Skader
Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-07-02 08:28

Vi er voldsomt plaget af skader. Dels æder de mine æg, og dels støjer
de, så man ikke kan sove - både om aften og klokken alt for tidligt. Her
til morgen var den ikke engang 5, da de larmede rundt. Grrr

Hvordan kommer man af med dem? Eller blot får færre af dem?

Mvh Maria

Fra : Kitty Leopold

Dato : 10-07-02 11:39

Hej Maria.

Jeg/vi har for et par år siden haft det samme problem. Ved at slå op i
Politikens fuglebog, blev jeg belært om at Skaden er en fredet fugl. Så
medmindre du kan gøre omgivelserne utiltalende for disse, er der vist intet
at gøre.

Ifølge fuglebogen holder skader til i bebyggede områder og bygger deres
reder i høje træer.

Så med mindre du vælger at fælde træerne, så er der vist intet at gøre.

P.S. efter at have huseret hos os et par år valgte skaderne at bygge deres
reder et andet sted, og freden sænkede sig igen.

Hilsen Kitty

Fra : Pia J

Dato : 10-07-02 12:04

Må man sprøjte vand på dem? Da de holdt morgenpalaver på taget over vores
soveværelse havde jeg fantasier om at sætte en sprinkler derop og tænde hver
gang de larmede... :)

Resten af fantasierne falder vist ind under fredningen...

:Pia

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-07-02 15:28

> [...]
> P.S. efter at have huseret hos os et par år valgte skaderne at bygge deres
> reder et andet sted, og freden sænkede sig igen.

Vi har ikke kunnet finde nogen reder - ellers var det "faldet" ned. Jeg ved
nemlig ikke at de er fredet

Hvordan kan man frede en så rædselsfuld fugl? De larmer, så hele kvarteret
holder sig for ørene.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-07-02 17:26

On Wed, 10 Jul 2002 16:27:52 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

>Vi har ikke kunnet finde nogen reder - ellers var det "faldet" ned. Jeg ved
>nemlig ikke at de er fredet

Sådan bare lige for at få det med, så er det uvidenhed ikke en
undskyldning man kommer ret langt med når det gælder overholdelse af
lovene.

Men det er en hel anden diskussion og hvad du gør ved dine skader er jeg
mere eller mindre ligeglad med

>Hvordan kan man frede en så rædselsfuld fugl? De larmer, så hele kvarteret
>holder sig for ørene.

Den er da flot.
Og så vil jeg da hellere vide hvordan min nabo kan holde sit bæst af en
hund ud, sådan et møgdyr kan ingen da holde af?

Men det skal vi nok heller ikke diskuttere yderligere

http://www.gartneriet.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-07-02 21:02

> Sådan bare lige for at få det med, så er det uvidenhed ikke en
> undskyldning man kommer ret langt med når det gælder overholdelse af
> lovene.

Det ved jeg godt - men jeg vidste faktisk ikke at de var fredet. Vi har vel
10-15 styker alene i vores have.

> Og så vil jeg da hellere vide hvordan min nabo kan holde sit bæst af en
> hund ud, sådan et møgdyr kan ingen da holde af?

Hvem holder af en skade?? Som husdyr er den vel ret - øhhh, flyvsk?
Men ok, argumentet holdt ikke, det har du ret i.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-07-02 22:00

On Thu, 11 Jul 2002 22:02:28 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

>Hvem holder af en skade?? Som husdyr er den vel ret - øhhh, flyvsk?
>Men ok, argumentet holdt ikke, det har du ret i.

...og ang. hunden, så lå jeg på lur på hjørnet af hækken ude i indkørslen
i den slemmeste tordenbyge i 15 minutter, med vandslangen klar til at
lille vuffer igen skulle bevæge sig herhen, mens den forsøger at gø
tordenvejret væk... det gav bid, den var godt nok for langt væk til at
jeg kunne ramme den, men det var tæt nok på til at den løb hele vejen
hjem og siden kun har gøet fra sin egen indkørsel

http://www.gartneriet.dk

Fra : Tobias Simonsen

Dato : 10-07-02 12:12

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> til morgen var den ikke engang 5, da de larmede rundt. Grrr
>
> Hvordan kommer man af med dem? Eller blot får færre af dem?

Ned og køb et luftgevær med kiggertsigte. DET virker!!! Plaf et par stykker
og resten får SUPER respekt for dig, bare de ser dig.... Og det er rigtigt,
svigerfar har prøvet finten...

/Tobias

Fra : Aa. Worm

Dato : 10-07-02 16:02

> [...]
stykker
> og resten får SUPER respekt for dig, bare de ser dig.... Og det er

Andre har modsatte erfaring. Et gammelt skadepar har et bestemt territorium,
hvor de ikke tillader andre skader at komme. Når ungerne når en vis
størrelse (alder), bliver de også smidt ud af området. Skader, som ikke har
eget territorium, yngler ikke.
Når det gamle skadepar dør, bliver der kamp om territoriet. Det KAN medføre,
at territoriet deles mellem to nye par -og således har man dobbelt så mange
skader.

I øvrigt synes jeg, at skaden er en af de flotteste fugle, vi har i Danmark.
Vi havde et skadepar, som boede i et fyrretræ i vores have. Træet blev
fældet (af anden årsag), hvorefter parret flyttede ind i naboens høje
fyrretræ. Det er ca 10 år siden, vi så reden første gang, så det er
sandsynligvis ikke samme par, som fortsat er her.
Heldigvis er det sjældent, at de larmer foran vores soveværelse.

Jeg er i øvrigt sikker på, at det er tilladt at sprøjte vand på dem.

hilsen
Aase

Fra : Giro

Dato : 10-07-02 19:37

> Andre har modsatte erfaring. Et gammelt skadepar har et bestemt
territorium,
> hvor de ikke tillader andre skader at komme.

Nu kan jeg ikke lige se hvilken _erfaring_ du henviser til. Højst til en
formodet formodning. ( Ja, jeg ved det godt, men jeg kunne ikke sige det
anderledes ).
..
Men det er vist ret ligegyldigt for de mennesker, som tilfældigvis bor i
netop de pågældende skaders territorium/ikke-territorium ?

>Når ungerne når en vis
> størrelse (alder), bliver de også smidt ud af området. Skader, som ikke
har
> eget territorium, yngler ikke.

Muligvis, men så laver de så megen støj i deres forsøg på at komme til at
forsøge at yngle, at det er helt ubærligt.

> [...]
medføre,
> at territoriet deles mellem to nye par -og således har man dobbelt så

Jeg tror du har ret, og det er det, der sker hele tiden hos mig. Og ikke
bare en enkelt gang, men med _hvert_ eneste kuld.

> I øvrigt synes jeg, at skaden er en af de flotteste fugle, vi har i
Danmark.

Det synes jeg bestemt også

Nu siger du selv heldigvis, for det gør de F----ne---*manme foran mit.

> Jeg er i øvrigt sikker på, at det er tilladt at sprøjte vand på dem.

Det er jeg også sikker på, men det hjælper ikke det mindste på de
problemer, mange synes at opleve. Og så er spørgsmålet: Hvem er vigtigst med
hensyn til livskvalitet - skaden eller "skade"volderen ( ha-ha ) ? Jeg
mener helt klart, at Skaden må vige og slå sig ned et mindre "fjendtligt/af
mennesker uønsket" sted. Men det er vigtigt at nævne, at en delvis
bortskydning i villahaver på ingen måde vil true skadens eksistens som art -
blot ændre dens udbredelsesområde til hvor det var tidligere.

Fredede eller ej. Min mening er, at man skal følge rådet om at pløkke så
mange som muligt - men hvorfor dog nøjes med et kikkertsigte når der nu
findes lasersigtemidler ? ( Eller neutronbomber ).

Til kamp mod skader og iberiske skovsnegle !!!! ( Og den borgerlige
regering, men det hører vist til i en anden gruppe. Undskyld )

Mvh

Bo

Fra : Connor

Dato : 11-07-02 06:40

Hej
Det er krager og skaders natur at skrige højlydt ud i luften. Til dels for
at markere deres territorier og dels for at advare artsfæller mod rovdyr.
Bare een af dem ser en hund eller kat skriger hele områdets skader.
For nogle år siden havde een af mine venner der bor inde i byen en skaderede
i sit kastanjetræ uden for soveværelset. Da skaden og reden blev skudt ned
var der ingen af naboerne der havde hørt eller set noget. Skader og
råger kan være noget af det værste til at ødelægge ens nattesøvn.
Der er også den mulighed at låne eller lave en fælde og "køre dem langt
væk".

M.v.h

http://home6.inet.tele.dk/kim_b_s/faeldefa.htm

Fra : helle

Dato : 11-07-02 08:10

hjemme hos os har vi også skader - men de er dog ikke til så stor gene, at
vi behøver at gøre noget drastisk. Men de er egentligt meget sjove, de
sidder næsten hver morgen ude på vores terrasse og skælder ud, fordi de kan
se sig selv i vores terrassedør - og de gentager det HVER dag. Nogen gange
er de helt henne og prikke på ruden. Måske forsvarer de deres territorium,
men man skulle da tro, at de på et eller andet tidspunkt gav op.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-07-02 21:00

> Bare een af dem ser en hund eller kat skriger hele områdets skader.

Ahhh, og med egne tre katte, naboernes 3-4 stykker og de 9 høns, så skal det
jo gå galt rent støjmæssigt. Jo, de er flotte. Jo, de skal have lov til at
bygge rede og lave børn, men NEJ, de skal ikke skræppe hele aftenen og hele
morgenen.

Tak for jeres kommentarer.

Mvh Maria