Lejekontrakt - fraflytning - vilkår
Fra : Aston Villadsen

Dato : 10-07-02 09:21

Hej,

Jeg sidder med en lejekontrakt på en lækker lejlighed. I paragraf 11
er der 5 sider med afvigelser fra lejeloven.

Nogle af disse vil jeg gerne lige høre jeres mening om, hvorvidt de er
lovlige og bindende.

Ved fraflytning skal lejligheden afleveres i nyistandsat stand.
Dette omfatter bl.a. mindst en mellemslibning af gulve samt at der
skal males overalt. Denne istandsættelse skal udføres af
professionelle håndværkere, anvist af udlejer.

I den forbindelse undrer jeg mig over følgende:
Hvis lejemålet ved fraflytning er i samme stand som ved indflytning
(bortset fra alm. slitage) kan man så blive pålagt at skulle betale
for fx. slibning af gulve?

Jeg kan forstå det hvis man bor i lejligheden i fx. 10 år, men hvis
man fraflytter om fx. 1 år - og der ikke er nogen synlig "skade" på
gulvene - er det så rimeligt?

Kan udlejer nægte at man selv maler fremfor at få professionelle
håndværkere til det - eller at man selv finder en professionel maler?

Er der nogen der har en idé om hvor meget en sådan mellemslibning m.
lakering koster?
(Det er en 2V på 75m2 - trægulv i ca 60m2) - evt. kvadratmeterpris?

Hvor meget koster det normalt at få en maler til at male en lejlighed
hvid?

Jeg ved godt at det er lidt svært at sige når man ikke har set
lejligheden, men hvis der er nogen der har en idé om hvorvidt vi
snakker en udgift på 5, 10 eller 30.000 vil det være
rigtig godt.

På forhånd tak!

Fra : Bräuner

Dato : 10-07-02 09:47

> [...]
> (Det er en 2V på 75m2 - trægulv i ca 60m2) - evt. kvadratmeterpris?
>
> Hvor meget koster det normalt at få en maler til at male en lejlighed

Jeg har fået at vide af min udlejer at jeg skal betale ca. 9.000 kr. ved
fraflytning af min 1 værelses lejlighed.
Den er på ca. 30 kvm. gulvareal som skal slibes, og ca. 45 kvm. som skal
males.
Så måske skal du regne med det dobbelte ?!

Mvh.
Bräuner

Fra : vagn torup

Dato : 10-07-02 09:59

"Aston Villadsen" <aston@villadsen.com> skrev i en meddelelse
Hej Aston
Jeg vil opfordre dig til at tage din lejekontrakt med ind til dit nærmeste
llo-kontor.
Jeg ser desværre alt for mange, der skriver under på uhyrligheder.
Jeg siger ikke, at der er noget galt med din lejekontrakt, jeg har ikke set
den, men 5 sider under §11 lyder meget voldsomt og det ville jeg altså få en
professionel til at kigge på.
Jeg vil bortset fra det absolut ikke mene, at slibning af gulve efter eks. 1
år er rimelig medmindre du har kat eller hund eller andet der kan beskadige
gulvene. Gulvene har ikke godt af at blive slebet for tit (tænkt eksempel:
lejligheden skifter lejer 1 gang om året med slibning af gulve hver gang),
efterhånden bliver gulvbrædderne jo slebet helt tynde. Hvis ikke jeg husker
helt galt kan et "normalt" gulvbrædt tåle en afhøvling og 2-3 slibninger
(hæng mig ikke op på det, du kan jo tjekke med en snedker), så er det slidt
op.
MVH Rikke

Fra : Per Christoffersen

Dato : 10-07-02 11:05

"Aston Villadsen" <aston@villadsen.com> wrote in message
> [...]
> Hvis lejemålet ved fraflytning er i samme stand som ved indflytning
> (bortset fra alm. slitage) kan man så blive pålagt at skulle betale

Det er formodentlig angivet, at du har indvendig vedligeholdelsespligt.
Derfor skal du bringe lejemålet i samme stand som ved indflytning, også hvad
angår slitage på vægge og gulv.
Du kan imidlertid ikke pålægges at bringe det i bedre stand end da du modtog
lejemålet (det er fastsat i lejeloven § 98, stk. 1, 3. pkt. og §99a). Så
forudsætningen for, at en nyistandsættelse ved fraflytning kan være gældende
er, at det er nyistandsat nu. Det er det vel, når du beskriver lejligheden
som lækker.

Hvad angår anvisningen af konkrete behnadlingsformer (slibning), kan jeg
ikke hjælpe dig, og heller ikke hvad angår udlejers anvisning af de
håndværkere der skal udføre arbejdet. Det lyder i mine ører lidt farligt,
for hvad nu hvis det er udlejers fætter der skal udføre arbejdet, og han
godt kan lide at lægge lidt ekstra på regningen?

Rådet om at kontakte LLO er fornuftigt. En konkret vurdering kræver nok en
indmeldelse, men det er så afgjort til at overse.

/Per

Fra : Aston Villadsen

Dato : 10-07-02 11:23

On Wed, 10 Jul 2002 12:05:23 +0200, "Per Christoffersen"
<pc@comonto.dk> wrote:

> [...]
>er, at det er nyistandsat nu. Det er det vel, når du beskriver lejligheden

Jep - den er nyistandsat ved indflytningen - og derfor er det jo som
udgangspunkt også rimeligt at den er det ved fraflytningen.
Men det er netop det med at hvis den er pæn og fremstår som
nyistandsat ved fraflytning om det er så nødvendigt at den skal have
en "usynlig" overhaling af en slibemaskine.

> [...]
>for hvad nu hvis det er udlejers fætter der skal udføre arbejdet, og han
>godt kan lide at lægge lidt ekstra på regningen?

Min tanke præcis.

>Rådet om at kontakte LLO er fornuftigt. En konkret vurdering kræver nok en
>indmeldelse, men det er så afgjort til at overse.

Det lyder som en god idé - det vil jeg undersøge

Tak for rådene!

Fra : vagn torup

Dato : 10-07-02 15:28

> On Wed, 10 Jul 2002 12:05:23 +0200, "Per Christoffersen"
> <pc@comonto.dk> wrote:
>

>Hej Aston
Det er korrekt at en konkret vurdering fra LLO kræver indmeldelse, men det
er en rigtig god investering, således så du kan være sikker på ikke at blive
snydt.
Gå ind på www.llo.dk og klik på Danmarkskortet, så finder du din lokale
afdeling.
MVH Rikke

Fra : Mari

Dato : 10-07-02 17:38

> [...]
>
> Jeg sidder med en lejekontrakt på en lækker lejlighed. I paragraf 11
> er der 5 sider med afvigelser fra lejeloven.

Køb en god stak film og fotografer lejligheden i nærbilleder
meter for meter - og i alle tænkelige kroge og hjørner.
Et af fofografierne skal vise noget dagsaktuelt - som du
kun kan støde på denne ene dag....... f.eks. datoen på texttv
eller hvad ved jeg.

Husk hængsler og andre befæstigelser...... håndvask, toiletkummer, håndtag...... og indeni skabe og skuffer.

De billeder kan være guld værd, så gem sikkert til det måske
bliver nødvendigt at bevise lejlighedens stand ved indflytning.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 10-07-02 19:01

Mari wrote:

> De billeder kan være guld værd, så gem sikkert til det måske
> bliver nødvendigt at bevise lejlighedens stand ved indflytning.

Vil du helst røvrende amdre ?

Eller hellere undgå problemer, ved at påbege åbenlyse uoverenstemmelser
mellem alm praksis, og de særlige krav, enkelte kan stille, -nå ja,
der er problemet med jeres boligbehov i kbh, så ok..

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Claus P.

Dato : 10-07-02 19:45

Erik G. Christensen wrote:

> Vil du helst røvrende amdre ?

Så, så små slag her.
Jeg har selv prøvet at blive røvrendt af en udlejer.
Den første lejlighed jeg boede i, var nymalet og gulve fint afhøvlede.
Desværre var der enkelte maler stænk på gulvet og de blev påtalt
over for udlejer, som bedyrede at det var slet ikke noget problem.
Efter 3 md blev ejendommen solgt og efter 7 md flyttede vi. Men
den nye ejer insisterede på at gulvet skulle omafhøvles pga maler
pletterne. Det var kun med møje og besvær at vi fik ½ delen af
vores depositum tilbage.

> Eller hellere undgå problemer, ved at påbege åbenlyse
> uoverenstemmelser mellem alm praksis, og de særlige krav, enkelte kan
> stille, -nå ja, der er problemet med jeres boligbehov i kbh, så ok..

Og dette var i en større provinsby på Sjælland.
Altialt kan jeg kun anbefale at dokumentere lejlighedens stand
ved indflytning.

MVH CP

Fra : Camilla Scharff

Dato : 11-07-02 20:52

"Claus P." <ewarp@get2net.dk> skrev...
> [...]
> den nye ejer insisterede på at gulvet skulle omafhøvles pga maler
> pletterne. Det var kun med møje og besvær at vi fik ½ delen af

Var din påtale skriftlig? Fejl sker hos selv den bedste, men hvis du har
sendt et brev - og ovenikøbet været så forudseende, at du har taget kopi
inden afsendelse - med indsigelse over fejlen, så *burde* det være ok.
Hvis det var en mundtlig indsigelse, så kan jeg sagtens se problematikken -
altså, altid gør indsigelse skriftligt!
Jeg forstår udmærket den ny ejer - du har indgået et lejemål, hvor der var
nyafhøvlede gulve ved indflytning, og ved fraflytning er de ikke længere
pæne (pga. malerpletterne), og det kræves fikset - det er naturligvis
ærgerligt, hvis du ikke kan bevise, at du *har* gjort indsigelse - men det
vil jeg nu ikke kalde, at udlejeren har røvrendt dig - nærmere at du
desværre har "røvrendt" dig selv...

Mvh. Camilla