Injurie ?
Fra : goofy

Dato : 10-07-02 13:43

Hej NG
Vi er en gruppe katteelskere ( se dk.fritid.dyr.kat ) der evt. vil oprette
en hjemmeside hvor en bestemt byrlæge vil blive hængt ud.
Det vi vil " vise " er div. avisomtaler der har været om pågældende. Da
dette kun er negativ omtale og alstå taget direkte fra div. aviser ( med
deres tilladelse ) er det lovligt?
Med venlig hilse
Steen Vinbæk

Fra : Claus P.

Dato : 10-07-02 19:23

goofy wrote:
> [...]
> Da dette kun er negativ omtale og alstå taget direkte fra div. aviser
> ( med deres tilladelse ) er det lovligt?

Det skal i først spørge aviserne om, da det er deres materiale
I vil bruge. Derudover må man lave alle de hjemmesider man
orker, så længe man ikke krænker andres rettigheder (avisens
ophavsret) eller kan dokumentere evt påstande (med avis artikler).

MVH CP

Fra : TGD

Dato : 11-07-02 10:06

"Claus P." <ewarp@get2net.dk> skrev i en meddelelse
<KLIP>
> [...]
> orker, så længe man ikke krænker andres rettigheder (avisens
> ophavsret) eller kan dokumentere evt påstande (med avis artikler).

Hvordan kan en avisartikel være så sikker som dokumentation?

Fra : Claus P.

Dato : 11-07-02 12:06

TGD wrote:
> "Claus P." <ewarp@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> <KLIP>
>
> Hvordan kan en avisartikel være så sikker som dokumentation?

Det er den heller ikke, men hvis avisen ikke er blevet stævnet ( eller
berigtiet info) må man gå ud fra at oplysningerne er korrekte. Til en
vis grad ihvertfald .

MVH CP

Fra : Michael Michelsen

Dato : 11-07-02 21:00

"Claus P." <ewarp@get2net.dk> wrote in message news:<3d2d669e$0$16803$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> Det er den heller ikke, men hvis avisen ikke er blevet stævnet ( eller
> berigtiet info) må man gå ud fra at oplysningerne er korrekte. Til en
> vis grad ihvertfald .
>
> MVH CP

Aviser kan ikke have ophavsret - de har en udnyttelsesret.
Ophavsretten har de, som har frembragt de pågældende artikler -
journalisterne jf. ophavsretslovens § 1. Det er derfor ikke
tilstrækkeligt med avisens tilladelse. Brug af artiklerne på
tredje-parts hjemmesider ligger ud over avisens naturlige brug, og
avisen kan principielt ikke give tilladelsen.

Med venlig hilsen
Michael Michelsen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-07-02 21:57

Michael Michelsen <michael@michelsen.mail.dk> wrote:

> [...]
> tredje-parts hjemmesider ligger ud over avisens naturlige brug, og
> avisen kan principielt ikke give tilladelsen.

hvis man nu bruger få citater fra artiklerne og ellers henviser til artiklen
( og dermed avisen) for yderligere indformationer?....

ideen er at vi skriver en kort opsummering af hvad vi har får oplyst via
disse artikler samt hvad enkelte af gruppens deltagere har oplevet med den
pågældende dyrlæge og så ellers henviser til de offentliggjorte artikler
samt til den underskriftsindsamling vi har gang i.....
og så evt slutter af med at beskrive hvordan vi som katte ejere mener en god
dyrlæge er....

princippet er sådan set at få noget opmærksomhed omkring denne person og
hans manglende respekt for det liv han står med i hænderne og ikke mindst de
mennesker der holder af det pågældende dyr....

--
knus sabina
Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-07-02 22:34

Sabina Hertzum skrev:

>hvis man nu bruger få citater fra artiklerne og ellers henviser til artiklen
>( og dermed avisen) for yderligere indformationer?....

Det må du gerne. Loven om ophavsret har en lille paragraf:

§ 22.   Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i
   overensstemmelse med god skik og i det omfang, som
   betinges af formålet.

Hvad du beskriver er tilladt. Det behøver du ikke spørge om lov
til.

De gange jeg har spurgt om lov til at gengive en artikel, har jeg
fået lov med én undtagelse.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-07-02 22:31

Michael Michelsen skrev:

>tilstrækkeligt med avisens tilladelse. Brug af artiklerne på
>tredje-parts hjemmesider ligger ud over avisens naturlige brug, og
>avisen kan principielt ikke give tilladelsen.

Det vil man også få at vide hvis man spørger avisen om lov. Jeg
blev et par gange henvist til forfatteren indtil jeg fandt ud af
det.

--
Bertel