Brugte Boldore motor
Fra : Dennis Bay

Dato : 10-07-02 06:55

Hej

Jeg har en CB750 F fra 83 model RC04. Den går rigtig godt bortset fra at den
larmer meget når motoren specielt når den er kold.
Jeg går og leger med tanken om at sætte en 900 motor i da jeg har hørt at
den skulle passe direkte.
Er der nogen der ved om det er alle 900 boldore motore der passer i ? og
hvor man kan finde en god brugt motor til en rimelig pris.
En renovering af min egen vil nok koste ca 10.000,- og det har jeg ikke
tænkt mig at give for en anden.

Dennis Bay

Mail: brm@markediaarhus.dk

Fra : S@nd

Dato : 10-07-02 09:42

"Dennis Bay" <Dbay@markediaarhus.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der ved om det er alle 900 boldore motore der passer i ? og
> hvor man kan finde en god brugt motor til en rimelig pris.
Det gør de!! - Selve blokken, cylinder og topstykke er det samme.
Tyskland er et godt bud for at finde en motor til rimelig pris.

Mvh. S@nd
|| Bol d'Or ||
-== www.SS-Racing.dk ==-

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 10-07-02 10:47

"S@nd" <ape@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> Det gør de!! - Selve blokken, cylinder og topstykke er det samme.
> Tyskland er et godt bud for at finde en motor til rimelig pris.

Både boring og slaglængde er større på 900, cylindrene er noget længere.

Men volumeforøgelsen er bare for stor. 748 + 20% = 897,6, og 900'eren er
vist på 901 eller 902 ccm.

Det kan tit lade sig gøre at påmontere 'for' stor motor på andre modeller,
da synsmanden ikke kan se forskel, men CB-modellerne er lidt kendte, selv
for synsmanden.

Kenneth
R1 (ex.CB750F '84)

Fra : Christian Nedergaard

Dato : 10-07-02 10:54

> Men volumeforøgelsen er bare for stor. 748 + 20% = 897,6, og 900'eren er
> vist på 901 eller 902 ccm.

De 20% forøgelse går ikke på antal CC, men derimod på antal HK
mvh Christian

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 10-07-02 11:34

"Christian Nedergaard" <notvalid@nospam.dk> wrote in message

> De 20% forøgelse går ikke på antal CC, men derimod på antal HK
> mvh Christian

Jeg mente at for motorcykler gælder slagvolumeforøgelse, og biler er det hk,
men er selvfølgelig i tvivl nu.
Hvis ikke det er sådan i dag, har det ikke været sådan en gang? ..eller har
jeg bare haft en hjerneblødning?

Nåh, i så fald, ingen problemer, 79 hk + 20% = 94,8, og 900'eren har kun 91
hk (så hut jeg hvisker).

Kenneth
R1

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 10-07-02 12:03

> [...]

har
> jeg bare haft en hjerneblødning?
>
> Nåh, i så fald, ingen problemer, 79 hk + 20% = 94,8, og 900'eren har kun

de 20 % gælder for både ccm og hk.

ifølge MC-revy 83/84 har CB900 901ccm & 91 Hk
og CB750 748ccm & 79 hk

Dan
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERNMIG" fra adr. ved svar

Fra : Jørgen Winther

Dato : 10-07-02 12:24

"D@n Dethlefsen" <FJERNMIGsota@tdcadsl.dk> wrote in message
> de 20 % gælder for både ccm og hk.
>
> ifølge MC-revy 83/84 har CB900 901ccm & 91 Hk
> og CB750 748ccm & 79 hk

Husk også, at 20%-reglen ikke gælder for justeringer og forbedringer på den
samme motor, dvs. ved udskiftning af f.eks. cylinder og stempler (hvis dét
er nok), kan man antageligt øge effekten ubegrænset uden at komme i konflikt
med loven.

--
Jørgen

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 10-07-02 13:03

> 900'eren

> hk,
> har

> 91
> >

> de 20 % gælder for både ccm og hk.

***
ah, så var jeg ikke helt ved siden af, alligevel

Kenneth
R1

Fra : Christian Nedergaard

Dato : 10-07-02 14:11

"Kenneth Sørensen" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> skrev i en meddelelse > ***
> ah, så var jeg ikke helt ved siden af, alligevel

Tjo, det tror jeg nu , men jeg kan ikke dokumentere min påstand. Hvis jeg
søger på motortuning på told og skats hjemmeside, tales der kun om 20 %
effektforøgelse, altså HK. Dog skal det siges at det er biler der er tale
om, men siden MC'ere ikke er nævnt specielt må man vel gå ud fra at det
samme gælder her?

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 10-07-02 14:24

> [...]
> effektforøgelse, altså HK. Dog skal det siges at det er biler der er tale
> om, men siden MC'ere ikke er nævnt specielt må man vel gå ud fra at det

Ja, jeg søgte netop på de samme sider, og der står netop kun biler. I mine
unge dage (8-9 år siden) havde jeg som tidligere sagt en CB750F, og havde de
samme tanker med hensyn til en 900 motor. Det var der også en masse af de
andre jeg kørte med som havde. Imidlertid var det almen viden at det ikke
kunne gøres uden afgiftsbetaling netop pga. slagvolume-springet, og at det
var vel nok uretfærdigt at det ikke var ligesom med bilerne.

Men når så folk påstår noget andet, må de jo vide hvad de snakker om. Ergo,
må der i den mellemliggende periode være sket ændringer på det område, og
det er jo ikke usandsynligt. Det er blot gået hen over mit hovede, da jeg
som regel køber en større cykel, hvis jeg vil have mere power.

Kenneth
R1

Fra : S@nd

Dato : 10-07-02 14:21

> Både boring og slaglængde er større på 900, cylindrene er noget længere.
Det er rigtigt, men det er foringerne og portningen i topstykket der er
forskellige, men det ydre billede er det samme, om du står med en 750ccm
eller en 900ccm, og begge modeller anvender samme stel, så der er ikke noget
problem i at sætte en 900ccm motor i et 750ccm stel.
Der er dog nogle 750ccm stel, som ikke er forberedt til oliekøleren, som er
monteret på 900ccm, men det er ikke umuligt at lave beslagene selv.

Mvh. S@nd

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 10-07-02 14:34

> [...]
er
> monteret på 900ccm, men det er ikke umuligt at lave beslagene selv.

mmmjjokay, du må jo vide det

...men der er alligevel 7mm forskel i slaglængde, det er da en slat.

I stand corrected..

Kenneth
R1

Fra : OK

Dato : 03-08-02 17:55

> [...]
noget
> problem i at sætte en 900ccm motor i et 750ccm stel.

Ja, det ydre billede er NÆSTEN det samme; volumenstørrelsen er støbt i
topstykket så det tydeligt ses udefra (sikkert også af synsmanden).

M.v.h. Ole
CB900F

Fra : PCBruger

Dato : 03-08-02 20:49

Hvad med en cb1100 (super boldore)??

Fra : p.jarnbak

Dato : 10-07-02 12:36

> [...]
> Det gør de!! - Selve blokken, cylinder og topstykke er det samme.
> Tyskland er et godt bud for at finde en motor til rimelig pris.
Topstykket er ikke det samme.Prøv at se udstødning porten,den er blokeret i
toppen på cb900
men er helt rund på cb750.Jeg har prøvet et 750 top på en 900 med godt
resultat.Den havde ikke så mange vibrationer
og trak bedre i toppen.Jeg ved dog ikke om det hjælper på cb900 enorme
benzin forbrug da den tilsyneladende er benzin kølet.
Hej Palle
Der har prøve at lave en cb900 om så den trak 10500 rpm i topgear med
standard gearing
og samtidig gik3-4 km/l mere.