Formering af akeleje
Fra : Joachim Baltzer

Dato : 10-07-02 14:12

Har læst at hvis man klipper sin akeleje ned efter blomstring, så kan man
være heldig at den blomstrer igen til efteråret. Det er hermed gjort! Men
hvad nu med alle frøene? Jeg har gemt dem, men er de modne...jeg mener kan
jeg få planter ud af dem? Hvordan gør jeg ?
Hej fra Christina

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-07-02 16:13

On Wed, 10 Jul 2002 15:12:22 +0200, "Joachim Baltzer"
<baltzerNOSPAM@post10.tele.dk> wrote:

> [...]
>hvad nu med alle frøene? Jeg har gemt dem, men er de modne...jeg mener kan
>jeg få planter ud af dem? Hvordan gør jeg ?

Når akelejefrø er modne, så er de helt sorte, blanke.

De spirer egentlig nemt nok men kan være lidt længe om det..... 3-4 uger
er så vidt jeg husker ikke helt unormalt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : berbeck

Dato : 10-07-02 17:01

> [...]
> er så vidt jeg husker ikke helt unormalt.
>

>Er det bedst at vente med at så dem til næste forår?
Hilsen Else

Fra : basse

Dato : 09-07-02 22:03

> Hilsen Else

Nej. Frø har ikke specielt godt af at blive opbevaret. Hvis ikke frøene var
blevet indsamlet, ville de jo af sig selv være blevet sået nu, når de faldt
til jorden. Hvis frøene sås nu, vil de spire i løbet af
sensommeren/efteråret og overvintre som små planter. Akelejer kan have
tendens til at være kuldekimer, dvs. have brug for en kuldeperiode for at
spire, og ved at så dem nu, får de jo en naturlig kuldeperiode, nemlig
vinteren.

Du kan dog sagtens gemme frøene og så dem til foråret, hvis du hellere vil
det, men det øger risikoen for, at nogle af frøene ikke vil spire. Hvis du
vælger at gemme frøene til foråret, så husk at opbevare dem mørkt og køligt
(f.eks. i køleskabet), så bevares spireevnen bedst.

Mvh. Rebekka