JP - Hackere har let spil med Mac OS X
Fra : Peter Gersmann

Dato : 10-07-02 10:16

JP har - efter oplæg fra n-com/MediaMac - en historie om at Mac OS X er
hullet som en schweizerost.
<http://www.jp.dk/itogc/ncom:aid=1321942/>

Det ser dog ikke ud til at Microsoft behøver føle sig udkonkurreret

//Peter Gersmann

Fra : Zorilla

Dato : 10-07-02 11:24

"Peter Gersmann" <sitescripter.no.spam@mac.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> <http://www.jp.dk/itogc/ncom:aid=1321942/>
>
> Det ser dog ikke ud til at Microsoft behøver føle sig udkonkurreret

hullet som en schweizerost er vel lidt overdrevet. Selvom det er nok så
alvorligt, så er der vel kun tale om eet hul.
Een patch så er problemet vel løst.

Hvad betyder i øvrigt DNS-spoofing? OS X kalder vel op til Apple, så
forudsætter det ikke at hackeren først har haft adgang til maskinen og givet
den besked om at kalde en anden adresse ?

Peter

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 10-07-02 11:40

"Zorilla" <ZorillaFJERN@DETTEmac.com> writes:

> hullet som en schweizerost er vel lidt overdrevet. Selvom det er nok så
> alvorligt, så er der vel kun tale om eet hul.

"Hullet" består i, at Apple ikke signerer deres softwarepakker
elektronisk, så reelt ved du ikke, om det software du installerer
kommer fra Apple eller tredjemand. "Hullet" har været der siden Apple
startede deres Software Update service. "Hullet" er derfor ikke en
sikkerhedsbrist som dem Microsoft er så kendte for.

Et tilsvarende "hul" er, hvis jeg postede på dk.edb.mac, at jeg havde
skrevet noget software der kunne erstatte Finder med Virtual PC, og
alle folk hentede det fra min hjemmeside og forsøgte at installere
det. Når så mit software kørte, installerede det en VNC server på din
computer.

> Een patch så er problemet vel løst.

Mjah, det kræver sikkert lidt mere, det er trods alt en helt ny
funktion.

Man kan jo også bare hente softwaren personligt hos en forhandler,
hvis man stoler på dem.

> Hvad betyder i øvrigt DNS-spoofing? OS X kalder vel op til Apple, så
> forudsætter det ikke at hackeren først har haft adgang til maskinen og givet
> den besked om at kalde en anden adresse ?

Du kan ikke snakke om at "kalde op" på samme måde som en
telefonforbindelse. I software update er der specificeret en server,
som SU skal hente software fra. Den hedder sikkert noget i stil med
"update.apple.com". Normalt vil det navn oversættes til et IP nummer
på apples server. Med DNS spoofing, får en angriber overbevist din
computer om, at update.apple.com skal oversættes til et andet IP
nummer, f.eks. adressen på hans egen server, hvorpå der ligger noget
ondsindet software. Det er dog ikke et helt "simpelt trick", selvom
JP forsøger at få det til at lyde sådan.

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewss@gen-v.net - ICQ: 11413721
irc://ambient.onfire.net/%23Macintosh

Fra : Zorilla

Dato : 10-07-02 12:13

"Thomas Bjorn Andersen" <tbamacnews@gen-v.net> skrev i en meddelelse
> ........ Med DNS spoofing, får en angriber overbevist din
> computer om, at update.apple.com skal oversættes til et andet IP
> nummer, f.eks. adressen på hans egen server......

Men kræver denne overbevisning stadig ikke adgang til min computer?
Hvordan skal den ellers tolke update.apple.com som et andet IP nummer end
det Apple har lagt ind i systemet?

mvh
Peter

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 10-07-02 12:50

> [...]

> Men kræver denne overbevisning stadig ikke adgang til min computer?
> Hvordan skal den ellers tolke update.apple.com som et andet IP nummer end

Du skriver "update.apple.com" i en webbrowser (eller Software Update).
Din webbrowser spørger dit systems DNS hvad update.apple.com skal
oversættes til. Din computers DNS spørger den DNS server, som du har
angivet i TCP/IP kontrolpanelet (eller fået tildelt via DHCP). Det
vil typisk være din ISPs DNS server.
Din ISPs DNS server spørger en af internettets mange root-servere,
hvad update.apple.com skal oversættes til.
Root serveren siger, at det må du spørge apple.com's DNS server om.
Apple's DNS server, siger at update.apple.com skal oversættes til
bla.bla.bla.bla.
Din ISP's nameserver fortæller din computer's DNS hvad adressen er.
Din webbrowser kan nu kontakte serveren.

Hvis en angriber eet eller andet sted undervejs kan sige:
Jeg er den autoritative stemme for alle *.apple.com adresser, og jeg
siger, at update.apple.com skal oversættes til ond.ond.ond.ond, så vil
din computer henvender sig til den server og hente/installere software
derfra.

Fra : Zorilla

Dato : 10-07-02 14:15

> [...]
> siger, at update.apple.com skal oversættes til ond.ond.ond.ond, så vil
> din computer henvender sig til den server og hente/installere software
Tak for forklaringen, nu står det lidt lysere for mig.

mvh
Peter

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-07-02 12:23

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> writes:

> ondsindet software. Det er dog ikke et helt "simpelt trick", selvom
> JP forsøger at få det til at lyde sådan.

Når der ligger færdige softwarepakker til at lave tricket, er det
simpelt nok...
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 10-07-02 12:53

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> writes:

> Når der ligger færdige softwarepakker til at lave tricket, er det
> simpelt nok...

Kan du så ikke lige gøre mig den tjeneste at spoofe www.msn.dk så det
kommer til at pege på www.jp.dk?

Jeg sidder på Tiscalis ADSL net med tilhørende DNS servere.

Fra : David Blangstrup

Dato : 10-07-02 12:08

On 10.7.2002 12:23, in article
3d2c0b31$0$41325$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Zorilla"
<ZorillaFJERN@DETTEmac.com> wrote:

> hullet som en schweizerost er vel lidt overdrevet. Selvom det er nok så
> alvorligt, så er der vel kun tale om eet hul.
> Een patch så er problemet vel løst.

Ja, lad os slå koldt vand i det (aqua-blå) blod:

<http://www.avalonia.dk/html/profil/hvorformacintosh.dna>

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-07-02 12:22

> [...]

> forudsætter det ikke at hackeren først har haft adgang til maskinen og givet
> den besked om at kalde en anden adresse ?

Maskinen bliver nødt til at kontakte en DNS server for at få at vide
hvilket IP-nummer "apple.com" svarer til. Tricket er så at snyde
maskinen (ved at lave fusk med den måde netværket fungerer på) til at
spørge en forkert DNS-server som giver et forkert resultat. Herefter
kan den forkerte apple.com give det svar der ønskes.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 10-07-02 14:04

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Maskinen bliver nødt til at kontakte en DNS server for at få at vide
> hvilket IP-nummer "apple.com" svarer til.

Skifter »apple.com« da hyppigt ip-adresse?
--
Cand.scient. Per Erik Rønne [, MSc]
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-07-02 14:16

In article <1ff41ag.1rv9684xjyolcN%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Rønne) wrote:

> Skifter »apple.com« da hyppigt ip-adresse?

Det er sådan set ligegyldigt. Hvis den skiftede adresse uden at være
koblet til en DNS, så ville det være svært at sende en rettelse ud.
Forresten behøver update.apple.com og apple.com ikke at ligge på samme
adresse.

Fra : Thorbjoern Andersen

Dato : 10-07-02 16:00

Per Erik Rønne skrev:

> Skifter »apple.com« da hyppigt ip-adresse?

Nej, men det ved den enkelte klient ikke (med mindre resolveren er
blevet betydeligt klogere siden jeg kiggede på emnet for et par år siden).

En normal klient har en navneserver opgivet - under traditionel Unix er
det i /etc/resolv.conf (OS X har det med garanti anderledes, Apple har
rørt rigtigt grundigt rundt i gryden), og den spørger ukritisk denne
navneserver om alting. Både om navn->nummer og nummer-> navn.

Denne første navneserver henter informationen fra den ansvarlige
navneserver, som så genbruges fra cachen så længe at informationen er
gældende (det sættes af den ansvarlige navneserver).

Så hvis man kan snyde klienten til at bruge den forkerte, lokale
DNS-server til opslaget, er man kørende.

DNS er et fantastisk system, men har visse svagheder fordi det er
designet førend Internettet gik af lave.

--
Thorbjørn

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 10-07-02 16:40

Thorbjoern Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> [...]
> rørt rigtigt grundigt rundt i gryden), og den spørger ukritisk denne
> navneserver om alting. Både om navn->nummer og nummer-> navn.

[localhost:/etc] per% ll resolv.conf
lrwxr-xr-x 1 root wheel 20 Jun 28 03:15 resolv.conf ->
/var/run/resolv.conf
[localhost:/etc] per% cat resolv.conf
nameserver 212.242.40.3
nameserver 212.242.40.51
[localhost:/etc] per%

> [...]
>
> DNS er et fantastisk system, men har visse svagheder fordi det er
> designet førend Internettet gik af lave.

Jeg må desværre indrømme, at jeg aldrig har sat mig ind i DNS.

Fra : Thorbjoern Andersen

Dato : 10-07-02 18:38

Per Erik Rønne skrev:

> [localhost:/etc] per% ll resolv.conf
> lrwxr-xr-x 1 root wheel 20 Jun 28 03:15 resolv.conf ->
> [...]

De er formentlig sat af dit DHCP-klientsoftware.

> Jeg må desværre indrømme, at jeg aldrig har sat mig ind i DNS.

Så er du vel blevet klogere nu :)

DNS er en meget elegant løsning på problemet med at have en komplet
/etc/hosts fil liggende på alle maskiner.

--
Thorbjørn

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 13-07-02 14:08

Peter Gersmann <sitescripter.no.spam@mac.com> wrote:

> JP har - efter oplæg fra n-com/MediaMac - en historie om at Mac OS X er
> hullet som en schweizerost.
> <http://www.jp.dk/itogc/ncom:aid=1321942/>
>
> Det ser dog ikke ud til at Microsoft behøver føle sig udkonkurreret

Om ikke andet så er patchen kommet nu

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75304>

--
Thomas Tvegaard
<http://homepage.mac.com/tvegaard/>

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 13-07-02 14:43

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> Om ikke andet så er patchen kommet nu
>
> <http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75304>

Men vi overlever vel nok at skulle vente lidt ekstra på at kunne få den
fra almindelig Software Update.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-07-02 10:01

PerRonne@mac.com (Per Erik Rønne) writes:

> Men vi overlever vel nok at skulle vente lidt ekstra på at kunne få den
> fra almindelig Software Update.

Den er der nu. Kun 2.3 Mb download. Bagateller!
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 14-07-02 11:16

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Den er der nu. Kun 2.3 Mb download. Bagateller!

Exactly.