste buk der kommer for (selvfølgelig med forsvarlig
afstand, kugelfang o.s.v.). Jeg er ved slutningen af min anden sæson, uden
at jeg har tyndet ud i bukkebestanden, så jeg vælter ikke læsset ved at
tage en ung spidsbuk. Jeg vil selvfølgelig helst have en pæn gaffel eller
seksender - og det er også det der kommer på dagsordnen efterfølgende.

Jeg fik i går købt bukkekaldet. En sort gummibold der kan pibe som en rå i
brunst eller smæle. Jeg følte mig ærligt talt lidt dum at give næste 300 kr
for en gummiting, der lyder lige som et pivdyr man giver til sin hund
Det bliver spændende at se i aften, om det har noget effekt.

Jeg elsker bukkejagten og at sove! Jeg er B-menneske så det klasker. Så ud
over 2 drenge på hvert 1 år, så har jeg også det at slås med, og det er
grundene til at det er blevet til for lidt bukkejagt i denne sæson.

Men nu skal det være! Fra i eftermiddag og til mandag aften bliver det hver
dag morgen og aften!

Steen

Niels Riis <niels.riis@teliamail.dk> wrote in article
<3d2ca6f9$0$390$d40e179e@nntp01.dk.telia.net>...

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 11-07-02 13:27

Fandt lige denne artikkel om brugen af det kald jeg købte i går. Artiklen
kan være interessant hvis man går og overvejer at købe sig en lokker og
ønsker at vide om den dur til noget.

http://www.deer-uk.com/roe_calling.htm

Mvh Steen

Fra : Claus & Betina Niels~

Dato : 12-07-02 14:15

Jeg har for noget tid været inde på den Engelske Deer association side og
der var et link der kunne henvises til en flok studerende som havde råvildt
som opgave for deres projekt og på denne side var der optaget lyde fra
råvildt til at downloade hvis man skulle være interesseret i dette , jeg
håber du finder det .....Claus Nielsen

Fra : Allan Vester

Dato : 17-07-02 18:48

> [...]
en buk i brunst.

> Er der noget der kender til et sted på nettet hvor råbukkens kald er

På dette link fra en polsk jagtside kan man finde mange lyde af pattedyr og
fugle. tryk på "Glosy zwierzat"

http://www.pzlowiecki.pl/mysliwi/ao/index.html

mvh
Allan

Fra : Søren GP

Dato : 18-07-02 00:53

Bukken siger, så vidt jeg ved, ikke noget, når den er i brunst, men
råen kommer med forskellige lyde. Råens kaldelyd er på den nævnte
hjemmeside under navnet "sarna koza".

Mvh.........Søren

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 18-07-02 08:48

Du har selvfølgelig ret Søren, at det er råens kald der er af betydning.

Mailen var skrevet før jeg fik købt mit kald. Jeg bliver da heldigvis
stadivæk klogere for hver dag der går

Mvh Steen

Søren GP <sgpe@ar.stam.dk> wrote in article
<a90df062.0207171552.66ab1dfa@posting.google.com>...

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 18-07-02 08:42

Tusinde tak. Det er en super side.

Jeg har i en mail sendt til mig direkte, blevet gjort opmærksom på at det
svenske jægerforbund også lyde i deres beskrivelser af vildt.

http://www.jagareforbundet.se

se under vildtkendskab.

Mvh Steen

Allan Vester <murermester@allan-vester.dk> wrote in article