Tabt clips og o-ringe fra kæde!?
Fra : Kåre Nejmann

Dato : 10-07-02 08:47

I går fik jeg så brug for mit abonement hos Dansk Auto Hjælp. På en
lille tur lagde jeg mærke til, at cyklen trak ujævnt. Jeg stoppede på
en rasteplads for at checke mekanikken, og opdagede, at clipsen
manglede, og at to o-ringe var væk! Én på indersiden af clipsledet, og
én på naboledet. Den ene sideplade på naboledet var skredet udaf, så
pladerne ikke længere var parallelle, og rullen kunne skydes en hel
millimeter til siden!?

Kæden sad på, da jeg købte cyklen i marts, og jeg havde allerede
bestemt, at kæden skulle skiftes til en endeløs eller nittet kæde, når
den var udskiftningsmoden. Men det undrer mig alligevel, at sådan
noget kan ske.

Mon clipsledet har været presset for hårdt sammen, da det blev
monteret? Eller hvad kan forklaringen være?

Fredag skal jeg en tur til Tyskland, og så køber jeg et nyt kædekit
med endeløs kæde. Jeg har ikke haft bagsvingeren af SuperTenere'en
før, men det ser ikke så kompliceret ud...

--
..: Kåre Nejmann :.
Yamaha XTZ750 SuperTénéré

Fra : Jake

Dato : 10-07-02 14:48

> men det ser ikke så kompliceret ud...

He he det siger du kun lige indtil du finder ud af hvor 'godt' bagophænget
er smurt fra fabrikkens side på Japanske cykler

/Jakob

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-07-02 15:12

"Jake" <jake@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> He he det siger du kun lige indtil du finder ud af hvor 'godt' bagophænget
> er smurt fra fabrikkens side på Japanske cykler

Jep, det kan være ganske let, eller det kan være ganske umuligt.
Jeg har to gange været ude for på mine Yamaha'er at baggaffel-akslen skulle
skæres i stykker og pilles ud i småstumper.

Hvis/når det lykkes dig at skille sagerne ad, så vær opmærksom på at alle
aksler på en japaner skal smøres grundigt med fedt, hvis du vil have
mulighed for at skille skidtet ad igen.

Rittig

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 10-07-02 21:20

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

>Jeg har to gange været ude for på mine Yamaha'er at baggaffel-akslen skulle
>skæres i stykker og pilles ud i småstumper.
Æv. Træls job.

>Hvis/når det lykkes dig at skille sagerne ad, så vær opmærksom på at alle
>aksler på en japaner skal smøres grundigt med fedt, hvis du vil have
>mulighed for at skille skidtet ad igen.
Bagsvingerophænget på STen er heldigvis udstyret med flere
smørenipler. Om de har været brugt mere end én gang, det ved jeg jo
ikke, men jeg er fortrøstningsfuld. Alle cyklens el-stik er fyldt med
vaseline, så den tidligere ejer har vist været en fornuftig mand

--
..: Kåre Nejmann :.
Yamaha XTZ750 SuperTénéré

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 11-07-02 10:08

Kåre Nejmann <post@kan.dk> wrote:

>Bagsvingerophænget på STen er heldigvis udstyret med flere
>smørenipler.
Og de har været brugt, for bolten var rimelig nem at få ud. Til
gengæld er bagsvingeren konstrueret så 'smart', at den lige akurat
_ikke_ kan komme forbi fjederen. Der skal altså løsnes noget mere end
to skruer, før bagsvingeren kan komme af

Måske skulle jeg købe et ordentligt kædeskille og -nitteværktøj i
stedet.

--
..: Kåre Nejmann :.
Yamaha XTZ750 SuperTénéré

Fra : Jake

Dato : 11-07-02 10:11

> [...]
> to skruer, før bagsvingeren kan komme af
>
> Måske skulle jeg købe et ordentligt kædeskille og -nitteværktøj i

Du kunne også være rigtig flink ved cyklen: Skille hele balladen ad og få
det smurt ordentligt samtidig med at du skifter kæde.
Det tror jeg du ville blive rigtig glad for i længden

/Jakob
XJ 600 (der for nyligt har været igennem en tilsvarende operation)

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 11-07-02 11:46

"Jake" <jake@daimi.au.dk> wrote:

>Du kunne også være rigtig flink ved cyklen: Skille hele balladen ad og få
>det smurt ordentligt samtidig med at du skifter kæde.
>Det tror jeg du ville blive rigtig glad for i længden

Men 'hele balladen' er udstyret med smørenipler, så jeg tror ikke det
er så tiltrængt. Og jeg har endnu ikke fået fat i en reperations-bog,
så det er nok smartest, at vente med de store operationer.

--
..: Kåre Nejmann :.
Yamaha XTZ750 SuperTénéré

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 14-07-02 22:06

Kåre Nejmann <post@kan.dk> wrote:

>Måske skulle jeg købe et ordentligt kædeskille og -nitteværktøj i
>stedet.
Og det gjorde jeg så.

Hos Hein-Gericke købte jeg kæde, nitteled, tandhjul og værktøj. I går
monterede jeg tandhjulene, delte den nye, endeløse kæde, satte den på
cyklen og nittede den sammen.

Kædeværktøjet var godt nok lidt dyrt (ca. 80 euro), men til gengæld er
det rigtig nemt at arbejde med, og jeg 'tror' mere på min kæde nu

Efter 200 km ser det stadig rigtigt ud, og nitteledet er præcis lige
så fleksibelt som resten af ledene.

--
..: Kåre Nejmann :.
Yamaha XTZ750 SuperTénéré

Fra : Claus Rittig

Dato : 12-07-02 16:22

"Kåre Nejmann" <post@kan.dk> skrev i en meddelelse

> Bagsvingerophænget på STen er heldigvis udstyret med flere
> smørenipler.

Smørenipler er guds gave til motorcyklisterne!

Rittig

Fra : Armand

Dato : 13-07-02 08:47

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> "Kåre Nejmann" <post@kan.dk> skrev i en meddelelse

> Smørenipler er guds gave til motorcyklisterne!

- - - Men en pestilens i øjnene på motorjournalister, hvorfor
fabrikkerne efterhånden har pillet dem helt af

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-07-02 08:39

Armand wrote:

> - - - Men en pestilens i øjnene på motorjournalister, hvorfor
> fabrikkerne efterhånden har pillet dem helt af

Motorjournalister?. Er det ikke dem, der tryk på hvert andet ord når de
taler. Og kræver fornyelse. Hvorefter de for 30. år i træk, viser et
billed af en bil skråt for fra med forhjulene drejet til fuldt udslag?.

Ib Jakobsen